Karlov pod Pradědem (Jeseníky) – dvě nové lanovky

Hned na dvě nové lanovky se mohou letos těšit lyžaři v Karlově pod Pradědem. Největší novinkou je bezesporu centrální čtyřsedačková lanovka s názvem Karlovský express vedoucí na vrchol V Javořinách, která se nachází vlevo od stávajících lyžařských vleků Ski Karlov a obsluhuje mj. i dvě nově vybudované a zasněžované sjezdovky červené a modré náročnosti. Původně byla sice pro tuto lokalitu určena neodpojitelná čtyřsedačková lanovka dovezená v roce 2010 z rakouského Gerlosu, ta však byla nakonec postavena v areálu Čerťák v Horním Václavově, který patří pod Ski Karlov a platí zde jednotný skipas. Pro Karlov pak byla v loňském roce zakoupena komfortnější technologie odpojitelné čtyřsedačkové lanovky Doppelmayr. Ta pochází z rakouského Söldenu, kde přepravovala lyžaře od roku 1991 pod názvem Gampe a loni byla z důvodu nerentability provozu (téměř paralelně vede šestisedačková lanovka, která je schopna ji zastoupit) demontována. Následně byla technologie lanovky převezena do Karlova a po vybetonování patek podpěr a základů stanic byla na přelomu října a listopadu zahájena její montáž. Po usazení podpěr na své místo byla kompletně smontována horní stanice, kterou pak koncem listopadu následovala stanice dolní. Koncem prosince bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a v lednu přišla na řadu montáž elektrické části zařízení. Lanová dráha se se svou délkou pouhých 600 metrů při převýšení 140 m stala nejkratší odpojitelnou lanovkou v České republice, a lyžaři si tak mohou u nás vůbec poprvé dopřát komfortu odpojitelné lanovky na tak krátké trase.


Montáž dolní poháněcí stanice odpojitelné čtyřsedačky v Karlově pod Pradědem

Díky své přepravní kapacitě, která dosahuje hodnoty 2 800 osob za hodinu, je navíc v rámci České republiky nejkapacitnější čtyřsedačkovou a po Koutech nad Desnou také druhou nejkapacitnější lanovkou vůbec (tamější šestisedačka dokáže za hodinu přepravit až 3 200 osob). Pokud se na novou lanovku podíváme z technického pohledu, zaujme podzemní pohon umístěný v dolní stanici s nástupem kolmým k ose trati, který přispěje k výraznému snížení hluku v okolí stanice – jedná se o první odpojitelnou lanovku s podzemním pohonem v České republice. Horní vratná stanice se zase vyznačuje netypickým vedením dopravního lana, které se skládá z pevného dvoudrážkového a protějšího jednodrážkového lanáče, který prostřednictvím hydraulických systémů zajišťuje napínání. Rozdílnost jsme v původní lokalitě mohli najít i v samotném konstrukčním provedení stanic – zatímco dolní stanici tvořila klasická budova, v níž se nacházela neopláštěná staniční technologie s depem sedaček, horní stanice je realizována jako klasický volně stojící terminál s částečně proskleným opláštěním. V Karlově však bylo nakonec rozhodnuto budovu dolní stanice nestavět a naopak vybavit její technologii opláštěním obdobným, jako je v horní stanici. Sedačky se budou garážovat v malém depu s odstavnou kolejí umístěnou v dolní stanici, z časových důvodů však byla jeho stavba odložena až na letošní rok. Zařízení, které se stalo první odpojitelnou lanovkou v Moravskoslezském kraji, je díky kompletní revizi a kvalitní údržbě stále v perfektním technickém stavu a v Karlově přinese výrazné zvýšení komfortu i přepravní kapacity. Díky umělému osvětlení bude v provozu i pro večerní lyžování.


Montáž opláštění horní vratné stanice čtyřsedačkové lanovky v Karlově

Druhá lanovka, tentokrát neodpojitelná dvousedačka s rozběhovým pásem, nahradila v délce 630 m lyžařský vlek Klobouk. Tato část střediska je vyhledávána především náročnějšími lyžaři, kterým nabízí jednu černou a jednu červenou sjezdovku s převýšením téměř 200 metrů. Technologie lanové dráhy od firmy Doppelmayr byla dovezena z rakouského střediska Schruns, kde jsme se s ní mohli svézt mezi lety 1980 až 2011 pod názvem Grasjochbahn. Její zajímavostí byla trasa s horizontálním zalomením, to však v Karlově použito není. V roce 2011 byla Grasjochbahn nahrazena osmikabinkovou lanovkou s oranžovými skly vedenou v nové trase. V Karlově byla výstavba lanové dráhy zahájena na počátku léta, v půli listopadu pak byla na vybetonované patky v náročném strmém terénu vrtulníkem usazena většina podpěr. Následně byly smontovány obě stanice a na zapletené dopravní lano byly usazovány sedačky.


Horní poháněcí stanice dvousedačkové lanovky Klobouk

Novinkou ve skiareálu Karlov je kromě obou lanovek také dětská školka s profesionálním hlídáním, kde mohou rodiče nechat děti a vyrazit lyžovat, après-ski bar a bezplatný bezdrátový internet, který bude fungovat pod sjezdovkou. Rozšířen byl také systém technického zasněžování, který nyní pokrývá 96 % všech sjezdovek. Celková hodnota investicí přesáhla 60 milionů korun. Jednotlivé lokality Ski Karlov – v Karlově a v Horním Václavově – jsou propojeny skibusem.

Modernizací prochází i sousední skiareál Myšák, kde byly stávající sjezdové tratě rozšířeny a jedna zcela nová o délce 1 100 metrů a šířce 40 až 70 m vybudována. Zároveň byl vybudován moderní automatický zasněžovací systém a v letošním roce přijde na řadu hlavní investice, kterou bude výměna již zastaralého kotvového vleku Transporta za použitou dvousedačkovou lanovku. Podle původních plánů měl být i tento projekt hotov již v zimní sezóně 2012/13, ale byl o rok odložen.


Poslední podpěra dvousedačky Klobouk, která bude sloužit především pro zdatnější lyžaře


Dolní napínací stanice dvousedačkové lanovky v areálu Klobouk



Sněžka (Krkonoše) – rekonstrukce legendární lanovky

Neméně zajímavou aktuálně probíhající stavbou, byť nesouvisející přímo s lyžováním, je rekonstrukce obou úseků lanové dráhy z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku. Legendární odpojitelné dvousedačkové lanovky typu VR 101 vyrobené tehdejší Transportou Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll (uvedeny do provozu v letech 1949 a 1950), charakteristické především svými sedačkami, na kterých se sedí bokem ke směru jízdy, nahradí moderní čtyřmístná kabinková lanovka Leitner s průběžným provozem v mezistanici. Mezi jednotlivými úseky již tedy nebude nutné přestupovat. Trasa prvního úseku bude v dolní části prodloužena o 200 m směrem k chatě Lesovna, kde bude stát nová dolní stanice. Její základní kámen byl položen již 22. září 2011, avšak naplno se výstavba nové lanovky rozběhla až v loňském roce. 13. května 2012 ukončil pravidelný provoz 2. úsek původní lanovky, který byl následně využíván ještě pro nákladní provoz a začátkem srpna pak byla pomocí vrtulníku Mi-8 provedena jeho demontáž. Loni 2. září potkal stejný osud i 1. úsek, čímž se po neuvěřitelných 63 letech provozu definitivně uzavřela historie lanovek typu VR 101 na Sněžce. Tou dobou již stavbaři zároveň pilně pracovali na základech horní stanice, jejíž v porovnání s původní lanovkou těžší staniční technologie byla během září a října smontována prostřednictvím většího vrtulníku Mi-17 s nosností 5 tun. Uvedení nové lanové dráhy do provozu je předpokládáno na březen 2014. Zajímavostí je, že se bude jednat o vůbec první odpojitelnou čtyřmístnou kabinkovou lanovku vyrobenou firmou Leitner. Leitner totiž započal produkci odpojitelných systémů v 80. letech nikoliv čtyřmístnými, ale rovnou šestimístnými kabinkami.