Engadin Svatý Mořic - Corviglia - aktuální report z 20.03.2022 - SNOW.cz

Engadin Svatý Mořic - Corviglia aktuální report z 20.03.2022

    průměrné hodnocení:

Švýcarsko Švýcarsko - Graubünden

Engadin Svatý Mořic - Corviglia - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)

  • autor: Tesna
  • hodnocení:
  • návštěva od: 20.03.2022 do: 20.03.2022
reagovat na report

Celkový dojem z návštěvy střediska

Konečně po třech letech zase máme šanci si v Engadinu stoupnout na lyže - opět na týden, kdy chceme projet tři areály okolo Mořice. A první den našeho pobytu míříme do největšího místního areálu - Corviglia, který je pestrým mixem sjezdovek a jejich náročností a je také jednoznačně nejlepší volbou pro rozježdění se po dlouhém lyžařském půstu. Útok na místní sjezdovky začínáme v Celerině u kabinky, která se nám jeví jako nejlepší nástupní bod do areálu. Parkoviště je zde za poplatek 5 CHF na den a toto je okolo deváté zaplněno zhruba z jedné třetiny. Ihned si všímáme první změny - k lanovce vede vedle schodiště i zastřešený pohyblivý pás, sic pomalý, ale ušetří námahu při nástupu. Předplacené skipasy fasujeme na vouchery s QR kódy v automatické kase, je to otázka asi minuty. Pán za námi se ale se stejnou operací beznadějně potýká a příchozí obsluha mu sděluje, že problémem je přílišná velikost QR kódu v jeho mobilu.

Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska

Sjezdovky:

I když Švýcarsko odpískalo kovid už někdy před měsícem, povinnost nosit roušky mimo zdravotnická zařízení platí i v MHD. Totéž se týká i kabinových lanovek. Nikdo ale nijak extra nebuzeruje nebo neprudí, i když já třeba tuto povinnost plním použitím velmi řídkého pirátského šátku s lebkami. Řada u nástupní kabinky je tak na dvě minuty. Nahoře, ve druhém patře areálu, se lyžaři ihned rozprchávají ke třem rychlým kapacitním sedačkám. Na to, že je parádní počasí a víkend, zalidněnost areálu je podprůměrná.

Nad Celerinou je téměř jasno a azuro, levá strana areálu nad Mořicem je po ránu ve vrcholových partiích ještě lehce v mracích. Proto první dvě hodiny střídám perfektně vyžehlené a zmrzlé sjezdovky nad Celerinou. U lanovek nikdy nestojíme déle než na 5 sedaček.

Ve chvíli, kdy i levou stranu areálu ozáří slunce, vydáváme se lanovkami a sjezdovkami i na tuto stranu. Bohužel, kolem poledne jsou nižší části zdejších sjezdovek, které jsou přikloněny ke slunci, již značně rozbředlé. Takže zde dáváme pouhé dvě jízdy a vracíme se zpět k Celerině. Krásné červené nad Mořicem pak musíme v dalších dnech zkusit dříve po ránu, než rozměknou na slunci. Stejně tak si všímáme, že ačkoliv v provozu jsou všechna přepravní zařízení, mimo provoz jsou, stejně jako při minulé návštěvě, černé sjezdovky č. 3 a 12. Stejně tak je u lanovky L značně omezena červená sjezdovka č. 4 kvůli závodnímu obřáku.

Visutou kabinou míříme na nejvyšší vrchol areálu ke "koze". I zde nutnost roušek. Poté nějakou dobu střídáme sjezdovky u lanovky W a všímáme si, že okolo půl druhé odpoledne se svahy výrazně vylidnily, zatímco kvalita povrchu těch okolo 2 500 m n. m. je stále prvotřídní. Odpoledne pak končíme pohodovým lyžováním opět v kotli Marguns nad Celerinou, kde se už lanovky točí skoro naprázdno a sjezdovky máme pomalu sami pro sebe.

Lyžařský den končím sjezdem návratovou červenou č. 25 dolů do Celeriny, manželka volí sjezd kabinkou, protože náročnost tohoto návratu je zřejmá. A ano, jak jsme předpokládali, nižší polovina dojezdu je typický jarní rozbředlý kyt, těžká mokrá krupice. Takže pokud by si zde chtěl na této prázdné, členité a pestré sjezdovce, kombinující prudší úseky, ploché přejezdy i lesní pasáže někdo skutečně zalyžovat, tak koncem zimy jen dopoledne.

Sněhové podmínky:

Sněhové podmínky letos nejsou nic extra, nahoře je udáván metr, dole zhruba polovina. Ale všechny sjezdovky ve druhém patře areálu (tzn. zhruba nad 2 200 m n. m.) jsou perfektně upraveny a vysněženy, většina z nich je ve velmi dobrém stavu, umožňujícím jízdu na plný plyn, dokonce i v pozdním odpoledni. Ty nižší sjezdovky pak prostě trpí jarními teplotami nebo i přímým sluncem. A pouze při sjezdu z nejvyššího vrcholu jsem zaznamenal pár kamínků na traverzech, všude jinde vše plně OK. V nižších partiích areálu již sníh mimo sjezdovky rychle mizí a jaro se hlásí...

Komfort – lanovky, vleky a zázemí:

Přepravní zařízení na Corviglii tvoří mimo přístupového vláčku, pomalé sedačky, visuté kabiny a oběžné kabinky, prakticky pouze rychlé tří-, čtyř- a šestisedačky, většina z nich je s bublinou. Ty doplňuje ještě visutá kabina na vrchol areálu s přepravním taktem zhruba 15 minut. V areálu je i pár vleků u naprosto okrajových sjezdovek, kterým se stejně většina lyžařů vyhýbá.

Zalidněnost:

malá střední vysoká

Zalidněnost byla vzhledem k exkluzivnímu azurovému počasí (které má přetrvat nejméně dalších 8 dní), kapacitě lanovek i sjezdovek naprosto směšná, a to byl víkend. V dalších dnech to tipuji s bídou na polovinu...

Občerstvení a aprés-ski:

V areálu je několik restaurací, které byly zaplněny už okolo jedenácté. Ceny jsme zatím neviděli, ale jsou samozřejmě patřičně "švýcarské". Ve stánku na dojezdu v Celerině naprosto namátkou: hot dog - 7 CHF, houska raclette - 9 CHF, kafe, čaj - 4 CHF, Red Bull - 6 CHF.

Doprava do střediska a parkování:

Z Valašského království to do Mořice máme zhruba 960 kilometrů, většinu po dálnici. Tuto trasu jsme naprosto pohodově zvládli za zhruba 10 hodin, kdy výrazně rychlejší je první polovina po Linec. Dál na Salzburg a kousek přes Německo už je provoz znatelně hustší a pomalejší. Totální tragédie je Rakousko od Kufsteinu za Innsbruck, kde se člověk vleče kvůli jejich IG-L nudnou a uspávající stovkou. Podobně okreska od Landecku po Zernez, kde v sobotu dřív nebo později narazíte na kolonu směr Livigno. V Zeznezu jsme z této kolony odbočili na Mořic jen dva a ten krátký zbytek cesty zase slušně uběhl.

S parkováním v Mořici je obecně problém, prakticky vše je soukromé nebo placené. Mít zde fabriku na výrobu zákazových značek na parkování musí být zlatý důl. My jsme si opět vybrali ubytování v Surlej, kde i u apartmánu je garáž za 8 CHF na den. Naštěstí 200 metrů od baráku je (alespoň teď po sezoně?) velké neplacené parkoviště, i když i teď pro jistotu ze tří pětin zavřené.

Cena benzínu - v Rakousku na dálnici N95 nejlevněji za 1,999 EUR, my jsme tankovali hned vedle dálnice v Mondsee za 1,729 EUR. Ve Švýcarsku benzín okolo 2,10 CHF.

+ plusy

  • Minimální zalidněnost, poloprázdné sjezdovky
  • Na Švýcarsko moderní přepravní zařízení
  • Vysoká nadmořská výška - záruka kvality sněhu i odpoledne
  • Pestrý mix sjezdovek
  • Vysoký předpoklad pěkného počasí, přes 300 slunečných dní ročně

- mínusy

  • Obecně vyšší cenová úroveň
  • Nízká nabídka cenově dostupného ubytování
  • Drahý skipas (Snow Deal už není, co býval, rozeberu v dalším reportu)
  • Z Moravy dojezd na hranici jednodenní únosnosti

Zajímavé odkazy

V Mořici jsme byli naposledy v březnu 2019 (viz mé reporty i minisérie 3 článků o tomto středisku). Následnou návštěvu v roce 2020 nám znemožnil kovid, kdy hranice na západ se zavřely pouhý den před naším odjezdem a středisko samotné ukončilo zimní sezonu v den našeho plánovaného příjezdu. Agentura, přes kterou jsme měli objednáno ubytování, nám sama nabídla vrácení plné částky, a peníze byly zpět na účtu během pár týdnů. U zaplacených skipasů jsme obdrželi voucher na další rok. To ale bylo nutné do Švýcarska cestovat s desetidenní karanténou, takže zase nic. Když jsme komunikovali tuto situaci s místními "lanovkami", poslali nás velmi slušně tam, kde slunce nesvítí. Oni přece fungovali a jezdili. To, že cizinci neměli šanci se reálně do Švýcarska dostat, to je nezajímalo a nebyl to jejich problém. Vskutku prozákaznický přístup, jehož výsledkem bylo propadnutí týdenních skipasů. To jen tak bokem.

zpět na přehled všech reportů reagovat na report

Níže naleznete další reporty ze střediska

16. - 19.01.2022  | Engadin Svatý Mořic - Corviglia

  • autor: TV
  • hodnocení:

Krasna priroda, dobre upravene trate a vsude, kde je treba ockovani, zcela prazdno. Brusle, bezky, lyze, prochazky , plavani, ... proste nic nechybi. V bazenu v St. Moritz Bad v dobe od 16 do 20 hodin slovy 10 navstevniku. Jedna se o odlehly kout sveta. Prijezd i odjezd je zdlouhavy a vyzaduje 7 a v...

02. - 06.01.2020  | Engadin Svatý Mořic - Corviglia

  • autor: TV
  • hodnocení:

Spindlu se obcas rika "cesky" Davos, Svaty Moric nebo Aspen. Ve vsech ohledech je to prirovnani stejne prilehave, jako ze Petřín je takova Eiffelovka. Ano, jsou to lyzarska strediska. V reálu je Svaty Mořic větší, blyštivější, pompéznější a zajímavější. Samozřejmosti je "fresh track" každý den a úsm...

16. - 23.03.2019  | Engadin Svatý Mořic - Corviglia

  • autor: Tesna
  • hodnocení:

Tímto navazuji na mou recenzi na areál Corvatsch, kde jsme z lyžařských šesti dnů v Mořici strávili dny dva. Čtyři (neděle, úterý, středa, pátek) jsme strávili ve druhém, výrazně větším místním areálu – na Corviglii. Ta se rozkládá přímo nad Svatým Mořicem a na rozdíl od sportovní a spíše náročně la...

Snow Town Yeti

SNOW tipy