FIS slalomky - broušení - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Servis lyží a snowboardů FIS slalomky - broušení

FIS slalomky - broušení

01.03.2013 08:28:29 #1 

Příspěvků: 3

Marek M.

Zdravím, koupil jsem si nové slalomky (race stock) a chtěl jsem se zeptat na jaký úhel nechat hrany nabrousit – klasika 88, 05 nebo bude lepší 87, 05 nebo jiný? Udělat i strukturu skluznice popř. jakou, nebo je to zbytečné? Děkuji

01.03.2013 08:55:53 #2 

Příspěvků: 1209

CzechSkier

Oba úhly josu OK, záleží na tvém pocitu, takže to musíš vyzkoušet. Skluznice určitě nějakou strukturu má, závodní je jen pro pocit, na jízdě ji nepoznáš. Pokud bys ji přesto chtěl, zvolil bych diagonální.

I.

www.juniorsports.cz

01.03.2013 11:47:25 #3 

Příspěvků: 1

V.V

>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29 Naúhluj je na 86/0°. Budou držet jak přibitý

01.03.2013 16:56:04 #4 

Příspěvků: 2467

m3 muž

>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29

Začni s 0,5 odklon od skluznice a 88 z boku a vyzkoušej.Pokud to bude vyhovat nech to tak být.Na 87 se to dá jednoduše přeúhlovat.Obráceně je to problém,protože se ubere hodně hrany.Na tvaru/směru struktury zase až tolik nesejde.Lepší nějaká než žádná.Hrubost struktury střední vyhoví během celého roku.

01.03.2013 16:56:36 #5 

Příspěvků: 2467

m3 muž

>> #3, V.V, 01. 03. 2013 11:47:25

Dobrá rada nad zlato.......

01.03.2013 17:25:35 #6 

Příspěvků: 263

Ičes

>> #3, V.V, 01. 03. 2013 11:47:25

>> #5, m3, 01. 03. 2013 16:56:36

…hej, tiež sa mi to zdá trochu zlomyselné…

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

05.03.2013 10:11:53 #7 

Příspěvků: 128

skijan muž

>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29

Zdravím, pro radu jak začít je dobré znat i značku materiálu, protože jednotlivé firmy nechávají různé RD lyže v hodně různém stavu hran i skluznice. Pokud to nemůžeš vydržet :-) a máš možnost dát na nich den někde blízko (a vypadají alespoň trochu připravené), projeď je. Buď to celkem pojede a bude držet, nebo taky ne. Stav se pak v servisu, kde ti budou schopní hranu přeměřit a na strukturu mrknout. Buď pak jen udělají hranku z boku a pořádně namažou, nebo komplet naformátují (malý servis/závodní servis)- alespoň tak se to dělá u nás ;-). Jinak 87°/0,5° sluší drtivé většině slalomek a dobrá křížová/šikmá struktura umí dojet až na bednu!

No service ... no fun!

05.03.2013 17:54:31 #8 

Příspěvků: 4

lepolero

Zdravím, chtěl bych se zeptat, jak je to s broušením obřaček? Mám nové 180/R21 obřačky, dal jsem nabrousit do servisu a bylo mi řečeno ať si nechám zbrousit špičky, že mě to pěkně pustí do oblouku. Já věděl kulový, tak sem souhlasil. Dělá se to u obřaček, nebo sem si nechal zničit lyže? Díky

05.03.2013 18:23:55 #9 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #8, lepolero, 05. 03. 2013 17:54:31

Univerzálním broušením stejnoměrně hned od kontaktního bodu 87°/0,5° nic nepokazíš. Když se lyže moc „chytají“, tak se na špičce dá trochu přidat od skluznice, třeba na 0,7° nebo až 1°. Nenabízeli v servisu tohle?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

05.03.2013 19:04:37 #10 

Příspěvků: 4

lepolero

Toto mi nenabizeli. Bylo mi jen řečeno, jestli chci ztupit špičky. Možná se pod tímto termínem skrývá to co popisuješ ty, ale žádné hodnoty mi nabídnuty bohužel nebyly.

05.03.2013 19:19:18 #11 

Příspěvků: 5848

HonzA_ muž

>> #10, lepolero, 05. 03. 2013 19:04:37

Jestli řekli „ztupit špičky“ tak to ten Krbův případ nebyl. To by ti opravdu (snad) jen lehce ztupili 15–20cm od kontaktního bodu. To zvětšení odklonu je rozhodně lepší.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

05.03.2013 20:11:36 #12 

Příspěvků: 128

skijan muž

>> #8, lepolero, 05. 03. 2013 17:54:31

U Montany se to, co píše Krab, nazývá „radiální tuning“ a s tupením gumou to nemá nic společného. Odklon hrany od skluznice je plynule proměnný v rozpětí od cca 0,4°pod vázáníma do 0,7 – 0,8° na špici a na patě. Hrana je ale ostrá v celé délce, včetně náběhu na špičkách. Nástup do oblouku je plynulejší (hrana zabírá od středu lyže postupně až do celé aktivní délky). Je to „přátelštější“ než u konstantního podbrusu 0,5°. Ten ale zas posílá celou lyži do oblouku najednou a pěkně svižně :-)

No service ... no fun!

05.03.2013 20:21:38 #13 

Příspěvků: 2467

m3 muž

>> #10, lepolero, 05. 03. 2013 19:04:37

Ztupení špiček souvisí s broušením okrajově.Špičky se tupí když je měkko.Používá se na to brusná guma,v nouzi starý diamant.

06.03.2013 07:29:51 #14 

Příspěvků: 51

wildhorse muž

>> #12, skijan, 05. 03. 2013 20:11:36

Len doplnim ze v Montana servisoch myslim radialny tuning robia automaticky i pri malom servise (Montana sport Barrandov, snow4fun). Osobne ale vzdy v servise poviem ze to chcem bez radialneho tuningu s podbrusom 0.5° po celej dlzke hrany.

06.03.2013 08:43:38 #15 

Příspěvků: 128

skijan muž

>> #14, wildhorse, 06. 03. 2013 07:29:51

Je to tak, až na jednu vyjímku: Skidepo (= my :-) – omlouvám se, ale další servisy byly také jmenovány), máme totiž 3 automaty Montana a je tak k dispozici současně oboje orovnání tuningových kamenů. Dáváme vždy zákazníkům vybrat mezi radiálním tuningem spodní hrany a odklonem 0,5° (využívají hlavně sportovní lyžaři a závodníci k přesnému naformátování lyží pro další ruční přípravu)

No service ... no fun!

18.12.2017 08:09:52 #16 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

Cau chlapi, mel bych dotaz kam az udelat nabeh spicek od skluznice u slalomek se zakreslenim rysky do meho obrazku. Vaham mezi odklonem cca 0,8 stupne a nebo pouze ztupeni gumou. Jednotny navod na tohle neni a na netu jsou rozdilne navody:

  1. zvetseni odklonu
  2. zvetseni odklonu + jeste pouziti gumy
  3. pouziti pouze gumy

Ve vsech trech bodech bude jiste rozdilne chovani spicek v zahajeni oblouku. Nejagresivnejsi varianta, ktera se nikdy neuvadi je zadny nabeh a zadne tupeni gumou, ale tato variata je mozna tak pouzitelna pouze na led a jeste k tomu je optimalne potreba odlepit a prehodit lyze ve vzduchu s nasmerovanim do noveho oblouku, jinak spicky tahaji do spadnice.

Testoval nekdo tyto ruzne varianty na jedne a te same lyzi SL (ne GS) a jake to prinasi vyhody / nevyhody? Osobne se priklanim k pouziti pouze gumy.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110
Fotky

18.12.2017 08:31:07 #17 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #16, Marek Bednář, 18. 12. 2017 08:09:52

A což takhle ukončit teoretickou přípravu a vyzkoušet si na svahu? Začni netupeným broušením 0,5° až do kontaktního bodu, když Ti s ním přijdou lyže moc kousavé, tak přejeď gumou, pokud nebude stačit, tak zkus změnit na vysněných 0,8°.
Osobně se přikláním k nešaškování, tedy využití maximální délky hrany a co nejjednoduššího broušení. Spekulování s úhly si nech na delší lyže a mezi branky.
Co mi přišlo jízdně zajímavé, byly půjčené slalomky s 0° pod botou, ale trvale jezdit bych na nich nechtěl.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.12.2017 09:18:53 #18 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

>> #17, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 08:31:07

V sobotu vyzkouseno na 0,3° po cele delce hrany bez zatupeni. Spicky kousavy a take se na tom divne zaviraji oblouky. Clovek se s lyzemi pretahuje, aby vyjizdeli plynule do vrstevnice. Problem se zvetsenim odklonu je fakt, ze tento krok nejde jednoduse vratit zpet a musi se nasledne srovnat cela skluznice vcetne hran znovu do 0°. Variantu s odklonem nejspis vyzkousim par dnu pred timto procesem.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 09:31:53 #19 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

>> #17, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 08:31:07

Kazdopadne jsem v zadnem videu neslysel duvod, proc to delaji prave takhle a ne jinak (tech moznosti je vice). Na zavirani oblouku to bude mit jiste vliv.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 12:01:48 #20 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #19, Marek Bednář, 18. 12. 2017 09:31:53

Co jako ‚proč dělají právě takhle a ne jinak‘? Tupení? Úhly?

Budu jen fabulovat, ale myslím, že se snažíš rádoby jednoduše úpravou lyží řešit zavírání oblouku, což je věc komplexní a špatně definovaná a na lyžích závisející jen do určité míry, navíc broušením ovlivnitelná jinak, než to ze Tvých postů cítím.

Slalomkové šílenství mám už doufám napořád za sebou. Pokud jsem se tak doslechl, tak se u slalomek řeší spíš nasazení lyží do oblouku (aka kousavost) – dle chuti každého soudruha – a maximální držení v oblouku. Vzhledem k velkým a rychlým přesunům těžiště nebývá výjezd z oblouku takovým problémem, když se tedy nezapomeneš vzadu a lyže Tě nepošlou na krovky. (Mluvím o rekreační jízdě.)

Slalomky (a zvlášť FISové) nejsou naladěny na vožení se, optimální odezvu dávají při razantní vysoce aktivní jízdě. Při dojezdu až do vrstevnice (proč?) to musíš být už jen Ty, kdo přes lyže aktivně skočí ze svahu, ony budou pořád poslušně držet. Do vrstevnice by měly vjet bez potíží s v podstatě jakýmkoliv broušením.
Pokud se s lyžemi pereš, mám pocit, že tvoříš oblouk pozdě, až za spádnicí, ale mohu se mýlit, jako i+I skoro pořád.

Zamysli se, co a jak na lyžích děláš a co od nich čekáš. A samozřejmě, až když víš s jistotou co a proč, není nad to, doladit si lyže k obrazu a stylu svému.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.12.2017 13:57:43 #21 

Příspěvků: 1209

CzechSkier

V určitých, velmi ojedinělých případech může mít vliv na zavírání oblouku i sám lyžař. To znamená, že po vyloučení všech nejobvyklejších a nejpravděpodob­nějších příčin, jako jsou desetiny a setiny v úhlech, je možné se podívat i tímto směrem…

www.juniorsports.cz

18.12.2017 14:06:05 #22 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

​*>> #20, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 12:01:48

Jak jsem psal, agresivni spicky s odklonem 0,3° se sice chytnou brzo, ale v prvni fazi oblouku je tendence stahovani lyzi do spadnice. Je to jako projizdet zatacku v aute 4×2 nebo 4×4, ten rozdil ve vedni tam je. Problem vidim v tom, ze se hrany od spicek chytnou brzo a lyze nejsou v ten moment dostatecne naklopeny. Jakmile dojde k potrebnemu naklopeni, tak vedou normalne. Jina vec je jezdit s takovym nabrousnim po ledu v driftu, tam by bylo vse OK, protoze dochazi k naklopeni lyzi v letove fazi.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 14:06:17 #23 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43

Ale to jen za úplňku mezi 22:30 a 22:45, jindy ne.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.12.2017 14:15:18 #24 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #22, Marek Bednář, 18. 12. 2017 14:06:05

se sice chytnou brzo, ale v prvni fazi oblouku je tendence stahovani lyzi do spadnice
Ale o tom to je, co bys, proboha, chtěl jiného? Tím oblouk začíná, lyže včas říkají, že už by mohly – a když jsi i Ty připraven a ve správném místě/pozici a správném pohybu, tak toho maximálně využiješ a všechno do sebe nádherně a snadno zapadne a nemusíš se s nimi prát. Když toho nejsi schopen a ono ‚včas‘ je pro Tebe příliš brzy, tak to nejspíš znamená, že Ty jsi pozdě.
Že Tě lyže nepříjemně stahují do spádnice je známkou Tvé pasivity, Ty bys je tam měl nutit!
Pokud jsi ale pozdě a potřebuješ ještě čas k naklápění, tak by teoreticky větší odklon od skluznice vepředu pomohl. Teoreticky. Nevím, jak se Ti na SL daří oddělovat v nájezdu do oblouku hranění a naklápění, když podle mě jde o velmi rychlé a synergické činnosti a před spádnicí je potřeba udělat obě.
Nemáš někde video?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.12.2017 14:21:16 #25 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43

Pri stejne vynalozene sile bude mit nejvetsi vliv flexe lyzi. Skoda, ze Fischer upustil od moznosti volby flexe mezi medium a stiff :-( Ta medium verze byla dobra pro lyzare cca 70 Kg.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 14:23:04 #26 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.12.2017 14:32:19 #27 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 14:34:14 #28 

Příspěvků: 3845

Harry žena

>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43

V určitých, velmi ojedinělých případech může mít vliv na zavírání oblouku i sám lyžař.

:-D

caute Harry

P.S. Marku, ja brusim lyze tak ako sa na nich citim.

Cize cista nula.

87 z boku. Kedze mi chalani nerobia odklony,mam u nich zlavu. To je hlavny dovod. Druhy je ten,ze po piatich jazdach,uz je kusavejsia komentarmi k mojmu predstaveniu na svahu moja zena,ako takto nabrusene lyze.V meksom je to jazd 10–15.

Tak ,ja som na tom takto. A celkom sa s tym da zit.

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

18.12.2017 15:02:53 #29 

Příspěvků: 1311

Marek Bednář muž

>> #24, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 14:15:18

Ty lyze ti ale Krabe nedaji moznost je poradne naklopit, protoze se ta hrana chytne jiz pri malem naklonu. Jedina moznost je naklopeni lyzi v letove fazi s naslednym zahrannenim (musi dojit ke ztrate kontaktu lyzi s podlozkou). Tento zpusob zahajeni oblouku muze / nemusi byt okem divaka viditelny.

Augment SL Pro F10 & Fischer F110

18.12.2017 15:14:41 #30 

Příspěvků: 6516

˘Ö˘Krab muž

>> #29, Marek Bednář, 18. 12. 2017 15:02:53

Je to marný, je to marný, je to marný.

Tím, že se lyže takhle krásně samy chytnou (což o to), ale hlavně že s nezmenšeným entuziasmem chtějí v oblouku pokračovat a zkracovat ho (To GS moc nechtějí), tak Ti dávají právě tu jedinečnou šanci vytvořit slalomový oblouk. Na to je pořádně naklopit máš právě ty dvě-tři desetiny mezi chycením se hran a dojetím do spádnice, pak už je pozdě. Tak konečně hleď rychleji pohnout svou línou pr..lí. :-D

Zpětnovazebná regulace funguje takto: lyže se zahraní, mohu se o ně opřít a naklopit je, když je víc naklopím a opřu se o ně, ještě víc se zahraní, když jsou ještě víc zahraněné, mohu je ještě víc naklopit a ještě víc se o ně opřít … jen to nepřehnat moc daleko za spádnici.

Pokud nestojím na lyžích poprvé, tak dovedu využít další nuance, jako ovlivnění zatížení lyží pohybem těžiště lyžaře, což je trik vedoucí třeba k oddálení zatížení lyží od začátku jejich naklápění (a natáčení; lyže pak nemusejí nutně najíždět do oblouku čistě po hraně), sem v podstatě spadá i ono naklopení za letu.

Tím, že se lyže samy chytí za hrany a nehodlají pustit, máš celkem jedinečnou příležitost je pořádně zahranit! Řešíš tady lyže, broušení a techniku světového poháru, obávám se, že značně předčasně.
Zkusil ses o lyže, když už se do oblouku chytí, opřít vší silou? (Samozřejmě postupně, jak je naznačeno výše.)

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy