I přes malou rozlohu země zde najdeme tři lyžařská střediska – Pal-Arinsal, Ordino-Arcalis a především rozsáhlou Grandvaliru (skládající se z částí Canillo, El Tarter, Soldeu, Grau Roig a Pas de la Casa) s celkem 54 lanovkami a zhruba dvacítkou lyžařských vleků.
Dolní stanice Funitelu v Encampu (foto Radim Polcer)
Nejdelší a nejzajímavější lanovka v Andoře slouží pro napojení střediska Pas de La Casa na obec Encamp v údolí. Jedná se o Funitel se dvěma poháněcími úseky a s průběžným provozem kabin (v mezistanici ovšem nejsou zřízeny oblouky pro otáčení kabin a oba úseky tak musí být v provozu současně). S rychlostí 7,2 m/s, tj. 26 km/h, šlo ve své době o nejrychlejší odpojitelnou lanovku na světě (otevřena byla v roce 1998). Dráha s celkovou délkou 6 128 metrů (převýšení činí 1 172 m) a názvem Funicamp od firmy Doppelmayr je vybavena 24místnými kabinami Köberl. Celkem 56 jich je schopno zajistit hodinovou přepravní kapacitu až 3000 osob.
Trasa Funitelu z Encampu (foto Radim Polcer)
Ve druhém největším lyžařském středisku Andory (Pal-Arinsal) postavil v roce 2004 Doppelmayr svou druhou a zároveň poslední oběžnou dvoulanovou lanovku (tou první je Kreuzeckbahn v německém Ga-Pa). V celkem 24 kabinkách od firmy CWA, každá pro 16 osob, dopravuje lyžaře a návštěvníky přímo z centra města La Massana do střediska, které je vyhlášené nejen v zimě, ale také v létě díky rozsáhlému bikeparku. Délka trasy činí 2 225 metrů při převýšení 655 m. Tato lanovka je se svou maximální dopravní rychlostí 7,5 m/s nejrychlejší dvoulanovou oběžnou lanovkou na světě.
Míjení kabinek dvoulanové lanovky La Massana (foto Radim Polcer)
Zatímco v 90. letech až do roku 2008 přibývalo v Andoře každoročně několik nových lanovek, v posledních letech jejich výstavba poněkud ustala. Po roce 2008 byly v Andoře postaveny pouze lanovky Els Pioners v Pas de la Casa (10kabinka Poma, 2015, délka pouhých 407 metrů), Planell de la Font v Soldeu (neodpojitelná 4sedačka Poma, 2016) a Tristaina v Ordinu (10kabinka D-Line Doppelmayr, 2018). V letošním roce se pak staví 6sedačka D-Line Port Nègre v Arinsalu, která nahradí neodpojitelnou 4sedačku Poma – ta se přesune do sousedního střediska El Tarter.
Jednou z nejnovějších lanovek v Andoře je kabinka Els Pioners – při
délce trasy 407 metrů má jen 12 kabinek (foto Radim Polcer)
V zimní sezóně 2023/24 bude v Andoře v provozu celkem 26 čtyřsedačkových (z toho 8 odpojitelných), 14 šestisedačkových a 4 dvousedačkové lanovky, které doplní 9 kabinkových (včetně výše zmíněných Funitelů a dvoulanové lanovky) a jedna kyvadlová lanovka. Všechny sedačkové lanovky v Andoře jsou bez bublin. Pro historickou úplnost dodejme, že zcela první lanovkou v Andoře byla dvoumístná kabinková lanovka vedoucí z Encampu k jezeru Engolasters z roku 1962. Ta je však již dlouho historií.
Horní stanice dvoulanové lanovky La Massana (foto Radim Polcer)