První otázka na Tomáše Vokrouhlíka z prodejny Mojekolo.cz byla jednoduchá: „Dobrý den, chci nové kolo. Co mi poradíte?“ Záleží na tom, v jakém terénu jezdíte nejčastěji. U horských kol rozlišujeme kola s rámem pevným a kola s rámem celoodpruženým. Zatímco pevná varianta rámu je určená jezdcům preferujícím lehčí terén, kteří chtějí, aby kolo hlavně jelo dobře do kopce i po rovině, celoodpružená varianta je pro cyklisty vyhledávající píše terén a preferující jízdu terénem z kopce.


Ještě před pár lety měla pevná kola typický rozměr 26 palců. Na taková už dnes ale málokdy narazíte a spíš budete vybírat mezi koly s 27,5" a 29", s tím, že 29" jsou zatím kola největší. „Devětadváca“ je vhodná spíše pro vyšší postavy (od 180 cm výš) a je určená především cyklistům, kteří chtějí, aby kolo hlavně jelo. Výhodou větších kol je snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy, vyšší setrvačnost v terénu i na tvrdém povrchu a celkově se na kole cítíte jistější. Nevýhodou velkých rozměrů kol může být pro někoho horší obratnost kola, které se trochu obtížněji „skládá do zatáček“. Pokud je někdo menšího vzrůstu nebo vyhledává kolo, které bude obratnější a hravější, zvolí spíše 27,5".


Další rozdíl mezi pevnými koly tvoří materiál použitý u rámu. Zatímco u nižší cenové řady kol se setkáme s rámy hliníkovými, u dražších kol je to rám karbonový. Výhodou karbonového rámu proti hliníkovému je nižší hmotnost a stálejší pevnost, kterou karbon zajišťuje. Ještě nedávno jste se mohli setkat s tvrzením, že nevýhodou karbonu je, že může v terénu prasknout a pak se musí kupovat rám nový. Dnes už jde i karbonový rám poměrně dobře opravit, takže nevýhodou karbonu je už spíš jen vyšší pořizovací cena.


Pevné kolo vyžaduje v terénu jisté technické dovednosti. Pokud je nemáte, námahu ušetří celoodpružené kolo, které vám leckterou technickou chybu odpustí. Celoodpružená kola se liší ve zdvizích odpružení (vzdálenost, kterou se dokáže tlumič zanořit) – pokud holdujete maratonům, volte klidně menší zdvih, postačí i nějakých 100 mm. Jestliže máte rádi jízdu z kopce terénem, budou pro vás vhodnější zdvihy větší, tedy nějakých 130–150 mm. U celoodpružených kol se většinou setkáte s rozměrem 27,5" z důvodu dobré ovladatelnosti kola.


U celoodpružených kol je už běžná teleskopická sedlovka, tedy pouhým zmáčknutím páčky na řídítkách si při jízdě můžete snížit sedlo, a tím se jízda v terénu z kopce pro vás stane jednodušší, protože snížené sedlo usnadňuje manévrování. Po sjezdu opět jednoduše zmáčknete páčku, „odlehčíte se“ se ze sedla a to vám následně vyjede do výšky, ve kterém jste ho měli.


Jestli jste byli na kole zvyklí na tři „talíře“ (převodníky) vepředu, dnes se potkáte jen se dvěma, nebo dokonce s jedním. Výhodou jednopřevodníku je, že vepředu nemusíte řešit přesmykač čili méně řadíte a v technických pasážích nemusíte nad převody přemýšlet. Jednopřevodník spoří váhu a celkově zjednodušuje řazení. Nemusíte se bát, že by vám převody nestačily. Díky zvětšení zadních pastorků a zvýšení jejich počtu je zachovaný převodový poměr, jako tomu bylo u trojpřevodníků.


Pokud pořizujete nové kolo a chcete, aby dobře sloužilo, měla by cena kola být 10 000 Kč a více. Od 20 000 Kč už pořídíte kolo se vzduchovou vidlicí, u které si na rozdíl od pružinové můžete nastavit tvrdost podle vaší váhy. Vzduchová vidlice je výhodná hlavně pro těžší muže nebo ženy, které mají váhu naopak nižší. Od nějakých 30 až 35 000 Kč koupíte celoodpružené kolo, které bez problémů funguje, ale za cenu vyšší hmotnosti. Od 50 000 Kč už pořídíte slušné funkční celoodpružené kolo, s nímž si užije i hodně pohodlných kilometrů.



Partneři SNOW tour: