Sjezdovky:
V provozu letos bylo méně sjezdovek než loni touto dobou, mimo provoz byla
černá č. 3 a stejně jako každý rok i č. 12. Na hlavním svahu pod
lanovkou "L" byla různá omezení a uzavírky na závodních tratích, kde se
chystalo Mistrovství světa ve freeride. Výrazně méně sjezdovek bylo
otevřeno v sektoru Marguns, zavřené byly č. 23, č. 31, pravý dojezd č. 17
a propojka z Plateau Nair na č. 17. A navíc, ze skimapy úplně zmizely
sjezdovky s (dřívějšími) čísly 11 a 35.
Všechny otevřené sjezdovky byly vždy velmi dobře upraveny, jen po jednom
nočním sněžení, které přes den dále pokračovalo, se už od rána
jezdilo na neupraveném terénu. Obecně chladné počasí udrželo i proti
slunci otočené sjezdovky v dobrém stavu déle, než jsme byli z minulých let
zvyklí, a především svezení na dlouhých červených přímo nad Mořicem
bylo parádní. V případě slunečného počasí jsme se jako jindy s
přibývajícím časem posunovali výš a dál, tzn. do sektoru Margun, kde
sjezdovky ani odpoledne tak netrpí sluncem jako ty nad Mořicem. Ale i tak,
většina sjezdovek ve výškách nad 2 200 metrů n. m. je na jaře
jednoznačnou výhodou areálu.
Sněhové podmínky:
Letos to se sněhem nebyla žádná velká sláva (cca metr nahoře), ale
sjezdovky v provozu byly velmi dobře zasněženy po celé délce a nikde jsme
nenarazili na kamínky nebo vydřená místa. Navíc po dobu našeho pobytu
připadlo možná 50 čísel. Samozřejmě, jako jindy, v pozdním odpoledni,
pokud vykouklo sluníčko, trpěly prudké dojezdy všech páteřních
červených nad Mořicem a také dojezd č. 25 v Celerině. Výše položené
sjezdovky si kvalitu držely po celý den. A díky průběžnému sněžení se
jezdilo po parádním povrchu bez ledových ploten.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Co se týká lanovek, tak jsem nezaznamenal žádný rozdíl proti letům
minulým. Corviglia obecně má solidní lanovkový standard a celý areál je
obsloužen rychlými troj-, čtyř- a šestisedačkami, většinou s bublinou.
Bohužel, stále je problematický a pomalý přístup do areálu - jednou jde o
pomalou dvojsedačku, jednou o velký "vagón" a jednou pozemní lanovku o dvou
sekcích. Pouze z Celeriny funguje klasická oběžná kabinka. Co se ale
chystá, tak je pro příští sezonu obměna rychlé čtyřsedačky "I" za
modernější šestku a hlavně místo 50 let starého páteřního
přístupového "vagónu" se plánuje stavba oběžné 8místné kabinky, ale to
bude až v roce 2028.
A areálu je i snowpark, zóna pro děti, měřená obřáková dráha a
měřený rychlostní úsek.
Bohužel, co je nevýhodou, je cena skipasů. Pro letošní sezonu začínala
na náš týden cena 6D celoplošných skipasů někde okolo 370 CHF, ve finále
totéž na místě vycházelo přes 500 CHF. Svatý Mořic už totiž roky
pracuje s dynamickými cenami a skipasy, které si tak lze dle ceny kombinovat
na různé dny i areály. Skipas na jednotlivé areály je pouze o pár CHF na
den levnější než celoplošný skipas. Naopak je velký cenový rozdíl mezi
jednotlivými dny v předprodeji, kdy například čtvrteční (celoplošný)
skipas lze běžně zakoupit za 47 CHF. Naopak při koupi na místě nebo jen
pár dní předem se cena na některé exponované dny klidně vyšplhá přes
120 CHF.
Ceny skipasů se mění (směrem nahoru) průběžně tak, jak se mění
počet prodaných skipasů na jednotlivé dny. A mění se ceny jak na jeden
konkrétní den, tak pak i ceny "delších" skipasů. A není v tom žádná
extra logika, protože v jednu dobu byl "náš" 6D skipas tou jednoznačně
nejdražší možností, kdy i kombinace koupě šesti samostatných (!!!)
skipasů na jednotlivé dny vyšla levněji. Je naprosto běžné, že dva
samostatné skipasy na jeden den stojí míň než jeden skipas na tyto dva
stejné dny. Takže i my jsme jako cenově nejvýhodnější variantu v danou
dobu zvolili kombinaci 4 skipasů (2/2/1/1 den), které, pokud je máte na
jedné objednávce, vám automat na místě vyplivne všechny najednou. Za
každý skipas je záloha 10 CHF, kterou pak dostanete při vrácení na kase
zpět.
Zalidněnost:
I letos byla zalidněnost areálu podprůměrná, většinou jsme
odjížděli první sedačkou. Pouze ve dnech, kdy se mlha a mraky honily nad
areálem, se vytvářely krátké nárazové fronty tak, jak se lidé
přesouvali tam, kde byla lepší viditelnost.
I na svazích obecně byl naprosto minimální provoz a neskutečně
bezpečné lyžování. A nejen v pozdním odpoledni, kdy to byl skoro standard,
měl člověk i páteřní svahy kolikrát skoro sám pro sebe, kdy na několika
kilometrech potkal třeba jen 5 dalších lyžařů.
Občerstvení a aprés-ski:
Občerstvit se dá v mnoha restauracích a chatách rozesetých po celém
areálu, jen ceny jsou na naše poměry prostě velmi vysoké.
Výhodou celoplošných skipasů je možnost využití místní veřejné
dopravy v celé celkem rozsáhlé oblasti - autobusů, vlaků třeba
"nelyžařské" pozemní lanovky na Muottas - Muragl (zpáteční jízdenka
běžně až 42 CHF), takže tak lze zdarma poznat Svatý Mořic i široké
okolí, popř. ušetřit za parkování. Doporučujeme se svézt vláčkem z
Mořice do Alp Grüm, (jeden směr je cca 1 hodina jízdy, pak přestup na vlak
zpět asi 30 minut), kdy se člověk sveze po velké části trati Bernina
expresu a projede nejvýše položenou část trati, kde to v zimě vypadá jak
na Severním pólu. Letos jsem místy projížděli až čtyřmetrovými
vyfrézovanými závějemi.
Doprava do střediska a parkování:
Letos byl provoz po trase Břeclav - Salcburk - Landeck - Mořic vcelku
plynulý, sekli jsme se až na úseku Rosenheim - Kufstein, kde na DE/A hranici
doprava kolabuje prakticky vždy. Pak jsme se překvapivě sekli i před
Mořicem, což zřejmě souviselo s konáním Ski Marathonu (resp. celého
běžkařského týdne). Zpět jsme vyjížděli brzy ráno tak, abychom v
Zernezu byli dřív než návštěvníci Livigna, kde se tunel směr Švýcarsko
v sobotu otevírá v 6.00. Pak se dá směr Landeck prosvištět velmi rychle a
i celou trasu do Salcburku jsme tak projeli vcelku v klidu před hlavní
sobotní návratovou vlnou.
Změnu jsme zaznamenali u parkování v Celerině, kde dříve byl obecný a
časově nerozlišený poplatek 5 CHF za klidně celodenní parkování. Dnes
už ale pána, co na příjezdu vybíral poplatky, nahradil automat, který vše
účtuje dle času. Takže běžný lyžařsky den vás tu dne vyjde na až 9
CHF. Parkoviště v poli u železniční zastávky, loni osazené parkovacím
automatem, i když šlo fakt o pole či louku s nezpevněným povrchem, bylo
již vyasfaltováno. Stejně tak bylo zrušena možnost bezplatného parkování
přes noc v Surlej, velké parkoviště je ze všech stran osázeno cedulemi,
že parkování přes noc nebo na 24 h je zakázáno.
Tip pro návštěvu města - v místním velkém COOPu je 90 minut
parkování zdarma.