Sjezdovky:
Na Corviglii jsme strávili 3 lyžařské dny, a to zrovna ty tři, které
počasím vyšly tak napůl. První z nich byl (pouze) vrchol areálu - Piz Nair
- celý den v mracích, takže i když jsme projeli celý areál tak, jak máme
zvykem, celý zleva doprava, nahoru "ke koze" jsme se nedostali. Co nás hned
první den zarazilo, byl výrazný pokles návštěvnosti proti minulému roku
nebo roku předkovidovému, kdy jsme tu byli poprvé. Už na parkovišti jsme
viděli, že návštěvníků je možná tak polovina, a to byla neděle. I na
přibližovací kabinku v Celerině jsme nastupovali bez jakékoliv fronty.
Při naší druhé návštěvě v týdnu už bylo návštěvníků ještě o
polovinu méně, takže dopolední lyžování, než se celá azurová obloha
během pouhých 10 minut kompletně a bleskově zatáhla, bylo jedním slovem
luxusní. Bohužel, pak přišla taková difuze, že jsme vůbec neviděli pod
nohy a raději jsme lyžování vzdali, bylo to skutečně o zdraví, a v klidu
si prošli celý Svatý Mořic.
A v pátek, náš poslední lyžařský den a při třetí návštěvě
Corviglie, dole v Celerině stálo možná tak 30 aut, protože nad údolím
visely těžké mraky. My jsme to riskli a i když jsme lyžování začali s
místní (ne)viditelností max. 5 metrů v neprostupné mlze ve výškovém
středu areálu, naštěstí v pravé části areálu byla sedačka "U" nad
hranicí mraků, takže jsme jezdili na několika zdejších sjezdovkách skoro
celý den a užívali si počasí, které se nad údolím měnilo co pár minut,
zatímco my jsme byli po celou dobu více či méně na slunci.
Problematické množství sněhu se podepsalo i na počtu otevřených
sjezdovek, kdy jako vždy jsme neměli šanci si sjet černé číslo č. 3 a
12. Stejně tak viditelně letos vůbec nebyla v provozu černá č. 18. A v
době našeho jarního pobytu nefungovaly ani tratě č. 11 a 31, stejně jako
několik propojek nebo modrý dojezd Samedanu.
Dopoledne, než se silné jarní přímé slunce opřelo do levé části
areálu, bylo parádní lyžování na červených sjezdovkách č. 1 a 2, ale
jejich spodní část je přivrácená slunci a pak rychle ztratily na kvalitě.
To se v míře ještě větší a o to dříve týkalo i páteřních svahů
okolo lanovek J a L, z nichž tu první jsme v neděli viděli za naše tři
pobyty poprvé v provozu, od pondělí dál pak byla opět zavřená.
Lepší lyžování po všechny dny nabízely sjezdovky napravo od Piz Nair
(bráno pohledem skimapy), ne až tak vystavené slunci a výše položené, kdy
i ty prudší (22, 24) byly díky malému počtu lyžařů i v pozdním
odpoledni stále ve velmi slušném a relativně "sjízdném" stavu. V těchto
teplých dnech tak nejlépe odolávaly sjezdovky 20, 21 a 34. Po celý týden
byly v provozu i všechny dojezdy dolů do údolí, ale bez jakéhokoliv
lyžařského zážitku, muselo jít o naprosto jarní lyžování v
rozbředlém sněhu. My jsme si jednou ráno sjeli červenou 29, ale jen proto,
abychom se zase pokochali milionářskými vilkami, a i to byl podobný
zážitek.
Sněhové podmínky:
Na letošní na sníh tragickou zimu byly všechny otevřené sjezdovky
špičkově vysněžené a upravené. Vůbec nikde, ani na obvykle
problematickém sjezdu z Piz Nair, jsme nenarazili na kamínky, a po týdenním
pobytu máme skluznice bez jakéhokoliv škrábance. Vysoké teploty znamenaly,
že většina sjezdovek velmi brzy povolila, ale díky minimálnímu provozu
lyžařů byly po celý den ve velmi dobrém stavu, bez muld, takže lyžování
bylo bezproblémové a dalo se jezdit naplno.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky na Corviglii ze všech místních areálů nejvíce odpovídají
alpskému standardu, pozemní lanovce nebo nástupní velkokapacitní kabině se
lze vyhnout. Mimo další vagón na nejvyšší bod areálu jsou tak všechny
ostatní páteřní svahy obslouženy rychlými sedačkami. Zaznamenali jsme
jedinou změnu - přibližovací pomalá sedačka H byla kompletně
zrekonstruovaná je proti malým nepohodlným sedačkám byla vybavena mnohem
pohodlnějšími sedačkami odpovídajícími i dnešním ergonomickým
standardům.
Ceny skipasů jsou ve Svatém Mořici stále flexibilní a systém již
vychytali tak, že omyly a "dumpingové" ceny ve stylu celoplošný týden za
180 až 240 CHF jsou již minulostí. Letos ceny v daném termínu začínaly na
360 CHF za 6D celoplošný skipas a již během podzimu šly výrazně nahoru.
My jsme kupovali skipas za 390 CHF, a to v kombinaci 4 dny/1 den/1 den, protože
paradoxně, delší skipas je často dražší než součet kratších skipasů.
Finální cena skipasů na náš termín na místě nebo při koupi pár dní
před začátkem pobytu se vyšplhala až na 463 CHF. A pro zajímavost, na
Vánoce byl rekord 115 CHF za jednodenku a 499 CHF za 6D.
V ceně skipasu je stále veškerá místní doprava zdarma - hustá síť
skibusů i "MHD" po Mořici a širokém okolí, takže pokud se vám do města
nebo jinam nechce autem, je možno využít tyto busy. Vlastní zkušenost -
pozor, linka může na centrálním náměstí v Mořici změnit číslo a vy se
projedete jinam, než plánujete. Stejně je tak ve skipasu zdarma část
Rhétské dráhy, z Mořice až do Alp Grum, (cca. 50 minut jízdy jedním
směrem) , kdy si můžete projet nejvyšší úsek tohoto železničního
unikátu s nejvyšším bodem přes 2.250 m n.m.. A tip na parkování zdarma v
Mořici - v neděli se místním COOPu odpoledne parkovné nevybíralo, jinak je
zde zdarma jen 1,5h.
Zalidněnost:
Proti našim minulým návštěvám byla zalidněnost tohoto největšího
místního areálu výrazně nižší, nikde jsme nečekali žádnou frontu. Ani
kabina Piz Nair nebyla nikdy přeplněná. Minimálně v polovině případů
jsme na sedačky nasedali přímo z "bloků", bez čekání. Ani na sjezdovce
jsme nezažili jinde běžné chumly lidí, často jsme naopak pro sebe měli
hektary prostoru a stovky metrů délky sjezdovek jen pro sebe. A to, i když
sněhové podmínky nebyly ideální, výrazně přispělo k neskutečně
bezpečnému pocitu z lyžování a pohybu na sjezdovce. Btw, za celý týden
jsme neviděli žádnou kolizi lyžařů, závažnější zranění nebo to, že
by dokonce někoho museli dolů stahovat na saních.
Občerstvení a aprés-ski:
Co se týká gastronomického zázemí, tak to je v celém areálu více než
dostatečné, stejně tak vybavení pro děti či začínající lyžaře.
Doprava do střediska a parkování:
Do Mořice to máme z Valašska asi 950 km. První polovina trasy zhruba po
Salcburk byla jako vždy v pohodě a rychlá, druhá dál, i kvůli
ekoteroristické IG-L zelené stovce v Rakousku, už ubíhala podstatně
pomaleji, i když nejpomalejší finální úsek Landeck - Svatý Mořic utekl i
díky výrazně menšímu počtu aut směřujících do Livigna rychleji než
jindy. V opačném směru jsme ale viděli mnohakilometrovou kolonu u Kufsteinu
směr do Německa (dle rádia 40 minut), v našem směru jsme obě D/A projeli
sice pomalu, ale jen plynule a jen s pár minutami zdržení.
Cena benzínu po trase: Mondsee, benzinka hned vedle dálnice - 1,527 EUR za
litr N95. Vesnice nad Landeckem - okolo 1,58 EUR. Švýcarsko - okolo 1,90 CHF.
I dle provozu na benzinkách (Prutz, Ried), kde to byl v tento termín před
kovidem "masakr", zatímco teď naprostá pohoda bez čekání, tak letos bylo
návštěvníků Alp v tomto termínu výrazně méně.
Na místě, v Surlej, jsme se obešli bez placeného parkování v rezidenci
(8 CHF/den), neboť o 200 metrů dál je velké neplacené parkoviště, sic s
poznámkou max. 24 h, ale nikdo si s tím zde evidentně hlavu nelámal a
některá auta tam stála ne stejném místě několik dní, a to i v části,
kde je parkování přes noc značkou zakázáno.
Na místě se lze do areálu dostat ze čtyř výchozích bodů, bohužel
parkoviště v jejich přímé blízkosti jsou všechna placená. Konkrétně v
Celerině, což je náš obvyklý nástupní bod, se platí 5 CHF na den.