Svazek vznikl, nutno přiznat, i z čistě pragmatických důvodů. Jejich společné jmění se rozrostlo na 225 kilometrů tratí, čímž se stanou jedním z nejvýznamnějších hráčů kantonu Graubünden.

Arosa

Rozdíly se přitahují. Arosa byla vždy komorní a skromné středisko, lázeňský resort, který v rozvoji omezovala horší dostupnost. Cestou do Arosy z údolního Churu, kam vede dálnice a odkud pochází gros domácí klientely, překoná člověk 365 zatáček a na místo se dostane za necelou hodinu. Zatímco do Lenzerheide stačí zdolat několik serpentin a za nějakých 25 minut jste tam. Arosa je tedy stavěná pro delší návštěvy a člověku by měla nechat skutečně odpočinout.

Více informací o Arose najdete v atlasu středisek SNOW!


Lenzerheide

Lenzerheide je naopak resort vhodný i pro nárazové jednodenní výlety, středisko je přetnuto významnou silnicí a poměrně silně obydleno, takže láká spíš hosty, co mají rádi místa, kde se něco děje. Lenzerheide je lyžařsky mohutnější. Jak na východní, tak západní straně se koncentrují tratě, které by samy daly na slušné středisko. Východní část je více vystavena slunci a na pravidelně se táhnoucím hřebeni je ukázněně seřazena plejáda sjezdovek s převahou červených. Otevřené tratě se táhnou z většiny po horských loukách, až v nejnižších polohách si prokousávají cestu lesem.

Naopak západně orientované svahy evokují už mnohem divočejší prostředí, krajině i lyžařskému středisku dominuje nejvyšší hora oblasti, skalnatý Rothorn, na který vyráží kyvadlová lanovka. Z vrcholu sjíždí jediná trať pod skalní masiv, kde se koncentrují široké a sportovní sjezdovky včetně té, kde se v posledních letech několikrát konalo finále Světového poháru.

Více informací o Lenzerheide najdete v atlasu středisek SNOW!



Nová kyvadlová lanovka za 20 milionů franků je mostem, který sériově připojuje třetí lyžařský korálek – Arosu – k uvedeným dvěma lenzerheidským. Umožní tak lyžařům oboustranně proudit z Arosy do Lenzerheide a naopak. V souvislosti s ní ale nevznikla žádná nová sjezdovka a i nadále nebude možné přejet z jednoho areálu do druhého přímo na lyžích (do kabinové lanovky se smaozřejmě budou sundávat), aniž byste tedy opustili značené tratě.



Shrneme-li tedy plodnost svazku, pak spočívá v možnosti navštívit jiné středisko, než kde bydlíme, na obě strany to ale bude spíše výlet než přirozené lyžařské putování po lanovkách a vlecích. Člověk bude vždy limitován potřebou dostat se toutéž cestou zpět, byť v rámci skipasu existuje alternativa návratu veřejnou dopravou okolo hor, která ale spolkne skoro dvě hodiny. Spojení také otevře nové safari pro místní, kteří mohou rychle vyjet z Churu autobusem do Lenzerheide, přelyžovat do Arosy a odtamtud se vrátit loudavým vlakem – což odpoledne po lyžařském dni už tolik nebolí. Možná se tak i Chur sám stane atraktivnějším místem pro zimní turisty, kteří chtějí i lyžovat.


Tip SNOW:

Runda Lai – lyžujte stále vystaveni slunci!

Údolí, kde Lenzerheide leží, se táhne z jihu na sever jako střelka kompasu a po obou stranách vedle ní jsou lyžařské prostory. Lyžařské svahy po jeho stranách si můžeme sami si pro sebe označit jako ranní a odpolední, podle toho, kdy kam svítí slunce. Runda Lai je potom značený objezd střediska, jakási zdejší Sella Ronda, která sleduje právě pohyb slunce tak, aby se mu lyžař neschoval. Začíná se na Piz Scalottas, kam se sluníčko opírá od časného rána. Přejíždí se doleva až na Stätzerhorn, abyste se spolu se sluncem kolem poledního přehoupli přes Parpan do části odpolední, pod Rothorn. Poté, co tuto část projedete skrz naskrz, spadnete zpět do města Lenzerheide.


Okruh Runda Lai může mít v jasných jarních dnech, kdy tratě jsou ráno přemrzlé a odpoledne příliš měkké, jeden pozitivní efekt navíc: provede lyžaře po sjezdovkách právě v době, kdy jsou ty které ve své nejlepší kondici – když už na ně svítí a jsou mírně změklé, ale ještě ne rozježděné. Posunujete se po areálu přesně v rytmu slunce, které vám svým svitem ladí sjezdovku za sjezdovkou jako na objednávku. Na Runda Lai můžete vyrazit kdykoli sami, prodávají se ale i speciální denní jízdenky, které obsahují navíc snídani, oběd a odpolední kafe (v roce 2013 stály 99 CHF).