Zalomení (strana: 4)
24.10.2011 12:26:54 #91
>> #89, Martin47, 24. 10. 2011 10:32:06
„Jde mi o to, že ve většině případů co vidím na sjezdovkách a třeba i u tady občas rozebíraných video jízd je zalomení přehnané a předčasné. Jezdci se hodně zalomí hned v zahájení oblouku a ve stejném zalomení projedou dost pasivně celý oblouk.“
No jo, to je asi pravda, akorát samotný zalomení u takovejch jízd není příčina, ale jenom maskuje zásadní problémy, který maj za následek min. rozsah a tudíž i dynamiku našich zatáček. Souhlasím s HOnzou, že tohle ale moc dobře víš .
24.10.2011 13:38:32 #92
>> #91, vašek2, 24. 10. 2011 12:26:54
Trochu si myslím, že to jedna z hlavních příčin bude. Kdysi jsme to nakousli u jiného tématu. Správné sjezdové lyžování znamená jít proti zaběhaným lidským stereotypů v tom, že při pohybu na lyžích opouštíme svislou polohu a vrháme se hlavou z kopce dolů. Myslím si, že přehnaným zalomením se nevyježdění jezdci brání právě tomuhle a zalomením nepomáhají hranění ale udržují trup ve svislici. Proto jsou zalomeni v celém průběhu oblouku. Na odstranění existují jen dva léky. 1/Zpět k úplným základům, odjezdit mnoho jízd v základním postoji bez jakýchkoli pohybů navíc na mírném svahu a pomalu postupně přidávat na rychlosti a rozsahu pohybů se splněním podmínky, že správné základní je pevně zafixováno. 2/ mít naježděno.
24.10.2011 15:11:37 #93
>> #92, Martin47, 24. 10. 2011 13:38:32 V tomhle s tebou naprosto souhlasím. Jen co budu mít trochu času, napíšu trochu víc. I.
24.10.2011 16:21:08 #94
>> #90, MPS, 24. 10. 2011 12:20:42 >> #91, vašek2, 24. 10. 2011 12:26:54 >> #92, Martin47, 24. 10. 2011 13:38:32
Tohle od vás tří se mi zdá, že je přesně jak to cítím i já…
>> #89, Martin47, 24. 10. 2011 10:32:06
„Proto jsem začal uvažovat, zda by se tahle chyba nedala eliminovat tím, že by se jezdec pokoušel nezalomit. Samozřejmě se mu to úplně nepovede (na rozdíl od HOnzy si dokonce myslím, že by to bylo mnohem fyzicky a možná i technicky náročnější než jízda ve velkém zalomení), pozitivní efekt takového snažení by ale mohla být optimání míra zalomení a aktivnější načasování celého průjezdu obloukem.“
Martine, oba víme, že je třeba rozlišovat mezi:
- tím lyžařem, který je nucen (brankami) „taktak stíhat“ překlápění z jednoho oblouku do druhýho ve velký rychlosti a při působení velkejch sil s balancem v krajnostech…
- a tím lyžařem, který má na dokončení a zahájení dalšího oblouku času dost a není omezen v podstatě ničím, kromě svého pocitu a toho, co chce „předvést“…
Ten první holt nestíhá a jakkoli by se chtěl zalomit už co nejdřív po změně hran=v nájezdu na branku, je rád, že to nějak uvlaje (a to nemluvím o event.nutnosti některý oblouky nadriftovat). V podstatě tu jeho situaci popsal MPS – to se stíhat nedá a jízdu závodníka v momentu zahájení oblouku v časoprostorové tísni prostě za optimální příklad pro toho, kdo má času dost, považovat nemůžeme!
Ten druhej, co má času dost, se opravdu v mnoha případech viditelnejch na kopci MÁ ČAS naštelovat třeba i do šílenýho zalomení hned po změně hran a zatuhne v něm až do chvíle, kdy ho oblouk skoro ve vrstevnici vyplivne a on se v klídku překlopí a stejným způsobem zatuhne v zalomení (většinou ještě s courajícím zadkem a v protirotaci) v oblouku na druhou stranu… Má ale také zpravidla i dost času na pokusy o správné provedení!
A zde bych si dovolil odkázat na celý svůj příspěvek č.73 a nebo alespoň na jeho závěrečné sdělení: „Včasné a plynulé zalomení společné s naklápěním těla a lyží je základem kvalitního a bezpečného ovládání lyží – a to ve stejné míře u závodníků i pohodářů. Řekl bych.“ O to se je třeba snažit vždy – když budeme mít čas a prostor, bude se nám to dařit lépe, když ten čas a prostor mít nebudeme, tak to bude horší. Čas a prostor je v tomto případě hodně SUBJEKTIVNÍ VELIČINA – je dána naší v první řadě fyzickou připraveností (rozsahy, síla, pohyblivost, obratnost…) a samozřejmě také lyžařskou dovedností, která vzniká nikoli jen množstvím najetých zatáček a kilometrů, ale snad ještě víc věděním o tom, co je na těch lyžích správné, důležité a proč…
24.10.2011 17:17:47 #95
>> #92, Martin47, 24. 10. 2011 13:38:32
Ok, s tím nelze nesouhlasit. Akorát ten začátečník používá zalomení jako obrannej mechanismu, protože má prostě pro něj svoje výrazný výhody. Od určitýho levelu schopností (cesta jistě vede přes 1. i 2. variantu, resp. jejich kombinaci)ale to zalomení přestává plnit obrannou funkci a nastupuje funkce útočná.
Jinak dík za přikládání dřeva do vlákna. Pár věcí už jsem si tady stih řádně poskládat…
24.10.2011 18:30:13 #96
>> #94, HOnza, 24. 10. 2011 16:21:08
V podstatě souhlasím s tím cos napsal, jen bych ještě doplnil, že branky nejsou jediné co může limitovat, takže i toho druhého může limitovat třeba sklon nebo šíře svahu, což znamená že když pojedu na prudkym úzkym svahu a nebudu chtít v každém dalším oblouku zrychlovat budu muset udělat vše proto abych stíhal a moc času mít také nebudu.
24.10.2011 19:11:47 #97
>> #96, MPS, 24. 10. 2011 18:30:13
Myslím, že to v tom příspěvku mám docela zřetelně když píšu: „Čas a prostor je v tomto případě hodně SUBJEKTIVNÍ VELIČINA – je dána naší v první řadě fyzickou připraveností (rozsahy, síla, pohyblivost, obratnost…) a samozřejmě také lyžařskou dovedností…“ pro začátečníka je limitem i široký a mírný svah a čím jsme lepší, tím se lépe vyrovnáváme s obtížnostmi…
Vždyť přece všechny zdejší diskuse (a v praxi na svahu také mé VL-Workshopy) jsou o tom, jak správně lyžovat a mají za cíl posouvat osobní limity = zlepšovat se. Toto vlákno se zabývá „zalomením“ a jeho významem pro dobré zvládnutí bezpečné a při tom i svižné jízdy. No a já, například, tu docela vehementně hájím nezbytnost tohoto prvku a zároveň i snahu o plynulé zalomení hned od začátku zatáčení, tedy současně s náklonem těla a naklápěním lyží. A jsou tu jiní, kteří mají názor odlišný – a jejich argumenty se tu ještě zřejmě také objeví.
24.10.2011 21:33:25 #99
>> #95, vašek2, 24. 10. 2011 17:17:47
Tenhle přechod na vyšší level jsem ale bohužel zpravidla zaznamenal jen u těch, kteří prošli závodním tréninkem. Oblouk sportovních jezdců se většinou vyznačuje právě velkou pasivitou, aktivita se vybíjí v nějakých pohybech navíc. On se dobrý jezdec pozná zpravidla už když jede na vleku.
24.10.2011 23:55:16 #100
>> #99, Martin47, 24. 10. 2011 21:33:25
Tak proti tomu zase nejde nic namítnout. Teda kromě tý poslední věty, která je skoro až snobsky diskriminační… Ale jistě dobrý impuls pro Ondřeje, kterej může začlenit lege artis jízdu na vleku do APUL guidů
25.10.2011 08:45:11 #101
>> #100, vašek2, 24. 10. 2011 23:55:16
Vašku, ty máš tendenci si věci hrozně špatně vykládat. Na tom přeci není nic snobského ani špatného. Dobří jezdci stojí i na vleku dobře. Jedou na vleku v jiném postoji než ti nevyježdění a je na nich skutečně vidět, že až z vleku seskočí, stojí za to se na jejich jízdu podívat. Stejně tak poznám dobrého jezdce při jízdě na rovině třeba od horní stanice lanovky k zalomení kopce. Taky se pohybuje, bruslí, píchá holema i jen stojí na lyžích, které jedou rovně, úplně jinak než ten kdo lyžuje slaběji.
11.11.2011 19:49:14 #102
Co kdyby se k tématu vyjádřil třeba Jon Olsson(od 5:35):
11.11.2011 23:25:05 #103
>> #102, Dali, 11. 11. 2011 19:49:14
No něco na tom pravdy asi opravdu bude, když i Jon…
12.11.2011 19:39:12 #104
>> #103, vašek2, 11. 11. 2011 23:25:05
Pozor, on to má Jon docela promyšlený. Nejdřív se naučil zvedat vnitřní rameno a díky tomu zajel nejrychlejší čas 2. kola. A pak se naučil od Didiho jak správně vykopnout lyži po vítězné jízdě. Prostě jde dopředu za svým .
14.11.2011 18:10:54 #105
16.11.2011 12:14:51 #106
>> #105, HOnza, 14. 11. 2011 18:10:54
Tak ja se jakozto ucastnik zkusim vyjadrit. O nezbytnosti a prospesnosti zalomeni jsem byl presvedcen jeste nez zacla tato diskuse. Na Kaunosi jsem mel moznost si to jen potvrdit.
Nicmene samo zalomeni nestaci. K dynamicke a obloukove uzavrene jizde je podle me potreba dodrzet vic veci. Udrzet (ne)rotaci, nepredsouvat vnitrni, snazit se predsunout vnejsi a taky vyuzit reboundu pro vcasny prechod do dalsiho oblouku. Tohle jsou strucne veci, o ktere se pri lyzovani (vedome) snazim.
Vetsinou se mi to ale nedari uplne dodrzet, takze mam treba casto „Acko“ a nejezdim tak uzavreny a dynamicky oblouky jak bych si pral.
Pokud by byl zajem, muzu uploadnot video, kde jsou moje neduhy hezky videt :)
16.11.2011 17:34:49 #107
>> #106, Muhe, 16. 11. 2011 12:14:51
Využívám nabídky a rád se podívám. Dík.
17.11.2011 12:11:20 #108
>> #107, Martin47, 16. 11. 2011 17:34:49
Zde: http://www.youtube.com/watch?…
Jsem zvedav jestli se shodnem na tom co delam spatne.
17.11.2011 17:07:05 #109
Muhe celkom ok jazda, na bezne lyzovanie urcite dostatocna. Akurat vonkajsia lyza je malo zatazena. Obcas ta podsmykne to je jedine dolezite. Pokial sa chces posuvat dalej skus vacsie obluky vo vyssej rychlosti. Hento su take carvingove hybridy ani SL ani GS. S rukami nevies prilis co mas robit, pri vyssej rychlosti to vsetko zistis. Tiez skus zabudnut na poucky o ziadnom prednozovani, ne-rotacii, rebounde, dynamickom obluku.. Cim skor vyhodis vsetky tieto pitomosti z hlavy tym lahsie sa ti bude experimentovat a tym skor sa dostanes k spravnemu rieseniu. Snaz sa si to cele zjednodusit, pri lyzovani su podstatne 2–3 zakladne, presne prevedene pohyby. http://www.youtube.com/watch?…
17.11.2011 18:36:17 #110
>> #108, Muhe, 17. 11. 2011 12:11:20
Nie zle.Slusna jazda.
Ako hovori Ivan-ski, ,hlavny problem je v nedostatocne zatazenej vonkajsej pocas celeho priebehu obluku.Prilis skoro zatazis vnutornu,preto to rozchadzanie noh.
Davaj si pozor na protirotaciu boku voci obluku.
>> #109, ivan-ski, 17. 11. 2011 17:07:05
Dobre pises,ze lyzovanie nie je moc zlozite,ide o spravne navyky,a ich spravne prevedenie.
Akurat nerozumiem tomu ,preco si mu poradil vyhodit z hlavy tie pitomosti ,ktore si vymenoval.Myslis ,ze na ne este nedozrel?
Caute Harry
17.11.2011 20:13:47 #111
>> #108, Muhe, 17. 11. 2011 12:11:20
Je to typická VL jízda. Začínáte si být dost podobný, HOnza může být spokojen, systém každý učí každýho vychází.
>> #109, ivan-ski, 17. 11. 2011 17:07:05
super link. Jede tam jak v PC hře. Nezbývá než hluboce smeknout. Fakt nádhera.
17.11.2011 20:36:19 #112
Diky, za zhodnoceni.
>> #109, ivan-ski, 17. 11. 2011 17:07:05
Ta jizda je na modry bez vetsiho usili, jen pohodovy jezdeni. Momentalne se snazim zafixovat si spravny navyky a to se na modry v klidu dela nejlip.
S tou predsunutou vnitrni souhlasim. Je to takovej muj dlouho pestovanej zlozvyk, kteryho se snazim zbavit. Bohuzel na to musim porad myslet.
Pri te jizde jsem myslel spis na to, ze me nekdo toci a uz jsem se tolik nesoustredil na ostatni veci.
Ty poucky co jsem vypsal jsou to s cim experimentuju a zda se mi, ze pokud se mi je dari plnit, tak jsem bliz k idealnimu oblouku.
17.11.2011 21:32:16 #113
Harry: vacsina z tych veci pokial si dobre pamatam su MSKIho finesy. Podla mna vylucne pre pretekarov. WC sa nejazdi na krasu ale na cas, a tam byt iny, ci uz zvysenim rizikom alebo porusenim „pravidiel“ je do istej mieri nutnost vid. Bode Miller, alebo teraz Pinturault. Neprednozovat znamena jazdit na vnutornej (zrychlovat na vnutornej) nerotovat panvu znamena menej tlacit na hrany (menej brzdit). Myslim ze aj v pripade pretekarov je nutne chapat kedy si tieto veci mozu dovolit, nejazdia tak vsetky obluky. Bezny lyziar toto chapat nemusi, tak naco to drzat v hlave. U rekreacnych lyziarov su to navyse vsetko chyby, ktore zvysuju riziko a celkovo mozu sposobit viac problemov ako uzitku. Pitomostou nazyvam drzat v hlave viac teorie ako treba. Staci vela jazdit, mat spravne vzory, nebat sa rychlosti, nebat sa experimentovat, mat kondicku, sem-tam si nabit hubu a spravna technika pride sama.
18.11.2011 09:01:51 #114
>> ivan-ski, 17. 11. 2011 21:32:16 Staci vela jazdit, mat spravne vzory, nebat sa rychlosti, nebat sa experimentovat, mat kondicku, sem-tam si nabit hubu a spravna technika pride sama.
Když budeš talentem od přírody a k tomu budeš mít neomezený rozpočet, tak to možná stačit bude. Ještě bych přidal, že si myslím, že u Muhe už nejde o typickou rekreační jízdu – jako ostatně skoro u nikoho tady.
TO MUHE: IMO děláš jen jednu fatální chybu, a to
v rozložení váhy, kdy na začátku nedůsledně zatížíš vnější, ta
nezabere a pak zákonitě padáš ještě před spádnicí na vnitřní.
A z toho částečně plyne i pomalá frekvence oblouků.
Chyba je podmíněna celou řadou drobných nedostatků, které ale, jak mám
vyzkoušeno na sobě, pilováním zmíněných pohybů a pozic rychle
odstraníš.
18.11.2011 20:03:12 #115
to Muhe: prestan jezdit po vnitrni lyzi, az pak bude mit smysl resit cokoliv dalsiho.
20.11.2011 19:48:07 #116
>> #111, Martin47, 17. 11. 2011 20:13:47
„Je to typická VL jízda. Začínáte si být dost podobný, HOnza může být spokojen, systém každý učí každýho vychází.“
No já bych řek, že je to tak typický, protože ten lyžař ještě moc zmiňovaných pouček nepobral. Pár set hodin uvědomělého ježdění a ono se to jistojistě výrazně zlepší.
>> #112, Muhe, 17. 11. 2011 20:36:19
Loňské „Ondřejovo“: cit.: „Když chcete zatočit vpravo, tak si stoupněte na levou“ je fakt to nejdůležitější, na co máš myslet. Tyhle samotočivý SL(?) lyže (hlavní carvingové náčiní dnešních lyžarů) ale holt nejzásadnější chybu promíjej, resp. maskujou a tudíž se to na nich i blbě odnaučuje…
>> #113, ivan-ski, 17. 11. 2011 21:32:16
„Mskiho finesy“ fungujou skvěle i pro nás lamy, kteří jsme vskutku bez WeltCup schopností!!!
23.11.2011 08:44:39 #117
>> #108, Muhe, 17. 11. 2011 12:11:20
Protože jsi absolvent VL a jízda je z něj, zajímalo by mě, co ses ke svému ježdění dozvěděl přímo při VL. Jaké jsi dostal základní doporučení, hlavní radu, korekční/průpravný cvik(y), resp. co sis jako základní tip pro zlepšení své jízdy odnesl.
23.11.2011 13:38:34 #118
>> #116, vašek2, 20. 11. 2011 19:48:07
Ta jizda je na pujcenejch slalomkach AHV07 165. Normalne jezdim na obrackach 183/27.
>> #117, ivan, 23. 11. 2011 08:44:39
Prvni vec, kterou mi HOnza rekl, bylo pochopitelne ze jezdim moc na vnitrni.
Rady byly: nepredsouvat vnitrni, predsouvat vnejsi a nemit ji moc pokrcenou, zvednout vnitrni bok, tlacit dopredu vnejsi bok. Aspon pokud si to dobre pamatuju. Z drillu jsme delali Trnkuv pluh a jizdu s drzenim hulek pred sebou vodorovne.
Nejaky korekcni/prupravny cviky proti jizde na vnitri by se mi asi hodily, tak kdybyste meli nejakej tip, budu vam vdecny.
23.11.2011 14:20:05 #119
>> #118, Muhe, 23. 11. 2011 13:38:34
Copak o to, samé užitečné věci, byť je na posouzení “trenéra”, jak uvedené aplikovat, co a v jakém pořadí řešit.
Myslím, že to, co se ti ivan-ski pokusil svým poněkud kontroverzním návodem sdělit, je soustředění se na jednu zásadní věc bez toho, aby se ti v hlavě současně mlelo několik dalších více či méně důležitých pouček. Ocitoval jsi je dobře, ale podle psychologie učení i obyčejné praxe nelze reálně takový multitasking, jaký definuješ, provádět. Lidštěji řečeno, nelze myslet současně na tolik věcí.
(Jestli jsem to pochopil špatně a ty je pouze vedeš v patrnosti a pracuješ vždy na některé z nich, sorry. Ale i tak je záležitostí diskuse a tvé osobnosti – to druhé musí zase posoudit tvůj trenér -, zda pracovat takto analyticky, nebo zda to zkusit celostně (“vela jazdit, správna technika pride sama”), resp. kdy a v jakém poměru oba přístupy. Jak zmiňuje Krab a jak bych dodal já, na někoho funguje přístup spíš holistický-celostní, na jiného spíš analytický. Děcka se učí prvým, zejména když mají dobrý vzor, dospělí mnohdy vyžadují – poznamenaní školou a naší civilizací – rozebrat a skládat. A není snadné vybrat a nadávkovat to pravé. Z jednoho videa na netu to nejde vůbec.)
Krab hezky popsal, jak (ne)zatěžuješ vnější/vnitřní. Řekl bych, že Gravedigger svým učitelským čuchem a experience vypichuje to hlavní, co by s klientem v danou chvíli začal dělal na prvním místě.
Mně by se taky líbilo vidět, jestli jsi schopný jet oblouky po vnější lyži. Tedy postavit se na (budoucí) vnější ještě těsně před začátkem točení, (druhou držet ve vzduchu), zatočit na ní a oblouk vyjet. Už jenom tohle neuděláš s nějakou mizernou protirotací ani rotací, budeš muset mít přitom vnější bok dost vepředu… Když takhle budeš bezpečně sjíždět, i třeba s holemi před nebo za tělem, lépe bez nich (slovy klasiků “ve stoje, vkleče i v dřepu”, komu to něco říká, jednotit řepu přitom netřeba), budeš bezpečně vědět, co JET PO VNĚJŠÍ opravdu znamená.
23.11.2011 14:45:21 #120
>> #118, Muhe, 23. 11. 2011 13:38:34
To som dosť prekvapený že primárne jazdíš na 183/R27. Prehnané zaťažovanie vnútornej lyže som pripisoval práve krátkym a točivým lyžiam, na ktorých nech stojíš skoro akokoľvek urobia oblúk po hrane. Nezdá sa mi že by si tak isto mohol jazdiť aj na R27. Chcelo by to videjko aj na obračkach.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.