Lyžaři a lyžařky, padáte? (strana: 5)
17.03.2016 06:16:06 #121
>> #109, crasher, 16. 03. 2016 22:16:11
Gps ukazuje přesně to, co radar v obci, takže asi dobře.
Aby tento omyl nezapadl. Okamzita a maximalni rychlost jsou dve ruzne veci. Krab nekde drive postoval presnost mereni senzoru obvykle pouzivanych v tydlyfounech. U okamzite rychlosti se zrejme pouzivaji vsemozne techniky na omezeni chyb mereni polohy, jako prumerovani z vice bodu, vynechani vetsich odchylek, overeni dle dalsich senzoru (akcelerometr).
Oproti tomu pri mereni maximalni rychlosti je mozne, ze nekterey SW proste vezme 2 zmerene body, kde rychlost vyjde nejvyssi. Vetsina vyse zminenych opravnych technik maximalku snizuje, v nekterych pripadech treba i chybne, nehlede na to, ze te maximalka zajima na nejakem kratkem useku. A staci jeden spatne zmereny bod (v libovolnem smeru) a cisla jdou nahoru.
Cekal bych, ze pokud by Zelvaka zajimalo vice mereni rychlosti telefonem, nez jeho ego, ze si to dohleda. Ja se spokojil s hodnocenim uzivatelu nekterych techto programu ve stylu „aha, namerilo mi to 250km/h, jeste je potreba opravit chyby“.
17.03.2016 06:24:48 #122
>> #121, valerius, 17. 03. 2016 06:16:06
Je mi záhadou, že tolik lidí nemá ani základní schopnost logické úvahy, dokáží žít zcela mimo realitu a argumenty prostě ignorují. V diskuzi o lyžování by mně to tolik nevadilo, tady je to spíš zábava…
17.03.2016 10:59:30 #123
>> #103, oblouk, 16. 03. 2016 20:26:22
Poslal jsem ti soukromou zpravu.
17.03.2016 11:46:18 #124
>> #122, Martin47, 17. 03. 2016 06:24:48
Nekdy premyslim, nakolik to maji shury dano a nakolik se „snazi“ (nechapat, ignorovat, nevidet, …). Ono to bude slozitejsi (a relativni).
Bohuzel (ci bohudik) jsem i u sebe pozoroval takove snahy. Na aktualni petiletku je plan snazit se nesnazit. Mozna i na pristi petiletku. Podle toho, na kolik procent budu plnit.
17.03.2016 13:03:11 #125
Ještě k pádům na černé. Před pár lety jsem na hraně černé sjezdovky v Peci podklouzl na zmrzlém a místy zledovatělém sněhu prakticky v nulové rychlosti. Ať jsem s sebou mrskal jak jsem chtěl, tak jsem klouzal dobrých dvěstě metrů. Zastavil jsem se až v nahrabaném sněhu. Jen jsem se modlil, aby do mě nenajel nějaký šílenec, který se občas vyskytne na tom rukávu zleva. Nevím proč, ale od té doby mám z této sjezdovky respekt. A to jsem v Alpách pár černých sjel (rekreačně). Takže jestli tady Zelva007 vesele vypráví o svém pádu na černé ve stovce ( a není to hlas ze záhrobí), tak bych chtěl, až si zřídím profil na FB, aby se stal mým kamarádem…
17.03.2016 13:42:42 #126
>> #115, TNS, 16. 03. 2016 23:29:35
Myslím že ne. Myslím, že Želva je teď zaneprázdněný tím, že dává dohromady komisi, která mu v Korutanech potvrdí, že se vysekal v kilu…
I
17.03.2016 14:04:19 #127
>> #126, CzechSkier, 17. 03. 2016 13:42:42
Bola by chalana škoda,hlavne po tom,ako si získal našu plnú dôveru.Techniku má zvládnutu na 1* a štýl je štýl,ten sa preúčať nemá.
17.03.2016 15:49:51 #128
Želvák prošvihnul jedinečnou sanci zařadit se do statistiky měření rychlostí a úrazů https://www.oesv.at/…-2008_09.pdf Mohl by ho hřát hluboký zážitek, že to kilo na slalomkách je jen a jen jeho.
17.03.2016 16:25:20 #130
>> #126, CzechSkier, 17. 03. 2016 13:42:42
Která příbuzným doručí protokol koronera.
17.03.2016 18:26:46 #131
>> #130, Martin47, 17. 03. 2016 16:25:20
No to ale jen v případě, že by sis potom zapomněl dát cigárko a kafíčko a trochu se oklepat… Jinak je to celkem v poho
I
17.03.2016 18:31:38 #132
>> #131, CzechSkier, 17. 03. 2016 18:26:46
Vy zapšklí nepřející starci, už té nenávistné kampaně nechte!
Jediný HOnza měl v sobě dost taktu, aby Želvákovi mimo fórum učinil
v SZ nějakou nezištnou a neodolatelnou vylepšovací nabídku.
Takže se můžeme v blízké době těšit na úplně nového, 100%
vylepšeného Želváka008.
17.03.2016 18:52:57 #133
>> #132, ˘Ö˘Krab, 17. 03. 2016 18:31:38
200km/h na Sporten Iridium?
17.03.2016 21:35:18 #134
>> #119, Martin47, 17. 03. 2016 05:58:46
…A ty černé sjezdovky, jak psal Oblouk, že to nikdo nejezdí rovně, jak to teda jezdíte, já jsem myslel, že ti technicky vybavení bez pudu zebezáchovy to právě jezdí jako obří slalom, s tím, že tam jedou 90–130 km/h…
Uznávám, poněkud debilně položený dotaz. Jenom záměr se něco
dozvědět. 10 let jsem nebyl na horách..Osobně černé nemusím, jel bych je
dva oblouky a pak přibrzdit na hrany a nebo po vrstevnici a pomalá otočka na
každé straně. Je mi
jasný, že jet jako závodník třeba i někdo umí, ale 90–130 jde jen na
uzavřené trati se sítěmi a i tak je to o hubu. Letošní lednový sjezd
v Kitzbuhelu je toho důkazem..Trochu na těch lyžích ulítávám, tak jsem
hyperaktivní se ptát. I na blbosti. Tak sorry.
17.03.2016 21:53:56 #135
>> #120, ˘Ö˘Krab, 17. 03. 2016 06:08:53
Dali po telefonu vzkazuje, že takové rovnou na svahu vytrvale mlátí (dokud si tedy nevyhodí rameno). Technicky vybavení jezdci právě mají rozvinutý pud sebezáchovy, proto se dožili té techniky a používají ji. Technicky vybavení jezdci si hlavně i na GS udrží rychlost max. někde kolem ~65 km/hod, zkrátka si to nenechají rozjet. GS je pořád slalom, nikoliv traverz od lesa k lesu. I SG je pořád ještě slalom.Na Tvou obhajobu je třeba říct, že po odchodu Ondry Banka do důchodu nám v reprezentaci citelně chybí dobrý závodník pro rychlostní disciplíny.
Hele Krabe, to byl čistě pokus pro zajímavost jakou rychlost asi má
rekreant s mírně sportovními ambicemi na běžném lehkém svahu. A jsem
taky překvapen. Mimochodem dneska ráno na přemrzlém sněhu to jelo výrazně
rychleji, nic jsem ale neměřil. A proč by mě Dali mlátil, že využívám
šířku sjezdovky, ne teda celou, u nás na Vysočině jsou to spíš užší
sjezdovečky, dělám dlouhé oblouky na úplně prázdné sjezdovce? To snad
ne? Na slušném chování a ohleduplnosti si celkem zakládám.. Krom toho,
jsem milý, příjemný, pomáhám dětem, nepředbíhám na vleku a rád si na
kotvě povídám. Hlavně s lyžařkami. Nezasloužím si být bit, si
myslím..
A na závodění jsem už starý, bohužel..
17.03.2016 21:54:05 #136
>> #117, TNS, 16. 03. 2016 23:45:58
A načo zbytočne testovať anjelov strážnych.
Taky jsem jsem je testoval,asi jako všichni. Nebylo nic platné,že nám trenéři říkali, nejezděte na té červené rovně ,po skoku přes cestu to vedle toho lesa není vůbec bezpečné.Nebylo.Naštěstí to jeden z nás odnesl jen zlomenýma nohama a klíční kostí+ zhmožděniny snad úplně všeho.Přešlo nás to okamžitě.No jo,to nám ale bylo nějak 15–17 a to se na to člověk dívá trochu jinak.
17.03.2016 22:05:26 #138
>> #120, ˘Ö˘Krab, 17. 03. 2016 06:08:53
Je dobře připomenout, přitěžující okolnost, že obžalovaný se pokouší umenšit své zavinění tvrzením, že jel na ‚komerčních obřačkách‘, což ale může znamenat také 170cm/R=16m.
180/21
17.03.2016 22:05:32 #139
Pod dojmem zdejších lobbistů (nebo štváčů) jsem koupil lehce jeté Kastle RX 12 ve 184 cm. Doufám, že to dám (176cm/76kg). Testování jsem vynechal, moc nestíhám, ale hlavně z důvodu, že vzhledem k omezeným zkušenostem si spíše zvykám na dobrou lyži a snažím se na ni naučit jezdit, než bych po několika jízdách poznal, že mi lyže nevyhovuje a proč. Ale hlavně, i já chci po pár jízdách patřit mezi nejrychlejších 10% na sjezdovce, nejen v Rakousku, ale v celých Alpách. Už nechci být unaveným klouzačem bez titanalu (pro Kraba). Rád bych také viděl Želvákova záda déle než 3 vteřiny. Doufám, že si své sny stihnu ještě letos splnit.
17.03.2016 22:20:39 #140
>> #139, Vvladimir, 17. 03. 2016 22:05:32
„Ale hlavně, i já chci po pár jízdách patřit mezi nejrychlejších 10% na sjezdovce, nejen v Rakousku, ale v celých Alpách. Už nechci být unaveným klouzačem bez titanalu (pro Kraba). Rád bych také viděl Želvákova záda déle než 3 vteřiny. Doufám, že si své sny stihnu ještě letos splnit.“
Na nič nečakaj.V Korutanoch je zraz.
17.03.2016 22:25:30 #141
>> #140, TNS, 17. 03. 2016 22:20:39
Ale pozor, muséš mířit na pohyblivý cíl. Je to klasická úloha: Z místa A vyjede Želva rychlostí ± 100 km za hodinu. Z místa B ty rychlsotí 90–100% maximální rychlosti na sjezdovce. Kde se setkáte?
17.03.2016 22:31:24 #142
>> #141, CzechSkier, 17. 03. 2016 22:25:30
Kastle jsou pro zaměření rozmazaného pohyblivého cíle ideální – mají to zázračnou díru ve špičce ..
17.03.2016 22:46:11 #143
>> #142, Vvladimir, 17. 03. 2016 22:31:24
Tak jen dávej pozor, až během pádu dojde k oddělení želvy od krunýře a ty budeš každé sledovat přes jinou lyži, aby se ti lyže/nohy nerozjely do provazu.
I
17.03.2016 22:48:14 #144
18.03.2016 05:43:41 #145
>> #141, CzechSkier, 17. 03. 2016 22:25:30
Z místa A vyjede Želva rychlostí ± 100 km za hodinu. Z místa B ty rychlostí 90–100% maximální rychlosti na sjezdovce. Kde se setkáte?
V nemocnici ?
18.03.2016 10:18:41 #146
>> #101, oblouk, 16. 03. 2016 20:08:28
Už si připadám jako Colombo, který se pokaždé na odchodu mezi dveřmi otočí s hláškou typu: „víte, ještě jedna věc mi nejde do hlavy …“.
Ještě jedna věc mi nejde do hlavy, možná jich je dokonce víc. Začnu těmi méně podstatnými (je to stejně jedno, poučka tvrdí, že limitující je faktor v minimu, v tomto případě tady jakákoliv příčina vedoucí k pádu přebije ty ostatní).
1) Jak řeší zdejší rychlojezdci ztrátu kontaktu lyží s podložkou ve vysoké rychlosti? Tedy skoky – ať záměrné nebo nezáměrné, malé i velké, vysoké i nízké? Všechny troje mé rychlejší lyže kupříkladu měly a mají trapně placaté špičky, prý aby nenabíraly vzduch – běžné (i FIS GS) lyže je mají o dost vyšší. Podařilo se už výrobcům instalovanými technologickými fíčurami (KERS, UVO, DoubleDeck …) potřebu a opodstatněnost nižší špičky zcela potlačit?
2) Jaké a jak utažené mají tito rychlíci vázání? Když si zadám své
rozměry a délku podešve, nastavím nejdrsnější typ 3, tak mi kalkulátor
vyplivne nastavení DIN 8,5. Z takto „utaženého“ vázání bez větší
námahy vypáčím v klidu do strany botu na obě strany. Z pohledu výrobce
vázání je optimální mít na toto nastavení vázání třeba s rozsahem
DIN 4–12, 8,5 je těsně za polovinou, tedy ve funkčním optimu.
Ze zkušenosti vím, že ještě při DIN 10 jsem opakovaně na tvrdém povrchu
ztratil vnější lyži v oblouku na hladké tvrdé pistě. Takže mívám
nastaveno na rychlejší jízdu něco mezi DIN 11 a 12 (výjimečně jsem
občas dával i víc). Bohužel, všechna tato nastavení jsou mimo tabulky,
ale i mimo doporučený funkční rozsah většiny vázání (doporučena je
zhruba střední třetina). Na bezpečné nastavení DIN 10 by mělo být
vázání alespoň DIN 6–14.
Disponují zdejší rychlíci takovým? Korigují si standardní DIN
nastavení vázání (vypočtené pro standardní rychlosti) kvůli rychlostním
pokusům na nadstandardní nastavení odpovídající nadstandardním
rychlostem?
Nebo postačuje, pro eliminaci potřeby dražšího a pevnějšího vázání,
zvolit over-sizing obuvi, tedy přiměřeně o několik čísel delší
podešev?
3) Výše zmíněné rychlejší lyže (SG/DH) mají jistou nenulovou
minimální rychlost, od které začnou teprve být (mnou) ovladatelné, ale
zato se pak na nich dá s přehledem jezdit téměř neomezenou rychlostí.
Kromě nesmyslného R – proč tak velké, to v kontextu tohoto vlákna
nechápu – přičítám počáteční neochotu zatáčet jejich tuhosti a
také značně klasickému tvaru špičky, která je všechno, jen ne moderně
rozšířená.
Zase mi přijde, že tuhost a nevykrojenost jsou príma v rychlosti – lyže
nekmitá, nevibruje, při přejezdu nerovností se nekouše zbytečně, celkem
bezproblémově drží stabilitu ve skoku a při dopadu (a to skákat se bojím
a nedělám to rád). Zkrátka, když se chystám jet rychle, vezmu si na to
příslušné lyže – někdy třikrát za sezónu, někdy vůbec, podle
podmínek.
Asi mi uniklo, jaké zázračné fyzikální a konstrukční vyfikundace použili výrobci, aby se běžné krátké (pod 190cm) komerční lyže chovaly i v rychlostech >70 km/hod plně ovladatelně a způsobně, stejně jako jejich delší pratety a vnučky z EC/WC.
4) Netajím se tím, že neumím lyžovat, což mi ale nebrání v pokusech
o analýzu a pitvání jízdy jiných. Bavíme se zde o bezpečné jízdě
vysokou rychlostí. Za základní předpoklad bezpečí považuji schopnost
vyhýbat se očekávaným a očekávatelným překážkám. K tomu je třeba
provést změnu směru v daném čase a na daném prostoru (konečně! 4D).
Podle mých dosavadních poznatků nejsou komerční běžně používané
rychlícké lyže pro zatáčení v rychlostech ~100 km/hod dostatečně
optimalizovány (ale mohu se mýlit). Přestože jim v tom lyže (minimálně)
nepomohou, jezdci stále tvrdí, že mají lyže plně pod kontrolou a
případné překážce se dokážou vždycky ladně vyhnout. Všichni jezdci na
SG všeho věku, které jsem kdy viděl, vždycky technicky velmi inklinovali
k tomu, co vidíme při záznamech světového poháru, možná je to tím, že
to příliš jinak nejde – stejné lyže, stejná rychlost, stejná touha
přežít, stejná technika. Rychlojezdci ale používají lyže jiné.
Jakou zázračnou techniku změny směru naši rychlojezdci mají v záloze?
Abych to shrnul, k omezení padavosti stačí – pro začátek – optimalizovat pouze následující faktory: lyže, boty, vázání, místo, čas, taktiku a techniku jízdy.
EDIT: V ČR jsou dle svazového webu momentálně homologovány
pro SG následující sjezdovky (homologace CZE/FIS):
CZE Kouty-Hřebenovka (červená), Kouty-Pohodová (modrá), Špičák na
Šumavě-Jednička (asi červená 1/3 a zbytek modrá, nesedí jim 1220 m.n.m.
výška startu s mapami 1202 – je-li to ten správný Špičák)
FIS Rokytnice-Modrá, Špindlerův Mlýn-Červená
Pro DH není u nás homologována žádná sjezdovka.
Pro rychlostní disciplíny není u nás homologována žádná černá sjezdovka ani její část.
18.03.2016 17:26:07 #147
>> #146, ˘Ö˘Krab, 18. 03. 2016 10:18:41
Tak na jedničce na Špičáku by se mi do SG moc nechtělo…
Pamatuješ si odkdy jí mají homologovanou?
18.03.2016 17:26:21 #148
>> #146, ˘Ö˘Krab, 18. 03. 2016 10:18:41
Krabe, tady v diskusi není prostor pro obšírnější odpovědi – respektive spíš vyjádření názoru, Pokusím se o svůj názor co nejstručněji.
Jestliže jsem náměty pochopil správně:
1. ztráta kontaktu lyží s podložkou ve vysoké rychlosti – oni snaží kontakt neztrácet jak je to jen možné – sešlápnutím, předskokem = to jsou techniky sice účinné, ale velicevelicevelice riskantní, protože když se netrefí přesně, je pád skoro jistej. Proto se většinou soustředí jen na:
- přesné směrové najetí horizontu
- přesné odhadnutí hrany se zatažením „podvozku“ a rukama dopředu dolů k vázání
- co nevčasnější, měkké a předozadně i stranově vyvážené přistání
Dobře vědí, že ve vzduchu jsou co se týká ovládání lyží zcela
bezmocní …
2. Jaké a jak utažené mají tito rychlíci vázání? – může to být různě a možná ti nejlepší mají i specielní vázání. Rozhodně ale všichni kdo jezdí sjezdy (+SG) FIS používají vázání s DIN30. Mnozí ho nastavují až někam k tomuto číslu. Všichni jsme viděli, že i tak lyže někdy „odejde“ – příčina může bát různá, většinou kopnutí v horizontální rovině do nezatížené lyže velkou silou v setině vteřiny je lyže pryč… Skoro běžně se dá kouipit (sehnat) vázání DIN 12 a DIN 14 – dokonce i Sporten na AHV6 dává DIN14 a já když kupuju pro zájemce Iridium6 beru zpravidla také DIN12 nebo 14. Většina českých závodících má na SG vázání s cca DIN20 i víc… My, bývalí závodníci jsme při pokusech letmého dvacetimetru a nebo na modré open stavěli většinou DIN 10–12, ti tžší a nejrychlejší i víc, ale byli i pokusníci s DIN8 (jedna zlámaná ruka a jedno rameno při vypnutí při brždění). Kluci co jezdí amatérské sjezdy venku stavějí DIN14–16.
3. Výše zmíněné rychlejší lyže
(SG/DH)… – v podstatě sis správně odpověděl sám.
U kratších a vykrojenějších sestřenic (pod 200cm a GS) vyfikundace
nehledej – prostě se na nich nad rychlost cca 90km nejezdí a hotovo. Kdo
opravdu dobře lyžovat umí, velmi dobře ví proč, nepokouší se o to a ani
to nepotřebuje, protože když chce, vezme si ty opravdické SG – samozřejmě je
má !!!
4. Jakou zázračnou techniku změny směru naši rychlojezdci mají v záloze? – nic zázračného, nic co by popíralo fyzikální zákonitosti. Holt je tam nějaká hmotnost tělesa, nějaká nakloněná rovina, setrvačnost, kvalita podložky (tvrdost, drsnost atd) – a proti tomu zkušená/blbá hlava s křehkým/osvaleným tělem, ostré/tupé, dlouhé/krátké lyže, rychlejší/pomalejší reakce, dokonalá/skoro žádná lyžařská dovednost… Opravdu dobrý lyžař, patřičně trénovaný (síla, technika, zkušenost) si umí poradit i s nenadálými situacemi, protože umí:
- rychle změnit směr jízdy povolením nebo utažením oblouku
- umí okamžite přejít ze zakrojené hgrany k jízdě po plochách lyží
- umí tzv.brakáž – což je nejúčinnější způsob intenzivního brždění vzpříčením lyží kolmo na směr pohybu a maximálně naklopených hranách
- umí tyto techniky kombinovat a použít je nejefektivněji v dané situaci
5. homologace – jelikož u nás není žádný
kopec s dostatečnou délkou a zároveň i výškovým rozdílem pro sjezd,
nemůže dojít k jeho homologaci. Ta homologace je m.j.podmíněna
i osazením bezpečnostními sítěmi a to samo o sobě je investice
mnohamiliónová… Pokud vím, tak většina (skoro všechny) sjezdovky
homologované ve světě pro sjezd a SG jsou na modrách a červených
sjezdovkách. Jen některé mají v některém úseku charakter černé
sjezdovky. Důvody jsou jasné – v odpovědi Želvovi jsem se jim
věnoval .
Edit: předpokládám, že m3 a TNS mě event.doplní
18.03.2016 17:33:30 #149
>> #147, HonzA_, 18. 03. 2016 17:26:07
http://vysledky.czech-ski.cz/…rtifikat.pdf
Od 5.12.2012 do 5.12.2022, homologace CZE pro žactvo U16,U14.
Ber to tak, že Ivan se s pěkným žákovským SG vejde i na Přemostěnou,
vč. esíčka nahoře a dvou branek za mostem.
18.03.2016 17:41:30 #150
>> #148, oblouk, 18. 03. 2016 17:26:21
Mé otázky na zdejší rychlojezdce nebyly adresovány zodpovědným majitelům a příležitostným uživatelům SG/DH lyží, ale opravdovým rychlojezdcům, tedy rychlostním slalomkářům a podobně.
Proto by mě právě zajímalo, jak oni řeší skoky/předskoky/doskoky a odskoky, jaká a jak nastavená mají vázání, jestli své lyže považují pro rychlostní pokusy za optimální a jak případně řeší na neoptimálních lyžích náhlé změny směru.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.