FIS slalomky - broušení
01.03.2013 08:55:53 #2
Oba úhly josu OK, záleží na tvém pocitu, takže to musíš vyzkoušet. Skluznice určitě nějakou strukturu má, závodní je jen pro pocit, na jízdě ji nepoznáš. Pokud bys ji přesto chtěl, zvolil bych diagonální.
I.
01.03.2013 11:47:25 #3
>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29 Naúhluj je na 86/0°. Budou držet jak přibitý
01.03.2013 16:56:04 #4
>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29
Začni s 0,5 odklon od skluznice a 88 z boku a vyzkoušej.Pokud to bude vyhovat nech to tak být.Na 87 se to dá jednoduše přeúhlovat.Obráceně je to problém,protože se ubere hodně hrany.Na tvaru/směru struktury zase až tolik nesejde.Lepší nějaká než žádná.Hrubost struktury střední vyhoví během celého roku.
01.03.2013 17:25:35 #6
>> #3, V.V, 01. 03. 2013 11:47:25
>> #5, m3, 01. 03. 2013 16:56:36
…hej, tiež sa mi to zdá trochu zlomyselné…
05.03.2013 10:11:53 #7
>> #1, Marek M., 01. 03. 2013 08:28:29
Zdravím, pro radu jak začít je dobré znat i značku materiálu, protože
jednotlivé firmy nechávají různé RD lyže v hodně různém stavu hran
i skluznice. Pokud to nemůžeš vydržet a máš možnost dát na nich
den někde blízko (a vypadají alespoň trochu připravené), projeď je. Buď
to celkem pojede a bude držet, nebo taky ne. Stav se pak v servisu, kde ti
budou schopní hranu přeměřit a na strukturu mrknout. Buď pak jen udělají
hranku z boku a pořádně namažou, nebo komplet naformátují (malý
servis/závodní servis)- alespoň tak se to dělá u nás
. Jinak 87°/0,5° sluší
drtivé většině slalomek a dobrá křížová/šikmá struktura umí dojet
až na bednu!
05.03.2013 17:54:31 #8
Zdravím, chtěl bych se zeptat, jak je to s broušením obřaček? Mám nové 180/R21 obřačky, dal jsem nabrousit do servisu a bylo mi řečeno ať si nechám zbrousit špičky, že mě to pěkně pustí do oblouku. Já věděl kulový, tak sem souhlasil. Dělá se to u obřaček, nebo sem si nechal zničit lyže? Díky
05.03.2013 18:23:55 #9
>> #8, lepolero, 05. 03. 2013 17:54:31
Univerzálním broušením stejnoměrně hned od kontaktního bodu 87°/0,5° nic nepokazíš. Když se lyže moc „chytají“, tak se na špičce dá trochu přidat od skluznice, třeba na 0,7° nebo až 1°. Nenabízeli v servisu tohle?
05.03.2013 19:19:18 #11
>> #10, lepolero, 05. 03. 2013 19:04:37
Jestli řekli „ztupit špičky“ tak to ten Krbův případ nebyl. To by ti opravdu (snad) jen lehce ztupili 15–20cm od kontaktního bodu. To zvětšení odklonu je rozhodně lepší.
05.03.2013 20:11:36 #12
>> #8, lepolero, 05. 03. 2013 17:54:31
U Montany se to, co píše Krab, nazývá „radiální tuning“ a
s tupením gumou to nemá nic společného. Odklon hrany od skluznice je
plynule proměnný v rozpětí od cca 0,4°pod vázáníma do 0,7 – 0,8° na
špici a na patě. Hrana je ale ostrá v celé délce, včetně náběhu na
špičkách. Nástup do oblouku je plynulejší (hrana zabírá od středu lyže
postupně až do celé aktivní délky). Je to „přátelštější“ než
u konstantního podbrusu 0,5°. Ten ale zas posílá celou lyži do oblouku
najednou a pěkně svižně
05.03.2013 20:21:38 #13
>> #10, lepolero, 05. 03. 2013 19:04:37
Ztupení špiček souvisí s broušením okrajově.Špičky se tupí když je měkko.Používá se na to brusná guma,v nouzi starý diamant.
06.03.2013 07:29:51 #14
>> #12, skijan, 05. 03. 2013 20:11:36
Len doplnim ze v Montana servisoch myslim radialny tuning robia automaticky i pri malom servise (Montana sport Barrandov, snow4fun). Osobne ale vzdy v servise poviem ze to chcem bez radialneho tuningu s podbrusom 0.5° po celej dlzke hrany.
06.03.2013 08:43:38 #15
>> #14, wildhorse, 06. 03. 2013 07:29:51
Je to tak, až na jednu vyjímku: Skidepo (= my – omlouvám se, ale další
servisy byly také jmenovány), máme totiž 3 automaty Montana a je tak
k dispozici současně oboje orovnání tuningových kamenů. Dáváme vždy
zákazníkům vybrat mezi radiálním tuningem spodní hrany a odklonem 0,5°
(využívají hlavně sportovní lyžaři a závodníci k přesnému
naformátování lyží pro další ruční přípravu)
18.12.2017 08:09:52 #16
Cau chlapi, mel bych dotaz kam az udelat nabeh spicek od skluznice u slalomek se zakreslenim rysky do meho obrazku. Vaham mezi odklonem cca 0,8 stupne a nebo pouze ztupeni gumou. Jednotny navod na tohle neni a na netu jsou rozdilne navody:
- zvetseni odklonu
- zvetseni odklonu + jeste pouziti gumy
- pouziti pouze gumy
Ve vsech trech bodech bude jiste rozdilne chovani spicek v zahajeni oblouku. Nejagresivnejsi varianta, ktera se nikdy neuvadi je zadny nabeh a zadne tupeni gumou, ale tato variata je mozna tak pouzitelna pouze na led a jeste k tomu je optimalne potreba odlepit a prehodit lyze ve vzduchu s nasmerovanim do noveho oblouku, jinak spicky tahaji do spadnice.
Testoval nekdo tyto ruzne varianty na jedne a te same lyzi SL (ne GS) a jake to prinasi vyhody / nevyhody? Osobne se priklanim k pouziti pouze gumy.
18.12.2017 08:31:07 #17
>> #16, Marek Bednář, 18. 12. 2017 08:09:52
A což takhle ukončit teoretickou přípravu a vyzkoušet si na svahu?
Začni netupeným broušením 0,5° až do kontaktního bodu, když Ti s ním
přijdou lyže moc kousavé, tak přejeď gumou, pokud nebude stačit, tak zkus
změnit na vysněných 0,8°.
Osobně se přikláním k nešaškování, tedy využití maximální délky
hrany a co nejjednoduššího broušení. Spekulování s úhly si nech na
delší lyže a mezi branky.
Co mi přišlo jízdně zajímavé, byly půjčené slalomky s 0° pod botou,
ale trvale jezdit bych na nich nechtěl.
18.12.2017 09:18:53 #18
>> #17, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 08:31:07
V sobotu vyzkouseno na 0,3° po cele delce hrany bez zatupeni. Spicky kousavy a take se na tom divne zaviraji oblouky. Clovek se s lyzemi pretahuje, aby vyjizdeli plynule do vrstevnice. Problem se zvetsenim odklonu je fakt, ze tento krok nejde jednoduse vratit zpet a musi se nasledne srovnat cela skluznice vcetne hran znovu do 0°. Variantu s odklonem nejspis vyzkousim par dnu pred timto procesem.
18.12.2017 09:31:53 #19
>> #17, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 08:31:07
Kazdopadne jsem v zadnem videu neslysel duvod, proc to delaji prave takhle a ne jinak (tech moznosti je vice). Na zavirani oblouku to bude mit jiste vliv.
18.12.2017 12:01:48 #20
>> #19, Marek Bednář, 18. 12. 2017 09:31:53
Co jako ‚proč dělají právě takhle a ne jinak‘? Tupení? Úhly?
Budu jen fabulovat, ale myslím, že se snažíš rádoby jednoduše úpravou lyží řešit zavírání oblouku, což je věc komplexní a špatně definovaná a na lyžích závisející jen do určité míry, navíc broušením ovlivnitelná jinak, než to ze Tvých postů cítím.
Slalomkové šílenství mám už doufám napořád za sebou. Pokud jsem se tak doslechl, tak se u slalomek řeší spíš nasazení lyží do oblouku (aka kousavost) – dle chuti každého soudruha – a maximální držení v oblouku. Vzhledem k velkým a rychlým přesunům těžiště nebývá výjezd z oblouku takovým problémem, když se tedy nezapomeneš vzadu a lyže Tě nepošlou na krovky. (Mluvím o rekreační jízdě.)
Slalomky (a zvlášť FISové) nejsou naladěny na vožení se, optimální
odezvu dávají při razantní vysoce aktivní jízdě. Při dojezdu až do
vrstevnice (proč?) to musíš být už jen Ty, kdo přes lyže aktivně skočí
ze svahu, ony budou pořád poslušně držet. Do vrstevnice by měly vjet bez
potíží s v podstatě jakýmkoliv broušením.
Pokud se s lyžemi pereš, mám pocit, že tvoříš oblouk pozdě, až za
spádnicí, ale mohu se mýlit, jako i+I skoro pořád.
Zamysli se, co a jak na lyžích děláš a co od nich čekáš. A samozřejmě, až když víš s jistotou co a proč, není nad to, doladit si lyže k obrazu a stylu svému.
18.12.2017 13:57:43 #21
V určitých, velmi ojedinělých případech může mít vliv na zavírání oblouku i sám lyžař. To znamená, že po vyloučení všech nejobvyklejších a nejpravděpodobnějších příčin, jako jsou desetiny a setiny v úhlech, je možné se podívat i tímto směrem…
18.12.2017 14:06:05 #22
*>> #20, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 12:01:48
Jak jsem psal, agresivni spicky s odklonem 0,3° se sice chytnou brzo, ale v prvni fazi oblouku je tendence stahovani lyzi do spadnice. Je to jako projizdet zatacku v aute 4×2 nebo 4×4, ten rozdil ve vedni tam je. Problem vidim v tom, ze se hrany od spicek chytnou brzo a lyze nejsou v ten moment dostatecne naklopeny. Jakmile dojde k potrebnemu naklopeni, tak vedou normalne. Jina vec je jezdit s takovym nabrousnim po ledu v driftu, tam by bylo vse OK, protoze dochazi k naklopeni lyzi v letove fazi.
18.12.2017 14:06:17 #23
>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43
Ale to jen za úplňku mezi 22:30 a 22:45, jindy ne.
18.12.2017 14:15:18 #24
>> #22, Marek Bednář, 18. 12. 2017 14:06:05
se sice chytnou brzo, ale v prvni fazi oblouku je tendence stahovani
lyzi do spadnice
Ale o tom to je, co bys, proboha, chtěl jiného? Tím oblouk začíná, lyže
včas říkají, že už by mohly – a když jsi i Ty připraven a ve
správném místě/pozici a správném pohybu, tak toho maximálně využiješ a
všechno do sebe nádherně a snadno zapadne a nemusíš se s nimi prát. Když
toho nejsi schopen a ono ‚včas‘ je pro Tebe příliš brzy, tak to
nejspíš znamená, že Ty jsi pozdě.
Že Tě lyže nepříjemně stahují do spádnice je známkou Tvé
pasivity, Ty bys je tam měl nutit!
Pokud jsi ale pozdě a potřebuješ ještě čas k naklápění, tak by
teoreticky větší odklon od skluznice vepředu pomohl. Teoreticky. Nevím, jak
se Ti na SL daří oddělovat v nájezdu do oblouku hranění a naklápění,
když podle mě jde o velmi rychlé a synergické činnosti a před spádnicí
je potřeba udělat obě.
Nemáš někde video?
18.12.2017 14:21:16 #25
>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43
Pri stejne vynalozene sile bude mit nejvetsi vliv flexe lyzi. Skoda, ze
Fischer upustil od moznosti volby flexe mezi medium a stiff Ta medium verze byla dobra pro
lyzare cca 70 Kg.
18.12.2017 14:23:04 #26
>> #25, Marek Bednář, 18. 12. 2017 14:21:16
Když myslíš …
18.12.2017 14:34:14 #28
>> #21, CzechSkier, 18. 12. 2017 13:57:43
V určitých, velmi ojedinělých případech může mít vliv na zavírání oblouku i sám lyžař.

caute Harry
P.S. Marku, ja brusim lyze tak ako sa na nich citim.
Cize cista nula.
87 z boku. Kedze mi chalani nerobia odklony,mam u nich zlavu. To je hlavny dovod. Druhy je ten,ze po piatich jazdach,uz je kusavejsia komentarmi k mojmu predstaveniu na svahu moja zena,ako takto nabrusene lyze.V meksom je to jazd 10–15.
Tak ,ja som na tom takto. A celkom sa s tym da zit.
18.12.2017 15:02:53 #29
>> #24, ˘Ö˘Krab, 18. 12. 2017 14:15:18
Ty lyze ti ale Krabe nedaji moznost je poradne naklopit, protoze se ta hrana chytne jiz pri malem naklonu. Jedina moznost je naklopeni lyzi v letove fazi s naslednym zahrannenim (musi dojit ke ztrate kontaktu lyzi s podlozkou). Tento zpusob zahajeni oblouku muze / nemusi byt okem divaka viditelny.
18.12.2017 15:14:41 #30
>> #29, Marek Bednář, 18. 12. 2017 15:02:53
Je to marný, je to marný, je to marný.
Tím, že se lyže takhle krásně samy chytnou (což o to), ale hlavně že
s nezmenšeným entuziasmem chtějí v oblouku pokračovat a zkracovat ho (To
GS moc nechtějí), tak Ti dávají právě tu jedinečnou šanci vytvořit
slalomový oblouk. Na to je pořádně naklopit máš právě ty dvě-tři
desetiny mezi chycením se hran a dojetím do spádnice, pak už je pozdě. Tak
konečně hleď rychleji pohnout svou línou pr..lí.
Zpětnovazebná regulace funguje takto: lyže se zahraní, mohu se o ně opřít a naklopit je, když je víc naklopím a opřu se o ně, ještě víc se zahraní, když jsou ještě víc zahraněné, mohu je ještě víc naklopit a ještě víc se o ně opřít … jen to nepřehnat moc daleko za spádnici.
Pokud nestojím na lyžích poprvé, tak dovedu využít další nuance, jako ovlivnění zatížení lyží pohybem těžiště lyžaře, což je trik vedoucí třeba k oddálení zatížení lyží od začátku jejich naklápění (a natáčení; lyže pak nemusejí nutně najíždět do oblouku čistě po hraně), sem v podstatě spadá i ono naklopení za letu.
Tím, že se lyže samy chytí za hrany a nehodlají pustit, máš celkem
jedinečnou příležitost je pořádně zahranit! Řešíš tady lyže,
broušení a techniku světového poháru, obávám se, že značně
předčasně.
Zkusil ses o lyže, když už se do oblouku chytí, opřít vší silou?
(Samozřejmě postupně, jak je naznačeno výše.)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.