Nesselwang se nachází v bavorském Allgäu v předhůří Alp. První lanovka zde byla postavena již v roce 1950. Jednalo se o jednosedačkovou lanovku od firmy Heuss s délkou 1 400 m. Na ni navázala v roce 1967 druhým úsekem až na Alpspitz další jednosedačka, rovněž od firmy Heuss. Délka trasy druhého úseku činí 973 m při převýšení 251 m a za hodinu je lanovka schopna přepravit 400 osob. V dalších letech postupně přibývaly další lyžařské vleky a středisko nabývalo svého významu hlavně v zimě. V roce 1996 se však rozšířila nabídka možností i v letní sezóně, když zde byla vybudována bobová dráha firmy Wiegand s délkou 966 metrů. Dopravu osob i vozíků zajišťuje jednosedačka na prvním úseku, pro tento účel byla firmou Leitner na lanovce dobudována mezistanice.


Pohled na trasu jednosedačky Heuss na 1. úseku, která slouží čistě pro obsluhu bobové dráhy


Především v zimní sezóně už ale lanovka přestávala kapacitně postačovat, proto bylo rozhodnuto o náhradě 1. úseku novou lanovkou. Po zvážení všech variant byla vybrána kombinovaná lanovka firmy Doppelmayr. Alpspitz-Kombibahn byla první kombinovanou lanovkou, kde byla zvolena kombinace 8místných kabinek a 4místných sedaček. Deset kabinek dodala firma CWA a jedná se již o novou generaci Omega IV. Sedačky i kabinky jsou garážovány na odstavných kolejnicích v dolní stanici. Způsob kombinování vozů může být flexibilní – zatímco v zimní sezóně jsou v poměru 1:3 v provozu všechny vozy, v letní sezóně jsou obvykle do provozu zařazeny všechny kabinky a třetina sedaček – poměr tak činí 1:1. Samozřejmě je možno také vypravit na trať jen kabinky nebo jen sedačky, a to v libovolných rozestupech. Stanice jsou standardního provedení typu UNI-G, pohon se nachází v horní stanici, hydraulické napínání pak v stanici dolní. Zastřešení dolní stanice bylo prodlouženo, čímž vzniknul prostor pro revizní podestu. Nástupy do kabinek a na sedačky jsou samozřejmě oddělené. Díky vyšší přepravní kapacitě se doba jízdy zkrátila na necelých 5 min, stejně tak stoupla i přepravní kapacita na 1 200 osob za hodinu. Jednosedačková lanovka na 1. úseku byla po výstavbě nové lanovky zkrácena po mezistanici a slouží teď čistě pro obsluhu bobové dráhy.


Horní část trasy kombinované lanovky


Nová Alpspitzbahn slouží nejen jako přístupová lanovka do střediska, ale také pro opakované jízdy. Nesselwang leží ve spádové oblasti velkých měst a středisko je tak patřičně využité – v průběhu jednoho roku napočítá provozovatel střediska 1,5 milionů průchodů přes turnikety, z toho 80 % v zimě. Nesselwang si oblíbily také rodiny s dětmi pro zimní sáňkování.


Pohled na trasu relativně krátkého druhého úseku s kabinkou a sedačkou


V roce 2008 byla v nedalekém rakouském středisku Hirschegg postavena kombinovaná lanovka Parsennbahn, která má shodou okolností stejně jako Alpspitzbahn také kombinaci 8místných kabinek a 4místných sedaček. Pro úplnost připomeňme, že v Hirscheggu byla o rok dřív postavena odpojitelná 4sedačka s vyhříváním sedaček, která nahradila jednosedačkovou lanovku. Ta teď slouží pro obsluhu skokanských můstků v libereckém skiareálu pod Ještědem.


Dolní stanice druhého úseku, který v roce 2010 nahradil jednosedačku


V roce 2010 přišel v Nesselwangu na řadu také druhý úsek, kdy byla zastaralá jednosedačková lanovka nahrazena stejnou kombinovanou lanovkou jako na prvním úseku. Vzhledem k relativně krátké délce jen 880 metrů je zde nasazeno jen 5 kabinek a 15 sedaček, které zajišťují přepravní kapacitu 825 osob za hodinu (s možností navýšení na 1 300 osob za hodinu zvýšením počtu vozů na 8 kabinek a 24 sedaček). Trasu tvoří celkem 10 podpěr.


Pohled z horní stanice na poslední dvojici podpěr a sedačky