Nové lyže Atomic 2009/2010
27.01.2009 05:23:43 #1
(ivan, ) Konečně se na sněhu představila kolekce 2009/10, tedy na příští sezonu. Očekávaná mnohem víc než ty předchozí, neboť i Atomic už (KONEČNĚ, soudruhům z Altenmarktu to trvalo) sáhl po sendvičích a dřevě. Nakolik se to projeví, ukáže až větší zkušenost (s více modely včetně „lidových“) a čas (životnost), ale v každém případě je to svého druhu událost a pro lyžaře důvod k těšení. Zatím jsem pojezdil dva nejvyšší modely „GS“. Ten, který by měl nahradit dosavadní nejvyšší GS:12 pb, je značený jako Race GS (Art.-Nr. A 100200) a je typickým příkladem současného trendu 70mm hybridu „obřákovo-slalomkovo-krosového“. S mírami 114–70–99 vychází v délce 179 cm radius 18,4 metru. (Připomínám, že stávající i loňská GS:12 měla ve 180 cm 111–66–94 a 19 m, příbuzná SX:12 ve 176 cm 115–68–98,5 a R 17, takže tahle nová lyže má trochu blíž k té populární a vděčné SX.) Je s ní ale lepší svezení. Asi i proto, že je to DoubleDeck, tedy lyže s použitím principu VarioFlex. Na základní část lyže je nasazené ono „druhé patro“. Skutečným „deckem“ je ale jen ve středu (tam dodává lyži tloušťku až 27 mm), směrem ke koncům se zužuje a ztenčuje na jakousi přítlačnou, kluzně fixovanou lištu, známou už se stávajícího VarioFlexu. Celý tento horní díl je u této 179ky dlouhý 143 cm (sahá asi 20 cm od špičky a 14 cm od patky) a na koncích široký 40 mm. Lyže konstrukčně vypadá jako stávající závodní obřačka se zakapovanými bočnicemi. Jede opravdu pěkně. Bytelný střed je cítit, dává jistotu v náklonech, hezky podrží. Lyže má bezvadný výjezd z oblouku-rebound, přitom se svým relativně malým radiusem snadno točí. Jezdil jsem ovšem na naprosto ideální vodivé pevné pistě, na níž musí fungovat každá slušnější dobře udělaná lyže. V těch 179 cm je oproti obřačce logicky poněkud méně „tempofest“, ale tento limit asi bude kdesi na horní hranici schopností cílové skupiny uživatelů. Řekl bych, že má šanci stát se jedním z vyznávaných nástrojů náročného sportovního jezdce. Pokud už nepokračuje řada SX (a ve světle této lyže nevidím důvod, proč by musela), je tu důstojný ba lepší nástupce. Opravdu jsem se svezl, a to se obvykle na lyže „podobřákové“ koukám spatra. Zato druhý nejvyšší model, poněkud nelogicky značený jak „Race GS“, tak i „Race TI“ (Art.-Nr. A100250), pro mě byl určitým zklamáním. Ne ale lyže jako taková: je to klasický sendvič s bočnicemi a to, co od lyže její konstrukce a jejích parametrů lze čekat, rozhodně plní. Zklamáním pro mě je spíš to, kam se kategorie „GS“, dosud stále žonglující s obřákovou terminologií, dostala. Tenhle kousek už s „GS“ nemá kromě písmenek v názvu vůbec nic společného. S mírami 118,5–72–104 má širší patku a zhruba stejnou špičku jako stávající SLALOMKA! Díky bytelnému středu 72 mm sice vychází oficiální radius na 16,2 m (tedy zhruba těch 16 m, které má dosavadní SX:12 a SX:11 ve 169 cm), ale tahle lyže skoro jako slalomka i točí! Jistě to byl záměr a jistě to mnohé osloví a uspokojí (a když jich bude dost a dostaví se komerční úspěch, bude účelu dosaženo), ale mně to u druhého nejvyššího „GS“ modelu přijde až příliš blbuvzdorné a samozatáčecí. Což zároveň můžete brát jako většinově nerelevantní výkřik obřačkofilního staromilce. Neboť jínak sendvičový „feel“ sedí a lyžička to je jedna „zatáčekchytivá – kurvenfreundlich“ radost. Dál pak je ještě oživená LT. Ta by měla být hierarchicky třetím modelem a svezu se na něm snad ve středu. A snad i na dalších. Včetně DD VarioCutu. Ten má oproti prototypu, o němž jsem referoval na jaře, prodloužené podélné „naříznutí“, takže uvidíme, jak se liší a kam se posunul. Lyže jsou i designově trochu jiné. Od Salomonů si vypůjčily typický lehce trojúhelníkovitý tvar špiček. Použitá vázání byly Neoxy 412, druhá lyže měla stávající desku pb.
27.01.2009 06:55:06 #2
(ivan, ) Zapomněl jsem uvést, že ta druhá recenzovaná, Race TI, byla v délce 175 cm.
27.01.2009 10:28:46 #4
(arsi, ) ..dosť častý problém týchto modelov.Aspoň,že sa firma k tomu postavila správne.Celkom by ma zaujímalo čo bude zo závodnými viazaniami Atomic v ďalších sezónach.Vraví sa,že bude konečne nový model.Alebo sa na to vykašlú a nechajú si ho vyrobiť v Salomone?Každopádne Ess v.a.r je už naozaj starý model:-)
28.01.2009 05:38:03 #5
(ivan, ) Zatím pořád starý dobrý Race. Ti hošíci, co tady tu novou kolekci obhospodařují, říkali něco o tom, že snad jsou prototypy nového, ale o něm se mluví už několik let a nemyslím, že by oni byli v obraze. Vzhledem k tomu, že původní Jaegerovo ne prádlo, nýbrž vázání Ess v.a.r. je z roku 1982, nové by docela slušelo. Pokud tedy bude opravdu lepší. Tahle skoro už vykopávka ve své relativní jednoduchosti a robustnosti (1018 s kovem) funguje. A nakonec v rentalové praxi milujeme i ty Neoxy, sice těžké, ale dobře a rychle přestavitelné, na rozdíl od různých sice lehoučkých a elegentních kreací od Salomonu, jež je za trest v minus 15 přestavovat a dolaďovat, navíc pořád s plochým šroubovákem.
28.01.2009 12:21:28 #6
(arsi, ) Ivan dík za info.Pár mužov vo svetovom pohári zo stajne Atomic má premiérovo na lyžiach iné viazanie než 1018-ku,tak uvidíme čo sa z toho vyklube.
31.01.2009 02:24:01 #7
(ivan, ) Trojkou řady Race je model Race LT (resp. ST u slalomek). Tam už je ono LT, implikující „long turn“, ještě více symbolické. Lyže má sice 74 mm, ale k tomu špičku a patku jak od slalomky, takže v nejběžnějších délkách jsou radiusy 14 – 16 metrů. Nemá uvnitř dřevo, nýbrž starý dobrý densolit, jede pěkně a ještě pekněji vypadá – vlastně na víc, než kolik stojí (jen 13 000 MOC/set). Analogicky konstruované, pojmenované a rozšiřující se jsou i slalomky (67 – 70 – 72 mm). Všechny s R do 12 metrů, takže zuřivé točivky. Hlavní kategorií kolekce jsou dvě linie nazvané Drive. Ta vyšší je doubledecková a většinu tvoří sportovní modely varioflexové včetně nejvyššího, který je totožný s nejvyšším Race GS. Pozměněný VarioCut má sice delší podélné „rozštěpení“, ale za jízdy na upravené pevné trati to ani necítíte a lyže se chová jako dobrá sportovní. Nižší linií Drivů jsou univerzálky až rekreační lyže 70 – 72 mm. Tím je nabídka sjezdovková vyčerpaná. Jak vidíte, už neobsahuje kultovní SX. To asi hodně lidí zmate, ale má to logiku: míry modelů Race narostly tak, že se vlastně s tradičními SX překryly. Race GS/VF 70 a VF 72 jsou více než dobrou náhradou dosavadních populárních SX 12 a SX 11. U Nomadů nás (byť na papíře) okouzlila nová 93mm Savage TI, mě na kopci s hromádkami naškrabané nesoudržné „soli“ s tvrdým podkladem nadchl suverénní Crimson TI. Všechno, na čem jsem pojezdil, drželo jak přibité, a to včetně poměrně levné univerzálky Drive Scandium Sport. Do regálů testcentra je budu rovnat s dobrým pocitem, že takové lyže lze s čistým svědomím chválit a doporučovat. Když pominu svou základní „ideovou“ výtku vůči trendu lyží až příliš blbuvzdorně točivých, byl jsem velmi spokojený. Můžete se těšit. Optimální scénář nám jich do testcentra podstatnou část dodá do půlky února.
01.02.2009 14:40:44 #8
(Honza, ) Ahoj Ivane, díky moc za info o nové řadě a hlavně za tvé
osobní dojmy z nových lyží. Nebudou náhodou ty nové Atomicy
s dřevěným jádrem jen zase s takovým tím tenoučkým proužkem dřeva
jako byly některé letošní. Už si přesně nepamatuji jména modelů, ale
vím že jsem to viděl a docela mně to pobavilo.
Jinak jsem narazil na jeden článek na iDnes (Vašut předvedl na lyžích agresi,
fanynky šílely), doporučuji pro pobavení. Hlavně mně zaujaly fotky ve
fotogalerii – mistrovy zelenobílé lyžáky se zadním nástupem
v kontrastu s řečmi o závodnické minulosti. Měli jste s touhle
testovačkou taky něco společného a nebo to byla jen akce Ameru?
01.02.2009 21:45:24 #9
(ivan, ) Tohle je na 99,9% ze začátku tohoto týdne, kdy probíhala několikadenní předváděčka nové kolekce pro obchodníky (a, jak je vidět, i Pažouty, Vašuty a podobné VIPy). Základna byla v Harmony, stan měli na tom malém vlíčku za hotelem, který přiléhá k medvědínskému Vodovodu (modré sjezdovce). Večer pak vždycky bylo testování u nás na Hromovce. Výjimkou byla středa, kdy se počasí zkazilo, Medvědín nejezdil pro vítr, a tak se to konalo u nás v testcentru. V rámci této několikadenní akce jsem také pojezdil a díky tomu referuju. Takže to byla akce českého zástupce a my jsme v tom fungovali především jako technická podpora. Jinak ty Vašutovy „šuplíky“ jsou roztomilý, takové retro-momenty jsou stále vzácnější
06.02.2009 22:46:31 #10
(ivan, ) Jednu chvíli to vypadalo, že první várku nových modelů přivezu už ve středu cestou z ISPO, ale nakonec prý dojdou v pondělí 9. února. Takže jakmile je stačíme namontovat (dejme tomu během úterka), budou k vyzkoušení a současně i letošní modely na prodej. Co přesně to bude, ukáže až vybalení z kartonů, budu referovat. Pokud opravdu dojdou, jak píšu, lze počítat se středou 11/2. Od čtvrtka 12/2 do soboty 14/2 včetně budou ale tyto nové modely a část stávajících na objednané akci v Alpách. Časem by pak měl dojít i zbytek objednaného. Měl by být dostatek (u nás) nejatraktivnějších sjezdovkových modelů, maličko jsme omezili allmountainy. Naopak „nepochopitelné“ retro Artis Compact a nově také Volkl P30 RS Super budou k mání pořád, jak jsem slíbil a předeslal v jiném vláknu
06.02.2009 23:42:22 #11
(Magda Glemmi, glemmi@seznam.cz) flachauskych ucitelu lyzovani – vazani by mela byt od Salomonu.
11.02.2009 23:03:10 #12
(ivan, ) V pondělí nám došlo 11 párů nových lyží, tedy něco přes třetina objednávky. Dneska jsme je nevyndali, v neděli budou zpátky a k dispozici. Jsou v tom ty nejzajímavější sjezdovkové modely (ale navíc i BC freestylovka Bent Chetler, rocker 142–123–134, ta ale normálně do testu nepůjde…). Dneska na měkkém rozježděném kopci jsem ještě pojezdil na DD VarioFlex 82 a bylo to fajn, i když příliš jednostranné podmínky na nějaký relevantnější závěr. Se 121,5–82–111 byla ale ve 174 cm trochu krátká na pořádné tempo, jemuž nenahrává ani R 17 metrů (ale takové holt dnešní lyže tohoto druhu jsou). Od neděle se taky vyprodávají lyže letošní, slevy 40 – 60%, největší na (málo ježděné) Nomady.
14.02.2009 08:00:49 #13
(David Horák, africatwin@email.cz) Ahoj, a kde najdu ten tvůj podnik? Hledám nové ski. Díky
24.02.2009 21:07:38 #14
(Honza Váchal, jan.vachal@post.cz) Ahoj Ivane, budou k vyzkoušení i Nomad Savage? Díky, Honza
25.02.2009 02:16:14 #15
(ivan, ) Vedle dolní stanice LD Hromovka, denně 8–16 hodin kromě pár kratšch akcí, kdy jsou lyže v Alpách. Nomad Savage jsou objednané v nejdelším provedení. Kdy dojdou, nevíme. Momentálně máme těch 11 zmiňovaných kousků, z Nomadů jen jedny 17?cm Crimsony.
13.03.2009 01:07:34 #16
(ivan, ) Lyže konečně včera dorazila a dneska ráno jsem ji odpanil.
Připomínám, že je to nový nejširší allmountain, v naší délce 186 cm
133–93–122, tedy R 19 metrů. Na rozdíl od ostatních užších Nomadů je
uvnitř kombinace dřevo + densolite.
Jestliže lze Crimsony 86 mm považovat za lyže cca 50/50 (někdo by možná
tvrdil, že 40/60, pro freeridera to jsou naopak „běžky“), Savage bych
tipl na 30/70 (25/75). Na můj vkus jsou trochu moc tvrdé v ohybu, pro své
určení více do terénu a do měkka by snesly měkčí špičku, která by
lépe kopírovala terén, více pohlcovala nerovnosti a nejspíše i méně
„ryla“ v měkkém. Dneska před 10. hodinou, kdy už se udělal poměrně
nekomfortní a místy „mejdlovatý“ kopec, nebyla na tvrdším podkladu
extra pohodlná. Chce důvěru a (umět/chtít) položit se do oblouku (či
„dostat nohy od těla“, řečeno jinak), pak se na hraně odmění. Pokud by
byly podmínky jí vyhovující ještě lépe, byl by požitek vyšší. Dneska
byly příjemnější a přiměřenější spíše 86mm Crimsony TI (máme
176 cm). Ty jsou v této délce měkčí (někde mezi letošními měkkými
Crimsony a značně tvrdými Crimsony TI) a v dnešních podmínkách
podstatně bližší lyži sjezdovkové.
Suma sumárum se mi po dnešní omezené zkušenosti Savage TI 186 cm jeví
jako lyže už poměrně výběrová. Zatímco 86mm Crimsona doporučím bez
obav každému dobrému lyžaři, tady už bych byl opatrný a upozorňoval na
potřebu zvykat si. Pro toho, kdo není běžně víc mimo pistu než na ní,
už asi nebude.
14.05.2009 18:43:35 #17
(ivan, ) Tak jsem se konečně dostal i na racestock. Obřačky, jak
jinak.
Základní informace je, že prý všechno 09/10 je už jenom varioflexové.
Nevím, jestli je to dobře (přece jenom nepevně spojené díly jsou apriorně
podezřelé, ale člověk by zase neměl být konzerva zatvrzele odmítající
věše kromě klasického sendviče, lepidla a šroubu napevno), ale je to fakt
a výsledky se ukážou.
Model 191 cm je ve vyzkoušené tvrdosti 45/35 (to je cca trochu tvrdší než
pomyslný průměr) je prostě lyže pro chlapa, kterej umí zatočit. Volně
paráda, do tyčí bych chtěl o něco měkčí. Trochu se bojím, že to, co
mám na příští zimu objednaný, bude tvrdý moc. I když – ale to až
o pár řádek dál…
Je zajímavé, že skoro stejná lyže (46/36) v délce 186 cm mi přišla
oproti prvé víc zatáčivá, než bych čekal. Jenže, bohužel, tohle
všechno asi je zkreslené mou osobou. Po dvou týdnech pauzy (to je, když
celou zimu jezdíte skoro denně, vážně znát, u mě určitě) jsem se
rovnou (navíc z auta po noční jízdě) postavil na těch 191. Každou
další jízdou jsem se rozjížděl a navíc sníh maličko měkl, takže moje
pocity klamou. 46/36 je přesně to, co jsem ve 186 cm před třemi lety cítil
jako ideál. Fakt pěkný. Podobně jako komerční modely měly i tyto docela
měkkou špičku (pozor, ne „přední část“, nýbrž opravdu
„špičku“).
Pak jsem ji ale uviděl a posléze i osahal. A svět jistot, že prostě
varioflex = měkká špička, se mi zhroutil. Lyže 191 cm popsaná pro
Järbyna, byla TVRDÁ. A když píšu, tvrdá, myslím opravdu TVRDÁ!!!
I trochu jiná, rozměrově i spojením spodního a vrchního „modulu“.
Nevím ovšem, jestli to nebyl nějaký přehnaný a neosvědčený
prototyp – čemuž by nahrávalo i to, že jej klidně nechali prohýbat
jakési individuum, byť k tomuto testu přihlášeného maníka…
Pak jsem ještě vyzkoušel středně tvrdé Völkly 187 cm (paráda), tvrdší
Fischery 188 cm (fajn, ale odložte je, jakmile jarní sníh změkne, dírou ve
špičce lítá hlavně v přímé jízdě sníh až do ksichtu) a jako
laskominku Dynastary Filipa Trejbala (do Kitanových Elanů, taky tvrdolínů,
bych se botou bohužel nedostal). Ale víc o tom buďto v blogu, nebo ve
SNOW – nemůžu to všechno vyplkat už teď tady v diskusi…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.