Flex index
14.10.2009 19:24:00 #1
(Pavlos, ) Může mi někdo vysvětlit jak je to s flex indexem u bot ?
Chápu, že výrobci nerespektují stejnou stupnici (nebo ano?), ale jak má
zákazník porovnat neporovnatelné ?
Tak třeba Tecnica Diablo Magnesium UF Ultrafit s FI
90 bude určitě výkonnější než Atomic Hawk 90 se stejným flexindexem.
Je to takový problém sjednotit stupnici FI ?
15.10.2009 10:22:14 #2
(ivan, ) Náběh k tomu je, přinejmenším aspoň všichni začali
používat jednotnou stupnici a ne každý svou. Ale i když standardizuješ
vše včetně teploty a průměru „měřicí nohy“, stzejně získáš jenom
„teoretický“, „laboratorní“ flexindex, který na konkrétní noze
v různých podmínkách bude různý. Neboť různé jsou materiály skeletů,
jejich reakce na teplotu, překrytí plastových částí skeletu na nártu a
přes jazyk.
Hlavně ale myslím, že pro to, co by udělat šlo, není „politická
vůle“ čili důrazný tlak. Bez něj neexistuje ani jednotná klasifikace
(pojmenování typů) lyží nebo jednotné značení jejich tuhosti v ohybu.
Vlastně jediné, co se za dlouhá desetiletí podařilo, jsou vázání. Na to
ale museli zatlačit v 70. letech hlavně američtí právníci – měli
motivaci v palmáre z milionových odškodnění a výrobci vázání zase ve
snaze tomuto se vyhnout. Tady ale o žádné soudy a prachy nejde.
Je ovšem otázkou, co by takové sjednocení v praxi přineslo. Už dneska
chodí lidi s tím, že potřebujou „boty s indexem 90“, což je nesmysl.
Nebo když přijdou, že chtějí „lyže s radiusem 14“. Z takového
poměrně snadno pochopitelného údaje se tím zavádějícně může stát
hlavní kritérium výběru. Přitom víme, že konkrétní člověk musí
zkoušet konkrétní výrobek pro své osobní použití. Takto by si většina
lidí myslela, že 100 = vždycky stejných 100, zatímco je třeba je
informovat či naučit, že není, viz tvůj postřeh.
15.10.2009 10:52:33 #3
(ivan, ) Ještě dodatečně jsem si všiml, že píšeš „bude určitě
výkonnější“. Tady se nám mísí dvě věci: „výkonnost“ boty a
tuhost do nákleku. Na rozdíl od většinového názoru, že je to totéž či
přinejmenším přímo úměrné, to tak být nemusí. Výkonnost je komplexní
pojem zahrnující více než jen samotný ohyb komínu dopředu. Jde o celou
konstrukci boty, její vybavení, botičku. Kdyby šlo jen o flexindex,
nejvýkonnějšími botami by byly některé staré šuplíky (boty se zadním
nástupem), které dodnes dávají Holanďanům v půjčovnách.
Paradoxně, jak jsem kdysi taky psal, u plugů Lange ZC (to je druhá
nejvyšší tuhost, 150 nebo možná 160?) jde komín dopředu snáze než
u staré komerční L10 (to byl taky druhý nejvyšší model po L10 Race,
index tuším 120). Když vidíš, jak těsně přilehne komín k tenké
botičce a tedy i noze na plugu, a co materiálu se přes sebe přehýbá dál
od nohy u komerční, přestane to překvapovat.
15.10.2009 17:11:14 #4
(Pavlos, ) jako BFU, protože všude v odborném tisku/na webu/v diskuzích
se doporučuje tvrdší bota s vyšším FI pro
pokročilejší/těžší/sportovnější lyžaře.
Pak takový BFU přijde do obchodu (berme běžný sportovní obchod typu
Sportissimo, Gigasport, u.s.w.) a „odborný“ prodavač mu doporučí botu
s FI „přesně“ pro něj.
Zrovna dneska jsem byl svědkem „odborného“ výkladu prodavače
v nejmenovaném obchodě o botách Salomon X Wave Sport (FI 80)- že jsou to
výborné sportovní boty, ale jsou tvrdé a celý den v nich
nevydržíte. Přitom pán (100kg) by je v pohodě mohl mít. Klidně
i tvrdší. Nakonec ho prodavač uvrtal do Atomic B 70 . Nevím proč, ale ty
už s FI 70 byly pohodlné, měkké ale přitom sportovní.
Možná by to byl dobrý námět na článek do SNOW nebo a SNOW.CZ, protože
spousta lidí takto boty/lyže vybírá. Nechá si prostě „odborně“
poradit.
15.10.2009 22:04:55 #5
(ivan, ) Logicky. Předpokládá se, že lepší lyžař se pohybuje
rychleji, víc si dovolí na tvrdé trati, a tak i generované síly jsou
větší. Podobně velký/těžký lyžař působí na botu větší silou
(delší páka, více hmotnosti na ní). Ale neplatí to absolutně, přece
i zde platí účel: pro freeride nebo freestyle potřebuju něco jiného než
pro sjezdovkování. Taky pro funcarving budu chtít botu povolnější do
nákleku, viz to, jak na carvu inzerujou Dalbella jako „jediné carvingové
boty“.
Co naděláme s ne(do)vzdělaným prodavačem? Nebo s tím, že vnutí to, co
potřebuje prodat? Lidi chodí do krámu s tím, že si nechají poradit. Taky
kvůli tomu tam přece jdou a odborná rada by měla být tou přidanou
hodnotou, kterou si zaplatí při koupi (oproti e-shopu). Čtenáře SNOW
vzděláváme průběžně, kdo si sem napíše o radu, vždycky ji nezištně
dostane. Obchodníky přece nebudeme prosit, aby k nám nahnali prodavače na
školení.
Lyžařský časopis podle mne nemůže hrát roli vzdělávacího plátku pro
prodavače. Zažil jsem dovozce, který si u mne pro svou interní potřebu
objednal velice podrobný manuál, dal jsem si s tím práci, on dobře
zaplatil – tak by to mělo být. Informace jsou, ale to, jak s nimi někdo
umí či neumí, chce či nechce pracovat, už neovlivníme.
Vzdělávat čtenáře celostátních tiskovin je obtížné. Spolupráce
s novináři je velmi často děsná, po špatných zkušenostech jsem už
před lety odmítl cokoliv psát pro MFD. A asi před měsícem jsem
prostřednictvím Petra Sochy de facto poslal do hajzlu nějakou pipku z HN,
která si neuměla předem ujasnit, nejenom co pořádně chce, ale hlavně
kolik toho chce. Takže co ještě víc dělat?
15.10.2009 22:37:40 #6
(Martin47, martin.pich@tiscali.cz) problém je, když prodavač – servisman radí vyloženě nebezpečně. V náchodském Sportisimu jsem viděl blábolit kluka, který tam přidělává a seřizuje vázání na zakoupené lyže, tak jsem mu dal testovací otázku, jak se u jednoho vázání Salomon nastavuje přítlak do špičky a kde se dá odečíst a on odpověděl, že to je nastavené z výroby automaticky. Pokud to myslel vážně (vypadal že jo), je dost nebezpečnej.
07.01.2018 19:10:13 #8
>> #7, daniel_j, 07. 01. 2018 18:39:25
Mám taky boty z roku 2012, mají udanou flexi 110. A určitě to nebyl top model značky, dělali tenkrát boty i tužší i dražší. Možná by nebylo od věci napsat, co jsou vlastně ty Tvé boty zač.
07.01.2018 22:35:05 #9
>> #7, daniel_j, 07. 01. 2018 18:39:25
Flex index v 2012 sa značil presne tak isto ako dnes.
08.01.2018 07:18:03 #10
Ještě dobíhaly některé značkově specifické řady značení, ale už
všichni uváděli v dokumentaci i ekvivalent dnes běžné stupnice, třeba
Dalbello řady Z uvádělo něco jako FI 7–8,5 a ekvivalent cca 90–110,
podobně Atomic a myslím i Salomon.
Myslím, že FI 45 jsem viděl na Atomic botách tri-tech, na straně komínu
byl dokonce graf se znázorněním, jak si bota v absolutní řadě stojí. Viz
obrázek níže.
05.02.2019 16:03:38 #12
>> #11, plamice, 05. 02. 2019 10:47:35
Zkusil bych rovnou dovozce/prodejce: https://www.tecnicacz.cz/kontakt/
05.02.2019 16:46:03 #13
>> #12, kurt.cz, 05. 02. 2019 16:03:38
Neplýtval bych čas. Úroveň služeb je v tomto směru v ČR tristní. Já jsem Technice vždy psal rovnou do Itálie a vždy to přišlo.
Nebo dobrý servis.
05.02.2019 19:46:43 #14
>> #13, HonzA_, 05. 02. 2019 16:46:03
na tecnicu jsem již psala i našemu servisákovi na lyže a zatím čekám na odpovědi:-( myslela jsem zda to už někdo neřešil a nedá se to třeba nahradit nějakým jiným:-(
05.02.2019 20:09:58 #15
>> #14, plamice, 05. 02. 2019 19:46:43
Uchopit zbývající šroub, zajít do spojovacího materiálu, zakoupit
podle něj jiný s dostatečně velkou podložkou, pak najít někoho, kdo má
lepidlo na závity a aplikovat je před zašroubováním. Je celkem možné, že
se jedná o šroub s ne tím nejběžnějším metrickým stoupáním závitu,
bude mít asi závit jemnější, ale ani tak by to nemusel být zásadní
problém.
Druhá možnost je nějaký domácí kutil s letitou autodílnou, tam se
v krabicích takových šroubů povalují hrsti.
06.02.2019 23:40:04 #17
>> #16, plamice, 06. 02. 2019 22:11:02
Lepit něčím jako je toto, ne herkulesem nebo lepidlem na papír:
07.02.2019 08:42:58 #19
>> #18, kurt.cz, 07. 02. 2019 07:38:30
za pidišroubek v obálce i s poštou 250,–, prý je neprodávají jinak a mají je jen jako náhradní díly na reklamace.....tak můžu být ráda i za toto ale))
07.02.2019 08:46:17 #20
>> #19, plamice, 07. 02. 2019 08:42:58
To samozřejmě, proto jsem taky radil, kontaktovat je. Krabovo řešení by bylo jistě funkční taky, tohle bude navíc i pěkně vypadat. Před časem jsem sháněl šroubky do cyklotreter od Shimana a cenovka taky stála za to. :)
08.02.2019 13:33:51 #21
>> #20, kurt.cz, 07. 02. 2019 08:46:17
A pak je třeba Briko, které pošle náhradní díl zadarmo.
08.02.2019 19:07:19 #22
>> #21, Navvy, 08. 02. 2019 13:33:51
Mně náhradní díl Technica vždy poslala zadarmo. Ale ta italská. Zastoupení v ČR se na mně buď vyprdlo, nebo slibovalo, chtělo těžké peníze a nakonec z toho nic nebylo.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.