*Čtěte také článek:


Oním přípravkem je, již v minulých dílech zmíněný, Isantin. Kromě toho, že je na rozdíl od zinku, molybdenu, grafitu či fluoru a dalším „svinstvům“ šetrný k naší jediné modré a zelené planetě, vychází z principů a zákonitostí, které se mezi sněhovou pokrývkou na straně jedné (bez ohledu čím a jak je tvořena) a skluznicí lyže tvořené polymery s nejrůznějšími přísadami a doplněné nejrůznějšími strukturami skutečně odehrávají, a to na úrovni nano, mikro i makro. Možná se může ještě občas stát, že za určitých sněhových a teplotních podmínek nebo v omezeném úseku trati budou voskoví „dinosauři“ lepší (koneckonců svět se jejich vývoji a zdokonalování věnoval intenzivně posledních 50 let), nicméně změnu paradigmatu, kterou Isantin nastavuje, již není možné ani zastavit, ani zpochybnit, ani vzít zpět. Isantin je tu, změna paradigmatu se udála a bude měnit svět servisu lyží. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, anebo Isantin začneme jednoduše používat!

Isantin je malý krok pro člověka, velký krok pro lidstvo, minimálně to lyžující...


Sebeorganizační funkce Isantinu na molekulární úrovni

Chtěli byste Isantin vyzkoušet?

Máte-li chuť vyzkoušet si revoluční přípravek na svých vlastních lyžích, čtěte dále.

Je možné Isantin aplikovat na nové lyže?

Ano, nové lyže s nepoužívanou skluznicí jsou naprosto ideální. Před aplikací se pouze ze skluznice odstraní ochranný vosk a nečistoty. Je celkem jedno, o jaký druh lyží se jedná, důležité je, že lyže mají skluznici, která není poškozená, tedy je v pořádku, což se u nových lyží dá více, než předpokládat! Na lyžích s lepší skluznicí (zpravidla UHMWPE) bude Isantin držet o něco lépe než na levnějších druzích skluznic (HDPE, HMWPE, Cross-linked HDPE atd.), ale žádný strach, i na levnějších skluznicích bude Isantin držet mnohonásobně lépe než jakýkoli skluzný vosk.

Drží Isantin i na kovových hranách sjezdovek?

Ano, Isantin se aplikuje a drží i na kovových hranách. Samozřejmě životnost na oceli není tak vysoká jako na polymeru, a to i s ohledem na extrémní namáhání hran, ale Isantin se na molekulární úrovni váže i na ocelové povrchy.

Jak se to s mohérovými pásy a s aplikací Isantin ?

Běžecké lyže na klasiku mají dnes ve většině případů tzv. mohérový pásek, který nahrazuje stoupací vosky. Isantin jako skluzný přípravek se aplikuje do skluzných zón, tedy na přední a zadní část lyže. Ve střední části lyže, kde je vlepený mohérový pásek, se aplikuje speciální druh přípravku Isantin, a sice Isantin S, který zachová stoupací funkci mohérového pásku, zároveň ale zásadním způsobem zlepší jeho skluzné vlastnosti a zabrání jakémukoli namrzání. Lyže s mohérem tedy budou i nadále zajišťovat spolehlivý odraz, ale navíc výborně pojedou!

Je možné Isantin aplikovat na stoupací pásy pro freeride?

Milovníci freeridu budou Isantin milovat! Tedy přesněji řečeno Isantin S. Pokud na své stoupací pásy aplikují před výstupem Isantin S, bude pás stoupat, ale zároveň nebude lepit a namrzat, naopak bude přímo klouzat… Jediná nevýhoda je spotřeba! Pás je dlouhý a široký a díky chloupkům má obrovskou plochu. A na celou tuto obrovskou plochu se musí Isantin S nanést. Kdo to ale jednou zkusí, už nebude chtít jinak.

Je možné Isantin aplikovat i na strukturované skluznice?

Ano, Isantin je možné aplikovat jak na hladké, tak na strukturované skluznice. Pro strukturované skluznice je Isantin – na rozdíl od běžných vosků – naprosto ideální!

Proč je Isantin ideální pro strukturované skluznice?

Isantin vytváří na povrchu skluznice skluznou mezivrstvu. Tloušťka této mezivrstvy je cca 1 až 2 mikrometry. Struktury sjezdových i běžeckých lyží mají hloubku od cca 15 až 20 mikrometrů do cca 100 až 120 mikrometrů a šířku od cca 100 mikrometrů do několika milimetrů (horní hranice samozřejmě platí pro běžecké, a nikoli sjezdové lyže). Z uvedených hodnot je tedy zjevné, že Isantin dokonale kopíruje i ty nejjemnější struktury!

Proč je Isantin pro strukturované skluznice vhodnější než vosky?

Isantin vytváří na povrchu skluznice skluznou mezivrstvu, která je na straně jedné velmi pevně navázána na nejsvrchnější vrstvu skluznice, na straně druhé je velmi soudržná, odolná vůči abrazi, tvrdá, hladká… Skluzná mezivrstva Isantin je tak odolná, že finální rozlešťování jednotlivých destiček do jednolité vrstvy se provádí bronzovým či mosazným kartáčem s jemným vlasem. Jemné vlásky mosazného kartáče se dostanou i do těch nejjemnějších detailů a tvarů struktury, kde destičky Isantin rozleští do jednolité vrstvy, zatímco vosky jsou při odstraňování tzv. přebytečného vosku ze struktury pomocí mosazných či ocelových kartáčů velmi často odstraněny zcela. Ano, často dojde k vykartáčování jak přebytečného, tak chtěného vosku, jelikož vlásky kartáče jaksi neumí rozlišit, které je ten přebytečný, a který je naopak ten chtěný.

Za jakých podmínek funguje Isantin nejlépe?

Díky hladké, tvrdé, vodivé, oděruvzdorné mezivrstvě, kterou Isantin na povrchu skluznice vytváří, je Isantin naprosto ideální pro studené, tvrdé, suché, abrazivní a agresivní podmínky… Čím horší podmínky, tím lépe Isantin funguje! Tam, kde ani ty nejtvrdší vosky nemají žádnou šanci odolávat abrazi, si Isantin jen vrní…

Znamená to, že Isantin je vhodný pouze pro studené a abrazivní podmínky a za mokrých a znečistěných podmínkách nefunguje?

Nikoli. Isantin je díky hladkému a tvrdému povrchu také enormně špíno-odpudivý, což je velmi výhodné za mokrých a zpravidla špinavých podmínek. Isantin však není zdaleka tak hydrofobní, tedy vodo-odpudivý, jako bývaly např. fluorové vosky. Pro mokré podmínky je tedy nutné použít kombinaci Isantin B + Isantin W pro zlepšení hydrofobie! V polních testech se však ukazuje, že Isantin R zvládá velmi dobře i vodu!

Je možné Isantin aplikovat i na starší lyže?

Ano, ale… A těch ale bude více!

První ale: před aplikací Isantin nechte skluznici přebrousit

Pokud máte straší lyže a nejste si úplně jistí, zda nejsvrchnější vrstva skluznice, na kterou se Isantin váže, je stále „zdravá“, pak Vám nemůžeme doporučit nic jiného, než nechat lyže před aplikací Isantin přebrousit! Ano, slyšíte správně, přebrousit! Přebroušením, které se zpravidla provádí v tloušťce cca 0,1 mm tedy cca 100 mikrometrů pod úrovní nejhlubších částí struktury, se jednoduše zbavíte celé původní svrchní vrstvy skluznice. Existuje riziko, že skluznice je poškozená i do větší hloubky, ale pokud jste na lyže neaplikovali zpravidla fluorové přípravky s vysokými zažehlovacími teplotami (více než 140 stupňů Celsia), pak není toto riziko příliš velké.

Zkrátka a dobře přebroušení je nejlepší příprava skluznice na aplikaci Isantin u starších lyží, kde si nejste jistí kvalitou svrchní vrstvy skluznice.

Druhé ale: nejčastější způsoby poškození svrchní vrstvy skluznice

Svrchní vrstvu skluznice nejčastěji poškozují: 1) vysoké zažehlovací teploty (více než 140 stupňů Celsia), 2) oxidace, 3) UV záření, 4) agresivní mechanické zásahy (např. agresivní roto-kartáče), 5) dlouhodobé používání (je to stejné jako s pneumatikami) atd.

Pokud z nějakého důvodu nemůžete nebo nechcete nechat svoje lyže přebrousit, pak prosím věnujte zvýšenou pozornost následujícím doporučením. Pokud totiž skluznici nenecháte přebrousit a necháte Isantin aplikovat na poškozenou svrchní vrstvu skluznice, může se stát, že se Isantin nenaváže vůbec, nebo se naváže špatně a velmi rychle se ojede… A vy budete naštvaní a zklamaní…

Třetí ale: pověra o tom, že přebroušené lyže už nikdy nepojedou tak dobře

Pokud patříte do skupiny těch, kteří primárně nechtějí nechat skluznici svých lyží přebrousit, protože vás nějaký „odborník“ přesvědčil, že pokud si lyže necháte přebrousit, tak už nikdy tak dobře nepojedou, pak vězte, že:

Skluznice lyží je polymer obohacený nejrůznějšími aditivy. Pokud je skluznice černá, pak se zpravidla jedná o saze, grafit a/nebo grafém. Vedle tzv. skluzných aditiv se do skluznic přidávají ještě strukturální aditiva, jako jsou anti-oxidanty, UV-filtry, anti-statika, barviva atd. Bez ohledu na konkrétní složení skluznice degraduje, aniž by se s ní muselo cokoli dělat. Prostě jako většina výrobků (např. pneumatik) stárne, oxiduje, některá aditiva se z polymeru časem samovolně uvolňují, na skluznici, zvláště tu černou, působí viditelné i neviditelné složky slunečního záření… Podobně jako pneumatiky uložené ve sklepě stárnou a degradují, aniž by se používaly. Jakmile lyže začnete používat, tedy na nich začnete lyžovat, koneckonců proto jste si je koupili, proces degradace a opotřebovávání se jen urychlí. Skluznice oxiduje i skluzem po sněhové pokrývce, sníh funguje jako odrazová plocha pro sluneční záření, tedy i za jízdy na skluznici působí sluneční záření, teplotní přechody a výkyvy. Čím více na pneumatikách jezdíme a čím náročnější je terén, ve kterém jezdíme, tím rychleji se pneumatiky opotřebovávají. Někteří z nás skluznice lyží navíc servisují, aplikují na ně vosky, které zažehlují, seškrabávají, kartáčují, leští, strukturují… Skluznici tak dále mechanicky i chemicky namáhají. Některé namáhání, zvláště vysoké teploty pak skluznici přímo poškozují. Životnost závodních pneumatik se extrémně zkracuje zahříváním nebo naopak podchlazováním. Okamžitý výkon je vykoupen zkrácenou životností.

Ale pokud „odborníkům“ na servis lyží uvěříte, že to nejlepší, co můžete udělat, je jezdit na degradované a opotřebované skluznici, protože právě ta a žádná jiná je – podobně jako sjeté a ztvrdlé pneumatiky – základem pro rychlou a bezpečnou jízdu… Tak vám není pomoci!

Čtvrté ale: fluor

Pokud jste na skluznice Vašich lyží aplikovali pravidelně fluor, a to navíc fluor ve formě prášků pomocí vysokých zažehlovacích teplot, pak doporučujeme na lyže Isantin bez přebroušení neaplikovat. S velkou pravděpodobností se totiž buď vůbec nenaváže, pokud se naváže, tak se velmi rychle ojede. Fluor blokuje provazby mezi Isantin a svrchní vrstvou skluznice na molekulární úrovni. Po pravidelné aplikaci fluorových prostředků zažehlovacími teplotami přes 140 stupňů Celsia bude svrchní vrstva skluznice navíc poškozená.

Páté ale: siloxany

Podobně jako se Isantin nemá rád s fluorem, nemá se rád ani se siloxany, tedy látkami zlepšujícími skluz, které jsou relativně často obsaženy v tzv. fluor-free přípravcích. O tom, zda jsou ve voscích, které jste používali v minulosti, obsaženy siloxany se bohužel nedozvíte, jelikož výrobci skluzných vosků přesné složení zpravidla úzkostlivě tají. Nezbývá tedy, než opět doporučit přebroušení! A jako zákazníci se můžeme samozřejmě výrobců dotazovat, co ty jejich vosky vlastně obsahují…

Šesté ale: velké namáhání

Se skluznicí je to opravdu jako s pneumatikami, i když opotřebení skluznice není možná na první pohled tak patrné. Agresivní sněhové podmínky (zmrzlý firn, technický sníh, suché skřípající tření na prašanu atd.) nebo agresivní servisní zásahy (vysoké zažehlovací teploty, intenzivní kartáčování roto-přípravky, používání silných odstraňovačů vosků atd.) způsobují, že zvláště svrchní vrstva skluznice relativně rychle degraduje. Na poškozené skluznici Isantin drží špatně…

Sedmé ale: přirozené stárnutí

Opět příměr s pneumatikami: Pětileté gumy jsou tak tvrdé a degradované, že – aniž by se na nich najel byť jediný kilometr – ztratily své původní adhezivní a mechanické vlastnosti. Se skluznicí je to stejné. Svrchní vrstva staré skluznice (starší než cca 4 roky) bude degradovaná stářím.

Přebroušení jako takřka všelék

Většinu ale „vyléčí“ přebroušení skluznice, tedy odstranění svrchní vrstvy skluznice do hloubky cca 100 mikrometrů. Některá poškození však mohou být hlubší, zpravidla se jedná o tepelná poškození způsobená vysokými (přes 140 stupňů Celsia) až extrémními (přes 200 stupňů Celsia) zažehlovacími teplotami.

Rizika přebroušení

Přebroušení lyží je odborný úkon, je proto nezbytné si lyže nechat přebrousit v odborném servise. Po přebroušení se může lehce změnit podíl tzv. amorfních a krystalických oblastí na povrchu skluznice, ale s touto změnou se není třeba příliš lámat hlavu. Co je ale důležité si uvědomit, je skutečnost, že přebroušené skluznice jsou jaksi „ostré“, „obnažené“ či „citlivé“… Povrch přebroušené skluznice je nutné nechat lehce zajet, strhnout či ohladit.

Druhé riziko přebroušení se vyskytuje u závodních lyží. Oni totiž mistři brusu zpravidla nemají proces vytváření struktury úplně pod kontrolou, jinými slovy zpravidla neumí vytvořit identickou strukturu znovu či podruhé, zkrátka a dobře neumí struktury replikovat.

Téma replikace struktur závodních lyží je obsáhlé a složité. Není to téma pro tento článek. Ale nemůžeme se divit někomu, komu se v zásadě náhodou povedlo „něco“ trefit, že se snaží toto „něco“ střežit jako oko v hlavě a bojí se tedy skluznici opět přebrousit. Pověru o špatném vlivu přebrušování lyží tedy rozšířili primárně ti mistři brusu, kteří nemají proces pod kontrolou, a vědí tedy, že co se povedlo dnes, se již nemusí povést zítra.

Je možné Isantin kombinovat s ostatními vosky na skluz?

Ano i ne…

Kdy ne?

Před aplikací Isantin by skluznice měla být zdravá a zbavená všech nečistot, ale i vosků. Vosky – zvláště pak ty s obsahem fluoru a siloxanů – blokují provazby mezi Isantin a svrchní vrstvou skluznice. Čím zdravější, čistší a prostá všech dalších látek skluznice bude, tím se Isantin lépe naváže a tím déle a lépe pojede!

Kdy ano?

Na skluznou vrstvu Isantin , která se pevně navázala na svrchní vrstvu skluznice a překryla skluznici novou skluznou vrstvou o tloušťce 1 až 2 mikrometrů, je možné aplikovat libovolné skluzné vosky s výjimkou vosků s obsahem fluoru a siloxanů. Tyto další skluzné vosky by měly na skluzné vrstvě Isantin držet o něco lépe než na vlastní skluznici, a to díky tzv. pí-vazbám. Isantin je tedy možné používat také jako podkladní vrstvu nebo primer!

Je možné si Isantin aplikovat v domácích podmínkách?

U nových lyží a u starších lyží s nepoškozenou skluznicí ano. Stačí si objednat tzv. testovací nebo startovací sadu, řídit se přiloženým návodem pro aplikaci, popř. si před aplikací prohlédnout video-instruktáž na Youtube.

U starších lyží s rizikem poškození svrchní vrstvy skluznice jednoznačně doporučujeme skluznici nejprve nechat přebrousit a teprve po přebroušení aplikovat Isantin.

Kde je možné si Isantin objednat pro domácí použití?

Nejlépe na domovské stránce Isantin.ch v sekci Shop CZ. Pro domácí použití doporučujeme startovací sady Alpin / Nordic / Nordic Skin. Sada se vždy skládá z vlastního přípravku, bločku s flísem určeným pro zapracování přípravku a kartáče pro rozleštění. Pro skiny a mohérové pásy doporučujeme Isantin S, který se pouze nanese.

Je možné si nechat Isantin aplikovat v odborných servisech?

Ano, ale… Zvláště u sjezdových lyží je ideální si nechat Isantin aplikovat poté, co jste si nechali udělat servis hran. Při broušení hran je nutné zpravidla také přebrousit povrch skluznice. A právě toto přebroušení skluznice a následné přebroušení hran je optimální příprava pro aplikaci Isantin . Místo běžného vosku, který na sjezdových lyží tak jako tak nevydrží déle než jeden den, se aplikuje Isantin! Tolik ta jednodušší část odpovědi.

A teď ta složitější: v rámci rozsáhlého testování a komunikace s různými servisy a ski-shopy jsme zjistili, že při aplikaci Isantin se dá udělat mnoho drobnějších a vážnějších chyb a přehmatů. Každá z nich pak více či méně přispívá k tomu, že Isantin se nechová a nefunguje přesně tak, jak má, tedy jako pevně navázaná, jednolitá, slabá, hladká, tvrdá, povrch struktury kopírující, špíno-odpudivá, vodivá skluzná mezi-vrstva.

Proto jsme se rozhodli, že Isantin se nebude nabízet pouze tam, kde můžeme zajistit jeho sto-procentní aplikaci a kde jsou z přípravků Isantin stejně nadšení jako my, tedy ti, kdo byli a jsou u jeho napínavého příběhu již mnoho let. Isantin nejsou pouze přípravky na zlepšení skluzu, Isantin je změna paradigmatu, zcela nový přístup k servisu lyží… Buď ho přijmete za svůj, nebo si budete dál patlat na lyže vosky.

Kde je možné si Isantin nechat aplikovat?

Pro aplikaci v servisech jsme je domluvena spolupráce s vybranými skiservisy a lyžařskými obchody. V případě aplikace Isantin v odborných servisech rozlišujeme mezi sekcí Alpin, tedy sjezdaři, kam řadíme i prknaře, ski-alpinisty, freeridery a další podskupiny, a sekcí Nordic, tedy běžkaři, kam řadíme klasiky, skataře i horéristy či skinaře.

Stačí si vybrat příslušnou službu z kategorie Tour / Hobby / Profi a pracovníci odborných servisů Vás sdělí další informace.

U sekce Alpin vždy doporučujeme Isantin aplikovat po přebroušení skluznice a hran.

Pro koho se Isantin hodí?

Isantin se dá používat pro všechny výkonnostní kategorie lyžařů… Skluz a radost z jízdy zlepší úplně všem. Isantin nabízí verzi Tour pro příležitostné sjezdaře i běžkaře, verzi Hobby pro ty lyžaře, kteří sice nejsou profesionálové, ale na výkonu jim rozhodně záleží. Z této kategorie uvítají Isantin především dálkoví běžci, protože jim konečně něco vydrží na celý lauf, ale i hltači kilometrů na sjezdovkách, protože lyže jim pojedou rychleji a lépe, a proto toho víc najedou! Isantin je ale stále rozšířenější i mezi profesionály, kde aplikace Profi či High performance slaví nejeden úspěch.

Ačkoli se skluzné přípravky Isantin nabízí aktuálně k prodeji a autor článku se se značkou Isantin spojil i obchodně, je Isantin mnohem více než výrobek a mnohem více než byznys. Skluzné prostředky Isantin představují zcela nový přístup, zcela novou technologii v servisu skluznic lyží pro zlepšení skluzu. Autor článku se neobává tvrdit, že Isantin představuje změnu celého paradigmatu.


Kde si nechat aplikovat Isantin

ISANTIN CZ

Partnerské servisy pro sekci Alpin:

VAGUS Base Šumperk

PRAGUE SPORT MONTANA

SKI & SNOWBOARD SERVIS MONTANA ŠMÍD

Partnerské servisy pro sekci Nordic:

NYČ Sport Liberec

Skiservis MARA

V případě jakýchkoli dotazů se můžete obrátit také na lubor.spis@isantin.cz nebo info@isantin.ch.