Nejmodernější technologie na Hrebienoku
Na lanovce nebyly od roku 1970 prováděny žádné zásadní rekonstrukce a rozvojem procházelo pouze lyžařské středisko na Hrebienku, kde bylo postaveno několik vleků. Na počátku nového milénia tak již pozemní lanovka pomalu přestávala kapacitně postačovat. V roce 2007 bylo proto novým vlastníkem (skupina J&T) rozhodnuto o další rekonstrukci lanovky, která by přispěla ke zvýšení nejen přepravní kapacity, ale také komfortu. 16. září 2007 ve v 14:00 vyjely vozy, které za 37 let své existence svezly rekordních 35 milionů cestujících, na trať mezi Starým Smokovcem a Hrebienokem naposled. Bezprostředně poté byly oba vozy odpojeny od dopravního lana a jeřábem přemístěny mimo koleje. O původní vozy projevilo zájem několik nadšenců, zásadním problémem však byl jejich převoz, který by byl v celku velmi komplikovaný. V polovině října byly proto uprostřed šetrně rozřezány (tak, aby mohly být později opět spojeny) a převezeny do Popradu, kde by se měly stát součástí vznikajícího muzea tatranské dopravy.
Vůz č. 1 při výjezdu z dolní stanice
Mezitím již probíhala montáž nové technologie a sanace trati, která byla nově podbita a na náspech zpevněna, kolejnice však zůstaly původní. Přestavěny musely být rovněž obě stanice – nové vozy mají šířku 2,6 m, vzdálenost mezi nástupišti ve stanici se tak musela zvětšit z 2,3 na 2,65 m. Zatímco rekonstrukci stanic a trati si zajistil přímo provozovatel lanovky, tehdejší firma Tatranské lanové dráhy, dodavatelem nové technologie je koncern Doppelmayr/Garaventa (Garaventa měla na starosti strojní část, Doppelmayr pak elektrickou řídicí část) a bohatě prosklené 160místné vozy jsou pak dílem společnosti Gangloff z Bernu. Interiér je rozdělen do 6 oddílů s protismykovou podlahovou krytinou a tepelnou izolací bočních stěn, na obou stranách se nachází automatické dveře. Prosklená je rovněž střecha, díky tomu mají cestující ještě lepší výhled na snad nejznámější tatranský vrchol – Lomnický štít, který je z trasy pozemní lanovky velmi dobře patrný.
Vůz nové pozemní lanovky při výjezdu z horní stanice
Každý vůz je nesen na dvou dvounápravových podvozcích s vícenásobným odpružením a integrovanými záchytnými brzdami. Tažného lano o průměru 31,5 mm je na voze upevněno pomocí vyztuženého lanového bubnu, což umožňuje rychlé a jednoduché zkracování lana. Nový pohon o výkonu 523 kW je umístěn v původní strojovně v horní stanici. Díky dvojnásobné přepravní rychlosti 10 m/s (ve výhybně se snižuje na 7 m/s) se přepravní kapacita lanovky zvýšila na 1 600 osob/hod. Vzhledem k tomu, že trasa lanovky není oplocena, musí být z bezpečnostních důvodů i nadále obsazeny stanoviště v obou vozech průvodčími. Samotná montáž trvala 8 týdnů a po trojměsíční přestávce se nová lanovka rozjela poprvé s cestujícími dne 22. prosince 2007, oficiální otevření se ale uskutečnilo až 26. ledna 2008.
Od prosince 2007 přepravují cestující na Hrebienok moderní 160místné
vozy