Lenzerheide je horská vesnice ležící na trase mezi Churem, hlavním městem kantonu, a Tiefencastelem, což této destinaci zajišťuje dobrou dopravní dostupnost. Lenzerheide je sice především vyhledávaným lyžařským střediskem, ani v létě zde mrtvo rozhodně není. Turistům jsou v letní sezóně lanovkami zpřístupněny oba hlavní hřebeny – nižší západní s vrcholy Piz Scalottas (2 323 m n. m), Piz Danis (2 497 m n. m), Stätzerhorn (2 575 m n. m) a Faulbergegg (2 499 m n. m) a především vyšší východní s dominantním vyhlídkovým vrcholem Parpaner Rothorn (2 865 m n. m) se dvěma úseky lanovek.
Dolní stanice nové lanovky Panoramabahn Heidbüel s kabinami v designu
Porsche
Horkou novinkou je ovšem nová osmikabinková lanovka pojmenovaná Panoramabahn Heidbühel stoupající ze sousedního Churwaldenu na Alp Stätz, která podstatně zpříjemnila nástup do střediska ze severní strany směrem od Churu. Vybudována byla v roce 2015 švýcarskou firmou BMF (připomeňme, že v České republice je dosud jedinou lanovkou této firmy malá kyvadlová lanovka na Větruši v Ústí nad Labem) a zaujme především svými designem velmi netradičními kabinami nesoucími rukopis designérského studia Porsche. Tato lanovka je provozována také v létě, kdy přepravuje mj. i horská kola. Hned vedle se nachází čtyřsedačková lanovka Pradaschier, podél které vede atraktivní bobová dráha Alpine Coaster. Ta je mimochodem se svou délkou 3 060 metrů jednou z nejdelších svého druhu na světě a v porovnání s obdobnými drahami patří navíc díky překonanému převýšení 480 metrů k těm rychlejším – opravdovým adrenalinovým zážitkem jsou zde početné „skoky“.
Trasa nové lanovky Panoramabahn Heidbüel, která je intenzivně
využívána i cyklisty
Naopak Arosu, která je usazena vysoko nad údolím Schanfiggertal a obklopuje jezera Ober- a Untersee, lze označit doslova jako místo „na konci světa“, což ovšem má nezapomenutelné osobité kouzlo horského klidu. Z Churu sem dojedeme po 30 km dlouhé klikaté silnici s 360 zatáčkami – překonané převýšení činí víe než 1 300 metrů.
Dolní stanice propojovací lanovky Urdenbahn s oběma kabinami
Hlavní událostí posledních let zde bylo postavení kyvadlové lanovky Urdenbahn, čímž došlo k vzájemnému propojení středisek Arosa a Lenzerheide do jedné kompaktní lyžařské oblasti s celkem 225 km sjezdových tratí všech obtížností. Urdenbahn, která byla uvedena do provozu na začátku roku 2014, je ovšem provozována také v letní sezóně, kdy se k její dolní stanici dostaneme z Arosy prostřednictvím starší šestimístné kabinky Hörnli-Express. Hovořit o dolní stanici Urdenbahn lze ovšem pouze z formálního hlediska, protože výškový rozdíl obou stanic činí pouhých 66 metrů. Trasa o délce necelých 1 700 metrů tak probíhá téměř vodorovně, pouze s patřičným průvěsem tažných a nosných lan. Na první pohled bezpochyby zaujmou obě panoramatické bohatě prosklenné 150místné kabiny firmy Gangloff s nezaměnitelným designem, technologii lanovky dodala rakouská firma Steurer. Nabídku letních lanovek v Arose doplňují dva úseky kyvadlových lanovek na Weisshorn (2 653 m n. m.).
Pohled na trasu Urdenbahn, která bez jediné podpěry propojuje střediska
Arosa a Lenzerheide