Sjezdovky:
I když Švýcarsko odpískalo kovid už někdy před měsícem, povinnost
nosit roušky mimo zdravotnická zařízení platí i v MHD. Totéž se týká i
kabinových lanovek. Nikdo ale nijak extra nebuzeruje nebo neprudí, i když já
třeba tuto povinnost plním použitím velmi řídkého pirátského šátku s
lebkami. Řada u nástupní kabinky je tak na dvě minuty. Nahoře, ve druhém
patře areálu, se lyžaři ihned rozprchávají ke třem rychlým kapacitním
sedačkám. Na to, že je parádní počasí a víkend, zalidněnost areálu je
podprůměrná.
Nad Celerinou je téměř jasno a azuro, levá strana areálu nad Mořicem je
po ránu ve vrcholových partiích ještě lehce v mracích. Proto první dvě
hodiny střídám perfektně vyžehlené a zmrzlé sjezdovky nad Celerinou. U
lanovek nikdy nestojíme déle než na 5 sedaček.
Ve chvíli, kdy i levou stranu areálu ozáří slunce, vydáváme se
lanovkami a sjezdovkami i na tuto stranu. Bohužel, kolem poledne jsou nižší
části zdejších sjezdovek, které jsou přikloněny ke slunci, již značně
rozbředlé. Takže zde dáváme pouhé dvě jízdy a vracíme se zpět k
Celerině. Krásné červené nad Mořicem pak musíme v dalších dnech zkusit
dříve po ránu, než rozměknou na slunci. Stejně tak si všímáme, že
ačkoliv v provozu jsou všechna přepravní zařízení, mimo provoz jsou,
stejně jako při minulé návštěvě, černé sjezdovky č. 3 a 12. Stejně
tak je u lanovky L značně omezena červená sjezdovka č. 4 kvůli závodnímu
obřáku.
Visutou kabinou míříme na nejvyšší vrchol areálu ke "koze". I zde
nutnost roušek. Poté nějakou dobu střídáme sjezdovky u lanovky W a
všímáme si, že okolo půl druhé odpoledne se svahy výrazně vylidnily,
zatímco kvalita povrchu těch okolo 2 500 m n. m. je stále prvotřídní.
Odpoledne pak končíme pohodovým lyžováním opět v kotli Marguns nad
Celerinou, kde se už lanovky točí skoro naprázdno a sjezdovky máme pomalu
sami pro sebe.
Lyžařský den končím sjezdem návratovou červenou č. 25 dolů do
Celeriny, manželka volí sjezd kabinkou, protože náročnost tohoto návratu
je zřejmá. A ano, jak jsme předpokládali, nižší polovina dojezdu je
typický jarní rozbředlý kyt, těžká mokrá krupice. Takže pokud by si zde
chtěl na této prázdné, členité a pestré sjezdovce, kombinující prudší
úseky, ploché přejezdy i lesní pasáže někdo skutečně zalyžovat, tak
koncem zimy jen dopoledne.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky letos nejsou nic extra, nahoře je udáván metr, dole
zhruba polovina. Ale všechny sjezdovky ve druhém patře areálu (tzn. zhruba
nad 2 200 m n. m.) jsou perfektně upraveny a vysněženy, většina z nich je
ve velmi dobrém stavu, umožňujícím jízdu na plný plyn, dokonce i v
pozdním odpoledni. Ty nižší sjezdovky pak prostě trpí jarními teplotami
nebo i přímým sluncem. A pouze při sjezdu z nejvyššího vrcholu jsem
zaznamenal pár kamínků na traverzech, všude jinde vše plně OK. V
nižších partiích areálu již sníh mimo sjezdovky rychle mizí a jaro se
hlásí...
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přepravní zařízení na Corviglii tvoří mimo přístupového vláčku,
pomalé sedačky, visuté kabiny a oběžné kabinky, prakticky pouze rychlé
tří-, čtyř- a šestisedačky, většina z nich je s bublinou. Ty doplňuje
ještě visutá kabina na vrchol areálu s přepravním taktem zhruba 15 minut.
V areálu je i pár vleků u naprosto okrajových sjezdovek, kterým se stejně
většina lyžařů vyhýbá.
Zalidněnost:
Zalidněnost byla vzhledem k exkluzivnímu azurovému počasí (které má
přetrvat nejméně dalších 8 dní), kapacitě lanovek i sjezdovek naprosto
směšná, a to byl víkend. V dalších dnech to tipuji s bídou na
polovinu...
Občerstvení a aprés-ski:
V areálu je několik restaurací, které byly zaplněny už okolo
jedenácté. Ceny jsme zatím neviděli, ale jsou samozřejmě patřičně
"švýcarské". Ve stánku na dojezdu v Celerině naprosto namátkou: hot dog -
7 CHF, houska raclette - 9 CHF, kafe, čaj - 4 CHF, Red Bull - 6 CHF.
Doprava do střediska a parkování:
Z Valašského království to do Mořice máme zhruba 960 kilometrů,
většinu po dálnici. Tuto trasu jsme naprosto pohodově zvládli za zhruba 10
hodin, kdy výrazně rychlejší je první polovina po Linec. Dál na Salzburg a
kousek přes Německo už je provoz znatelně hustší a pomalejší. Totální
tragédie je Rakousko od Kufsteinu za Innsbruck, kde se člověk vleče kvůli
jejich IG-L nudnou a uspávající stovkou. Podobně okreska od Landecku po
Zernez, kde v sobotu dřív nebo později narazíte na kolonu směr Livigno. V
Zeznezu jsme z této kolony odbočili na Mořic jen dva a ten krátký zbytek
cesty zase slušně uběhl.
S parkováním v Mořici je obecně problém, prakticky vše je soukromé
nebo placené. Mít zde fabriku na výrobu zákazových značek na parkování
musí být zlatý důl. My jsme si opět vybrali ubytování v Surlej, kde i u
apartmánu je garáž za 8 CHF na den. Naštěstí 200 metrů od baráku je
(alespoň teď po sezoně?) velké neplacené parkoviště, i když i teď pro
jistotu ze tří pětin zavřené.
Cena benzínu - v Rakousku na dálnici N95 nejlevněji za 1,999 EUR, my jsme
tankovali hned vedle dálnice v Mondsee za 1,729 EUR. Ve Švýcarsku benzín
okolo 2,10 CHF.