Lyžaři a lyžařky, padáte? (strana: 7)
23.03.2016 15:31:25 #181
>> #180, Zelva007, 23. 03. 2016 15:27:21
Záleží, jestli jsi zrovna víc „napomádovaný komediant pobíhající po hřišti“ nebo „sjezdař“.
23.03.2016 15:37:08 #182
>> #181, ˘Ö˘Krab, 23. 03. 2016 15:31:25
Ja reagoval na jiny „odstavec“ Mas v tom asi chaos.
23.03.2016 22:02:34 #183
>> #180, Zelva007, 23. 03. 2016 15:27:21
Myslis tim mne?
Třeba i tebe.Jinak to ale bylo myšleno obecně.Zajímalo by mě to,protože všichni (tedy ti co ví) mají větší obavy z toho,že jim lyže nechtíc odpochoduje než z toho,že jim při pádu nevypne vázání.
PS: přeji ti brzké uzdravení
23.03.2016 23:31:28 #184
>> #183, m3, 23. 03. 2016 22:02:34
Tak,tak.
A este.Tu viac sudruhov povazuje za machra lyziara,ktory dokaze ukontrolovat na ciernej dajme tomu GS obluk do 40 km/h.Bez potreby tmolit sa od lesa k lesu.
caute Harry
24.03.2016 09:11:27 #185
>> #177, oblouk, 22. 03. 2016 19:29:19 promiň musím … „…Ještě pořád mám toho housera. A co řek náčelník? No, vzpomeň si. Ještě slovo, jsi řek, a zapíšem tě do deníku, bačkoro. Bačkoro, bačkoro, mám vlka například a nestěžuju si…“ ® Varel Frištejnský škoda, já se k netu dostal až dnes, ale včera to bylo v horních partiích lahůdkové poježděníčko, dole na Medvědíně kaše, ale okolo horních vleků opravdu luxus a prázdno. Nerad jezdím sám, ale když se nikomu z kamarádů nechtělo, tak jsem se obětoval. Přeju brzké uzdravení a rychlý návrat na svahy.
Jo a Honza freerider nejsem, zatím spíš Honza blběrider
24.03.2016 09:15:58 #186
>> #183, m3, 23. 03. 2016 22:02:34
Ja mel pri padu nastaveno na cca 8 a to byl i duvod toho padu. Pak jsem pritvrdil na 9, ale jak tady ctu, tak i to bude malo. Je ta vypinaci sila mozna poznat i pri zacvakavani boty (upresnim jak to myslim nez zase nejaky chytrak napise ze zelva nastavuje vazani podle citu)?
Mam dvoje lyze:
- Vazani elan ELX11 – kov
- Vazani salomon 11TI – plast OPRAVA: Je to 12TI
… No a mam pocit ze pri stejnem nastaveni obou vazani se do elanu zacvakava s vetsim odporem. Cim to je? Vyslehane vazani salomon?
24.03.2016 09:19:07 #187
>> #186, Zelva007, 24. 03. 2016 09:15:58
… pri stejnem nastaveni obou vazani se do elanu zacvakava s vetsim odporem. Cim to je?
Na kazdem vazani mas asi jinak nastavene predpeti (to je neco jineho nez vypinaci sila).
24.03.2016 09:33:18 #188
>> #185, Honza_S, 24. 03. 2016 09:11:27
Nojo, no – houser (blok SI zkřížení) včera po sauně a plavání v bazénu razantně posílil (co s tím, nikdo neví). Všude bude na Velikonoce krásný poježdění – asi beze mě…
24.03.2016 09:33:37 #189
>> #186, Zelva007, 24. 03. 2016 09:15:58
Kdybych si nastavil vázko na 8, tak vypadnu z lyží při bruslení k vleku.
24.03.2016 09:42:24 #190
>> #186, Zelva007, 24. 03. 2016 09:15:58
http://snow.cz/…n-elx12-a-14#…
Je to jen na Tobě. Na krátkých slalomkách budou uvedená vázání
DIN 11–12 pro rekreační jízdu stačit, pro občasné
rychlostní pokusy s náležitě upraveným nastavením také.
Na delších lyžích (typu racecarver aka komerční obřačka) je
dvanáctkové vázání spíš na hraně, záleží hodně, co potřebuješ
nastavit a jak blízko vypnutí se pak pohybuješ. Za normu pro sebe
ber 14–16.
Jak moc je to ELX11 kovové? To se mi moc nezdá, že by Tyrolka prodávala Elanu nějakou specialitu. Opravdu hodně kovová je až Tyrolka 10–20, i 16/17 jsou spíš plastové, byť celkem bytelné kousky.

Krom jiného může být odlišný vjem při zacvaknutí dán i jinou konstrukcí (přepákování, umístění čepů) paty.
24.03.2016 09:45:36 #191
>> #186, Zelva007, 24. 03. 2016 09:15:58
Kdes prisel Zelvo, ze je vazko Elan ELX 11 kovovy vazani? ELX 11 je spis plastak s kovovou celisti spicky. Trabant to neni, ale daleko k nemu nema.
24.03.2016 09:52:17 #192
>> #190, ˘Ö˘Krab, 24. 03. 2016 09:42:24
Predbehl jsi me Ja to
smrdlam na mobilu.
24.03.2016 10:09:22 #193
>> #188, oblouk, 24. 03. 2016 09:33:18
Ja som sa z jedneho kacera akurat vyhrabal.
Mne v stavoch ked mam panicky strach doplazit sa aj na WC pomaha mydocalm,klud,a hlavne teplo/pas/.Istotou je vzdy sedem dni pohybov na Qasimoda.Sauna a bazen..? No neviem,neviem.
caute dr.Harry
24.03.2016 10:11:44 #194
>> #189, Martin47, 24. 03. 2016 09:33:37
Jasna zla technika.
Nesmies moc tlacit na pilu,len tak zlahka,zhruba jak v kile na ciernej.
caute Harry
24.03.2016 10:45:57 #195
>> #191, Marek Bednář, 24. 03. 2016 09:45:36
Jeste na to odpoledne jedou kouknu, ale myslim, ze celist spicky je plast. To pouzero za spickou je kov. Celist patky kov. Ale jeste to proverim.
24.03.2016 10:46:45 #196
24.03.2016 10:48:21 #197
>> #188, oblouk, 24. 03. 2016 09:33:18
„…po sauně a plavání v bazénu razantně posílil (co s tím, nikdo neví).“
Ale ví. To že po plavání a sauně posílil, není žádný div. Proč? Protože potřebuješ SUCHÉ TEPLO. Sauna s plaváním ti to zhorší.
24.03.2016 10:48:41 #198
>> #190, ˘Ö˘Krab, 24. 03. 2016 09:42:24
Dik. Na pristi tok to asi krapet pritahnu. Tedy na max
24.03.2016 10:54:49 #199
>> #189, Martin47, 24. 03. 2016 09:33:37
„Kdybych si nastavil vázko na 8, tak vypadnu z lyží při bruslení k vleku.“
Asi dělám něco špatně…
24.03.2016 11:49:31 #200
>> #189, Martin47, 24. 03. 2016 09:33:37
Tiež asi robím niečo zle, keď nevypadávam pri nastavení na 5,5 – 6. Vyskúšal som obidve možnosti: aj predčasné vypnutie, aj nevypnutie. Na základe týchto skúseností beriem radšej predčasné vypnutie. V oblúku na obračkách viem udržať rýchlosť do 40 km/h bez tmolenia od lesa k lesu, ale na týchto lyžiach je to lepšie pri vyššej rýchlosti. To len aby si nadšení čitatelia tohoto fóra hneď nebežali uťahovať viazanie nadoraz.
24.03.2016 12:03:12 #201
>> #200, MMartin, 24. 03. 2016 11:49:31
Kamo, asi tady budes sezran
24.03.2016 12:09:10 #202
>> #200, MMartin, 24. 03. 2016 11:49:31
Devastující nevypnutí jsem naštěstí nikdy nezažil, vyjma případu, kdy vypnout vázání zkrátka nemohlo, leda, že by se přestřihly vruty pod špičkou.
Nikdo nikoho tady nenutí utahovat vázání nad tabulkovou hodnotu. Znám i pár relativně sportovních jezdců, kterým tabulkové hodnoty pro „typ 3 – expert“ bohatě stačí. Na druhou stranu, znám sportovní jezdce, kterým zdaleka nestačí.
Je ovšem dobré vědět, že tabulkové hodnoty jsou statistické a
vztažené k minimu, tedy maximální bezpečnosti, vysvětleno jako včasnému
vypnutí.
Jakmile se začnu chovat nestatisticky (jinak, než většina) např. si
pořídím tvrdé a padnoucí boty, nadstandardně dlouhé lyže, jezdím
rychle, po ledu, po hranách, mám s tabulkovými hodnotami problém.
Pro typ 3 mi vychází DIN 8,5. To mi stačí pro cruising – jízdu bez
sebemenšího znásilňování a nucení lyží do zkracování oblouku. Jakmile
přitlačím, lyže mne předčasně opouštějí.
Postupem času jsem se zkoušením a analýzou pádů a vypnutí dopracoval
k odpovídajícímu nastavení, kdy se cítím bezpečně a mé boty
zakončují jízdu v pevném přátelském stisku čelistí vázání.
Utažením nad tabulkovou hodnotu – pokud je jezdec vyhodnotí jako potřebné – bere na sebe jistou odpovědnost za chování lyží, zejména v malé rychlosti a málo kontrolovaných pádech.
Nejezdím s utaženějším vázáním, než musím, nemám utaženo méně, než potřebuji.
>> #201, Zelva007, 24. 03. 2016 12:03:12
Proč by měl být?
24.03.2016 12:20:04 #203
>> #202, ˘Ö˘Krab, 24. 03. 2016 12:09:10
Rikam asi, protoze na nektere myslim ma moc osvicene nazory. Ma vazani jen na 5,5–6 a presto nevypadava. Umi jet cernou sjezdovku i ve vetsi rychlosti a hlavne tak aby si to uzil. Myslim ze vsechno spatne. Jak muze mit tak slabe nastaveni a nevypadnout pri dobruslovani k turniketu????
Ty krabe ho asi nesezeres, ale mozna jini.
Tak a ted do me
(jako vzdy)
24.03.2016 12:34:46 #204
>> #203, Zelva007, 24. 03. 2016 12:20:04
U vázání hodně záleží na jakési „sekundární rotaci“, tedy na
síle, kterou při a po zahranění lyže tlačíš špičku boty ke sněhu.
Demonstrovali jsme onehdy Járovi přímo na svahu (se Z.E.), že je jednoduché
vytočit při uvolněném stoji špičku boty z vázání nastaveného na DIN
10 a to na obě strany, tedy i malíkovou (o tu tehdy šlo).
Kromě absolutní síly/energie záleží ještě na rázu, impulsu, který se
navíc může sčítat s rázy od podložky.
Jak psal nedávno m3, utahují i žáci celkem hodně. Předpokládám, že to má co do činění především s výrazným zatížením hodně až extrémně zahraněné lyže a snahou začínat oblouky razantně a od špiček.
Takže, nehledě na sklon svahu, by mi stačilo nenaklápět tolik lyže a nesnažit se oblouky zkracovat, popř. zařadit větší podíl smyku, aby i mně tabulkové nastavení plně vyhovovalo. Pro sichr na slalomkách, lyže 190+cm mají zbytečně velkou páku a malý R, takže se musí do oblouků nutit.
Jízda vyšší rychlostí je jiná záležitost, tam jde od podložky více rázů z více směrů, velkou roli hraje třeba counter-flex, tj. zpětné propružení lyže po narovnání, ale to také nedělají všechny lyže.
V jiném vláknu tady premacech psal o Atomic Redster XTi a zranění po předčasném vypnutí, tedy upozornění na zvážení netabulkového nastavení má své opodstatnění.
24.03.2016 12:52:28 #205
>> #204, ˘Ö˘Krab, 24. 03. 2016 12:34:46
Pro sichr na slalomkách, lyže 190+cm mají zbytečně velkou páku a malý R, takže se musí do oblouků nutit.
Tak toto si prosím preložiť – vyložiť polopate.
24.03.2016 13:02:32 #206
>> #199, HonzA_, 24. 03. 2016 10:54:49
„Kdybych si nastavil vázko na 8, tak vypadnu z lyží při bruslení k vleku.“ Asi dělám něco špatně…
.
Asi jezdíš klasiku
Prostě si rád zapícháš
24.03.2016 13:16:05 #207
>> #204, ˘Ö˘Krab, 24. 03. 2016 12:34:46
Rozumim. Jeste se v nastaveni zohlednuje delka boty. To by k tomu co pises zapadalo jak?
24.03.2016 13:41:55 #208
>> #206, PetrAT, 24. 03. 2016 13:02:32
Konkrétní „jemné“ nastavení vázání záleží na více parametrech, než jen na lyžaři a botě. Namátkou vyjmenuji: techniku jízdy, drživost povrchu, nárazy do branek/hrud/seků, nerovnosti na povrchu …
Vázání má chránit lyžařovy končetiny před působením přílišné
síly. Pominu délku impulzu a vliv tuhosti/pružnosti všech prvků soustavy,
byť obojí hraje roli.
Síla nepůsobí na lyžaře přímo, ale přes podešev boty – proto se
tabulka opírá i o její délku, vzdálenost od špičky po třeba průmět
holenní kosti udává délku páky. Na podešev zase působí daleko větší
páka cca 1/2 délky lyže. Moment působící síly M = r × F , kde r je
rameno síly alias délka páky, F působící síla.
Prakticky se to projeví tak, že na snowbladech se dá (platí pro dospělce) jezdit bez bezpečnostního vázání (stejně na snowboardu) – vzdálenost montážního bodu/středu podešve od špičky lyžičky/snowboardu je vzhledem k délce třeba holeně dejme tomu 1:1. Pro děti je tento poměr samozřejmě úplně jiný a i na metrových lyžích bezpečnostní vázání významně šetří jejich nedovyvinuté klouby.
Vezmu pro orientační výpočet příklad u Lusti, SL 165 cm mají
montážní bod 72 cm od patky lyže, takže ke špičce zbývá 93 cm, ale GS
191 cm mají tuto vzdálenost jen 82 cm, tedy na špičku zbývá 109 cm.
Velmi volně přeloženo (bez další korekce dané rychlostí), při nájezdu
na tutéž nerovnost budou působící síly na lyžaře v poměru 93:109, tedy
na slalomkách cca jen 85% momentu obřaček.
Je to velmi zjednodušený model, u vázání navíc vůbec nemusí jít o lineární závislost, přesto, když mi na SL stačí DIN 8, tak bych si mohl na GS utahovat až na ekvivalent cca 9,5 a při jízdě bude působící moment podobný. (Celkem dobře koresponduje s ivanovou empirickou zkušeností – odkaz).
Ve skutečnosti bývá rozdíl zvětšený o eliminaci dalších rázů vycházejících z podstatně rychlejší jízdy na GS (pominu sonické třesky slalomkářů), takže na GS se ještě něco přidává na rychlost.
Nepředpokládám, že by statistické tabulky pro DIN nastavení měly ambici postihovat potřeby v současnosti zcela minoritní skupiny lyžařů s lyžemi ≥185 cm; pro obvyklé rozmezí dejme tomu 150–170cm a relativně měkké a tolerantní lyže korekci nejspíš není třeba provádět.
24.03.2016 14:09:17 #209
Podle me je pri nastavovani vazani opomijen faktor cetnosti padu, kdy je vhodne, aby vazani vyplo. Pokud mam takovy pad jednou za x sezon, tak je mnohem bezpecnejsi snazit se nastavenim vazani eliminovat predcasne vystoupeni (=fest dotahovat).
24.03.2016 14:12:48 #210
>> #209, Gravedigger, 24. 03. 2016 14:09:17
Možná ani ne tak četnosti, jako kontroly nad nimi.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.