Změna flex indexu při změně teploty - PRAKTICKÉ zkušenost
09.01.2022 20:19:12 #1
Ahoj, poprosil bych někoho zkušenějšího o radu. Kupuju nové lyžáky. Pár jsem jich vyzkoušel a nakonec mi asi nejvíc seděly NORDICA SPORTMACHINE. Vyzkoušel jsem je v indexech 80 a 100. Rozdíl v tuhosti je opravdu znát. A teď k dotazu – jaký je mezi botami rozdíl v teplé prodejně (přes 20 stupňů) vím. Ale absolutně netuším, jak se boty změní/nezmění na sněhu. Všude píšou, že boty se snižující se teplotou tvrdnou. OK. Ale o kolik? Chová se 80tka na kopci při nula stupních jako 100vka v teplém krámu? Nebo bota sice trochu ztvrdne, ale normální lyžař to víceméně nepocítí?
Má někdo praktické zkušenosti?
Předem díky, Petr…
P.S. jsem středně pokročilý, 70kg, preferující pomalejší „carvingové obloučky“ před rychlým sjezdem.
09.01.2022 20:42:44 #2
>> #1, Spiza, 09. 01. 2022 20:19:12
O kolik to ztuhne ti asi nikdo neřekne. Určitě v nižších teplotách jsou lyžáky tužší. Nejhorší je kombinace velká tuhá bota. Takže hlavně doporučuju koupit tu správnou padnoucí velikost. 100 bude sportovnější bota, ale i ta 80 by mohla pro začátek stačit. Nedokážu si dost dobře představit pomalejší carvingové obloučky. Možná na hodně mírných sjezdovkách. Ale co tak vidím okolo sebe tak všichni kdo jezdí opravdu carvingové obloučky mají boty od 110flex výš.
09.01.2022 21:04:41 #3
>> #2, johnycek, 09. 01. 2022 20:42:44
Tak jasně, bota jednoho výrobce a jedné řady možná mění s teplotou
vlastnosti minimálně, jiného výrobce a řady možná radikálně
Ale jak jsem měl v krámu na nohou jak 100vku, tak 80, tak jsem si
říkal – kdyby se 100 chovala pořád stejně – bylo by to OK. Kdyby
ještě nějak víc ztuhla, už by mě při mojí hmotnosti stála hodně sil.
Kdyby 80tka venku ztvrdla na úroveň krámové 100vky (nebo lehce pod), byl by
to ideál. Člověk prostě neví
A „pomalejší carvingové“ obloučky – myšleno, že mi nic
nepřináší rychlý sjezd po prudkých svazích, ale spíš si jen užívám
obloučků na modrých sjezdovkách, kde jasně – čím vyšší rychlost,
tím snazší a větší „naklopení se“. No bez hůlek a s rukama
škrtajícíma v oblouku sníh fakt nejezdím
09.01.2022 21:20:08 #5
>> #3, Spiza, 09. 01. 2022 21:04:41
Kdybych tě viděl na sjezdovce, tak by se dalo asi poradit líp (podle nasazení v oblouku). Takhle si říkám, že ta 80 by mohla stačit na tvých muších 70kg a podle popisu tvé preferované jízdy . Ale jestli bys do budoucna chtěl jezdit trochu sportovně, tak bych se tý 100 nebál. Mám kolem 72kg a boty flex 130 a tvrdý mi nepřijdou, jezdím sportovně-pohodově, abych se trochu unavil.
09.01.2022 21:50:56 #6
>> #5, johnycek, 09. 01. 2022 21:20:08
Takže možná nejlépe FI 90. Kterej u tohoto modelu také je, ale nebyl
fyzicky na vyzkoušení
10.01.2022 15:54:18 #7
>> #6, Spiza, 09. 01. 2022 21:50:56
Obecně, boty vyšších tuhostí jsou dělané z lepších nateriálů a
mají progresivní tj. plynulou flexi a déle vydrží. Boty nižších
rekreačních řad jsou více na pohodlí a flexe není tak plynulá. Pro
sportovní jízdu bych vybíral od 100 výše. Pro zajímavost, moje
přítelkyně 168cm 50kg jezdí v botách flexe 120 a no problem. Já mám
173cm-72kg a jezdím v závodních 130. Ne z fraheřiny, ale protože mám
extrémně úzkou hnátu. Mám i jedny boty flexe 150 a i když si mnozí
budou ťukat na čelo, tak i ty mi přijdou v pohodě na běžné lyžování.
Tedy až na tepelný komfort, což platí pro úzkou botu obecně. Takže bych
se vůbec nebál komerční sportovní boty šíře 96–98 a flexe 110–130.
Tedy pokud taky nemáš úzkou nohu. Potom vítej v klubu “postižených”
plugařů
Jo a k otázce vlivu mrazu na tuhost, tak nevím obkolik, ale tuhnou všechny. Snad jen skialpové trochu méně.
10.01.2022 18:21:47 #9
>> #1, Spiza, 09. 01. 2022 20:19:12
Praktická zkušenost?
#1: Pocit z lyžáků na kopci při jízdě je úplně jiný než v obchodě při zkoušení
#2: Výborné boty mají progresivní flexi, jak píše Ma.rt.in. Není nic příjemného v oblouku „narazit na zeď“
#3: To číslo samotné se dost přeceňuje a navíc se nedá úplně porovnávat mezi výrobci. Jejich představy o flexi se dost liší. A možní se dost liší i kus od kusu u stejného výrobce, kdo má ale příležitost odzkoušet třeba 10 párů stejných bot z jiných výrobních sérií na kopci a porovnat si je?
#4: „Závodních“ 130 dnes nejsou většinou žádné bestie. Ale samozřejmě záleží na síle a pákách v nohou
#5: U mne dělá větší rozdíl v pocitu rozdíl ve sklonu komína než rozdíl ve flexi – tedy za předpokladu, že bota sedí srovnatelně.
A teď něco užitečného – progresivní flexe se dá při zkoušení poznat. Bota se „divně“ nedeformuje a odpor postupně narůstá, není to tak že pořád stejné a najednou stop.
10.01.2022 18:47:29 #10
>> #1, Spiza, 09. 01. 2022 20:19:12
Hlavně to poznáš při nazouvaní v mrazu a hlavně při zouvaní v mrazu
(tam hlavně) Flexe
100–130 se neboj /lip se ti budou ovládat ski ,hlavně si je nekupuj velké
Je tu pěkný článek
k výběru bot .
10.01.2022 20:30:50 #11
>> #3, Spiza, 09. 01. 2022 21:04:41
Kvalitní bota netuhne a je teplotně stálá. Z velké části je to
o materiálu plastu a u vychytaného krojení nad nártem. Ad drahý materiál
plast: např. třeba drahý Pebax je teplotně neutrální.Dělají se mnohé
jiné, s jiným označením. A k tomu Ad krojení : závodnímu pojetí
spíš vyhovuje více materiálu nad inkriminované místě např boky boty a
rozdílný materiál či méně na utlumení chtěné či nechtěné dopředné kotníkové flexe
např. nad krojením nártu k holeni. Ale výběr je dle rozdílných
preferencí každého soudruha.
11.01.2022 09:06:39 #12
>> #8, PetrAT, 10. 01. 2022 18:20:30
Koukám na ty NORDICA SPORTMACHINE a nějaké dva imbusy nad sebou tam vzadu
jsou. Jak to funguje, kde k tomu najdu nějaké „čtení“?
11.01.2022 09:34:04 #13
>> #12, Spiza, 11. 01. 2022 09:06:39
Funguje to tak, že vyšroubuješ jeden imbus
Tím se sníží FI
Někdy jsou v krabici plastové záslepky do vzniklé dírky. A nebo stačí
to přelepit páskou
11.01.2022 09:47:07 #14
>> #13, PetrAT, 11. 01. 2022 09:34:04
Pochopil jsem co píšeš, jen jsem o této možnosti nikde nic nenašel.
Tím myslím popis toho, jaká je oficiální funkce těch dvou šroubků.
Jestli fakt slouží k „přepínání“ flexe, jestli se mohou TRVALE
vyšroubovat a na NIC jiného to vliv mít nebude, atd. Chápeš, radši bych
k nim nějaký oficiální info než jen „někdo mi na fóru poradil můžeš
to vyšroubovat“ (nic
ve zlem!!!)
P.S.jeslti dobře koukám, Nordica o nich v manuálu k botám nepíše (https://www.nordica.com/…anual-en.pdf)
11.01.2022 09:55:01 #15
>> #14, Spiza, 11. 01. 2022 09:47:07
Vyšroubovat jen jeden z nich
Dolní – vyšší FI . Horní – nižší FI
Taky se to dá řešit odřezáním plastu (V cut) . Ale do toho už se
běžně lidi nepouští
https://www.lange-boots.com/…x-adjustment
11.01.2022 10:34:07 #16
>> #15, PetrAT, 11. 01. 2022 09:55:01
Díky za odkaz. Proč píšeš jen jeden z nich, když manuál popisuje
i možnost vyšroubování obou? Má to nějaký důvod? A z manuálu
k botám Lange bohužel nepoznám, zda šrouby na Nordicách mají totožný
význam Ale díky moc
za navedení, zkusím popátrat.
11.01.2022 10:35:29 #17
>> #14, Spiza, 11. 01. 2022 09:47:07
Heady to maji v (papirovem) manualu a jsou prilozene i ty zminovane plastove zaslepky.
11.01.2022 12:34:09 #18
>> #16, Spiza, 11. 01. 2022 10:34:07
Proč píšeš jen jeden z nich
Sám si to následně vyzkoušej. Už po vyndání jednoho je citelná změna FI
.
.
zda šrouby na Nordicách mají totožný význam Toto řešení už
něco pamatuje napříč značkama . Od dob kdy byly vzadu pružiny asi nic
lepšího nikdo nevymyslel. Byly pokusy s elastomery, přepínací páčky. Ale
šroub je jistota
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.