Problem s dotazenim oblouku (strana: 2)
29.12.2009 21:26:08 #31
29.12.2009 21:37:18 #32
>> #31, Tichy, 29. 12. 2009 21:26:08
Pokud máš dostatek síly, tak se opravdu soustřeď na to co tu bylo napsáno. Možná že ale stojíš na lyžích špatně, ale to tu nevidíme. Možná jezdíš hodně vkloněn do obloku celým tělem a po vnitřní lyži (Innenlage/Inside lean)což by se možná líbilo fucarvistům, ale pro jistotu v oblouku na prudkých svazích je to nesmysl. Absolutně převažující většina chyb lyžřů je ve špatném postoji v poslední fázi oblouku za spádnicí (odklon těla, paralelita os a z toho vyplývající větší zatížení spodní lyže), něm./angl. Alpines Fahrverhalten/Alpine basic position…Ale ted už jdu fakt na to pivo…:))
29.12.2009 22:41:24 #33
>> #26, Tichy, 29. 12. 2009 20:01:01
Jestli mohu radit, zkus se soustředit na těžiště vpředu, musíš cítit tlak holeně o jazyk, ani při velkém vklonění nesmíš cítit velké napětí ve stehnech, pokud ano, jedeš v záklonu. Zkus se za jízdy podívat, jestli máš špičky lyží naklopeny proti sněhu o víc jak 45°. Nejdřív vyzkoušej na mírném svahu a teprve potom na prudkém.
Oblouky na prudkém svahu můžeš ze začátku přerušovat, zajeď tři a zastav, vydejchej, rozmysli a pokračuj. Hlavně hlídej, abys byl vpředu, v záklonu nemáš šanci…
29.12.2009 23:03:45 #34
>> Tichy
S nárůstem rychlosti při carvingu na prudším svahu musíš počítat,
při carvingu brzdíš jen prodloužením ujeté vzdálenosti a tím snížením
reálného sklonu svahu. Pokud pojedeš na svahu se sklonem 30% oblouky o 180°
tvá rychlost bude, jako když pojedeš šusem svah se sklonem 19%. To je
prostě carving, jeho výhoda i nevýhoda zároveň
30.12.2009 06:49:18 #36
>> #35, Martin430, 29. 12. 2009 23:54:44 Nojo – máš pravdu… Přihazování některejch mouder je úsměvný :o)… Ještě je třeba dodat, že „nebude-li pršet, nezmoknem“ :o)…
30.12.2009 10:31:33 #37
Tak dneska se zadne lyzovani nakonec nekonalo a jsem z toho ted celkem rozhozenej, protoze jsem chtel trosku zapracovat na vylpseni jizdy.
>> #32, Jenos, 29. 12. 2009 21:37:18
Po vnitrni lyzi nejezdim urcite, tim jsem si jistej. Mozna spis je problem, ze na vnitrni nohu zatezuju az prilis malo?
>> #33, Mirek, 29. 12. 2009 22:41:24
Diky za rady.
Jinak k te rychlosti..Je mi jasny, ze na prudsim svahu bude rychlost vyssi, ale v mem pojeti to vypada tak, ze prave na slalomkach, jsem jeden z nejrychlejsich na svahu, protoze kdyz koukam na velice dobre lyzare (vetsinou se objevi min dva) jsou na stejnem svahu schopni krasne po hranach udelat treba 10obloucku, kdezto ja na stejne vzdalenosti jsem schopnej udelat jen napr 4..Nevim jak jinak to momentalne vysvetlit.
>> #35, Martin430, 29. 12. 2009 23:54:44 I ja se opravdu rad divam na lyzare lepsi nez jsem ja, ale vzdycky je moje snaha byt minimalne stejne dobrej, jako prave oni. A hlavne si lyzovani poradne uzivat, coz momentalne na prudsich sjezdovkach nejde, protoze proste nejedu spravne!
30.12.2009 15:47:06 #38
Zajimave tema. Ja se takhle dohadovala podobne, jak sjet ledovatou prudkou
sjezdovku? Bud to jde od kraje ke kraji na obrackach nebo SG, ale to jede clovek
tak 80km/h(mozna i vic) a je to dost nebezpecne. Nebo to „sesmrdlat“
kratkejma smykanejma… Ale kratkej rezanej na slalomkach si myslim ze nejde. To
by se taky strasne rozjelo a na slalomkach je to konec. Kdyz to clovek chce vic
zavrit, tak to proste ustreli… Kamaradka zavodnice mi to taky potvrdila, ze ta
kratka lyze to nezvladne… Budu rada za kazdy nazor
30.12.2009 16:52:11 #39
>> #38, Mrkev, 30. 12. 2009 15:47:06 Každá kvalitní a dobře udělaná lyže to zvládne!!! Problém je to nad tou lyží :o). Jak na to? – velmi stručně a dost jasně to vyjádřily příspěvky č. 3, 5, 6, 9, 29 … – přečti si hlavně tyto a některé související :o). Je tam v podstatě všechno. Jo, ještě bych měl dodat – není to žádná věda, ale fuška je to hrozná – k nezvládnutí :o)… A ještě znovu tu zopáknu – přijeď na VL viz. www.snowschool.info – tam to procvičujem :o).
30.12.2009 17:33:59 #40
>> #39, HOnza, 30. 12. 2009 16:52:11
Moc diky. Jen jsme si asi trosku nerozumeli Ja si to cely cetla, jde mi
ale o neco jinyho. Jasne ze je to o lyzarovi, ale prave proto jsem se ptala
i te kamaradky zavodnice a i ta mi prave rekla ze to nejde. I nikomu jinymu
u ni v oddile i nikomu ve svetaku. Na slalomce jet ledovou cernou sjezdovku
bez driftu nebo smyku proste nejde. Teda jde, ale behem par metru tam ma clovek
hodne vysokou rychlost a musi to vzdat, jelikoz slalomka by ho hodne
potrestala… Proste ciste rezane! Kdyz to clovek zkusi vic utahnout, tak lyze
tu silu neunese, je moc kratka a z hlediska fyziky ani takhle kratky oblouk
nedovoli. To je jak v aute na dalnici prudce zatocit volantem, taky to
nezatoci, ale urve se to
30.12.2009 18:44:38 #41
>> #40,
Mrkev, 30. 12. 2009 17:33:59 Ale my si rozumíme
:o). Ty jen na něco zapomínáš :o) – na dálnici v autě můžeš
samozřejmě prudce zatočit volantem a zatočí to a neurve se to :o)!!! Holt
to nemůžeš udělat ve stovce!!! dokonce ani v padesátce, nebo ani ne ve
třicítce, třeba… Musí to bejt v rychlosti, která odpovídá
momentálnímu stavu povrchu vozovky, pneumatikám a kvalitě podvozku vozidla
kterým TY jedeš – Ty jsi ten mozek, kterej to ovládá plynovým peálem a
brzdou. Na lyžích je to tak, že ta rychlost je sklon svahu a jeho povrch,
pneumatiky jsou tvoje lyže, podvozek jsou tvoje nohy a ty jsi zase ten mozek,
kterej to ovládá tím,
že v těch podmínkách umí správně regulovat rychlost a nebo to
neumí – o tom se tady bavíme. No a oba přece víme, že ta dovednost je
opravdu velmi různá!!! No a nám přece jde o to, abychom se dostali co
nejblíž k OSOBNÍMU maximu… Že existuje MEZ = sklon a povrch svahu, na
kterým už čistá jízda není ABSOLUTNĚ možná pro nikoho, chápeme jistě
všichni. Ale i tahle MEZ se neustále posouvá – jsou stále lepší
pneumatiky=lyže a nepochybně i lepší podvozky=nohy a doufám
i mozky :o)…
30.12.2009 18:57:35 #42
>> #31, Tichy, 29. 12. 2009 21:26:08
Ještě trochu rozvedu vlastnosti lyžaře (na sjezdovkách). Základy jsou rychlost, síla, obratnost, pohyblivost a určitá míra vytrvalosti. Sjezdařské nohy se třeba nedají udělat na kole. To nám poslouží k tomu, abychom v pohodě sjeli celou sjezdovku. Na vytvoření oblouku ale potřebujeme sílu dynamickou, kterou získáme jen zaměřeným tréninkem. Možností je mnoho, nebudu je vypisovat. K rychlosti netřeba moc uvádět. Kdo nemá rychlé nohy, nemá na slalomkách na prudkém kopci co pohledávat. Obratnost to doplňuje. Při lyžování řešíme mnoho problémů provázaných s rovnováhou. I tu jde natrénovat. Pohyblivost? Je klíč například při vklonění a poskládání se do oblouku. Sjezdař je ve světě sportu velice komplexní osobnost a jeho trénink je zaměřen na řadu důležitých oblastí. Zkuste objektivně zhodnotit jak na tom jste v popsaných vlastnostech a možná zjistíte proč to a to nejde. Teoreticky se tu usiluje o velmi kvalitní lyžování a to nejde bez celoroční cílené přípravy. Skol.
30.12.2009 19:44:29 #43
>> #42,
Martin47, 30. 12. 2009 18:57:35… mi s tím
dotahováním oblouku nasadili pořádné chrobáky do hlavy, dneska jsem se
plahočil po svahu jako lama, každá jízda něco jiného, jak jsem na sobě
zkoušel rady druhých (i své). Dalo mi hodně práce přešaltovat ze
zrychlování předchozích dnů na zpomalování. Navíc bylo hnusně a mě
bolí koleno. SL 165 byly v těch nahrnutinách nahouby – dokud jsem se
náhodou neprodral k podkladu, Kobylčí SCT 152 byly jednoznačně
největší držák na svahu, stejně jako předevčírem na ledovém betonu.
Nebo má lepší nohy a hlavu, stejně je z toho ztahaná jako pes.
„Kdo nemá rychlé nohy, nemá na slalomkách na prudkém kopci co
pohledávat.“ Tahle věta se mi moc líbí, vystihuje závodní
pojetí jízdy.
30.12.2009 20:08:21 #44
>> #42, Martin47, 30. 12. 2009 18:57:35 No panečku – tohle bychom si měli všichni nechat zarámovat! – ne na zeď!, ale do makovice, do místa, kde sídlí vůle :o)!!! Není tomu co vytknout. Ještě bude třeba, Martine, založit nový vlákno „Kde sebrat tu motivaci?“
30.12.2009 20:51:28 #45
>> #38, Mrkev, 30. 12. 2009 15:47:06
Myslím, že ledovatou černou sjezdovku sjet čistě řezanými oblouky lze,
ale musí to být oblouky funcarvingového typu se zatočením o 180°+.
Slalomky mají výhodu v tom, že u toho nezabereš celou sjezdovku. Dobře
nabroušené slalomky drží na tvrdém skvěle, v tom není problém, ale sjet
čistě řezaným slalomovým obloukem černou ledovatou sjezdovku je problém
asi neřešitelný, buď je nutné přismýknout a nebo lyže nechat jet, ale to
už nelze mluvit o slalomovém oblouku
30.12.2009 20:54:53 #46
>> #44, HOnza, 30. 12. 2009 20:08:21
To mě nutí doplnit výše uvedené vlastnosti ještě o to, čemu se dřív říkalo morálně-volní vlastnosti a z nich zejména odvahu (například nebát se rychlosti, prudkého svahu atd.) a vůli (zejména trénovat). No a pak tu máme ještě talent. Bez toho to jde velice ztuha.
30.12.2009 22:27:35 #47
>> #45, Mirek, 30. 12. 2009 20:51:28
A na ktorých lyžiach zaberieš celú plochu zjazdovky?Na DH? Alebo nedajbože na obračkách?Lebo ak na obračkách,tak chýbajú znalosti a skúsenosti.Na nikoho neútočím,ale web je plný hlúposti typu: „s obračkou zaberieš celú zjazdovku“,popr.:„vôbec sa nezmestíš“…
>> #46, Martin47, 30. 12. 2009 20:54:53
..talent je fakt dar.Všetci už od decka ho na mne videli.Osobne ako talentovaný ti poviem,že vôľa trénovať bude asi pre úspech dôležitejšia.Od určitej doby ma začali baviť len veci na ktoré nie som talentovaný. Vlastná skúsenosť.
..ale talentovaný s vôľou trénovať a vyhrávať,so šťastím navrch,to je megakombo a radosť aj pozerať:))
30.12.2009 22:38:39 #48
>> #47, TNS, 30. 12. 2009 22:27:35 Už jsem si zvykl nekomentovat Mirkova moudra a musím říct, že vždycky čekám na to, čím zase překvapí. Zatím mě nezklamal :o).
30.12.2009 22:49:16 #49
>> #48, HOnza, 30. 12. 2009 22:38:39
Moc hezky jsi to vystihl…:)) Jinak ale budu si muset asi stejně dávat bacha, abych neskončil někde v lese, protože mi bude sjezdovka malá…)))
31.12.2009 00:28:29 #50
>> #45, Mirek, 30. 12. 2009 20:51:28
Mirku to prece nemuzes myslet vazne ze se da sjet cerna zledovatela sjezdovka
funcarvingovym stylem!? To bych teda chtela videt Jinak komentare
ostatnich super…
31.12.2009 02:46:20 #51
>> #50, Mrkev, 31. 12. 2009 00:28:29
Jde o to, co je zledovatělá sjezdovka. Pokud je to sjezdovka, na kterou večer napršelo a v noci zmrzla, tak takovou černou sjezdovku je problém bezpečně sjet jakkoli viz loňský smrťák na Stohu. Ale pokud je to velmi tvrdý, relativně hladký povrch, na kterém lyže zanechávají jen nepatrnou stopu, tak to je ideální stav sjezdovky pro slalomky, obřačky, SG i DH. Funcarveři nemají problém s držením lyží v délkách 140–150cm, tak proč by to nezvládly slalomky? Zkus se zeptat u sousedů na carv.cz, jestli carvují na zledovatělé černé sjezdovce.
Pokud chceš na černé udržet rychlost pod 60km/h, musíš přismýkávat, nebo jet oblouky o 180°.
31.12.2009 08:13:32 #52
Ahoj všem, ještě se vrátím k tréninku. Martinem47 tu bylo řečeno:
„Teoreticky se tu usiluje o velmi kvalitní lyžování a to nejde bez
celoroční cílené přípravy.“ Což mě trošku vyděsilo, pravda, protože
v létě jsem na lyžování moc nemyslel. Chci říci, že člověk,
pokud chce, je schopen udělat neuvěřitelné pokroky za relativně krátký
čas, musí mít samozřejmě odhodlání se zlepšit, výdrž a dobrého
trenéra. Osobně jsem měl tu čest absolvovat několik tréninků s HOnzou.
Teď mi připadá, že na mých lyžích stojí úplně někdo jinej !!!
Konečně vím, že mají moje lyže hrany. Neuvěřitelně krásnej pocit
z dlouhého oblouku, lyže krájí svůj rádius, žádné nadzvedávání,
poskakování, přešlapování a já nevím co ještě, jako dříve. Pocit
z odstředivý síly fantastickej, říkáte si, že už to ta lyže neudrží,
ale ona v tom oblouku pořád drží jako přibytá, když máte dobrý postoj,
jste trpělivý, máte výdrž oblouk dokončit a necháte si poradit od
zkušeného. Lyže mám 10 let starý. Cesta k dokonalosti nemusí být
dlouhá, když potkáte dobré lidi. HOnzo díky. Těším se na další
trénink. Všem, kteří se chystáte na VL můžu říci, že se stoprocentně
zlepšíte, HOnza bude trénovat.
31.12.2009 08:46:36 #53
>> #51, Mirek, 31. 12. 2009 02:46:20 Mirku děkuji. Zase jsi nezklamal :o). Podrobnej popis ideální sjezdovky, doporučení k funcarverům, udržení rychlosti pod 60 na černý (teda jenom pokud chceme…)… pěkný… :o).
31.12.2009 08:48:16 #54
>> #50,
Mrkev, 31. 12. 2009 00:28:29 Výrok, že se dá
zledovatělá černá sjet funcarvingem, je, kupodivu, pravdivý. Skutečně to
jde, je to o odvaze, přesnosti, práci a velmi krátkých točivých lyžích.
Můžeš mi věřit, v minulém životě jsem totiž byl funcarverem :=), nic
proti nim, v posledních zimách to rád přenechávám jiným.
Největším vyznamenáním z této éry byl údiv dvou snowboarďáků
posedávajících pod kopcem: „Ty vole…, von má lyže!“. Zdálky to
totiž vypadalo jako jízda na SNB. Ale to už je dávno…
31.12.2009 09:04:39 #55
>> #52, VlastaR, 31. 12. 2009 08:13:32 Ale Vlasto..... – mohls mě zmínit jen lehounce okrajově, takhle se pýřím – děsně… V týhle souvislosti se hodí připomenout to, co rád používám: JEŠTĚ NIKDY NIKDO NIKOHO NENAUČIL LYŽOVAT – KAŽDEJ SE TO MUSÍ NAUČIT SÁM :o). Taky je potřeba zmínit důležitou skutečnost – Vlasta je bejvalej prvoligovej fotbalista, zvyklej poslouchat naprosto dokonale – bez náznaku obvyklýho „když ale mně se to takhle dělá líp…“ – a to je děsná výhoda. Navíc má schopnost pozorovat – vcítit se – napodobit. Je přirozeně uvolněnej a má dobrou fyzičku… – a v neposlední řadě – lyžováním totálně uchvácenej :o)…
31.12.2009 09:53:15 #56
Můj názor a zkušenost je, že je to skutečně o míře osobní odvahy a čistě to vyjet úplně nejde ikdyž to může tak vypadat. S tím co tady zaznělo z hlediska techniky souhlasím nic se podstatně nemění jen kromě timingu ukončení a zahájení dalšího oblouku a k tomu je potřeba rychlost a síla jak píše Martin47, tak že rozhodně kvalitní fyzická příprava, odskočit si od kompu a zajet to dobře je dost nereálné. Problém většiny lidí je, že si myslí že pojedou s naklopením lyží a nasazením jako na mírném svahu a ono to půjde. Nepůjde, už v momentě kdy si na ten kopec stoupnu tak mám sklon lyží vůči svahu skoro jak na mírném, k tomu abych mohl lyže carvingově ovládat musím se přiklonit ke svahu a sklopit je ještě o dost víc tak, že jsem potom na 60 stupních a vice. Dalším častým problémem je nedostatek odvahy nechat lyže jet. To pramení z většího úhlového zrychlení v oblouku od zahájení ke spádnici s tím se nedá nic dělat lyže prostě z prudšího kopce akcelerují lépe. Ikdyž obvodová rychlost ve skutečnosti třeba není tak velká jako v rychlejším oblouku na mírném svahu, ale právě to větší zrychlení vyhodnotí často lyžař jako velkou rychlost a pocit že se mu lyže nekontrolovatelně rozjíždí. Ale naopak právě teď má nejlepší kontrolu nad lyžemi které krají oblouk a může utáhnout oblouk jak chce třeba až do protisvahu a snížit rychlost. Ale všeho s mírou právě rychlost je to, co nám dává kotrolu nad lyžemi a pomáhá zahájit a vklonit se do dalšího oblouku. Udržet konstantní rychlost na prudkém vhodnou mírou zavírání oblouků je myslím alfa a omega slalomové jízdy. Na VL2 jsem se snažil pár jedinců vyhecovat abychom se na zalomeném trochu poměřili a zapracovali na tom, ale nesetkal jem se s nadšením. Škoda třeba za týden bude větší chuť na to. Pro ty kteří nevěří že ty lyže na prudkém zvládnou dopručuju, začít ve spodní části prudkého kopce, kde můžou kdykoliv sjet na mírnou část.
31.12.2009 10:58:50 #57
>> #52, VlastaR, 31. 12. 2009 08:13:32
Ahoj Vlasto, nevím stopro jestli si to ty, ale bývalých fotbalistů VlastůR je málo a pokud jsi z JBC, tak jsi to určitě ty. Jsem ráda, že tě lyžování neopustilo a užíváš si ho. Doufám, že se zase někdy potkáme, škoda že už nemůžeme v pondělí v práci pokecat o lyžování jako dřív. VL mě taky láká, ale práce nedovolí, zvlášť v lednu. Doufám, že pořád víš, kdo jsem :)) Slávka
31.12.2009 13:14:52 #58
>> #55, HOnza, 31. 12. 2009 09:04:39
Tak jsem dneska na Kramolíně zkoušel některá moudra, no nevím, ale budu se naparovat celej den, protože mě pochválil jeden mlaďoch..
31.12.2009 13:41:57 #59
>> #57, Kacka82, 31. 12. 2009 10:58:50 Ahoj Slávko, no jasně, že jsem to já. Jsem rád, že jsi zabrouzdala na Snow.cz. Zítra ráno jedeme s HOnzou do Rokytnice, teda já doufám, že nebude pršet, tak kdyby jsi měla čas, můžeme se tam potkat. Předpokládám, že máš stále modrou Uvex helmu. Tak Tě na sjezdovce poznám. My jezdíme od 8:00 h. Do 10:00, to je sjezdovka prázdná a zítra po oslavách to bude možná volný až do 11:00.
31.12.2009 14:50:57 #60
>> #58, kellly, 31. 12. 2009 13:14:52 Funguje to, co? – je ale dobrý trošku k tomu mít někoho na pokec, kdo ti poradí pár jednoduchejch triků :o)…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.