Sjezdovky:
Náš první lyžařský den na Corviglii byla neděle, kdy jsme si u lanovky
vyzvedli v automatu předem zakoupené skipasy, což byla otázka oskenování
čárového kodu a jedné minuty. Pozor, automat nelze použít tak jako jinde
pro vrácení skpasu a tím i zálohy 10 CHF, to je pak po ukončení
lyžování nutné realizovat u standardní obsluhované pokladny.
Lyžování začalo ne zrovna pozitivně tím, že jsme si vystáli téměř
15minutovou frontu na kabinku, kdy obsluha dlouhé minuty dávala přednost
lyžařským dětským kurzům v bočním turniketu, kdy ostatní zcela
zablokovala. Naštěstí, jak se pak ukázalo, i zde se jednalo o jedinou
frontu, kterou jsme zažili, protože v dalších dnech, těch pracovních, byl
i počet lyžařů v areálu na rozdíl od zahajovací neděle možná
poloviční, takže i nástup na přibližovací kabinku byl bez fronty.
První den na Corviglii jsme jezdili přdevším nad Celerinou, protože již
dopoledne přišla od jihu údolím Engadinu nízká oblačnost, která do
mraků zahalila celé údolí od Mořice k Maloje, a to včetně spodní části
sjezdovek v levé části areálu dle skimapy. Takže celý den jsme se
pohybovali napravo od vrcholové kabiny, kam se oblačnost za celý den
nedostala, a užívali si parádní lyžování na vyžehlených sjezdovkách i
výhledy na mraky zahalené dno údolí. S povděkem jsme kvitovali fakt, že se
fronta netvořila ani na visutou kabinu na Piz Nair, vždy jsme odjeli tou
první, která s přibývajícím odpolednem byla čím dál méně
naplněná.
V provozu byla většina sjezdovek, po celý náš pobyt byly
zavřené/neupravené černé sjezdovky č. 3 a 12, stejně jako mírnější
varianta páteřní čtverky, červená č.8. Nad Celerinou takto byla podobně
nevyznačena červená č. 23. Zřejmě vzhledem k dostatečné přepravní
kapacitě byla také po celý týden mimo provoz prostřední rychlá čtverka
nam Mořicem (lanovka J) a tuto stranu areálu tak obsluhovaly pouze lanovky I a
L.
Po nočním sněžení a dni na Corvatschi jsme se na další 2 dny vrátili
na Corviglii, která nabídla naprosto snové lyžování. Již spojený
čerstvý sníh se základem, vše vyžehleno do rovných a místy neskutečně
širokých carvingových dálnic, minimum lidí a azurové počasí. Vždy
systémem zlev doprava jsme tak postupně během dne projížděli celý areál,
vždy s poledním zpestřením – výjezdem horní sekcí pozemní lanovky.
Těžko vypíchnout nejlepší sjezdovky, protože drtivá většina stojí
za sjetí, přičemž jsou svou náročností vcelku rovnoměrněrozesety po
celém areálu, kde nejsou prakticky žádné nudné ploché přejezdy nebo
„neplnohodnotné“ sjezdovky.
Ráno se vždy líbily červené č. 1 a 2, stejně jako hlavní svah č. 4,
kolem poledne jsme jezdili spíše pohodovější modročervený střed areálu
pod Plateuau Nair, o kterém kolega prohlásil, že „zdejší sjezdovky jsou
tak široké jako jsou v Rakousku dlouhé“. A v průběhu odpoledne jsme se
přesunuli ještě dále, nad Celerinu, kdy se znavenějším lyžařům líbily
především dlouhé a pohodovější svahy č. 17 a 20. I černé svahy si
díky minimu lyžařů stále zachovávaly prvotřídní kvalitu po celý
den.
I přes plochou úvodní pasáž je zajímavým svahem i překvapivě
členitá návratová sjezdovka č. 25, která ovšem vzhledem k rychle
stoupajícím odpoledním teplotám v údolí ve své spodní,
nejobtížnější pasáži, už téměř tekla, takže spousta lyžařů
sjížděla dolů kabinou, i když tento slunci vystavený poslední úsek je
možné objet modrým traverzem. č. 25.
Posledním dnem na Corviglii byl pro nás po dalším odskoku na Corvatsch
pátek, který byl extrémně teplý (vrcholové lanovky hlásily ve stínu 7
stupňů), takže sjezdovky pod 2 500 m n. m. velmi rychle už během dopoledne
měkly, obzvláště na dojezdech nebo pasážích proti slunci (typicky
střední prudká pasáž „jedničky“). Ale vrcholové sjezdovky byly stále
OK.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly podobně jako Corvatschi vynikající už v neděli,
následně podpořeny 20 až 30 cm čerstvého prachového sněhu, což po
následující dny hojně využívali freeskieři, a to ve volném terénu
často i velmi vzdáleném od sjezdovek. Svahy byly prvotřídně upraveny
každý den a díky celonočním mrazům i minimu lyžařů vydržely ve
vynikající kondici po celý den, s výjimkou pátku, kdy už teploty byly pro
níže položené svahy přeci jen vysoké. Problematickým místem tak byl
obecně pouze zmíněný dojezd č. 25.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Proti Corvatschi jsou přepravní zařízení na Corviglii mnohem
modernější, pohodlnější, na úrovni obdobně velkých jiných
vyhlášených alpských středisek. Všechny hlavní lanovky jsou rychlé
šestisedačky, čtyřsedačky a dokonce jedna vcelku raritní rychlá
trojsedačka. Až na jednu výjimku s bublinou. Již několikrát zmíněná
šestikabinka zajišťuje jeden z přístupů do areálu. Dvě kabiny jsou
visuté, jedna přístupová, druhá vede na vrchol Piz Nair. Zajímavostí jsou
dvě sekce pozemní lanovky, která je ovšem z lyžařskho pohledu
nepodstatná. Na okraji areálu je jedna pomalá, také hlavně přibližovací,
dvojsedačka. Vlekům, kterých tu pár je jako přibližováky nebo obsluha
učebních modrých, je možné se zcela vyhnout.
Zalidněnost:
Zalidněnost areálu byla proti Corvatschi o něco vyšší, ale na alpské
poměry top středisek stále zcela zanedbatelná. Jedinou frontu jsem již
zmínil, jinak jsme přijížděli k lanovkám tak, že před námi bylo do max.
15 lidí. Odpoledne člověk najížděl běžně rovnou do turniketů a
kolikrát pak měl i celý svah téměř jen pro sebe. Ani návratový
odpolední sjezd do Celeriny nebyl obvyklým kličkováním mezi
„sjížděči“, ale stále jízda poloprázdným svahem. A co mne také
zaujalo, v Mořici je obecně velmi vysoká úroveň lyžařů, typického
začátečníka nebo plužiče, roztřeseně kličkujícího od okraje sjezdovky
na druhý okraj, jsme tu za celý týden nepotkali.
Občerstvení a aprés-ski:
V rámci skipasu jsme jeden den využili možnost večerního výjezdu
pozemní lanovkou na Muottas – Muragl s pohledem na západ slunce nad údolím
Engadinu, parkování u lanovky je zdarma a počet cestujích nahoru i dolů
lanovkou byl v podvečer zanedbatelný. Jiný den jsme odpoledne vyrazili
typickým červeným vláčkem z nádraží v Mořici směr Tirano (jezdí co
hodinu) kolem lyžařských areálů Diavolezza/Lagalb přes Ospizio Bernina (2
256 m n. m.) do stanice Alp Grum a zpět, tato trase je také zarhnuta ve
skipasu.
Doprava do střediska a parkování:
Parkování u lanovek pod Corviglií je bohužel již ve všech případech
zpoplatněno. V Celerině paušálem 5 CHF za den, u visuté kabiny a
dvojsedačky jsou parkovací hodiny.