Ski centrum ve Vrátné dolině se nachází asi 25 km od Žiliny. Těsně po 2. světové válce, v roce 1948, začala výstavba tehdy moderní lanové dráhy (v pořadí 4. lanovka na Slovensku po Skalnatém plese a Chopku), která turistům a lyžařům velmi ulehčila a zpříjemnila přístup z doliny až na hřeben. Byla to jedna z devíti odpojitelných dvousedaček typu VR101, které podle licence Von Roll postavil tehdejší národní československý podnik Transporta Chrudim. Další lanovky stejného systému a výrobce byly postaveny na Sněžku v Krkonoších (dva úseky), Komáří Vížku v Krušných horách na Chopok v Nízkých Tatrách (odvážná soustava 4 úseků, která překlenula celý hřeben) a dále jako podniková lanovka přímo v závodě v Chrudimi.
Přes mnohé problémy probíhala stavba v náročném terénu na tehdejší poměry velmi rychle. V létě 1949 se stavěly stanice a základy podpěr a již na podzim téhož roku se rozvinulo 3 800 metrů dlouhé lano s průměrem 22 mm a současně se dokončily provozní části obou stanic. Konečně 23. prosince 1949 odstartovala první sedačka zkušební provoz a veřejný provoz pro cestující byl zahájen 5. března 1950.

Lanovka s šikmou délkou 1 845 m překonávala převýšení 754 m. K dispozici bylo 55 sedaček, které zajišťovaly maximální přepravní kapacitu 240 osob/hod. Během provozu bylo provedeno mnoho úprav, žádná z nich se však nedotkla zvýšení přepravní kapacity.
Mezitím se středisko Vrátná stalo významným lyžařským centrem díky výstavbě nových vleků Tatrapoma na Pasekách a také díky jednosedačkové lanovce Grúň, která od roku 1980 dopravovala lyžaře k chatě na Grúni a dalším vlekům. V roce 1997 se podařilo v rekordně krátké době postavit moderní čtyřsedačkovou lanovku na Pasekách, která byla první lanovkou na Slovensku s rozběhovým pásem. To mělo za následek ukončení provozu na jednosedačkové lanovce Grúň, ta se pak do roku 2002 ještě využívala pro svoz odpadků z chaty na Grúni. Existuje dodnes, avšak již není provozuschopná.
V roce 2000 oslavila sedačková lanovka na Chleb neuvěřitelných 50 let svého provozu. Velká rána pro tuto oblast přišla v roce 2003, kdy slovenský drážní úřad už nepovolil další provoz této lanovky. Poslední jízda na této lanovce, která se stala symbolem Vrátné, se pro veřejnost konala 31. prosince 2003. Od té doby byla lanovka odstavena. Mezitím již vrcholily přípravy pro výstavbu nové lanovky. Tu se však nepodařilo postavit ani v roce 2004, a tak byl i v zimní sezóně 2004/05 Chleb bez lanovky. Výstavba nové lanovky totiž narážela na nesouhlas ochranářů, protože trasa lanovky vede přísně chráněným územím. Nakonec bylo přistoupeno na kompromis, kdy kapacita nové lanovky nepřevýší v létě kapacitu staré lanovky. V létě 2005 se tak podařilo získat povolení a samotná výstavba začala 2. srpna 2005. Původní lanovka se ještě podílela v létě 2005 krátce na výstavbě nové lanovky, poté byla demontována, a definitivně se tak uzavřela její 55letá historie.

Nová lanovka typu 8-MGD od firmy Doppelmayr byla druhou svého typu na Slovensku, první byla postavena v roce 2001 v středisku Malino Brdo u Ružomberoku, kde nahradila dvoulanovou čtyřkabinku Transporta. Nová lanová dráha přesně kopíruje trasu staré lanovky, taktéž nové stanice jsou na místě starých, které byly zbourány. Jednou z podmínek ochranářů také bylo, aby se na trase lanovky betonovalo co nejméně, proto má lanovka jen 12 podpěr s velkými rozpětími mezi nimi. V zimě je maximální kapacita povolena na 900 osob/hod., což zajistí celkem 23 osmimístných kabin typu Ultra 8 od firmy Carvatech (původně Swoboda), v létě je kapacita omezena na 240 osob/hod. Jízdní doba se díky dopravní rychlosti 6 m/s zkrátila více než o polovinu na pouhých 6 minut. Depo pro garážování kabinek se nachází v dolní stanici, kde se nachází i pohon a hydraulické napínání. Posun kabinek při jejich garážování je ruční. 47 mm silné dopravní lano dodala firma Austria Draht. Nová lanovka zahájila provoz 4. března 2006 (tedy bez jednoho dne přesně o 56 let později než stará lanovka), a Slovensko tak získalo další moderní odpojitelnou lanovku.

Výstavbou kabinkové lanovky ale modernizace této části areálu neskončila. Hned v létě 2006 byl ve Snilovském sedle postaven kotvový vlek Doppelmayr, který nahradil již zastaralou Transportu. V létě 2007 k němu přibyl menší vlek Tatrapoma P, který sem byl přemístěn z části Paseky. Další plány skiareálu ve Vrátné dolině hovoří o vybudování neodpojitelné čtyřsedačky na Poludňový Grúň, která by tak navázala na lanovku stejného typu na Pasekách. K realizaci avšak zatím nedošlo. Vrátna v současnosti disponuje dvěma lanovkami, 12 lyžařskými vleky a 17 sjezdovkami v celkové délce 14,5 km, jedna z nich je vybavena také osvětlením pro večerní lyžování.