Historie lyžařského areálu v Dolní Moravě s velmi slušnou nadmořskou výškou sahá do roku 1982, kdy zde byl vybudován 1 250 metrů dlouhý páteřní zalomený vlek H210 od Tatrapomy. Další dva vleky přibyly v 90. letech – nejprve v roce 1992 kratší čtyřsetmetrový TLV12 a o čtyři roky později také použitý kotvový vlek Leitner s délkou 600 metrů. V roce 2006 pak vzniknul ještě areál U slona, kde byl postaven nový kotvový vlek Doppelmayr o délce 613 m. Po několika letech náročné přípravy byla v roce 2010 zahájena kompletní rekonstrukce, která areál zcela změnila od základů a posunula ho na úroveň nejmodernějších lyžařských areálů v České republice.
Dolní stanice odpojitelné lanovky Sněžník
Modernizace byla rozdělena do několika hlavních etap. První, která byla dokončena ještě v roce 2010 a zahrnovala výstavbu dvou čtyřsedačkových lanových drah Doppelmayr – odpojitelné Sněžník a neodpojitelné U Slona, zřízení zcela nové 1,2 km dlouhé a 80 metrů široké sjezdové tratě U slona, modernizaci a optimalizaci zasněžovacího systému (zakoupení nových automatických děl firmy Areco a nahrazení stávajících dvou čerpacích stanic jednou výkonnější), pořízení nového stroje pro úpravu sjezdových tratí (Kässbohrer PistenBully 600W s navijákem) a sociální zázemí. Součástí první etapy bylo i zprovoznění dětského ráje s pohyblivým pásem a celoročním kolotočem a 2 500 m dlouhá sáňkařská dráha.
Celkový pohled na dolní stanici s depem pro sedačky
V roce 2011 pak přišlo na řadu spuštění přibližně 1 100 metrů dlouhé bobové dráhy Alpine-Coaster od firmy Wiegand, která významně podpořila celoroční využití areálu, otevření sítě obslužných objektů u nástupů na lanovky v obou areálech (nová Marcelka a objekt U Slona), kde naleznou návštěvníci areálu kromě rychloosblužných restaurací také skiservis, půjčovnu lyží, kol, koloběžek a kár, obchod se sportovním zbožím a infocentrum, dále byl uveden do provozu lanový park s 60 překážkami, lanovým přejezdem nad sjezdovkou a s 15 m vysokou horolezeckou věží, celoročně fungující chata Slaměnka s vyhlídkovou restaurací a terasou v nadmořské výšce 1 110 m n. m.
Horní vratná stanice se nachází v nadmořské výšce 1 116 m n.
m.
Srdcem celého střediska je především čtyřhvězdičkový hotel Vista s kapacitou 100 dvoulůžkových pokojů a 6 apartmánů. Tento hotel je nejmodernějším zařízením svého druhu v Pardubickém kraji a jeho otevřením v roce 2012 se podstatně zvedla úroveň poskytovaných služeb nejen v masivu Králického Sněžníku, ale i v blízkých Jeseníkách. Součástí projektu byla také nová komunikace, která posílila nově zrekonstruovanou stávající komunikaci z koncového parkoviště a zároveň propojila oba areály ve středisku – Sněžník a U Slona. Celkové investiční náklady dosáhly částky bezmála 800 mil. Kč a společnost Sněžník, a. s. byla úspěšná při žádosti o dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod.
Trasa neodpojitelné lanovky U slona v zimní náladě
Vraťme se ale k stěžejní investici, kterou byly bezesporu nové lanové dráhy. Odpojitelná Sněžník v původní části areálu nahradila hned tři lyžařské vleky (již zmíněné H210, TLV12 a Leitner) a vyváží do nadmořské výšky 1 119 m n. m na začátek dvou sjezdových tratí střední a náročné obtížnosti nejen lyžaře, ale v létě také turisty, protože je provozována celoročně. Tento projekt má docela zajímavou historii, protože na počátku bylo sice počítáno s odpojitelnou technologií, ale brzy bylo rozhodnuto ve prospěch neodpojitelné lanovky. Po majetkových změnách v roce 2009, které vyústily ve spojení všech subjektů provozující zařízení v rámci střediska v Dolní Moravě, ovšem přišel další zlom, když byl projekt přeci jen změněn zpátky na odpojitelnou technologii, což díky rychlosti přepravy a pohodlnému nastupování a vystupování ocení především lyžaři. Se svou délkou 1 167 metrů se tehdy jednalo o nejkratší odpojitelnou lanovku v České republice. V dolní poháněcí a napínací stanici je umístěno poloautomatické depo pro všech 84 sedaček se čtyřmi odstavnými kolejnicemi. Na trase je dopravní lano Fatzer vedeno přes 11 podpěr, zajímavostí je kombinovaná podpěra č. 6, kde je tažná větev vybavena nosnotlačnou a vratná tlačnou kladkovou baterií.
Pohled z mostu horní stanice na trasu odpojitelné lanovky
Sněžník
Zatímco areál Sněžník s černou a červenou sjezdovkou vyhledávají spíše zdatnější lyžaři, pro méně náročnější lyžaře a začátečníky je určen nově vybudovaný areál U slona. Jeho páteří je neodpojitelná čtyřsedačková lanovka s rozběhovým pásem, která slouží zároveň jako přibližovací zařízení ze záchytného parkoviště do areálu Sněžník. Dolní poháněcí stanice je realizována ve verzi s vysokým přestřešením, jejíž design vychází z odpojitelných stanic UNI-G. Toto velmi pěkné řešení bylo u nás použito poprvé a ani v Alpách se nevyskytuje příliš často. V horní stanici je pak umístěno hydraulické napínání.
Dolní poháněcí stanice lanovky U slona je realizována v hřibovité
verzi s designem UNI-G
Lanovku zde doplňuje ještě výše uvedený kotvový vlek Doppelmayr z roku 2006 a samozřejmostí je vzájemné propojení obou areálů Sněžník i U slona spojovacími sjezdovými tratěmi. Výstavba obou lanovek byla oficiálně zahájena 3. července 2010, během července a srpna pak proběhla betonáž patek podpěr a základů stanic firmou KERS. Od září začala být dodávána technologie a ve dnech 5. až 9. října se uskutečnila vrtulníková montáž podpěr. V období od poloviny října do začátku listopadu pak byly smontovány i všechny čtyři stanice. Uvedení nového modernizovaného areálu do provozu se uskutečnilo 18. prosince 2010. Zdrojem vody je řeka Morava. O úpravu sjezdových tratí se starají sněžné rolby Kässbohrer PistenBully, včetně výkonné šestistovky s navijákem.