Kdo je instruktor?
Instruktorem lyžování může být v Čechách téměř každý. Nechci se
již poněkolikáté pouštět do rozebírání problematiky akreditací a
nuzného systému jejich udělování, stejně jako do úrovně provozovaných
akreditačních zařízení. To jsme konečně v diskuzi SNOW.cz probírali
mnohokrát. V každém případě možností, jak získat nějaký glejt, je v
Čechách nespočet. Zajímavou otázkou, často propíranou na stejném
diskuzním fóru, spíše je, co by měl instruktor umět, vědět, jak
lyžovat, co předat a co naopak ne a kde.
Systémy vzdělávání
Pro správné zařazení určitých typů instruktorů a jejich vědomostí se nejprve podívejme na systémy jejich vzdělávání, které více či méně korespondují se světem. Donedávna u nás v Čechách platila jednoduchá struktura: Instruktor – Cvičitel – Učitel. Instruktor musel projít školením alespoň padesátihodinovým a mohl začít pracovat. Cvičitelovo minimum pak bylo 210 hodin, z toho 60 hodin mělo být věnováno tzv. druhému nástroji, tedy běžkám nebo snowboardu. Učitel lyžování bylo v podstatě vysokoškolské studium, které posledních několik let téměř žádná VŠ neotevřela. Nebylo třeba. Již za cvičitele lyžování, který je v Čechách považován za „profesionální“ licenci, bylo možno získat živnostenský list pro výuku lyžování. V současnosti už nemáme ani toho cvičitele neb páni na ministerstvu vše hezky zaškatulkovali s ostatními sporty a „profesionálem“ s živnostenským listem budiž Instruktor lyžování s pouhými 150 hodinami vzdělávání. A úroveň instruktora versus délka jeho školení je jeden z aspektů, kterým se budeme později zabývat.
Sofistikovaným systémem vzdělávání, který je srovnatelný a
konkurenceschopný se systémy zahraničními je APUL – třístupňové
vzdělání C, B, A, proložené doplňkovými kurzy druhých nástrojů,
měřenými obřími slalomy či kurzy se zaměřením na lavinovou problematiku
a dětskou výuku. Ve výsledku přes 500 hodin školení. Takový glejt už by
měl být zárukou jisté kvality. Ale je to tak vždy? A co všichni ostatní,
kteří jsou stále ještě na cestě k tomuto mezinárodně uznávanému
lejstru?
foto: archiv autora
Jsem instruktor, jsem bůh
Právě v tomto titulku se možná zračí motivace mnoha nově příchozích
kandidátů na povolání profesionálního instruktora lyžování. Vidina
nočních barů, krásných blondýnek, kterým se při pouhém zahlédnutí
výrazné červené kombinézy s nápisem Ski School podlamují kolena,
privátní lekce se zasněnými brunetami, které probíhají více na terase u
šampaňského než na svahu. Tohle všechno a mnoho dalšího, co už předtím
viděli v Osudném svahu v Aspenu, si možná představují budoucí
instruktoři. Realita je ovšem jiná, a možná právě proto se ti
sebevědomější stále drží hesla „Jsem instruktor, jsem bůh“, aby
alespoň večer vyvětrali svoji kombinézu v nějakém nočním baru
vylepšujíce své zvedáním dětí ve školce poškozené ego, nebo
uštědřili pár chytrých rad na internetových forech, když už došly
peníze i na ten bar. A tady možná začíná prapůvodní pointa, se kterou
jsem se do článku pustil. Po mnoha a mnoha letech strávených mezi
profesionálními učiteli lyžování v různých koutech světa jsem
vypozoroval (bohužel nejen na ostatních) jeden jednoduchý vzorec. Čím déle
je instruktor na horách, čím více sezon má odpracovaných, čím více toho
o lyžování začíná vědět a čím výše postupuje ve svém vzdělání,
tím méně je „bůh“, tím méně obléká červenou bundu „vábničku“
i vpodvečer, tím méně mluví o svých znalostech.
Vzdělání versus zkušenosti
Nikdo učený z nebe nespadl. Nebo kdo usne na vavřínech a bude těžit
pouze ze své školní docházky, nikdy se opravdovým odborníkem nestane. Už
jen proto, že i ve škole vám mohou navykládat pěkné pitomosti. A stejně
je to s lyžováním a jeho výukou. Nestačí se jen dozvědět na kurzu, že
doprava se zatáčí na levé a pak z toho žít celý život.
Tady se dělí zrno od plev a začíná má částečná obhajoba instruktorů,
kteří bývají terčem diskuzních fór za své nedokonalé lyžování.
Každý, kdo se pro toto krásné povolání rozhodne, prochází postupně
celým vzdělávacím systémem, získává informace a v praxi i zkušenosti.
Doba, kdy se všichni instruktoři lyžování rekrutovali z bývalých
závodníků, kteří už byli lyžařsky „hotoví“, je nenávratně pryč.
Tak silnou základnu v naší malé zemi zase nemáme. Je proto logické, že na
svahu potkáváme mnoho zářivých uniforem, které svými lyžařskými
dovednostmi nesahají nijak vysoko, ale jsou to ti dělníci svahu, které
každá lyžařská škola potřebuje, a s tím co umí a vědí, mohou také
vyučovat odpovídající typ žáků. Jsou také v této fázi svého
profesionálního růstu o mnoho lepšími pedagogy než lyžaři, a proto jsou
jako stvořeni pro výuku začátečníků nebo těch nejmenších
nelyžujících dětí. Instruktoři dosahující třeba u APUL druhé úrovně
B jsou již slušnými sportovními lyžaři a zcela jistě vám dobře poradí
s vašimi carvingovými „first steps“ a vše zaštítí i dobrou ukázkou.
Ale nelze od nich očekávat odborné řešení technických detailů na úrovni
závodního, nebo alespoň hobby závodního lyžování. Ale nelze je pro to
ani odsuzovat či házet do pytle „všichni instruktoři jsou k ničemu“. Je
vždy třeba si vybrat instruktora odpovídajícího vašim dovednostem a
požadavkům. Na úrovni APUL A už se pohybují často hotoví
profesionálové, působící v zahraničí, se zkušenostmi a dovednostmi
analýzy. Ale není to pravidlo. Jak jsem psal v úvodu tohoto odstavce, chodit
pouze do školy nestačí. Je třeba získávat zkušenosti, učit se dál,
sebevzdělávat, konzultovat s kolegy a tvořit si svůj vlastní názor na
lyžování postavený na základech fyziky a jeho mechaniky. A nenechat se
ovlivnit striktně jen tím, co mi řekli ve škole a co máme napsané v
knížce. A teprve ti, kteří na sobě takhle dále pracují, se stávají
těmi opravdovými profesionály, kteří jsou přínosem i pro ty nejlepší
lyžaře nebo hobby závodníky.
Co tedy může říct instruktor lyžování?
Vracím se k původní myšlence, kvůli které jsem začal tuhle úvahu vůbec psát. A odpověděl jsem si hned v úvodu. Povolání instruktora lyžování je stejné jako každé jiné. Kdyby každý věděl všechno, všechno si uměl opravit nebo vyrobit, vše se sám naučil, nepotřebovali bychom právníky, lékaře, učitele, ani opraváře. Stejně tak, jako vám bez úplaty jen tak pro nic za nic neporadí právník, neprozradí vám své vědomosti ani instruktor lyžování, golfu, nebo tenisu. Je to prostě a jednoduše jeho práce.