Brouseni hran v servisech - vase zkusenosti?
05.01.2011 02:37:08 #1
Zajimalo by me, jake jsou pozadavky na servis lyzi u ceske verejnosti. Nedavno jsem se totiz svezl na dvou lyzich (Elan SL 07/08, 160 a 165cm) servisovanych pravidelne ve dvou ruznych moravskych servisech. Byl to sok. V prvni okamzik jsem nemohl ani zapluzit ( asi nulovy uhel hrany odspodu), lyze jely pomalu (chlupata skluznice) a skluznice byly vubec zbrousene na minimalni tloustku. Oboje lyze okamzite sly do skiservisu s automatickym Wintersteigrem a pote se oba majitele (pokrocili lyzari), jakoby mavnutim kouzelneho proutku, vyrazne v lyzovani zlepsili (jejich subjektivni pocit i nazor z vnejsku). Kdo vi, jestli by uz davno nelyzovali mnohem lip, kdyby vzdycky vyzadovali brouseni na keramice misto smirglovych pasu? Jake jsou vase zkusenosti a pozadavky pri servisovani lyzi?
05.01.2011 08:27:25 #2
>> #1, Gravedigger, 05. 01. 2011 02:37:08
Ahoj,
bez debaty souhlasím, že servis (dobrý servis) je naprosto nutný. Škoda, že nepíšeš, které moravské servisy to byly a jestli jste zkusili (nebo servisáci) úhly změřit.
Moje zkušenost je následující. Nejstrašnější úroveň se v ČR ve sportovních řetězcích. Několikrát mě tam přesvědčovali, že struktura skluznice je nesmysl, ústně tradovaný mezi laiky, o úhlování hran se nepolemizuje (mají přece optimálně nastavené stroje) a o odklonu nebo radiálním tuningu jaktěživo neslyšeli.
Ono to bude z největší části tím, KDO na té mašině pracuje, jak to umí a jak poctivě svoji práci dělá. S Wintersteigrem mám zkušenost naposledy před časem a to v servisu neuměl jejich stroj jiný odklon hrany od skluznice než jeden stupeň. Musím ale říct, že jeich řešení s oscilujícími keramickýmu kotouči nezní vůbec špatně. Zejména z pohledu údajně minimálního úbytku materiálu hrany. Za sebe jsem po delším bádání přistoupil k následujícímu řešení.
Pravidelně nechávám lyže „formátovat“ na automatech Montana – buď zde v Brně u Ivoše Prudkého, nebo na dolní stanici lanovky „Přibližovák“ v Rokytnici nad Jizerou. Po lyžování kontroluji lyže a brousím doma. Pilník Swix a diamanty DMT. Poškození skluznic, jejich rovinu a strukturu řeším dle potřeby opět v servisu, viz. výše. Chlupatost řeším domácím mazáním parafínem a následným kartáčováním a lyžováním. Důkladným a opakovaným.
O něčem (že značka stroje nemusí být rozhodující pro kvalitu) velmi ppod. vypovídá mimo jiné i angažmá nejlepšího českého servismana také na Montaně. Nezávisle na stroji se k němu stahují jak top sportovci, tak řada znalců.
Zajímavou atlernativou se také jeví ruční bruska Trione, tu však osobně považuji za vhodnou spíše pro týmové skimany než pro „kamenný“ servis. Určité zkušenosti v tomto směru v ČR jsou – testcentrum HEAD ve Špindlu a další – doposud jsem slyšel jen chválu. Vlastní zkušenost nemám.
No a poslední možností je broušení ručně. Buďto sám – jak to dělám já – nebo se svěřit do rukou odborníků. Z těch, co chodí sem, třeba ivan, Dali, marťas. Ti odvádějí práci špičkovou, byť se tím nikdo neživí, na rozdíl od všech výše jmenovaných.
Abych ti tedy odpověděl na tvou otázku. Můj požadavek je na (kvalitně provedené) rovinu skluznice, strukturu, kterou si vyberu, naúhlování hrany podle zadání a stejně tak odklon. Nejsem si jistý, jestli je to tak u „veřejnosti“. Patrně ne, protože by ti neumětelové dávno zkrachovali. Zato jsem si jistý tím, že za kvalitou práce stojí člověk. I na starší mašině jde odvést vynikající práci a i supermoderní automat může být blbě seřízený.
05.01.2011 12:26:33 #3
>> #1, Gravedigger, 05. 01. 2011 02:37:08
Jedine pozitivum z toho co si tu popisal pre Teba je,ze uz nic horsie na lyziach nezazijes.Lyze ,ktore maju strukturu spravenu smirglom,su unikatnym zazitkom,kym ich poriadne nevykefujes a poriadne neprevoskujes tak si prilepeny o svah.
Taketo lyze odporucam tym,ktori maju problem s postojom,ked nie su dost vpredu.Tu budu,za to im rucim.
>> #2, Martin430, 05. 01. 2011 08:27:25
Slusne napisane,suhlasim.Za dobry servis musi clovek bojovat, a ak ma tu možnost nechat si poradit.
05.01.2011 12:53:55 #4
>> #2, Martin430, 05. 01. 2011 08:27:25
>> #3, Harry, 05. 01. 2011 12:26:33
Jak píše Martin, moc dělá člověk. Ještě v 90. letech si dávali na stařičkou pásovou brusku k Bobovi Mařasovi lyže i reprezentanti. Nějaké problémy se skluzností si nepamatuju. Ovšem Bob byl mág ze zlatýma rukama už v době, kdy plno dnešních servisáků ještě nevidělo brusku.
Abych upřesnil, konečně se po třech sezonách servisováním lyží neživím. I tak mám ruce zhuntované víc, než je zdrávo.
>> #1, Gravedigger, 05. 01. 2011 02:37:08
Požadavky veřejnosti jsou nevyrovnané, od nebrousících (= nulové) po fajnšmekry. Celkově asi odpovídají nárokům lyžařů na materiál. S obměnou lyží a servisních strojů, zlepšenou osvětou a využíváním technického sněhu asi náročnost postupně roste.
Sebe jako de facto (polo)profesionála nehodnotím, atypický exemplář.
05.01.2011 13:30:28 #5
pred hodkou jsem privezl lyze po servisu (Ski servis profi v Plzni na Slovanske)hran klasicky 88/0.5( 350kc je celkem dost,tak snad to bude stat za to), tak jsem na to zitra zvedav. jinak snad nejhorsi zkusenost se servisem hran mam v Plzenskem Hannahu, po jejich zasahu byly hrany o poznani tupejsi nez pred. Dobrou zkusenost mam se Ski servisem v Zelezne rude u pekarny, jen kdyby to nebylo trochu z ruky.
edit: tak po dnesnim lyzovani muzu konstatovat, ze nabrouseni hran bylo ok. mozna ma jedne lyzi va spicce nekdo zkusil jiny odklon, protoze hrana na malikove hrane leve nohy se vyrazne kousala a celkove se nechtela pustit.ale mozna to bylo nohama.
05.01.2011 15:23:24 #6
Pekne ste to tu napísali.Mal by som len jednu „faktickú“ na pána.. >> #1, Gravedigger, 05. 01. 2011 02:37:08
Prečo by sa nemalo dať zaplužiť na lyžiach s nulovým odklonom spodnej hrany?
06.01.2011 02:57:55 #7
>> #2, Martin430, 05. 01. 2011 08:27:25
Jo jo, samotna masina neni zarukou uspechu. Sam vim o nekolika automatickych masinach za miliony( Montany i Wintersteigery), z nichz ze zacatku, nez se to obsluha naucila, vypadavalo nemalo zmetku. Proto radivam nechat lyze servisovat v alpskych strediscich, kdyz uz tam stejne dotycni lyzari jezdi a to v tom nejvetsim/nejrusnejsim servisu ve stredisku, kde delaji desitky lyzi za noc (aspon si myslim, ze v kazdem vetsim resortu takovy servis je).
06.01.2011 12:35:01 #8
>> #1, Gravedigger, 05. 01. 2011 02:37:08
Tak myslím,že většina české veřejnosti ani neví, že by nějaké požadavky v servisu mohli mít, pokud vůbec vědí, že nějaké servisy existují. Trochu přeháním asi, ale kolegyně co byla se mnou loni lyžovat, měla dvacet let staré lyže a servis ještě neabsolvovaly. Trochu jí tam sice vadila díra ve skluznici, ale ony pořád zatím jedou, tak co…
06.01.2011 20:24:15 #9
>> #8, eva, 06. 01. 2011 12:35:01
Ona to neví možná jenom veřejnost, ale dost možná i některá tzv. odborná veřejnost.
U nás v TR jeden prodejse/servisman mému kamarádovi s vážnou tváří tvrdil, že lyže není nutné mazat… A tak cca po třech letech od koupě jeho lyží, kdy jsem ho přesvědčil, že lyže už pláčou, si je alespoň nechal navoskovat.
07.01.2011 13:24:24 #11
Mě zaujala ta chlupatost skluznice:)To se Vám stane jak na lyžích?Od ježdění to asi nebude.I když brousím spodek jen na pásu po přebroušení trizactem je bez chlupů. Já teda přebrušuju na pásovce trizactem i lyže,který předtím dělám na kameni.Jasný je že kdo má ty nejnovější a nejdražší stroje tak je bude propagovat,věřte,ale že k nějaký velký zásadní změně ve strojích na skiservis už desítky let nedošlo.Pouze se to zmodernizovalo výpočetní technikou.Jediný co mě fakt zaujalo je tuningová mašinka na hrany od Montany,ale šikovnej servisman udělá to samý rukama a když je někdo střevo tak vám lyže zkurví i na tom nejlepším stroji. Jo a struktura skluznice volitelná???To je jen optická záležitost.Platí jen jediný,čím větší teplo,tím větší drážky a naopak,jinak je to úplně jedno jaký křížoháky tam máte.....
07.01.2011 13:52:26 #12
No, na tu strukturu jsem se právě chtěl zeptat. Je tu někdo, kdo je
schopen na svahu poznat třeba lineární od šikmý a variální nebo jak se to
všechno jmenuje (nejlépe aniž by nejdřív věděl, co tam má)? Já dávám
lyže k panu Šmídovi do Montany v Podolí. Mám to štěstí, že to mám
pár stanic tramvají. Stojí to sice dvakrát tolik než jinde, ale aspoň
vím, že mi tam lyže nezmrší. Mám dost jeté hrany, když jsem někde
potkal nějaký šutr, takže teď se s každým servisem postupně dostávám
dál a dál k původní ostrosti. Ta rána je bohužel tak hluboká, že její
obroušení by stálo příliš mnoho živosnoti rok staré lyže. Kde jsou ty
časy, kdy se hrana dala odšroubovat a vyměnit .
07.01.2011 14:59:03 #13
>> #12, johny_r, 07. 01. 2011 13:52:26
Pavel to fakt umí a ubere skutečně minimální nezbytně nutné množství, to mám vyzkoušeno na lidech. Pokud se týká struktury, tak tady myslím brousíme do sféry pro mimozemšťany. Struktura údajně může udělat hodně v závodě (slyšel jsem jednu dvě vteřiny), ale že bys to poznal…no tak to si fakt nemyslím…a že by si chodil měnit strukturu dle podmínek, to bys byl dobrej úchyl:-) Snad nějakou extrémní strukturu pro vodu na vodě bys možná poznal, že lyže lépe klouže, ale jinak v normálních podmínkách.....nejlepší by byla hodně poškrábaná lyže…
07.01.2011 15:12:24 #14
>> #13, TomáS, 07. 01. 2011 14:59:03
No já myslím,že tu strukturu (hrubost) za určitých podmínek poznáš dost jasně na běžkách (při stejným mazání). Když člověk s námahou uvisí jindy lehkýho soupeře (rovina, z kopce), tak to prostě vnímá výrazně. Pro naše ježdění na sjezdovce to význam asi nemá. O reálném významu „směru“ struktury nic netuším.
07.01.2011 15:32:20 #15
>> #13, TomáS, 07. 01. 2011 14:59:03
Zaplaťpámbu má TomáS smysl pro realitu. Už už jsem chtěl křičet, že tahám za brzdu, abysme se nakonec nedostali až k dilematu, zda se při leštění diamanty nebo jemnými šmirgly má použít voda tvrdá nebo měkká, když už tedy ne nějaký ten spešl drahý hot sauce apod.
Dovolím si taky připomenout, že HOnza se svíčkami není pomalejší než mejdlíčkáři a práškovači. Světácky řečeno, staré známé „it´s the Indian, not the arrow“.
Spor o to, zda je důležitější máza nebo struktura, záleží hlavně na tom, jestli se bavíte s výrobcem vosků, nebo mašin, to kdysi při zavádění Montany v Česku přiznal i školící Kasper Kaiser ve výkladové části. I tohle jsem ale už tuším 2× psal i do časopisu.
Vyznat se ve strukturách je věc servisáka, který s nimi pracuje, ne lyžařova, já to taky nenosím v hlavě.
Nejrychlejší lyže jsou stejně ty, které se furt mažou, projíždějí, zase mažou a hodně leští.
>> #11, Čalda, 07. 01. 2011 13:24:24
Ten trizact má logiku, i když ho neznám. Ale odchlupení je stejně věcí ježdění, kartáčování + leštění, a jestli na to vezmeš ScotchBrite, fibertex a podobné jiných výrobců, vyjde celkem nastejno. Tak proč ne trizact, pokud s tím lze skluznici přejet rovnoměrně, bez zásahu hran?
Kámen byl tuším 1986 nebo tak nějak. Nakolik se od té doby tenhle obor pohnul nebo ne, si ale netroufám posuzovat. Možná se automatizací při dobré údržbě a dobrém nastavení snížilo riziko přímého selhání lidského faktoru (= Frantovi se třesou ruce, myslí na šukání a pospíchá na rande apod.). Btw, když se to ještě ve Vrchlabí u kláštera kluci učili, taky jsem dostal do ruky Sporteny S-liny, které byly na 110–120 cm délky hrany rozhozené z boku o několik stupňů. Možná to byl exces, nevím, pak už vždycky výborná práce.
07.01.2011 17:15:53 #16
>> #12, johny_r, 07. 01. 2011 13:52:26
Jazdím len točivé disciplíny,štruktúru pocitovo za jazdy nerozoznám.Ale niekedy,keď je ten správny podklad vydávajú počas jazdy odlišné štruktúry odlišný zvuk.
>> #13, TomáS, 07. 01. 2011 14:59:03
Musíš mať na každú disciplínu aspoň 3 páry rôzne naštruktúrovaných lyží a nebudeš úchyl:-D
07.01.2011 17:41:03 #17
>> #16, TNS, 07. 01. 2011 17:15:53
Tenhle náš materiálovej fetišismus je stejně hezký hobby…
07.01.2011 17:56:10 #18
Řekl bych, že rozdíl struktura / bez struktury je dost značný a bohužel závislý na typu sněhu. Když jsem koupil svoje Lušťovky, na kterých byla struktura od výrobce, střídal jsem je se synem s jeho Volkly na kterých zrovna struktura nebyla. Mazal jsem je shodně. Na mokrém sněhu Lušťovky jely výrazně lépe, Volkly přímo drhly, ale když umrzlo a napadlo 1–2cm čerstvého sněhu, jely lépe Volkly bez struktury než Lušťovky, ale rozdíl byl dost malý.
01.01.2012 16:28:07 #20
jsem Plzenak a mam velmi spatne zkusenosti se servisem v Hannahu, Ski servis profi mi namontoval vazani tak , ze jsou na skluznici boule, jediny servis ktery me zatim nezklamal, je servis Dvorak na borech naproti Fak. nemocnici. s uhlovanim neporadim, na to tu jsou jini, osobne jako kazdy rok nechavam uhlovat 88/0.5 stejne po cele delce lyze.....edit: Ski servis profi myslim, na Slovanske u nadrazi s ostatnimi servisy zkusenosti nemam.
01.01.2012 22:49:51 #22
Mate prosim nekdo nejake zkusenosti se Skiservisem Evropska (Praha
6) – http://www.skievropska.cz/ ???
Nejsem ani zavodnik, ani carvingovy specialista ale pred Francii bych si rad
nechal dat hrany doporadku (na prasankach potrebuji navic zalepit asi 4 velke
diry ve skluznici, tak velke ze si na to sam netroufnu, bude to chtit vyriznout
a vlepit).
Doted jsem to z lenosti daval vetsinou do Happysportu, ale kvalita byla
kolisava a letos navic vyrazne zdrazili, tak chci zkusit neco jineho… (doufam
ze lepsiho)
02.01.2012 15:08:54 #23
>> tom9, 01. 01. 2011 16:51:10
Myslíš LeoSKI? Servisman snaživý. I když původem z cykloshopu/servisu, tak mi přijde že má velký zájem i o servis lyží a je i dost pečlivý. I přes drobné nedorozumění při testování vypínacích sil u staršího vázání, bych si k němu dal lyže raději než do některých jiných servisů v Plzni.
04.01.2012 21:32:07 #25
>> #24, tom9, 04. 01. 2012 21:12:16
Nemám, nikdy jsem s ním nedělal. Ale zeptej se třeba v LEO Ski v Plzni…
26.02.2012 21:12:40 #27
Zkušenost z Happysportu Modřany(stroje Montana)-pozor,dělají jen radiální tunning, takže chtít půl stupně podbroušení po celé délce nelze(!), stroje prý mají tak už naprogramované od výrobce, řekl mi servisák. Je to vůbec možný? Lyže už tam jednou byly, servis dobrý, tak jsem je tam nechala i po téhle informaci znovu, jenže když je pak příště dám jinam a nechám si udělat podbrus-0,5 zbrousí mi tak zbytečně moc skluznice, že?
27.02.2012 12:24:56 #28
>> #27, eva, 26. 02. 2012 21:12:40
Ahoj.
pokusil bych se otazku uchopit jinak. Zajdi se svymi lyzemi a penezi tam, kde Ti vyhovi.
(dle me zkusenosti to technicky jde, ja zrovna radialni tuning nepouzivam a zadam v servise stejnou hodnotu podbrouseni jako Ty, tedy pul stupne).
Dobre servisy v Praze jsou a Tvoje zkusenost – bohuzel – potvrzuje znamou pravdu, ze neni servisman jako servisman a spickove stroje samy o sobe nezarucuji spokojenost zakaznika.
27.02.2012 12:33:13 #29
>> #26, LBR, 07. 01. 2012 00:30:24
Ahoj,
o jihlavskych servisech bohuzel nic nevim. Muzu Ti doporucit dobry servis v Brne nebo Praze, pokud mas zajem a vedou tam Tvoje cesty.
Skol
Martin430
27.02.2012 12:39:29 #30
>> #29, Martin430, 27. 02. 2012 12:33:13
Muzu poprosit o nejake tipy na dobre servisy v Praze?
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.