Posun viazania.
04.12.2008 19:04:39 #1
(DD, ) Otázka pre skúsenejších :
Ako ovplyvňuje malý posun viazania dopredu – dozadu oproti montážnemu bodu vlastnosti lyží ?
Ďakujem.
04.12.2008 20:59:10 #2
(Honza, ) Zřejmě to chceš vědět kvůli něčemu konkrétnímu – co si
máme představit pod tím malý? 1–2mm a nebo 5cm.
O jaké jde lyže? 130cm fun carv a nebo 190cm prašanovka?
05.12.2008 08:35:02 #3
(JohnyPes, ) Ahoj,___ je to jednoduche, cim vice je bota na stred, tim vice je lyze vhodna pro rezany oblouk a hure se s ni smykuje a pluzi , ale lip drzi v carv oblouku, kratsi spicka hure vede rovne, ale vetsinou jde o slalomky nebo funy, takze pro rovnou jizdu ani moc nejsou.__Kdyz je bota vzadu, tak kratsi pata se utrhne snaz nez spicka, tedy lepe pro smykany oblouk, naopak dlouha spice se hur do rezanyho oblouku nakrajuje – universaly, allroady.___ Moje zkusenost: Spider 160 allroad a SL06 slalom od SPORTENU, rovnez jsem testoval i ruzne pozice boty diky podlozce sporten 40 s moznosti posunu vazani___ Malymu jsem koupil 80cm detsky lyze, prvni co jsem udelal bylo, ze jsem mu prevrtal vazani vic na stred, aby se z nej nestal mistr pluhu.___ montazni bod je orientacni, vetsinou v nejuzsim miste lyze, ale asi ho nelze extremne ignorovat, nicmene uprava do nekolika centimetru vadit lyzi nebude a ty si tak poladis vhodnost lyze pro dany styl, samozrejme, ze pokud mas lyze s radiusem 25m tak posun na stred z nich tocivou lyzi neudela :)____jinak je taky mozno si trochu priplatit za rentalove vazani a muzes s tim hybat dle libosti (pokud nemas podesev 450mm)___Ahoj Honza
05.12.2008 17:54:55 #4
(DD, ) Ahoj.
Lyže sú K2 Moto X, 167 cm, r 14, viazanie Marker IBC. Sú to moje prvé carvingové lyže, mám ich 2 sezóny. Predtým som používal rovné Rossignoly 193 cm ( moja výška 173 cm , váha 73 kg, vek 39 ). Tie K2 som si vybral ako univerzálky na prechod na rezaný oblúk. Na rovných lyžiach som bol na slovenských a moravských svahoch celkom frajer, lyžujem od 3 rokov. Ten rezaný oblúk v mojom podaní sa mi akosi nepáči, päty majú stále tendenciu " ušmyknúť sa ". Tak som uvažoval, či by nepomohlo šupnúť viazanie o niečo dopredu – neviem o koľko.
05.12.2008 18:26:10 #5
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
by to nijak významně nepomohlo.Z hlediska materiálu a jeho
„nastavení“ může bejt problém POUZE ČÁSTEČNĚ v tom, že máš hrany
tupý jako p++el . Zcela
jistě ale je problém v tom, že lyžím vnucuješ svoji vůli a ke smyku je
nutíš!!!- zachoval sis PEVNĚ ZABUDOVANEJ LYŽAŘSKEJ STEREOTYP jako správnej
a dobrej lyžař z rovných lyží kde to jinak zatočit nešlo!!! Základní
rady pro vykrojenej = carvingovej oblouk jsou, že lyže oblouk uměj samy a ty
se jim do toho nesmíš moc plést
.: 1.=jdi na co nejmírnější svah a spusť se z něj rovně dólu
a až dosáhneš rychlosti cca 20km/hod. 2.=zaujmi postoj s mírně pánví
dopředu abys holeněma tlačil náklekem do jazyků. 3.=nedělej nic jinýho,
jen NAKLOP OBĚ LYŽE STEJNĚ DOPRAVA A ČEKEJ!!!! – až ti lyže SAMY PO
DOKONALÝCH KOLEJÍCH udělají oblouk až do zastavení.4.=pak totéž na
druhou stranu 5.=až uvidíš za sebou DOKONALÉ KOLEJE tak začni naklápět
lyže střídavě na pravé a na levé hrany = dělej vlnovku!!! 6.=HLAVNĚ SE
NESNAŽ PÍCHAT HOLEMA, JAKKOLI SE NADLEHČOVAT – NIC – jen naklápět
OBĚ lyže stejně na hrany pohybem pánve (primárně) a kolenama – jak
ženská u sporáku když vrtí zadkem
. 7.=buď trpělivej,
zůstávej co nejdýl na mírným kopci a teprve až uvidíš, že stopy tvejch
lyží jsou naprosto dokonalý koleje, jdi na trochu prudší kopec a celý si
to tam zopákni. 8.=a tak dál stále POSTUPNĚ A TRPĚLIVĚ na trošku
prudší kopec, Nestyď se za tenhle postup- je normální i pro špičkový
závodníky
…
05.12.2008 19:00:50 #6
(DD, ) Dík za rady.
Mne je to teoreticky jasné, niečo som poštudoval. Aj " koleje " sú celkom pekné, netvrdím že dokonalé. Akurát mám stále taký blbý neistý pocit v oblúku, skúsim si túto sezónu požičať nejaké iné lyže a porovnať. Servisovať lyže doma som sa naučil ako stredoškolák ( mamin brat mal trénerskú licenciu ), takže hranami to určite nebude.
06.12.2008 09:08:33 #7
(Honza, ) Naprostý souhlas s HOnzou.
Ještě bych zdůraznil ten posun pánve dopředu a tlak do jazyků
v zahájení oblouku a doporučím přidat i ruce – prostě je natáhnout
dopředu a hlídat si je tam. Spousta lidí jezdí s rukama na úrovni stehen,
a to je prostě moc vzadu. Osobní zkušenost – když si připadáš
s vytčenýma rukama dopředu na kopci jako totální idiot, začíná to být
dobře .
06.12.2008 13:00:02 #8
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) – nic
jinýho v tom není – opravdu idiotsky „jednoduchý“ a snadný
snadný – golf je taky jeden jedinej ublbanej švih – a asi proto je to tak
těžký
…
07.12.2008 21:30:10 #9
(Pavel_Elan_SLX, ) Pokud máš nejistý pocit v oblouku, tak běž na www.carv.cz. Zkus carving opravdu radikálně a až se pak vrátíš k normálnímu carvingovému ježdění, bude ti to připadat jako brnkačka.
07.12.2008 21:41:20 #10
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
jistotu získáš jedině a nejsnadnějc na doporučovaným serveru:-)…- to by
mě teda nenapadlo … a
pokud bys tam k něčemu měl nějakou připomínkul, tak tě sprdnou a
vyhoděj
…
07.12.2008 23:39:58 #11
(arsi, ) správnom carvingovom fóre býva celkom sranda.Lyžovať sa tam nenaučíš(vyučujú iba carving:)))),ale pre jedincov ktorý sa vyžívajú v tom,že im niekto poriadne vynadá to musí byť slasť:-)
08.12.2008 01:04:31 #12
(Jiří Černý, ski.cerny@centrum.cz) lyžařský stařešina bych mohl říct, že malý posun se neprojeví vůbec.Vzpomínám si na příběh, kdy reprezentantka Víťa Kantová-Raclavská na začátku 70.let minulého století zjistila po sezóně, že získala titul mistryně republiky na lyžích,kde měla vázání namontováno o 4 cm jinde. To ovšem ještě nebyly lyže krojené .Dnes je potřeba respektovat montážní bod stanovený na lyžích výrobcem. Dokonce na lyžích některých výrobců montážní bod vyznačen není. Znají jej u každé délky lyží pouze servisy, nebo vám jej sdělí výrobce., I když nyní sjezdařská vázání, kde výrobci umožňují i posuny + nebo – 15 mm ve směru osy lyže jsou běžně k mání, zkušenosti ukazují, že to málokdo využívá. Testování mnoha cvičitelů a závodníků dokázala, že malý posun někdy nepozná ani profesionál.Ovšem pravověrní carvisté, milující extrémy , si vázání montují dle svých zkušeností a okamžitých potřeb.Máte-li ovšem pod vázáním odložku 30 mm a lyže 150 cm, je všechno jnak. Jiří Černý, soudní znalec.
08.12.2008 08:56:59 #13
(jarda, ) bych si nesouhlasit. Dle všude možně nekolikrát citovaného testu zkušeností vlastních i jiných diskutérů – montážní bod není vlastně vhodný pro nikoho, až snad na pana Průměra – právě proto, že je to jakýsi průměr. V dnešní době velmi snadno přestavitelných systémů bych naopak každému doporučil si s posunem pohrát – přestavení je často otázka několika vteřin. Klidně zkuste posunout 3cm dopředu, proti tomu co tam máte, potom naopak 3cm vzad a jestli zjistíte znatelné rozdíly v chování lyže, tak už vás to samo donutí, najít si ten svůj bod. Pokud rozdíl nepocítíte, dejte zpět na montážní bod. Ještě se často doporučuje použít jako výchozí pozici centrování „ball od foot“ na střed aktivní délky lyže – někde v dřívějších diskuzích, to zájemci mohou najít.
08.12.2008 09:12:22 #14
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
máš Jardo pravdu – máš pro to cit – ale já jsem hejbání
s vázáním nikdy na lyžích nepoznal – a to mám zkušenost ze svojí
půjčovny, kde si občas stoupnu do lyží po někom kdo měl špičku
vázání na velikou, nebo naopak na malou botu ± 5 cm posunutou … Jo a to
s tou Víťou, jak píše Jura, si pamatuju – podobně jako pár
jinejch případů omylem špatně namontovanýho vázání. Juru zdravím
.
08.12.2008 15:34:35 #15
(DD, ) Ďakujem, neprosím ! Toto skvelé fórum s unikátnou grafikou poznám.
09.12.2008 21:23:25 #16
(JohnyPes, ) Ahoj__o vikendu jsem jezdil svoje slalomky SL06 155/11 a zkusil jsem i kamarádovo universaly HEAD 177/13 (asi)__lyže měly stejně dlouhé paty, ale špičku měly HEADy delší o těch 20cm, tedy HEADy relativně botu posunutou dozadu__rozdíl v jízdě je to výrazný, zejména v hlubším sněhu, ty HEADy se mnohom hůře nakrajovaly do oblouku na hraně a v rozbitém povrchu se hůře ovládly, zato šlo s nimi pěkně smykovat, perfektní pro zahájení oblouku smykem a dokrojení po hraně__aby HEADy dostaly pozici boty jako u slalomek, znamenalo by to posun boty vpřed o cca 10cm__H .
10.12.2008 08:31:56 #17
(jarda, ) doplním jeden postřeh. Když jsem si probíral na kterých lyžích se mi jezdí/lo nejlépe, tak první místa obsadily modely kde platí, že Ball Of Foot= střed aktivní délky lyže, naopak nehůře na těch, kde jsem byl vzadu. Tím nejhůře přitom přitom nemyslím celkové chování lyže, ale právě to, co zmiňuje JohnyPes – zahájení oblouku. Má rád, když se lyže po naklopení pěkně hned, sama a od špičky zakousne a řeže. PS. Jedinou (zatím) vyjímkou z pravidla jsou B5i ve 152cm, ale to jsou svojí geometrií lyže tak trochu mimo běžné kategorie.
10.12.2008 09:00:05 #18
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
že jsem se nikdy nesoustředil na posuzování, jakej rozdíl může bejt při
posunu boty dopředu-dozadu. Vždycky jsem si do toho stoupnul aniž bych
zjišťoval, kde ta bota je a zřejmě se tomu jen přizpůsobil. Třeba
u svejch závodních lyží jsem s tím nikdy nehejbal – tam jsem to
vždycky dal do místa, jak předpisoval výrobce a šlus … Teď když mám díky Hangl
F1 možnost s tím na slalomkách dost výrazně dopředu-dozadu pohnout, to
třeba vyzkouším a dám vědět
…
10.12.2008 14:45:52 #19
(arsi, ) podobné,alebo rovnaké články kde sa spomína,že napríklad na
3rd International Congress on Skiing and Science vyšli výsledky testu
v prospech BOF=CRS.Teda že keď sa testérom tieto 2 body kryli,jazdilo sa im
najlepšie.Podobné výsledky vyšli aj na iných amerických
testoch.Potvrdzuješ to aj z vlastnej skúsenosti.
Moja otázka na teba:ako si učíš CRS,teda stred aktívnej dĺžky lyže?Lebo
ak je to kontaktná plocha sklznice s odpočítanou špičkou a pätou,tak na
mnohé závodné lyže by som sa nevošiel s viazaním na dosku lyže:-)Totiž
aj v uvedených testoch sa spomína,že pretekári+športovo agresívni jazdci
prirodzene tlačia celé ťažisko tela dopredu(vrátane hrudníka a rúk) a
teda nepotrebujú byť posunutý aj s celým viazaním dopredu.Ako všade aj tu
je to na posúdení každého jazdca.Vo výsledkoch testov treba trochu
počítať s tým,že Amíci sú dosť pohodlný národ:-)Individuálne
testovanie nezavrhujem,ba práve naopak odporúčam.Aspoň pre
spestrenie/zábavu:-)Ak to deda lyža a viazanie umožňuje.Keď som si pred
pár rokmi cvične na slalomkách(165cm) ktoré som vyraďoval premontoval
viazanie dopredu asi o 3 cm,začal som v oblúku „prepadávať cez
špičky“.Na obračkách by posun dopredu určite pomôhol pre ľahšie
nakrojenie oblúka od špičky.
10.12.2008 18:42:26 #20
(DD, ) Po prvých reakciách na moju úvodnú otázku som si pripadal mierne povedané ako debil. Teraz to vyzerá tak, že som sa predsa len nepýtal na hlúposti.
10.12.2008 20:54:03 #21
(JohnyPes, ) Ahoj__je pravda, ze na SPIDERech, co maji botu dost vzadu, jsem musel mnohem vice tlacil nohy vpred pri carvu, nez na slalomkach, pridany moment tak evidentne kompenzuje pusobeni sily na rameno, vznikle posunem boty vzad oproti stredu lyze__otazkou zustava ten CRS, co to vlastne je, uz jsem v Jardovo linku dal dotaz__zajimalo by me, zda je treba mit BOF na nejuzsim miste krojeni lyze, osobne si myslim, ze to nehraje roli, ale ze je podstatna pozice BOF vuci tezisti plochy lyze__nicmene jsem nezkusil vzit allroady a soupnout na nich botu o 10cm vpred dtto slalomky, takze jen moje smyslenky :o) __ Honza
20.12.2008 09:58:36 #22
(jarda, ) určuju skutečně jako střed aktivní délky lyže. V praxi tak, že u lyží zvednu brzdy, položím lyže plochami na sebe a stáhnu k sobě svěrkami. Do mezery mezi patkami a špičkami lehce natlačím oblíbené platební karty a mám aktivní délku. Někde v minulých příspěvcích jsem uvedl pár porovnání montážních bodů s metodou BOF/CRS. Kupodivu? alespoň v mém případě vycházely nejmenší rozdíly u RS slalomky a jedné obřačky, druhá obřačka měla dokonce montážní bod více vepředu než vycházel BOF/CRS.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.