Sjezdovky:
Skiareál Zieleniec disponuje cca 23 km sjezdovek, z toho nejdelší
sjezdovka má cca 2 800 metrů, jinak odhadem se délky sjezdovek pohybují
okolo 1 km. Nejlépe se jezdilo na modrých sjezdovkách, které vydržely
nejdéle díky sklonu. Co mi vadí, je značení sjezdových tratí. Vzhledem k
tomu, že celý svah je rozdělen na jednotlivé sjezdovky, které nemají
dobré ohraničení, tak se občas člověk diví, že zajede někam, kde
nedošlo k úpravě trati. Jeden takový nepříjemný pád jsem viděl,
bohužel.
Sněhové podmínky:
Štedrovečerní oteplení udělalo se sněhem svoje. Vytvořil se podklad
doslova tvrdý jako beton a v některých pasážích a na dojezdech se jednalo
o regulérní led, přikrytý umělým sněhem a i dnes při teplotě okolo 0 se
zde zasněžovalo. V úzkých pasážích především u Nartoramy Skyway již
odpoledne řádně vybroušeno na led a v pozdních odpoledních hodinách i zde
na tomto dojezdu zasahovala polská horská služba. V horní části sjezdovky
Alpina již byly kamínky a koukala hlína. Zato největší muldy se tvořily
ve spodní nejprudší části sjezdovky č. 32 u lanovky W5 Winterpol Piatka.
Takže si člověk mohl vybrat muldu, anebo led. 
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Polské středisko je oproti těm na české straně Orlických hor velice
rozlehlé a každý si zde najde svoji lanovku anebo sjezdovku. Vypíchnul bych
dvě 6sedačky s bublinou. Jedna je označená jako Nartorama Skyway express
(N2) s modrou bublinou, přičemž je doplněna o kabinku, která dle mého
zbržďuje provoz celé lanovky. Druhou 6sedačkou je Winterpol (W3) s
oranžovou bublinou. Dále je tu množství 4sedaček, ale už bez bubliny a
velké množství vleků - pom. Dnes fungovala většina lanovek a vleků, a
proto jednodušší bude, co nefungovalo. Mimo provoz byla lanovka a k ní
sjezdovky s označením W6 Winterpol šostka a sjezdovky s označením 34 a 35.
Dále nefungoval propojovák (Poma) s označením N5, ale je tam vytvořen
kratičký vlek pro zdolání kopečku, a to jen v jednom směru, kde lano
spíše jezdí po zemi, takže udržet jej pod zadkem je trošku posilování. V
areálu jsou 3 kasy a u všech je vyžadována záloha za skipas ve výši 10
zlotých. Vše můžete zaplatit platební kartou, ale následně vám ji
vrátí v hotovosti. Středisko má také velké množství restaurací a barů
přímo na sjezdovce.
Zalidněnost:
Dnes jsem měl pocit, že celé Polsko a Česká republika se přestěhovaly
do Zieleniece. Po příjezdu do této horské vesnice se občas jezdilo po
chodníku, aby se auta vyhnula, ta stála opravdu všude podél silnice a
parkoviště se naplnila do prasknutí. Fronty se tvořily především na
krytých sedačkách, ať to byla N2 Skyway Express modrá bublina a nebo W3
Winterpool oranžová bublina. Čekací doba v jednu chvíli byla i 10 minut. Na
sjezdovkách bylo taky docela dost lidí a o střety lyžařů nebyla nouze,
však zvuk sirény horské služby jsem slyšel dnes minimálně 6x. Při
odjezdu jsem potkal i sanitku.
Občerstvení a aprés-ski:
V Zielenieci mám již svoji oblíbenou restauraci, a to Szarotka. Bohužel
dnes to bylo další zklamání. Zahrádka a posezení na ní nepřipravené,
pouze stoly a židle schované pod stříškou a na některých ještě ležel i
sníh. Já jsem zde vyzkoušel k obědu hovězí na asijský způsob a s
pivečkem jsem utratil 210 Kč, což si myslím, je cena přiměřená.
Každopádně restaurací zde je dost a jídelníčkem i cenou se budou od sebe
dost lišit.
Doprava do střediska a parkování:
Silnice z Hradce Králové většinou suché až kousek za Kudowu Zdroj, kde
začala být vlhká. Následovala odbočka na Dusniki Zdroj, kde již se
tvořily místy vyjeté koleje ve sněhu. Silnice v Zielenci již byla pokrytá
sněhem a velice kluzká. Já jsem využil trasy, kdy jsem hned po výjezdu z
Hradce Králové najel na nově vybudovanou dálnici D11, která je
zpříjemněním cesty od HK na sever. Rozhodně to o něco zrychlí a
zpohodlní cestu. Po sjezdu na Jaroměř už je to plahočení přes města, ale
kupodivu nebyl tak velký provoz a Jaroměř byla jak cestou tam, tak i zpět
plně průjezdná. Co vždy hodnotím velice kladně, je parkování, které je
zde zdarma. Bohužel průjezdnost Zieleniecem byla horší kvůli tomu, že
každý se snažil někde zaparkovat. Mně se to povedlo přímo u 4sedačkové
lanovky D3 Diament Zelona. Další plus pro cestu směr Polsko je cena benzinu.
Zde nakoupíte Super 95 za cenu 5,75 Zl, po přepočtu při kurzu 5,56 Kč zde
vychází cena benzinu na krásných 32,10 Kč. Jinak nafta zde je již
dražší než benzin. Trošku mě šokovalo, že Shell před hranicemi
nedisponuje WC, ale toitoikami.
