elan SW 14 druhy dojem
30.03.2009 01:04:33 #1
(radek, ) ahoj vsichni tak se vratil s italie po tydennim lyzovani na kursu lyz. instruktoru a podelim se s vami o druhy a delsi dojem z techto novych lyzi. takze zopakuju mam -elan speedwave 14 dual titanium 168 cm,116–70–105, r- 13,3m, merim 178 cm vazim 88 kg, styl jizdy mam pomerne agresivni (moc nehranim zakousavam hrany, spis takovej racecarving) podminky lyzovani byly solidni – absolutni jasno, snih rano po 1001 premrzly a odpoledne dole spise brecka. lyze opravdu skvele vede, diky sve delce je v naproste pohode i pri pomerne vysoke rychlosti (myslim jizdu po hranach, jizdu „naplacato“ moc nemusi, to se klepe jak ja pri zaslechnuti slova ucitelka ), velmi slusne drzi na tvrdem az ledovem povrchu (ale opet to chce se nebat kousnout hrany), radius by tedy mohl krapanek mensi (asi bych ted uvazoval o delce 160 cm), pomerne nerada se lyze necha premlouvat do dlouheho smykaveho oblouku , to ji sebemensi nerovnost nebo zmrazek rozhodi, naprosto libove se ale lyze chova v tezkem snehu a „roznahnanem“ terenu kde ostatni chytali balanc, tam jela jako tank naprosto bez zavahani,ale opet po hranach. jedina vec me na ni mrzela , ze na ni asi fyzicky nemam po prvni dni sem mel dojem ze asi druhy den uz nezvladnu a nevyjedu, tento dojem pretrvaval temer cely tyden(ty vecerni kalby ala sampano s vodkou nebo cervene s merunkou jiste nesly svuj dil, jedine co pomahalo byly pravidelne masaze od nactiletych studentek), ta lyze me fyzicky nicila. takze to shrnu : je to klasicka carvova lyze (spise pro race carv nez fun),pomerne tezka , tudiz se s ni musi i tak zachazet, jezdit pouze po hranach, nesoupat a nejezdit rychle „naplacato“, tudiz nic pro zacatecniky a lyzare se stehnama slabsima nez Arnie abych byl kompletni obsolvoval jsem jedno odpoledne na erarnich snowbladech( znacky lusti)a druhe odpoledne na erarnich „luštovkách“ RCT 140cm r-9m, ani jedno z nich me nenadchlo, na bladech sem jel jak na trni a lustaci me nejak nepodrzely na hranach, furt si nekam ujizdely, mozna pri te male delce vytezil pud sebezachovy a jizda po hranach me pripadala jako falesne hrdinstvi.kazdopadne na fun musi bejt luxusni, jak nam predvadela jedna dama v letech s medvedima usima na helme (snad si to neprecte:-).
31.03.2009 13:13:47 #2
(ivan, ) Vážení, souhlasili byste se mnou, že přece není normální,
aby komerční lyže s parametry 168 cm/13,3 m „fyzicky ničila“
jakéhokoliv jen trochu slušného lyžaře, najmě s poměrně robustní
charakteristikou 178 cm/88 kg (bez ohledu na to, jestli je to sádlo nebo
svaly)? Takovou lyži by přece nikdo nevyráběl!
Tady přece musí být něco špatně.
Kde může být chyba:
1. v lyži a jejím broušení (např. nulový odklon s konkávností ve
špičce)
2. v lyžaři (pokud není invalida, nespíše špatná technika)
3. v interakci lyžař – lyže, tedy v nevhodném způsobu používání
takové lyže, kdy od ní požaduju nevhodný jízdní režim a nepřiměřené
výkony.
Pokud neplatí 1, půjde nejspíše o kombinaci 2 a 3 s podezřením na
převahu 3.
Jak víme, pohybuje se lyžař při sjíždění v jakémsi poli sil
vnějších (především gravitační a odstředivá, ale také např.
pružnost lyže+desky coby nosníku) a (jím generovaných) vnitřních. Jeho
aktivitu lze označit za „management“ těchto sil: cíleně nasazuje ty
vnitřní, aby využil či usměrnil ty vnější. Jak víme, je triumfem
současných vykrojených lyží možnost vysoce efektivně, tedy
s vynaložením relativně malého množství sil vnitřních, využívat síly
vnější. Lidově řečeno, lyže zatáčí „skoro sama“. Všichni
známe.
Krátká a hodně krojená lyže je v malé rychlosti králem takové
snadnosti. Už i velmi malé zahranění ji díky tvaru navede do oblouku.
Jenže od určité rychlosti musíme hranit více. Tím se už tak malý radius
ještě více utáhne, lyže „chce“ zatáčet, ukončovat oblouk a rychle
přecházet do dalšího. Když z ní ale chceme dostat oblouk delší, od
určité rychlosti už vlastně takovou lyži NEVYUŽÍVÁME, nýbrž spíše
KROTÍME. Neboli nasazujeme své vnitřní síly ne proto, abychom šikovně
využili ty vnější, nýbrž abychom je přemáhali.
K tomu si přidejme menší stabilitu krátké lyže, horší vedení, větší
nároky na udržování předozadní rovnováhy. Taková lyže je pak –
navzdory své tradované ovladatelnosti, zatáčivosti a snadnosti – vlastně
náročnější na jízdu než lyže delší. Což není žádný objev, nýbrž
i poznatek publikovaný (bez oné teorie sil) např. v testech DSV/FdS už
skoro před deseti lety. Tehdy i coby protinázor horování Supertestu pro
lyže co nejkratší včetně označování kraťásků do 100 cm za lyže
„plnohodnotné“.
Naproti tomu lyže delší a krojená méně sice nejde v nízké rychlosti tak
dobře do oblouku, ale od určitého tempa a nutného úhlu hranění je s nimi
onen management sil jednodušší a vnější síly jdou využít snadněji. Pak
už jen stačí VČAS a DOSTATEČNĚ lyži zahranit, ona se prohne a vyjíždí
střední a delší oblouk klidněji. K náklonu a zahranění potřebuju jen
dobře „přepadnout“ a udržovat vhodný úhel hranění. Na to nepotřebuju
žádnou velkou sílu, nýbrž cit pro hranění. Když navíc lze využít
pružnosti lyží, jež mi reboundem pomohou do nového oblouku, je taková
VOLNÁ jízda mnohem méně silově náročná než „krocení náročné
slalomky“.
Opakuju ale už až otravně, že základem je SPRÁVNÁ TECHNIKA!!!!!!!
Kdo ji nemá, s lyží a vnějšími silami se „pere“ a to ho vyčerpává.
Nadává si, že v létě bude muset najezdit o tisíc kilometrů na kole
víc, víc běhat, makat ve fitku… Což je fajn a ať to dělá, když chce,
ale se špatnou lyžařskou technikou se na lyžích bude trápit i cyklista
profík s ocelovýma nohama. (Takto kdysi přiváděl k zoufalství na
zimních soustředěních cyklistické reprezentanty na běžkách padesátník
Ivan Zítek, díky technice s úsměvem tam a tehdy, kde tihle jinak skvěle
trénovaní borci už měli dost.) Kdežto kamarádka Nicola v padesáti
letech, se 49 kily a celoživotním odporem k posilování dokáže
s úsměvem jezdit celý den, navíc zásadně bez holí a na čemkoliv, co jí
dáte. Protože TO UMÍ!!!
Zpátky k příspěvku: to, že je lyže „v naprosté pohodě i při
poměrně vysoké rychlosti“ a současně tě „fyzicky ničí“, přece
nejde dohromady. Buďto „v pohodě“ není, nebo je ta její „pohoda“
vykoupená takovou nepohodou tvojí, že bych o žádné „pohodě“
nehovořil. Ovšem se 168 cm a 13,3 m bych opravdu „naprostou pohodu“
nečekal. Jistě, dobrý lyžař i na tomhle kopec sjede, třeba i na
bigfootech, ale pohoda v tom není.
Závěrem dlouhého kázání bych tedy vyzdvihl dvě věci:
1. volbu vhodných lyží a
2. důležitost správné techniky.
To prvé je sice omleté, ale nepřiměřená nadobliba slalomkovitých lyží
ukazuje, že stále aktuální. A to druhé se mi stále víc jeví jako
základní. Dnešní blbuvzdorné lyže sice dávají lyžařům snadno a rychle
pocit, jak (lyžaři) umějí zatáčet, ale je to mnohdy ošidný klam. Ale to
jsem už psal i v nějakém tom článku ve SNOW…
31.03.2009 19:12:23 #3
(radek, ) to je tak dlouhy, ze sem na konci uz nebyl ani soustredenej na myslenku , kterou sem se docetl na zacatku. No nevim mozna ma technika nebude nijak prevratna, coz ani netvrdim, nebo me nohy nejsou na tuto zatez zvykle nebo jezdim prilis silove a neustale naplno. Asi bych rekl od vseho neco. Vetsi podil asi bude mit ta pauza 4 let kdy sem se na lyze dival jenom ve sklepe a fyzicky nijak nohy nezatezoval .Musim si dat pozor abych tu nevyplodil podobny 50-ti radkovy „eintopf“. Nic proti nemeckym jidlum :o)
31.03.2009 19:26:16 #4
(ivan, ) Máš pravdu. Takový příspěvek se do diskuse asi nehodí. Příště si to schovám na regulérní článek, navíc honorovaný.
31.03.2009 20:20:56 #5
(radek, ) tak sem prave shledl svoji jizdu carvovych oblouku natocenou na kameru a potvrdily se me obavy, ze ackoliv se pokousim o spravne zhraneni , zatlaceni vnitrniho kolena ke svahu a rozlozeni vahy, presto jsem v oblouku netrpelivy, jak pubertak pri pohledu na pamelu anderson, a nenecham lyze vyjet svuj radius, nybrz se jim snazim vnutit kratsi oblouk, cimz samozrejme prechazim do smykaneho oblouku a je to cele v riti. Dalsim nedostatkem je nedostatecne zatizeni predni casti lyze coz samozrejme prodluzuje take radius. takze mohu zodpovedne rici , ze tady Ivan se svym „mimoradne chaoticky promichanym eintopfem“ mel pravdu. z tohohle regulerni honorovany clanek asi neudelam.
31.03.2009 22:58:03 #6
(Mirek, mirko.vorisek@seznam.cz) Svou hlavní chybu zmiňuješ už v „prvním dojmu“, nenaučil jsi se carvovat na placce. Pokud ti to nejde na mírné sjezdovce, tam je to opravdu nejsnažší, na prudší se to nenaučíš. Něco si o carvingu přečti a vyraz znovu na modrou, ze začátku stačí naklápět lyže na hrany a nechat je zatáčet. Nohy tě na 99% bolí ze záklonu, snaž se být co nejvíce vředu, jazyk boty musíš cítit na holeni…
01.04.2009 00:27:01 #7
(radek, ) na mirne sjezdovce snad dokaze jet carv kazdej, jakmile je to prudci, tak se snazim lyze cpat do kratsiho oblouku (abych si udrzel rychlost) a nenecham je vyjet oblouk dle radiusu, poppr. me obcas ujizdi vaha na spodni lyzi, njn cviceni na to znam nazpamet(delal sem je kazdej den celej tejden), takze holt cvicit a cvicit
01.04.2009 21:06:46 #8
(Mirek, mirko.vorisek@seznam.cz) Vycházel jsem z této věty: „ale pak sem to vzdal, protoze ten tezky snih neodpustil jedinou chybu a hrany se zakousavaly do snehu jako ja do svickovy“. Vodivý sníh na mírné sjezdovce jsou ideální podmínky. Při přechodu z klasiky na carving je právě největší problém nechat lyže zařízlé přes spádnici. Proto každému začínajícímu carverovi doporučuju lyže s R 10–12m. Ty Lušťovky 140/R9m byly pro tebe ideální šance, tedy pokud hrany nebyly zcela v pr… Pokud můžu poradit, zkus si půjčit lyže 150/R10–11m, vyraz na modrou a nech lyže vykrajovat svůj přirozený oblouk a vnímej pocity z řezaného oblouku. Hlavně si hlídej těžiště ve předu, ze záklonu bolej nohy…
02.04.2009 10:20:25 #9
(radek, ) diky za radu , ale letos uz to asi nestiham , necham to na pristi rok, tech 13m radius mejch me musi stacit , na placce sam citim jak si lyze pri naklonu a vaze vpredu kraji oblouk sama, takze nejakej ten feeling co to ma delat uz mam, pristi rok pojedu s ucitelama lyzovani zas, tak to uz snad dotahnu aspon k cistemu racegarvingu
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.