Milane, co je u vás v továrně nového?

Nic zvláštního. Všechno už bylo vymyšleno. Nemáme potřebu měnit každý rok rozměry lyží, přidávat na ně moderní prvky v podobě různých tlumičů. Naše kolekce je ucelená a funkční a spíš se soustředíme na to, aby nebyla zbytečně velká. Důležitý je pro nás zákazník. Pokud se v nabídce dobře orientuje a dokáže si vybrat, je to znamení, že jdeme dobrou cestou.

Loni jste vyrobili historicky největší počet párů lyží…

To je pravda. Dosáhli jsme hranice 10 000 párů ročně, což bylo ještě před několika lety naprosto nepředstavitelné.

Lusti SL Race Carve


Chtěli byste vyrábět ještě víc?

Asi každý podnikatel by lhal, kdyby odpověděl, že ne. Ale všechno má své limity a pro nás je stěžejní kvalita našich výrobků. Asi bychom zvládli vyrábět víc, ale už by to bylo právě na úkor kvality. Jsme malá firma, nestavíme na silné značce, ale právě na kvalitě, navíc za dobrou cenu. Když se na našich lyžích bude zákazníkům lyžovat špatně, přestanou se prodávat a můžeme to tady zavřít.

Rozšíření podniku se tedy nechystá?

Uvažujeme spíše o rozšíření skladovacích prostor. Čím dál více materiálů jsme nuceni nakupovat ve velkém množství a jejich uskladnění ve stávajících prostorách je čím dál větší problém. Nové skladovací prostory by nám pomohly uvolnit ty stávající na další projekty, jako je letní kolekce wakeboardů a kiteboardů, které nás baví, a rádi bychom se jim věnovali. Zatím je však vyrábíme spíše zakázkově.


Lusti Race Carver GS


Co nejvíce trápí firmu vaší velikosti?

Nedostatek lidí. Žijeme ve zvláštní době, kdy máme velkou poptávku po našich výrobcích, trh má navíc velkou kupní sílu, ale zároveň nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. V součinnosti se zvyšujícími se daněmi, stoupajícími nároky na platy a benefity zaměstnanců a každoročně se zvyšující cenou materiálů, ze kterých lyže stavíme, je velmi komplikované přemýšlet nad růstem firmy.

Lze ještě ve vašem provozu nahradit lidskou sílu nějakou automatizací provozu?

Doba, kdy jsme lyže dělali opravdu ručně od prvního kroku až po ten poslední, je dávno pryč. Dnes máme na většinu úkonů dokonalé stroje, které lidé obsluhují. Není to na úkor kvality, lyže jsou naopak vyrobené mnohem přesněji a kvalitněji. Dovedu si představit, že výroba bude ještě více automatizovaná, zejména ve finální úpravě již hotových lyží, lidská síla je však přesto při takto specifickém výrobním procesu pořád nenahraditelná.

Kde vidíte značku Lusti za pět, deset let?

Vše souvisí s tím, jak bude fungovat trh práce, jaká bude kupní síla. Momentálně se soustředím na to, aby značka zůstala minimálně na stejné kvalitě i objemu výroby jako dnes. Když vše dobře půjde, chtěli bychom se pro radost zabývat třeba exkluzivní kolekcí lyží, kterou si už dlouho slibujeme.




Výroba bude ještě více automatizovaná, zejména ve finální úpravě již hotových lyží, lidská síla je však přesto při takto specifickém výrobním procesu pořád nenahraditelná.



Jak hodnotíte současný vývoj v konstrukcích lyží?

Všichni dnes vyrábějí velmi kvalitní lyže. Žádné nejsou ve své kategorii vyloženě špatné. Ale když se mi občas podaří testovat lyže jiných značek, často mi připadají bez emocí. Jsou dobré, nelze jim vytknout nic, ale sportovní lyžař si často neodnáší žádný prožitek, který by ho oslovil. Lyžování je výkonnostní sport, lyžař by měl trochu bojovat s podmínkami i materiálem, sportovní náčiní by mu nemělo zážitek pouze usnadnit. Měl by mít pocit, že něco získává, že se pohybuje alespoň částečně v zóně adrenalinu a lyže je nucen částečně krotit.


Lusti PC 71


Neodporuje to trochu filozofii prodeje? Žijeme v době, kdy všichni chtějí všechno hned a co nejsnadněji…

Vůbec. Naše kolekce pokrývá potřeby všech kategorií lyžařů. Máme v nabídce klidné rekreační lyže, dámské i sportovně zaměřené modely, které toho mnoho odpustí. Ale zároveň nabízíme vysoce sportovní a závodní lyže, které mají charakter a dávají jezdci nějakou odezvu. Nechceme dělat lyže bez emocí.

Chystáte nějakou „emoční“ novinku?

Vlastně ano. S letitým kamarádem jsme si vzpomněli na jeden z prvních modelů lyží, který jsem vyráběl. Velmi krátké slalomky s poloměrem 9 metrů nám tehdy přišly úžasné, tak jsem je letos na jaře zkusil udělat znovu. Bylo zajímavé vidět, kam se naše výroba za ta léta posunula. Postavil jsem dva páry těchto speciálek úplně stejně jako před lety, a nedalo se na nich skoro lyžovat. Byly příliš tvrdé, neochotné, nepohodlné. To, co nám přišlo v době začínajícího carvingu jako nepřekonatelné, už dnes nestačí. Takže momentálně se snažím tyto lyže vyladit podle svých představ a možná je časem uvedeme do běžné kolekce. Emocí jsme na nich tehdy zažili každopádně dost.


Lusti FIS RACE SL




Lusti 2019/20

Značka Lusti loni oslavila neuvěřitelných 25 let svojí existence. K výročí si nadělila zatím největší produkci v historii a dosáhla na magických 10 000 párů lyží. S třiceti zaměstnanci je to pro rodinnou firmu, kterou úspěšně vede její zakladatel a „self made man“ Milan Luštinec, úctyhodný výkon. Lusti má dnes zastoupení po celém světě a přes 30 % svojí produkce exportuje zejména do Švýcarska, ale také do Jižní Koreji, která je jedním z největších zahraničních odběratelů.


Lusti CWR 81


Nové designy i logo

Kdysi velmi rozsáhlá a místy až nepřehledná kolekce se v posledních letech vyprofilovala v jasně definované řady lyží určené pro závodní, sportovní, ale i freeridové lyžování a skitouring. Letos přichází Lusti se zcela novými designy, ale historicky také s prvním logem značky, které najdeme nejen na špičce lyží, ale i na skluznici. Vše doprovází zcela nové výrazné designy, které jsou letos velmi barevné a podporují ojedinělost značky. Lusti nepodléhá střednímu proudu nejen ve svém přístupu ke konstrukci lyží, ale je prostě i vidět.


Lusti FIS RACE GS


Změny v konstrukci

Lusti se po celou dobu své existence pyšní velmi tradičními a kvalitními konstrukcemi lyží. Standardní dřevěné jádro je v sendvičové konstrukci podpořeno kvalitním titanalem a skelnými vlákny, sportovně zaměřené lyže se obejdou bez moderního rockeru. Správné a stabilní směřování Lusti nakonec potvrzuje i postupný návrat velkých světových značek právě k jednoduchým a funkčním konstrukcím, zejména u sportovně zaměřených lyží. Přesto se v Žacléři stále něco ladí. Letošní novinkou tak je vyztužení jádra všech modelů Race tvrdým bukovým dřevem, nenápadnou, ale při jízdě velmi znatelnou změnu zaznamenalo i zesílení profilu jádra ve špičce u oblíbeného modelu Fis Race SL. Změny najdeme na první pohled i na kolekci lyží Tour určených pro rekreační i závodní skitouring. Ty jsou od letošního roku uzavřeny do „capové“ konstrukce, která zvýší jejich odolnost při větším namáhání na túrách.


Lusti LP 76


Helmy a hole

Loni přišly na světlo světa vlastní lyžařské hole. Lusti je vyrábí ve spolupráci s italskou firmou Gabel a vybrat si můžete hned z několika modelů. Karbonový závodní model Race následuje hliníkový Performance, vyladěný dámský Ladies, univerzální Sport, ale i dětské hole s nastavitelnou výškou. Letošní novinkou jsou pak tři modely helem, které pro Lusti zakázkově připravil německý výrobce KED. Model Major Vision disponuje polykarbonátovým štítem se zorníkem, který se přizpůsobí světelným podmínkám a v nejmenší velikosti váží pouhých 540 g. Kdo rád používá vlastní lyžařské brýle, může zvolit z modelů Major a Pio.