Skipark Filipovice se nachází u obce Bělá pod Pradědem na úpatí Červené hory v nadmořské výšce 670–870 metrů a je vzdálen jen 10 kilometrů od města Jeseník.

Tento lyžařský areál je velmi mladý – vznikl teprve v roce 1998, kdy zde byl postaven 200 m dlouhý talířový lyžařský vlek TLV. V roce 2004 k němu přibyl další paralelní vlek stejného typu, tentokrát však již 450 metrů dlouhý. Velmi důležitá investice přišla v roce 2006, kdy byla vybudována 1. etapa systému technického zasněžování společně s kilometrovým přivaděčem vody.

O rok později byl přímo pod sjezdovkou postaven obslužný objekt se zázemím a restaurací s kapacitou 50 míst. Ve stejném roce byla nabídka sjezdových tratí rozšířena o modrou sjezdovku, která byla v roce 2008 vybavena rovněž systémem technického zasněžování.

Zároveň se již delší dobu připravovala výstavba sedačkové lanovky, jejíž trasa by byla prodloužena o 400 metrů na téměř dvojnásobek dosavadní délky a vedla by až na vrchol. Původně se počítalo se zcela novou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou, po neúspěšné žádosti o dotace z Evropské unie bylo rozhodnuto o výstavbě ekonomicky přijatelnější lanovky použité.


Zdařile postavená dolní stanice, v níž je integrován pohon lanovky a velín

Vzhledem k omezenosti nabídky použitých technologií v roce 2009 (použitých neodpojitelných čtyřsedaček je obecně k dispozici jen minimum) byla nakonec vybrána alternativa použité dvousedačkové lanovky od firmy Girak. Ta pochází ze slavného rakouského Zürsu v oblasti Ski Arlberg, kde přepravovala pod jménem Muggengratbahn lyžaře od roku 1974. Během svého provozu byla ovšem několikrát zásadně modernizována – v roce 1992 byla kompletně vyměněna pohonná stanice včetně elektroinstalace a řídicího systému a o dva roky později byl nainstalován také rozběhový pás. Konečně v roce 2001 byly vyměněny rovněž sedačky za nové od firmy Doppelmayr.

Takto byla lanovka v Zürsu v provozu až do roku 2009, kdy uvolnila místo svému nástupci – odpojitelné šestisedačkové lanovce Doppelmayr. Po demontáži byla původní technologie dovezena v srpnu 2009 do České republiky. Nový majitel lanovky rozhodl o její další modernizaci a původní motor tak byl nahrazen za nový od německé firmy WEG. Lanovka dostala rovněž novou řídicí elektroniku a dopravní lano od firmy ŽDB Bohumín.

Pohon lanovky je umístěn v dolní stanicí, napínací závaží o hmotnosti 28 t pak v stanici horní. Využit byl původní rozběhový pás, který přispěl k plynulejšímu nastupování lyžařů. Na trase bylo postaveno všech 11 podpěr, které byly k dispozici, jediné dvě tlačné se nachází za dolní stanicí. Největší volné rozpětí lana činí 170 metrů a nachází se mezi podpěrami č. 7 a 8. Délka trasy lanové dráhy činí 857 metrů při převýšení 198 m. Na dopravním laně je zavěšeno 112 sedaček, které přepraví na vrchol až 1 166 osob za hodinu. Projekt vypracovala firma Dikram, stavební část pak zajistila firma Stavpur z Jeseníku.

Výstavba lanovky byla zahájena relativně pozdě – teprve na přelomu srpna a září byly zahájeny terénní úpravy pro obě stanice a kácení lesa v horní prodloužené části. Ve druhé polovině října již ovšem byly usazeny všechny podpěry a vratná stanice a první lyžaře svezla lanovka 5. února 2010, o den později se pak uskutečnilo slavnostní zahájení provozu.

Skipark Filipovice se tak přidal ke stále přibývajícímu počtu jesenických středisek, která disponují lanovou dráhou (připomeňme, že až do roku 2002 se zde nacházely pouhé dvě lanovky). Dvousedačka ve Filipovicích byla první lanovkou od firmy Girak v České republice.


Dolní část trasy lanovky – podpěra č. 2


Společně s lanovkou bylo rozšířeno technické zasněžování na nový úsek prodloužené sjezdovky a v současnosti je tak zasněžováno 100 % sjezdových tratí ve středisku. Dále bylo rozšířeno bezplatné parkoviště a vybudována nová trafostanice. Celková hodnota investice se tak vyšplhala na 18 milionů korun.

Snadnou dostupnost areálu zaručuje jeho umístění přímo u hlavní trasy z Jeseníku do Šumperku. Celková délka sjezdových tratí po rozšíření činí 2,05 km a přepravní zařízení jsou schopna vyvézt za hodinu až 3 050 osob. Hlavní sjezdovka je dlouhá 950 m (v alternativě s modrou „objízdnou“ sjezdovkou až 1 100 m) a její šířka osciluje mezi 40 a 60 metry. Svah má severovýchodní orientaci a jeho průměrný sklon činí 23 %. Areál nabízí rovněž večerní lyžování.


Nastupování v dolní stanici s rozběhovým pásem


Dvojici stávajících lyžařských vleků nahradil v roce 2013 v délce 440 m z Itálie dovezený lyžařský vlek Doppelmayr. Zajímavostí je, že se na laně střídají jak jednomístné, tak dvoumístné unašeče. Pro plánované rozšíření areálu o druhou delší lanovku a dvojici nových sjezdovek byla ve stejném roce pořízena a dovezena technologie kompaktní odpojitelné čtyřsedačky Leitner z roku 1993 z italského střediska Ratschings (šlo o vůbec první nahrazenou kompaktní odpojitelnou lanovku Leitner, která jezdila v Ratschingsu pod názvem Rinneralm).

Z důvodu problémů s pozemky byl však tento nový projekt ve Skiparku Filipovice zatím odložen na neurčito a již dovezená čtyřsedačka byla nakonec postavena v roce 2017 v Černém Dole v Krkonoších.


Trasa lanovky a sjezdovky – na snímku podpěra č. 6