Problem s dotazenim oblouku
29.12.2009 15:13:26 #1
Nevim jak jinak to nazvat, ale mam problem s dotahovanim(utahnutim oblouku) na prudsim svahu. Na sjezdovce s mensim sklonem, nemam problem oblouk dotahnout. Problem nastane, kdyz je svah prudsi. Napriklad nektere pasaze cervnenych sjezdovek. V takove situaci jsem schopnej jet oblouky sice po hrane,ale jen tak, ze oblouky jsou opravdu dlouhe, ktere nedokazu utahnout vice ke svahu. Takze samozrejme uz ve tretim oblouku letim jak kdybych mel opravdu GS lyze. :( A abych se uplne potopil tak tohle vsechno se deje na SL lyzich o radiusu 13m. Opravdu mi mometalne nenapada jak vice popsat muj problem, ale jsem z toho uz malinko nestastnej. Samozrejme vim, ze problem je v moji technice, ale potreboval bych poradit na co se v takovym situacich zamerit, abych vedel na co se treba zamerit??
29.12.2009 15:57:50 #3
Je to tak: Problém není utažení, ale nasazení oblouku. Oblouk je potřeba odpracovat před dojetím do spádnice, pak už můžeš utahovat leda šrouby. HOnza Ti to popíše lépe, abych nebyl za chytrého.
29.12.2009 16:32:25 #4
>> #3, Krab, 29. 12. 2009 15:57:50
To bude nejspis ono. Problem je, ze hned na pocatku oblouku nedokazu poslat lyze vice kolmo ke svahu… Doufam, ze HOnza a dalsi napovi „jak na to“. Kazdopadne budu rad, ze kazdou radu Krabe.:)
29.12.2009 16:55:13 #5
>> Tichy, 29. 12. 2009 16:32:25 Jak to
myslíš „kolmo ke svahu“? Žena mi napovídá, že se asi snažíš
zatáčet, když Ti jedou lyže dolů z kopce, ale ono je potřeba je zahranit
a zatížit už před tím. Nový oblouk aktivně začíná na
konci starého, ne až když lyže jedou dolů. Rytmus není: rozjet
dolů-utáhnout-pustit-naklouzat do oblouku-rozjet dolů…, rytmus je naklopit
lyže-zahranit-rychle zatížit (tím najedeš lyžemi do spádnice)-povolit
(tím se neutrhneš)-přehranit-naklopit…
Problém je ten, že když vyjíždíš k vrstevnnici, abys zpomalil, musíš
začít další oblouk pánví dolů ze svahu a hranit na „dolní hrany“.
Nesmíš jet ani chvíli po plochách, pak by se Ti to samo stočilo do
spádnice a byl bys zase v háji. Neříkám, že je to snadné a
odpočinkové, ale funguje to. Třeba dá někdo další lepší radu.
29.12.2009 17:24:01 #6
Když končím jeden uzavřenej oblouk (a pro názornost jedu prakticky po vrstevnici, tak v ten okamžik začíná oblouk další, zvednutím těla a zatíženíma a zahraněním horní lyže. Následuje vklonění do oblouku s snaha horní lyži posunout dopředu, aby nezaostávala za vnitřní, která jede menší dráhu. Trik, kterej jsem se naučil na VL:-)))) PS: na prudším svahu červený sjezdovky je samozřejmě těžký i na slalomkách držet rychlost, zavírat oblouky a nesmýknout.
29.12.2009 17:38:56 #8
Myslím, že TomáS napsal jednoduše a srozumitelně to, o co jsem se
neuměle pokusil já.
TO Mirek: S takovou akademickou radou dojedeš do… To skoro vypadá,
že's už dlouho po zmrzlém betonu nejezdil. Zkus svou představu rozvést:
kdy, co , proč, jak…
29.12.2009 17:52:57 #9
>> #1, Tichy, 29. 12. 2009 15:13:26 NO KONEČNĚ !!! – dostali jsme se k problému každýho už třeba velmi dobrýho lyžaře!!! NEJSI SÁM – JSME V TOM TAKHLE VŠICHNI . Ten problém je všeobecnej – lišíme se jen a jen mírou naklopení svahu a mírou jeho tvrdosti!!! Mít dokonale pod kontrolou carvingovej oblouk dokáže velmi dobrej carvingovej „začátečník“ na modrý sjezdovce a odměkávajícím manžestru. Ten podstatně lepší na stejným manžestru, ale už na červený, výbornej to jakž-takž dokáže na modro-červený na tvrdu, i profík má problém na červený na tvrdu a mistr světa zvládá jakž-takž led na červený… V čem je problém naznačil docela správně Krab v příspěvku č.5. Tomአv příspěvku č.6 dokonce už napověděl trik, kterej úžasně pomůže, když je dobře zvládnutej (nejrychlejší cesta ke zvládnutí vede přes strašnou dřinu s Trnkovým pluhem…). Je potřeba ale zdůraznit, že tam Tomáš napsal jednen pohyb (kontraproduktivní) navíc – hádejte kterej :o)!!!
29.12.2009 17:55:41 #10
>> #5, Krab, 29. 12. 2009 16:55:13
moje spatna formulace kolmo ke svahu, bylo mysleno dostat lyzi tak, aby jeli temer po vrstevnici. Doufam, ze ted uz jsem to napsal spravne :)
>> #6, TomáS, 29. 12. 2009 17:24:01
Do dalsiho oblouku zacinas zatizenou horni lyzi? Mozna to bude ten problem, ze nedokazu dostatecne zatizit vnitrni lyzi..
29.12.2009 18:03:24 #11
>> #9, HOnza, 29. 12. 2009 17:52:57
Ja bych, ale rad svuj problem aspon trochu odstranil a posunul se o level dal. Drina mi nevadi klidne udelam jednu jizdu, ktera bude spravna a pak budu odpocivat, abych mohl jet dalsi stejne kvalitni, ale proste me uzira, ze nevim co delat, abych teda novy oblouk zacil aktivne, jiz na konci prvniho? Trnkovy pluh o tom jsem popravde jeste neslysel..
29.12.2009 18:07:48 #12
>> #6, TomáS, 29. 12. 2009 17:24:01
Pro Joudu: Je v Tomášově textu možmo nahradit „horní lyži=budoucí vnější“ ? (horní-dolní, vnitřní-vnější, pravý-levý oblouk…)
29.12.2009 18:18:18 #13
>> #11, Tichy, 29. 12. 2009 18:03:24 No proto tady furtundfurt opakovaně nabízím účast na VL (Vylepšovací lyžování – www.snowschool.info) – tam se probíráním třeba právě tohodle problému (včetně Trnkovýho pluhu) konkrétně zabejváme (ale i jinejma, naprosto základníma – např správnej základní postoj…).
29.12.2009 18:19:55 #14
>> #12, kellly, 29. 12. 2009 18:07:48 no to je dobrej postřeh, ale není to ten kontraproduktivní manévr, kterej mám na mysli :o) – zkus to znovu :o)
29.12.2009 18:25:51 #15
>> #14, HOnza, 29. 12. 2009 18:19:55
Neodpovídám na otázku, to bych si nedovolil. Moje připojení mi ji ještě ani nezobrazilo, jen se tomu snažim porozumět. Tak patří tam to rovnítko?
29.12.2009 18:26:55 #16
>> #6, TomáS, 29. 12. 2009 17:24:01 Nešlo by to bez toho zvednutí? Přijde mi to celkem jako nouzovka pracně pak zasekávat lyže zpátky do svahu.
29.12.2009 18:29:52 #17
>> #14, HOnza, 29. 12. 2009 18:19:55
Ten kotraproduktivní pohyb bude samozřejmě to zvednutí. Zvedat se nemusíš, možná ani já se nezvedám. Jenom jsem chtěl zdůraznit ten okamžik „kdy“ = hned = co nejdříve. Kdybych musel jako instruktor ukazovat oblouk, zvednout by ses měl:-))))
29.12.2009 18:32:17 #18
>> #12, kellly, 29. 12. 2009 18:07:48 Horní lyže=stará vnitřní=nová vnější.
29.12.2009 18:35:14 #19
>> #17,
TomáS, 29. 12. 2009 18:29:52 A to mě právě
peče na instruktorském oblouku – to zastavení pohybu a nutně
následující něco jako crossover. Nezvedáš se, natahuješ nohu už
v dalším oblouku, tj. nejdeš nahoru, ale dostrany.
Doporučuji spolučtenářům vyhnout se zmatení a ignorovat tuto
mou invektivu.
29.12.2009 18:36:34 #20
>> #16, Krab, 29. 12. 2009 18:26:55 Jasně Krabe – tebe jsem se ale neptal, ty víš všecko :o)!!! Jo, to zvednutí na konci oblouku proti odstředivý a gravitační síle je nadbytečná a strašně vyčerpávající dřina – vůbec se tím nevyužívá toho pohodlí, který nám využívání dynamiky jízdy na zaříznutejch hranách nabízí!!! – a hrozně to zdržuje !!! Ivan o tomhle tématu výtečně píše v posledním Snow!!! – doporučuju přečíst!!!
29.12.2009 18:42:14 #21
>> #20,
HOnza, 29. 12. 2009 18:36:34 Tak já to smažu
:=))
Po 6 letech nucené přítomnosti v mé lyžovací laboratoři to dnes
pochopila a bezchybně opakovaně provedla i má milovaná Krabice, tudíž
myslím, že je to obecně přijatelné. Ale dělala to jen proto, abych její
lyžování konečně pochválil. Pochvalte ji taky, někdo tu svačinu
dělat musí.
29.12.2009 18:44:42 #22
>> #21, Krab, 29. 12. 2009 18:42:14 Jsi chytrá a šikovná Krabice, Krabice Krabova :o).
29.12.2009 18:57:10 #23
>> #18, Krab, 29. 12. 2009 18:32:17
Ty máš se mnou trpělivost..Je tahle činnost před novým obloukem „drift“ popisovaný zde ?
29.12.2009 19:19:34 #24
>> #23,
kellly, 29. 12. 2009 18:57:10 Bavíme se stále
o jízdě po hranách. O driftu tady nikdo nemluvil.
Ke driftu by se dalo využít to zvednutí, které tam TomáS nedělá. Pak
přetočit odlehčené lyže do nového směru a zatížit – používají
závodníci v „necarvovatelných“ branách pro zkrácení dráhy. (video ve
zmíněném vláknu třeba 46s a následující červená brána)
Nezaměňovat s brzdivým smykem v průběhu oblouku a jeho ukončení.
29.12.2009 19:37:13 #25
>> #24, Krab, 29. 12. 2009 19:19:34 Možná bychom se mohli v týhle souvislosti zmínit o další potřebný BEZPEČNOSTNÍ DOVEDNOSTI, kterou je BRAKÁŽ. To je už opravdu, na rozdíl od nasazení oblouku driftováním, brždění-brždění-brždění. Použije se před náhle se zjevivší překážkou na trati k co nejrychlejšímu a nejintenzivnějšímu brždění = zastavení! Provádí se právě oním rychlým nadzvednutím po kterým následuje okamžitý odlehčení lyží se současným jejich vzpříčením kolmo na směr jízdy a intenzivním (přitom ale velmi citlivým) nasazením hran proti směru jízdy). Závodníci to používají v cíli a mnohdy s tím mají dost problémů .
29.12.2009 20:01:01 #26
>> #13, HOnza, 29. 12. 2009 18:18:18
O vylepsovacim lyzovani, uz jsem samozrejme slysel a cetl. Velice rad bych dorazil, ale nevim jestli mi cas a mometalne trochu i finance dovoli.
Btw. Zitra bych mel jet zaase na lyze, tak se budu zase trochu pokouset o zlepseni, ikdyz mi momentalne neni uplne jasny „jak na to“ :)
Kazdopadne vsem dekuji za snahu.
29.12.2009 20:46:34 #27
>> #26, Tichy, 29. 12. 2009 20:01:01 Kdybys mohl přijet do Rokytnice zítra nebo i jindy v 7,45, tak můžeme spolu pojezdit – neostýchej se zavolat na ****608 968 234**** …
29.12.2009 21:09:29 #28
>> #27, HOnza, 29. 12. 2009 20:46:34
Dekuji za nabidku. Zitra rozhodne nestiham. Mam to do Rokytnice 300km, ale na jindy bych urcite neco vymyslel. Mam kamarada ve Spindlu, takze bych u neho mohl eventuelne prespat a tvoji nabidky bych rad vyuzil.
29.12.2009 21:09:59 #29
>> #9, HOnza, 29. 12. 2009 17:52:57
Tak jsem chtěl vypadnout do baru se odrelaxovat od lyžování, ale to mě vaše témata nedovolí))) Popsal jsi to s Tomášem super a přitom jednoduše. Vše je jen věc tréninku a schopnosti ustát odstředivé síly ve správných pozicích resp. překonat strach ze svahu a rychlosti a správné pozice udržet. Důležité pro zkrácení rádiusu je rovněž dobré prohnutí lyže, které závisí na úhlu zahranění lyží, rychlosti a zatížení přední části lyže, zejména v první části oblouku. Jinak obecně mýtus, že prudké sjezdovky je snažší zvládat na slalomkách je hloupost, protože na racecarverech resp. obřačkách je stabilita´, tah v oblouku a pocit jistoty při vyšších rychlostech podstaně vyšší…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.