Sjezdovky:
Sjezdovky se, tak jak je v Rakousku zvykem, vyznačují každodenní
perfektní úpravou. Celá oblast Gasteinu nabízí 198 km sjezdových tratí
všech náročností, z toho 86 km je v lyžařské houpačce Schlossalm –
Stubnerkogel. Zatímco z vrcholu Stubnerkogel stékají do údolí především
náročnější červené a černé sjezdovky, na Schlossalmu najdeme plató
protkané mírnějšími modrými a červenými sjezdovkami. Vynechat jsme
nemohli červenou sjezdovku H1/H2, která začíná v nejvyšším bodě areálu
na Hohe Scharte v nadmořské výšce 2 300 m. n. m a končí u dolní stanice v
Bad Hofgasteinu – překonané převýšení činí úctyhodných 1 440
metrů.
Hlavní lanovky Schlossalmbahn 1 a 2 (do sezóny 2017/18 ještě jako
pozemní a kyvadlová lanovka) jsou každý den v provozu již od 8:00, takže
si můžeme vychutnat „fresh track“ bez jakéhokoliv příplatku. Rozhodně
se tedy vyplatí si přivstat, čímž se dá zároveň efektivně vyhnout
případným ranním návalům na přístupových lanovkách mezi devátou a
desátou.
Sněhové podmínky:
Tak jak je v Rakousku standardem, tak i v Gasteinu se o dostatečnou vrstvu
sněhové pokrývky stará moderní a výkonný systém technického
zasněžování. To je podpořeno i expozicí svahů, kdy jižní svahy jsou zde
v menšině. Na všech sjezdovkách byl sněhu dostatek, narazit na malá
vydřená místa šlo jen naprosto výjimečně.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V lyžařské houpačce Schlossalm – Stubnerkogel je celkem 15 lanovek (z
toho 6 kabinkových a jedna pozemní) a 4 lyžařské vleky. Velmi moderní a
komfortní jsou dvouúsekové osmimístné kabinkové lanovky Senderbahn a
Stubnerkogelbahn z roku 2007, resp. 2009.
Ze sedačkových lanovek jsou bublinami vybaveny jen dvě čtyřsedačky
Angertalbahn a Sendleiten a zdejší jediná šestisedačka Weitmoser zase
disponuje vyhříváním sedaček. Za zmínku stojí čtyřsedačka
Jungeralmbahn, která byla v době svého postavení v roce 1984 první
čtyřsedačkou v Rakousku. Velkou změnou projde v letošním roce nástupní
bod v Bad Hofgasteinu, kde tuto sezónu ještě musíme pro výjezd do areálu
na prvním úseku využit pozemní lanovku a na druhém úseku pak kyvadlovou
lanovku, případně kombinaci dlouhé pomalé dvousedačky a jednu ze dvou
navazujících čtyřsedaček. Ve výstavbě je nová moderní dvouúseková
10místná kabinková lanovka, která povede z Bad Hofgasteinu až do místa,
kde má horní stanici stávající kyvadlová lanovka. V souvislosti s tím
budou demontovány jak pozemní lanovka, tak pomalé neodpojitelné sedačky
Haitzingalm a Kleine Scharte. Čtyři lyžařské vleky jsou zde pouze
doplňkem, i při průjezdem celým areálem se jim lze zcela vyhnout.
Zalidněnost:
Zalidněnost v březnu byla poměrně nízká, u většiny lanovek se
nečekalo vůbec, jen na několika hlavních lanovkách se ve špičce (mezi 10.
a 12. hod.) vytvořila fronta na 2 až 3 minuty.
Občerstvení a aprés-ski:
Možnosti občerstvení na svazích jsem osobně nevyužil.
Doprava do střediska a parkování:
Výhodou Gasteinu je poměrně malá vzdálenost z České republiky. Velkou
část cesty je navíc možné absolvovat po dálnicích, z dálnice se
sjíždí až na posledních asi 40 km cesty. I tato komunikace v údolí je ale
rychlá a bez zdržujících průjezdů obcemi. Parkoviště u lanovek jsou
bezplatná, po dokončení nové lanovky Schlossalmbahn s moderní dolní
stanicí bude určitě nejlepší parkovat v Bad Hofgasteinu. Parkovat se dá
ale i u lanovek v Bad Gasteinu a Angertalu.