Flex index - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Flex index

14.10.2009 19:24:00 #1 

Příspěvků: 8275

administrator

(Pavlos, ) Může mi někdo vysvětlit jak je to s flex indexem u bot ?
Chápu, že výrobci nerespektují stejnou stupnici (nebo ano?), ale jak má zákazník porovnat neporovnatelné ?
Tak třeba Tecnica Diablo Magnesium UF Ultrafit s FI 90 bude určitě výkonnější než Atomic Hawk 90 se stejným flexindexem.
Je to takový problém sjednotit stupnici FI ?

15.10.2009 10:22:14 #2 

Příspěvků: 8275

administrator

(ivan, ) Náběh k tomu je, přinejmenším aspoň všichni začali používat jednotnou stupnici a ne každý svou. Ale i když standardizuješ vše včetně teploty a průměru „měřicí nohy“, stzejně získáš jenom „teoretický“, „laboratorní“ flexindex, který na konkrétní noze v různých podmínkách bude různý. Neboť různé jsou materiály skeletů, jejich reakce na teplotu, překrytí plastových částí skeletu na nártu a přes jazyk.
Hlavně ale myslím, že pro to, co by udělat šlo, není „politická vůle“ čili důrazný tlak. Bez něj neexistuje ani jednotná klasifikace (pojmenování typů) lyží nebo jednotné značení jejich tuhosti v ohybu. Vlastně jediné, co se za dlouhá desetiletí podařilo, jsou vázání. Na to ale museli zatlačit v 70. letech hlavně američtí právníci – měli motivaci v palmáre z milionových odškodnění a výrobci vázání zase ve snaze tomuto se vyhnout. Tady ale o žádné soudy a prachy nejde.
Je ovšem otázkou, co by takové sjednocení v praxi přineslo. Už dneska chodí lidi s tím, že potřebujou „boty s indexem 90“, což je nesmysl. Nebo když přijdou, že chtějí „lyže s radiusem 14“. Z takového poměrně snadno pochopitelného údaje se tím zavádějícně může stát hlavní kritérium výběru. Přitom víme, že konkrétní člověk musí zkoušet konkrétní výrobek pro své osobní použití. Takto by si většina lidí myslela, že 100 = vždycky stejných 100, zatímco je třeba je informovat či naučit, že není, viz tvůj postřeh.

15.10.2009 10:52:33 #3 

Příspěvků: 8275

administrator

(ivan, ) Ještě dodatečně jsem si všiml, že píšeš „bude určitě výkonnější“. Tady se nám mísí dvě věci: „výkonnost“ boty a tuhost do nákleku. Na rozdíl od většinového názoru, že je to totéž či přinejmenším přímo úměrné, to tak být nemusí. Výkonnost je komplexní pojem zahrnující více než jen samotný ohyb komínu dopředu. Jde o celou konstrukci boty, její vybavení, botičku. Kdyby šlo jen o flexindex, nejvýkonnějšími botami by byly některé staré šuplíky (boty se zadním nástupem), které dodnes dávají Holanďanům v půjčovnách.
Paradoxně, jak jsem kdysi taky psal, u plugů Lange ZC (to je druhá nejvyšší tuhost, 150 nebo možná 160?) jde komín dopředu snáze než u staré komerční L10 (to byl taky druhý nejvyšší model po L10 Race, index tuším 120). Když vidíš, jak těsně přilehne komín k tenké botičce a tedy i noze na plugu, a co materiálu se přes sebe přehýbá dál od nohy u komerční, přestane to překvapovat.

15.10.2009 17:11:14 #4 

Příspěvků: 8275

administrator

(Pavlos, ) jako BFU, protože všude v odborném tisku/na webu/v diskuzích se doporučuje tvrdší bota s vyšším FI pro pokročilejší/těž­ší/sportovněj­ší lyžaře.
Pak takový BFU přijde do obchodu (berme běžný sportovní obchod typu Sportissimo, Gigasport, u.s.w.) a „odborný“ prodavač mu doporučí botu s FI „přesně“ pro něj.
Zrovna dneska jsem byl svědkem „odborného“ výkladu prodavače v nejmenovaném obchodě o botách Salomon X Wave Sport (FI 80)- že jsou to výborné sportovní boty, ale jsou tvrdé a celý den v nich nevydržíte. Přitom pán (100kg) by je v pohodě mohl mít. Klidně i tvrdší. Nakonec ho prodavač uvrtal do Atomic B 70 . Nevím proč, ale ty už s FI 70 byly pohodlné, měkké ale přitom sportovní.
Možná by to byl dobrý námět na článek do SNOW nebo a SNOW.CZ, protože spousta lidí takto boty/lyže vybírá. Nechá si prostě „odborně“ poradit.

15.10.2009 22:04:55 #5 

Příspěvků: 8275

administrator

(ivan, ) Logicky. Předpokládá se, že lepší lyžař se pohybuje rychleji, víc si dovolí na tvrdé trati, a tak i generované síly jsou větší. Podobně velký/těžký lyžař působí na botu větší silou (delší páka, více hmotnosti na ní). Ale neplatí to absolutně, přece i zde platí účel: pro freeride nebo freestyle potřebuju něco jiného než pro sjezdovkování. Taky pro funcarving budu chtít botu povolnější do nákleku, viz to, jak na carvu inzerujou Dalbella jako „jediné carvingové boty“.
Co naděláme s ne(do)vzdělaným prodavačem? Nebo s tím, že vnutí to, co potřebuje prodat? Lidi chodí do krámu s tím, že si nechají poradit. Taky kvůli tomu tam přece jdou a odborná rada by měla být tou přidanou hodnotou, kterou si zaplatí při koupi (oproti e-shopu). Čtenáře SNOW vzděláváme průběžně, kdo si sem napíše o radu, vždycky ji nezištně dostane. Obchodníky přece nebudeme prosit, aby k nám nahnali prodavače na školení.
Lyžařský časopis podle mne nemůže hrát roli vzdělávacího plátku pro prodavače. Zažil jsem dovozce, který si u mne pro svou interní potřebu objednal velice podrobný manuál, dal jsem si s tím práci, on dobře zaplatil – tak by to mělo být. Informace jsou, ale to, jak s nimi někdo umí či neumí, chce či nechce pracovat, už neovlivníme.
Vzdělávat čtenáře celostátních tiskovin je obtížné. Spolupráce s novináři je velmi často děsná, po špatných zkušenostech jsem už před lety odmítl cokoliv psát pro MFD. A asi před měsícem jsem prostřednictvím Petra Sochy de facto poslal do hajzlu nějakou pipku z HN, která si neuměla předem ujasnit, nejenom co pořádně chce, ale hlavně kolik toho chce. Takže co ještě víc dělat?

15.10.2009 22:37:40 #6 

Příspěvků: 8275

administrator

(Martin47, martin.pich@tiscali.cz) problém je, když prodavač – servisman radí vyloženě nebezpečně. V náchodském Sportisimu jsem viděl blábolit kluka, který tam přidělává a seřizuje vázání na zakoupené lyže, tak jsem mu dal testovací otázku, jak se u jednoho vázání Salomon nastavuje přítlak do špičky a kde se dá odečíst a on odpověděl, že to je nastavené z výroby automaticky. Pokud to myslel vážně (vypadal že jo), je dost nebezpečnej.

07.01.2018 18:39:25 #7 

Příspěvků: 1

daniel_j

Muze mi nekdo vysvetlit jak se znacil flex u lyzaku v roce 2012? Mam na tu dobu velice drahe boty a je tam znaceno flex 45

07.01.2018 19:10:13 #8 

Příspěvků: 131

psm

>> #7, daniel_j, 07. 01. 2018 18:39:25

Mám taky boty z roku 2012, mají udanou flexi 110. A určitě to nebyl top model značky, dělali tenkrát boty i tužší i dražší. Možná by nebylo od věci napsat, co jsou vlastně ty Tvé boty zač.

07.01.2018 22:35:05 #9 

Příspěvků: 369

Duro

>> #7, daniel_j, 07. 01. 2018 18:39:25

Flex index v 2012 sa značil presne tak isto ako dnes.

08.01.2018 07:18:03 #10 

Příspěvků: 6525

˘Ö˘Krab muž

Ještě dobíhaly některé značkově specifické řady značení, ale už všichni uváděli v dokumentaci i ekvivalent dnes běžné stupnice, třeba Dalbello řady Z uvádělo něco jako FI 7–8,5 a ekvivalent cca 90–110, podobně Atomic a myslím i Salomon.
Myslím, že FI 45 jsem viděl na Atomic botách tri-tech, na straně komínu byl dokonce graf se znázorněním, jak si bota v absolutní řadě stojí. Viz obrázek níže.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

05.02.2019 10:47:35 #11 

Příspěvků: 111

plamice žena

pánové prosím o radu, kde sehnat stejný nebo podobný šroubek na upevnění flexe – rebound či co to je, vzadu na botě viz foto – na levé botě jsem ho prostě někde vytratila:-( a google mi nějak moc neporadil…

jsem jen samouk, co miluje lyžování
Fotky

05.02.2019 16:03:38 #12 

Příspěvků: 5

kurt.cz

05.02.2019 16:46:03 #13 

Příspěvků: 5812

HonzA_ muž

>> #12, kurt.cz, 05. 02. 2019 16:03:38

Neplýtval bych čas. Úroveň služeb je v tomto směru v ČR tristní. Já jsem Technice vždy psal rovnou do Itálie a vždy to přišlo.

Nebo dobrý servis.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

05.02.2019 19:46:43 #14 

Příspěvků: 111

plamice žena

>> #13, HonzA_, 05. 02. 2019 16:46:03

na tecnicu jsem již psala i našemu servisákovi na lyže a zatím čekám na odpovědi:-( myslela jsem zda to už někdo neřešil a nedá se to třeba nahradit nějakým jiným:-(

jsem jen samouk, co miluje lyžování

05.02.2019 20:09:58 #15 

Příspěvků: 6525

˘Ö˘Krab muž

>> #14, plamice, 05. 02. 2019 19:46:43

Uchopit zbývající šroub, zajít do spojovacího materiálu, zakoupit podle něj jiný s dostatečně velkou podložkou, pak najít někoho, kdo má lepidlo na závity a aplikovat je před zašroubováním. Je celkem možné, že se jedná o šroub s ne tím nejběžnějším metrickým stoupáním závitu, bude mít asi závit jemnější, ale ani tak by to nemusel být zásadní problém.
Druhá možnost je nějaký domácí kutil s letitou autodílnou, tam se v krabicích takových šroubů povalují hrsti.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

06.02.2019 22:11:02 #16 

Příspěvků: 111

plamice žena

tak mi přijde z Tecnicy šroubek, super, dost levná záležitost teda :-D a asi ho tam pro jistotu ještě přilepím :-P

jsem jen samouk, co miluje lyžování

06.02.2019 23:40:04 #17 

Příspěvků: 5812

HonzA_ muž

>> #16, plamice, 06. 02. 2019 22:11:02

Lepit něčím jako je toto, ne herkulesem nebo lepidlem na papír:

https://www.lepidlatmely.cz/…c-sroubu-sp/

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

07.02.2019 07:38:30 #18 

Příspěvků: 5

kurt.cz

>> #16, plamice, 06. 02. 2019 22:11:02

Kolik za něj chtějí?

07.02.2019 08:42:58 #19 

Příspěvků: 111

plamice žena

>> #18, kurt.cz, 07. 02. 2019 07:38:30

za pidišroubek v obálce i s poštou 250,–, prý je neprodávají jinak a mají je jen jako náhradní díly na reklamace.....tak můžu být ráda i za toto ale))

jsem jen samouk, co miluje lyžování

07.02.2019 08:46:17 #20 

Příspěvků: 5

kurt.cz

>> #19, plamice, 07. 02. 2019 08:42:58

To samozřejmě, proto jsem taky radil, kontaktovat je. Krabovo řešení by bylo jistě funkční taky, tohle bude navíc i pěkně vypadat. Před časem jsem sháněl šroubky do cyklotreter od Shimana a cenovka taky stála za to. :)

08.02.2019 13:33:51 #21 

Příspěvků: 1330

Navvy

>> #20, kurt.cz, 07. 02. 2019 08:46:17

A pak je třeba Briko, které pošle náhradní díl zadarmo.

08.02.2019 19:07:19 #22 

Příspěvků: 5812

HonzA_ muž

>> #21, Navvy, 08. 02. 2019 13:33:51

Mně náhradní díl Technica vždy poslala zadarmo. Ale ta italská. Zastoupení v ČR se na mně buď vyprdlo, nebo slibovalo, chtělo těžké peníze a nakonec z toho nic nebylo.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

19.10.2019

Švýcarský Haldigrat: nejpodivnější lyžařské středisko na světě

Švýcarsko je od hlavy k patě plné hor a lyžařských v...
18.10.2019

Designové lyže Egoé: 99 % lidí mě odrazovalo, říká jejich tvůrce

V době, kdy designér Radek Hegmon závodil na lyžích,...
18.10.2019

Test skialpinistických vázání - jak probíhá?

Uvolnění vázání při určité zátěži je základním předp...
16.10.2019

Blog: Na lyžích znovu elévem

Často pozoruju z křesel lanovek lyžařské instruktory...
16.10.2019

Atomic: to nejlepší v sezóně 2019/2020

V letošní sezóně se můžeme u Atomicu těšit na mnoho ...
16.10.2019

Czech Skipass 2019-20: Lyžujte kdekoliv, kdykoliv

Ačkoli jsou česká lyžařská střediska sobě navzájem k...

Diskuze o lyžování

Alpine Ski World Cup 19/20

včera 21:01:25 od m3

Blog: Na lyžích znovu elévem [článek]

18.10.2019 18:37:10 od IIIvan

QUO VADIS, OBORE ?

18.10.2019 16:25:57 od HonzA_

Sezona 19/20

18.10.2019 08:38:12 od korsičan

Změna lyžařských bot

18.10.2019 08:15:19 od Pavlos

Lyzovacka v prosinci - spolucestujici

18.10.2019 07:14:15 od brumla