GS rychleji, ale jak?
23.01.2008 09:05:17 #1
(Milan, ) O víkendu jsem jel závod v obřáku a ztrácel jsem více než 2s na kolo nejlepšího, při čase cca 45s/kolo. Trať byla měkká celý den lilo, nebyl problém udržet linii. Ve všech brankách jsem byl včas, projížděl jsem je v maximální blízkosti, pocitově jsem žádnou chybu neudělal, ale čas mizerný. Druhé kolo bylo otevřenější a rychlejší a přesto že jsem startoval ze 7. místa tj. srovnatelné podmínky s nejlepšími tak při pocitově bezchybném výkonu ztáta ještě narůstala. Existuje nějaká metodika se zlepšování, jak zjistit kde ztrácím, co dělat lépe i bez trenéra? Jsou nějaké obecné zásady pro GS, které třeba neznám. Jsem teď v situaci kdy další trénink pro mne nemá žádný efekt zlepšení. Za jakékoliv rady, děkuji.
23.01.2008 11:23:49 #2
(arsi, ) Takže,keby to neboli až 2s na kolo,určite by som polemizoval
o zlom namazaní na taký mokrý sneh.Aj keď ani to nevylučujem,ako jeden
z možných spolufaktorov.Lenže keď sme ťa nevideli,ťažko posudzovať.Ak
si schopný svoju jazdu posúdiť objektívne a zdá sa ti dobrá,chyba môže
byť aj pri štarte(slabý štart na takú krátku a mokrú trať).Ale toto sú
len domnienky a dohady.Myslím,že obecné zásady pre GS poznáš dobre.
Tréner je samozrejme vždy výhoda,to je bez debát.Ak ti bude vedieť niekto
poradiť,takto všeobecne a na diaľku,tak určite tréner Ivan.Poznám bežnú
situáciu,ALE som si istý,že sa nájde tréner napr.detí,ktorý ťa pustí na
trať po ich tréningu a pozrie si aspoň jednu tvoju jazdu.Za odmenu,alebo
pomoc pri balení/stavaní trate:-)A ak by si aj nepochodil,za pokus to stojí
určite.
Veľa šťastia pri ďalšom preteku.
23.01.2008 11:42:38 #3
(Jkub, ) jaké závody jsi jel?a kde?taky bych měl zájem zúčastnit se nějakých závodů v GS. dík za odpověď Jakub
23.01.2008 12:31:53 #4
(Milan, ) Vím není jednoduché radit tak to na dálku někomu koho jsi neviděl. Šlo mi spíš o obecnou metodiku řešení takové to situace. Jinak ten start jsem si snad pohlídal, bylo mi jasné že v té kaši se na startu může hodně ztratit tak jsem makal. Hranu jsem myslím také podržel slušně, dál nevím.
23.01.2008 12:34:24 #5
(Milan, ) Byly to takové privátní firemní závody v Jeseníkách. Jinak rozpis veřejných závodů je na czech-ski.com.
25.01.2008 11:23:11 #6
(jarda, ) Včera mi hlavou blikla myšlenka – a co cit pro skluz a měkké projíždění oblouků? Nejel jsi až příliš razantmě, takže ses zvláště na měkkém mohl zařezávat hodně hluboko a tím ztrácet?
25.01.2008 12:26:44 #7
(Milan, ) Je to možné. Osobně spíš preferuji led, tak že v tom oraništi jsem možná mohl trochu ubrat ale jak moc, abych zase neztratil linii je diskutabilní.
26.01.2008 14:45:12 #8
(ivan, ) Jak už píše tuším asri, těžko takhle něco konkrétního říct. Jistě by šlo v obecné rovině zpracovat seznam obvyklých důvodů, proč je někdo rychlejší než jiný, ale to je téma minimálně na seminárku při školení trenérů, ne na příspěvek do zdejší nebo podobné diskuse. Nakonec ani nevíme, kdo byl ten o 2 sec rychlejší, zda je o tolik lepší lyžař apod. Subjektivní pocity dost často klamou, urovnaná kvalitní jízda může být pomalá, kdežto divoká rychlá – ale i naopak. Opravdu by to chtělo vidět, pak by se spousta věcí, o nichž tady můžeme složitě rozumovat, vyjasnila během pár vteřin. (Napadá mě jedna podzimní diskuse na Carveru, kde se pak objevilo video a okamžitě jsem reagoval „no a teď je všechno jasné“.) Na úrovni amatérského, mládežnického a nižšího výkonnostního závodění může jít o nedostatečný tlak do předku lyže při zahájení (i když v tom vašem měkku by to takovou roli hrát nemělo), nebo třeba o rozdíl mezi umístěním těžiště dovnitř oblouku (horší lyžař „stojí nad lyžemi“, kdežto borci ve WC skoro drhnou zadkem o zem), o rychlost přechodu a včasné zahájení nového oblouku (horší projede okolo tyče a mnohem déle má pořád těžiště na straně „starého“ oblouku, kdežto dobrý je mnohem rychleji a dříve přenese (třeba proto, že lépe zvládá crossunder)… Ale jak říkám, to není ani téma na článek do SNOW. Ale jestli se nám tady časem podaří víc pracovat s obrázky a hlavně videem, mělo by smysl komentovat konkrétní jízdy. Ještě k výchozímu dotazu: bez trenéra a bez časového porovnání je to těžké a klamné. Bez trenéra to zvládají především pohyboví géniové, kteří mají dar od boha vycítit, co je optimální, a taky to provést. Což, kdybys byl, asi bys na těch firemních závodech vyhrával – pokud ovšem vítěz není někdo, na koho by ani tohle nestačilo. Jo, arsi, jako trenéra mě přeceňuješ, sice lyžuju dlouho a nějaký ten závod dodneška sjedu, ale licenci jsem si udělal až nyní a navzdory věku žádný zkušený trenér nejsem.
03.02.2008 22:29:13 #9
(Erik, ) Ahoj,chcel by som sa opýtať ako si mám udržať dobrú stopu(agresívne hranenie) na obračke.Určite mám zlú techniku.V oblúku mi odchádza vonkajšia noha(od vnútornej do véčka).Poprosím aspoň základné tipy na vylepšenie techniky.Mám na lyži 24 metrový rádius.Tvrdá neni!Na slalomke problém nemám absolutne.Toto je moja prvá obračka v živote:-)Ďakujem.
04.02.2008 07:19:47 #10
(jarda, ) Chtělo by to fotku, ale první co mi blesklo hlavou – nedostatečné zatížení (hlavně přední části) vnější lyže. Co postavení holení – máš je paraelně, nebo sedíš na vnitřní, která je pod tělem a vnější používáš jen jako pomocnou opěru?
04.02.2008 15:12:56 #11
(Erik, ) Práveže sa snažím stáť na vonkajšej nohe a ako na ňu presuniem váhu začne mi odchádzať z oblúka von.
05.02.2008 07:58:57 #12
(jarda, ) Můžu pouze spekulovat – nedostatečně zahraněná vnější lyže? Zkus udělat oblouk jenom na vnější, ještě ti odjíždí?
06.02.2008 02:17:30 #13
(ivan, ) Jak píše jarda. Zkus následující:
1. jeď jenom po vnější, vnitřní zdvižená bez kontaktu se sněhem.
2. nalehni v zahájení oblouku extrémně dopředu, abys maximálně a
přehnaně zatížil přední část lyže. Cpi pánev i trup co nejvíc
dopředu, a napři se do jazyků bot. Měl bys cítit, jak lyže zabírá už od
špičky (kdybys měl měkkou rekreační, úplně bys cítil, jak se před
vázáním pod tím tlakem neplynule ohýbá).
3. ve velmi pomalé jízdě se soustřeď na dostředné „izometrické
točení“ vnější nohou tak, aby se ti vnitřní hrana vnější lyže co
nejvíc „vkusovala“ do svahu. Jako bys chtěl jetý oblouk co nejvíc
utáhnout. A nezapomenout na tlak do přední části lyže.
Tyhle průpravné cviky by ti měly dát pocit vnější, zatížení přední
části a vedení lyže. Dobře zatížená a zakrojená, navíc měkká
obřačka nemůže z oblouku odjíždět. Předtím jsi jistě jezdil na
vykrojenějších lyžích a je možné, že sis na snadnost točení danou
jejich krojením zvykl natolik, že zatím s R 24 bojuješ. Ale je to jen
otázka správné techniky a zvyku.
A nezapomeň poreferovat, jak se cítíš a jak se daří! Good luck.
06.02.2008 11:50:32 #14
(Erik, ) Ďakujem za rady.Budem sa snažiť.Neskôr poreferujem.Som zvyknutý na slalomku.Prvý krát som sa postavil na obračku,trochu som to rozbehol,podľa zvyku som hneď začal cross under a nestíhal som sa diviť:-)
06.02.2008 19:19:57 #15
(ivan, ) No klasika, lyžařzhýčkaný malým radiusem. Takových je
ostatně většina. Jak jsem už psal, chce to techniku a zvyk. Máš pochvalu,
že ses tomu rozmazlování vzepřel a vzal oblouk více do vlastních
nohou
09.02.2008 19:49:47 #16
(Erik, ) Sľúbil som,že poreferujem ako sa mi darí.Tak tak činím.Dnes som skúšal premeniť do praxe rady od ivana a jardu.Funguje to v plnej miere!Vonkajšia lyža mi už neoddchádza z oblúka drží ako pribitá aj na ľade.Bol som nadšený ako to ide.Až dnes som si uvedomil koľko oblúkov na slalomke som nakrojil niekde v strede lyže bez námahy.A to musím dodať,že som sa na slalomkách nevozil,ale jazdil som to naplno.Ale holt 13 m a 24 m je rozdiel.Teraz budem poctivo trénovať,aby som aj obračky zvládol ako slalomky.Podľa vašich rád som sa sústredil na vonkajšiu lyžu,takže mám taký A-čkový postoj,ale to odstránim neskôr.Čo dodať?Mám radosť.Ďakujem tréner Ivan.Ďakujem Jarda.
09.02.2008 23:50:41 #17
(ivan, ) Erik: „Až dnes som si uvedomil koľko oblúkov na slalomke som
nakrojil niekde v strede lyže bez námahy.“
Nechce se mi hledat, jak tuhle větu napsat několikrát zvětšeným tučným
písmem, ale zasloužila by si ji. Nakonec i ty ostatní. Ano, to je přesně
ono. Velké vykrojení = malý radius = vysoká aitokinetičnost jsou
SKVĚLÉ!!!, ale ošidné. Lyžař získává pocit a dojem, jak skvěle umí na
lyžích zatáčet, ale ve skutečnosti se zatáčení až skoro odnaučuje –
neboť to za něj provádí svými výjimečnými dispozicemi lyže.
Jsem moc rád, že rady fungují. Áčko zlikviduješ soustředěním na
postavení vnitřní lyže a kolena, až dostatečně zažiješ jízdu po
vnější a nebudeš na ni muset myslet. Koleno dovnitř, lyži „na
malík(ovou hranu)“, dostatečná rychlost, aby bylo možno přenést
těžiště dost dovnitř tvořeného a jetého oblouku. Btw, naposledy jsem
jednoho kamaráda-trenéra slyšel zdůrazňovat své svěřenkyni nutnost
včasného, nekompromisného a nepovolujícího zaříznutí oblouku od špičky
lyží včera ráno… Opravdu je to jedna ze stěžejních věcí. Držím
palce v dalším pilování.
10.02.2008 12:12:09 #18
(arsi, ) Nazdar priatelia.Pre všetkých pretekárov bývalých/budúcich a
fandov závodnej techniky jeden fajn link.Na úvodnej stránke si klikajte na
jednotlivé sekcie.Všetko okrem fotiek je stiahnuteľné zdarma vo formáte
PDF.Určite tam nájdete aj odpovede na základné otázky ohladom
techniky.Fotky sa mi osobne páčia tiež.Dík Ron.
http://ronlemaster.com
10.02.2008 16:02:17 #19
(PetrAT, ) Pěkně je vidět rozdíl už jenom během 10ti let. A kdyby
takto někdo jezdil před 20ti lety, tak se mu všichni budou smát. Změna je
život a nikdy neříkej nikdy
11.02.2008 01:44:12 #20
(ivan, ) Sekvence jsou nádherné, to je bez diskuse. Nicméně: nechci blbě
machrovat, ale nejsem si jistý, že RLM – byť hezky popisuje, CO na
fotkách je k vidění – taky pokaždé dobře vystihuje, CO a PROČ ve
vyfoceném reálu odehrává. Harald Harb se svou typickou verbální
agresivitou a nejspíš až přehnaně dokonce píše v tom smyslu, že „Ron
is a nice guy and a good photographer, ale lyžovat neumí a lyžování
nerozumí.“
(Ale znáte to, mezi lyžařskými odborníky i „odborníky“ přece vždycky
platilo, že skoro všichni ostatní jsou blbci
11.02.2008 10:53:59 #21
(arsi, ) Ivan,myslím že viem čo chceš povedať.Plne súhlasím,že
diskusie medzi odborníkmi aj „odborníkmi“ niekedy nemajú konca a sú
dosť radikálne.Je na zvážení každého lyžiara čo si nakoniec z rôznych
diskusí,rád,linkov vyberie a skúsi premeniť v praxi.Trúfnem si
povedať,že po prečítaní veľkého množstva príspevkov od teba som nikdy
nemal pocit,že by si niekomu vedome zle poradil,alebo niekoho vehementne
presviečal o „svojej pravde“.V tomto duchu sa o to snažím aj ja veľmi
dlhú dobu.Nikdy som nebol radikál v názoroch.Preto aj niekoľko svojich
vlastných vlastných poznatkov ohľadom techniky nezverejním,lebo si
myslím,že pre iného lyžiara by moja rada bola asi hlúposť
najväčšia:-)Bolo to vidno na trende v USA slepo kopírovať techniku Bodeho
Millera.
Aby som sa vrátil k téme,Rona som nikdy lyžovať nevidel.Preto som pri
pridaní linku napísal,že zodpovedané budú možno základné otázky
ohľadom techniky.Čo sa týka sekvencií,tie sú krásne a ak má niekto
„dobré oko“,tak text k fotkám bude brať len ako doplňujúci
údaj.Poznám viac lyžiarov,ktorý sa dokážu celkom úspešne učiť len
pozeraním na fotky,video,jazdu na živo.A ak majú spätnú väzbu(záznam
vlasnej jazdy) ide im to úplne „najsuper“:-)Aj po 21 odlyžovaných rokoch
som samozrejme prístupný všetkým zmysluplným názorom,radám.A ak sa mi
niečo pozdáva hneď to testujem v praxi.O tom,že v lyžovaní mám a vždy
budem mať čo zlepšovať ani nehovorím
11.02.2008 14:01:03 #22
(Milan, ) Tak jsem trochu zase potrénoval GS a měl bych otázku. Všichni tady preferujete maximální zatížení vnější lyže dokonce s přizvednutím vnitřní, ale jak se potom rychle zvednout ze země a přehranit ???? V tom lepším případě je linie do další branky v háji. Já zatěžuji obě už z toho důvodu, že na rozbitém ledu jaký bývá v prudké část,i nejsem schopen pouze na vnější udržet linii. Vnitřní mi pomáhá pro rychlejší přehranění, ale stále s timingem bojuju. Potřeboval bych dříve vstát a zahájit další oblouk. Poradí někdo jak na to? Mámnějaké video podaříli se mi ho zdigitalizovat tak ho sem dám.Díky
11.02.2008 14:31:43 #23
(jarda, ) Snažili jsme se poradit slalomáři jak začít krájet na
obřačkách, když mu to „samo“ jaksi nešlo. Takže pozor – neplést si
rady pro začínajícího GS s radami pro závodníka. A jak tě znám
z diskuzí, tak ty jsi už hooodně pokročilý racer
11.02.2008 17:21:46 #24
(H.Hugo, ) Milane, zkus zahajit oblouk pokrcenim natazenejsi vnejsi a bez toho ze by jsi se na lyzich postavil tak se do noveho oblouku na nove vnitrni hrany jen preklopit. Tim ze omezis vertikalni pohyb nahoru tak usetris nejakou tu milisekundu, lepe vyuzijes odstrediveho momentu k zahajeni noveho oblouku a taky nedojde k situaci kdy odlehcene lyze svadi k aktivni rotaci – to ztezuje zahraneni a spise vyusti do smyku. Souhlasim ze vaha je predominantne na vnejsi ale to jde jaksi automaticky, proto je asi dobre se spise soustredit na vnitrni a to hlavne na jeji naklaneni na hranu ( a spis se mentalne zamerit na zvednuti vnejsi hrany nez zarezavani vnitrni).
11.02.2008 22:56:49 #25
(arsi, ) to Milan:H.Hugo ti vysvetľoval cross under.Na slalome veľmi využívaná technika.Pri GS tiež,ale ani cross under nie je automatická cesta k úspechu.Súhlasím,že sa dá ušetriť nejaká tá milisekunda ak to máš natrénované.Inak aj tu hrozí,že ti vonkajšia lyža „odíde“ z hrany a ľahneš si.Ono je pravda,že ti chýba vertikálne odľahčenie lyže pri pohybe nahor,ale logicky ti chýba aj zaťaženie pri vertikálnom pohybe nadol.Rozhodne ale odporúčam vyskúšať!Najlepšie ak máš možnosť trénovať v tyčiach.Chce to úplne jednoduché a hlavne rytmické rozostavenie brán,aby si nemusel myslieť na timing a chytil rytmus.Ak by si sem pridal svoje video,to by som si rád pozrel.Potom by sme boli možno múdrejší:-)Veľa úspechov.
12.02.2008 01:43:20 #26
(H.Hugo, ) Jeste si neodpusim poznamku o tom, jak muzou byt rekreacni zavody zradne i pro zkusene matadory. Mirne naklonenou rovinku s rytmicky nasazenymi branami sjede rada lyzaru vcelku bezchybne takze vysledkova listina muze byt od urcite treba rekneme uz od stredne pokrocile urovne az po sampiony velice vyrovnana ( a viteznym trumfem muze byt treba aerodynamicka oplacanost). Vzpominam si, ze jsem cetl ze i Bodeho ocoudili na nejam predlonskem poutaku ve Vermontu -tusim ze na nej loni uz nesel.
12.02.2008 04:05:08 #27
(ivan, ) „Potřeboval bych dříve vstát a zahájit další oblouk. Poradí někdo jak na to?“ No to je klasický problém. Jak to řeší mistr, je pěkně vidět třeba na první sekvenci Svindala v článku o něm na www.ronlemaster.com (díky arsimu, že ty stránky připomněl, resp. hodil do placu). Jak je to s tím „všichni preferujete zatížení vnější lyže“, komentoval jasně jarda. Ano, byly to pomůcky v řešení určitého problému, ne zásadní návod, jak jezdit. Za sebe souhlasím s tím, co píše H.Hugo. A zkusil bych ještě jeden průpravný cvik, i když nevím, jestli to bez předvedení dokážu dobře popsat. Jde o bruslení na lyžích, kdy ale na rozdíl od běžného provedení nesmíš „naložit“ celou hmotnost těla na kluznou lyži a vybalancovaně po ní vyjíždět. Hmotnost trupu musíš přitom udržet „uvnitř“, takže sice jedeš po té vnější, ale ne „nad ní“. Vlastně to, co předvádí Svindal na záběru („frame“) 2, 9 a 13 v uvedené sekvenci. Tímto způsobem lze zabránit tomu, aby závodník po průjezdu okolo tyče pokračoval příliš dlouho ve smyslu jetého končícího oblouku a jeho hmotnost odstředivě pokračovala v pohybu „ven“, když už potřebuje nasměrovat do oblouku nového. Btw, cvik není můj, ale mého guru Milana Trnky, a od něj jsem ještě blbou lyžařskou radu neslyšel. (Pokud by se někdo pozastavoval nad nespavostí dědka, tak po ranním lyžování a celodenním servisování lyží jsem spal od 21 do skoro 04 a pak už ta stařecká nespavost nastupuje…)
12.02.2008 10:31:04 #28
(Milan, ) Děkuji Vám všem za tipy. Cross under samozřejmě znám a snažím se ho používat. Nejsem,ale tak dobrý „racer“ jak si možná myslíte, tak že ne všechno se během jízdy podaří zrealizovat. Jelikož nejsem tolik vyježděný a nemám to všechno v krvi tak si musím řadu zásad v jízdě kontrolovat a občas na něco zamomenu zvlášť ve vypjatějších situacích z čehož pramení případné další chyby. Díky za rolenmastera, moc pěkné neznal jsem to. Ale zpět ke cross underu. Ono to vždy nejde, když se podíváte na sekvence z GS takového mistra crossunderu jako je Benni Raich, tak vidíte že i on to kolikrát neudrží. Zásadní problém nastává když se trochu podjede nájezd do další branky, potom je lyžař nucen si pomoci i např. vyšším postojem a následně větším rozsahem. Můj problém pramení z toho, že v prudké rozbité ledové pasáži, mě to nutí zůstávat v oblouku příliš dlouho bez ohledu na následný cross under. Potřeboval bych oblouk projet efektivněji a maximálně zkrátit výjezd. Možná ještě nějaký potenciál skýtá broušení hran, ale především lepší technika použití hran k čemuž směřují i moje dotazy. Jaké máte Vy zkušennosti?
12.02.2008 11:42:57 #29
(Milan, ) Ještě dám jeden postřeh. Minulý týden jsem ztrávil
v Rakousku a koukal kdo, co na čem jezdí. a dospěl k tomuto volné
lyžování, sjezdovky 45% Fischer, 40% Atomic, 10% Blizzard, Elan, Head , 5%
ostatní především Volkl. Branky dospělí i junioři GS 70% Fischer 30%
Atomic, SL 100% Fischer. Jelikož mám obřačky Atomic a slalomky Fischer tak
jsem zapadl do davu
12.02.2008 15:11:32 #30
(arsi, ) Všetky lyže,ktoré mám,alebo som mal sú Fischer.Extra ma
neteší,že patrím k väčšine,je to pre individualistu trest:-)Keby sa
nejednalo o lyže už dávno by som menil.Ale patrím medzi
„verných“,okrem detstva(Elan,Völkl,Sulov) mám len Fischer.Za tie roky
ma ešte nesklamali.Samozrejme nikdy neodmietnem vyskúšať napr.race stock
modely iných výrobcov.Pred pár rokmi ma milo prekvapili slalomky Elan.Ale
zdá sa mi,že medzi jednotlivými lyžami v rámci jednej
konštr.skupiny(sandwich napr.) sú rozdiely v tuhosti menšie než
v 80 rokoch min.storočia.Chalani ktorý mali napr.Kästle na mojich Elanoch
„nevedeli“.
Milan ak ma napadne niečo zmysluplné k technike GS,tak to sem hodím,ale
nepatrím medzi extra technických jazdcov v bránach.Skôr som silový
jazdec,ľad-ne-ľad,proste to "napálim"a dúfam,že to nejako dopadne:-) Pri
jazde navoľno sa hrám aj s technikou.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.