V roce 1985 byla v části Laliky zahájena výstavba dvousedačkové lanovky Tatrapoma, která byla jako první lanovka na Veľké Rači uvedena do provozu v prosinci 1990. Investorem lanovky byla Okresná správa cestovného ruchu v Čadci a hlavním účelem bylo zatraktivnit a rozšířit perspektivní středisko. Protože často vznikala situace, kdy v horní části sjezdovky byl ještě dostatek sněhu, ale v dolní části se již nedalo lyžovat, byla v roce 1994 mezi podpěrami č. 14 a 15 zřízena mezistanice na tažné větvi. Tu tvořily dvě jednovětvové tlačné podpěry.


Kabinka a sedačka před trojicí podpěr č. 15, 16 a 17

To na Dedovce se museli lyžaři řadu let spokojit s klasickými vleky. Ty však na zdejší široké mírné sjezdovce zabíraly mnoho místa a komplikovaly tak přejezd z jedné strany na druhou. To vyřešila v roce 2002 čtyřsedačková lanovka, která nahradila hned 3 dlouhé lyžařské vleky. Jedná se o neodpojitelnou čtyřsedačku s rozběhovým pásem od firmy Poma, která byla předzvěstí návratu firmy Poma na slovenských trh po téměř 25 letech. Dolní poháněcí stanice typu Alpha je umístěna v bezprostřední blízkosti parkoviště a zaručuje tak pohodlný přístup do střediska. Ve spodní části trasy byla lanovka vybavena jednovětvovou mezistanicí, od roku 2006 však již nepoužívanou. Výstavbou lanovky na Dedovce začal masivní rozvoj celého střediska, kdy se Veľká Rača během následujících let stala opravdovým Snow paradise se třemi lanovkami, několika vleky a kompletním zasněžováním.


Jednovětvová podpěra neodpojitelné čtyřsedačky Dedovka je pozůstatkem mezistanice, která se dnes již nepoužívá

Hned rok po výstavbě čtyřsedačky na Dedovce se Veľká Rača pustila do výstavby další lanovky. Nachází se v lokalitě Marguška a jedná se opět o neodpojitelnou čtyřsedačku s rozběhovým pásem, tentokrát ovšem již s nově vyvinutou poháněcí stanicí Unifix, první svého druhu na Slovensku. Narozdíl od Alphy je Unifix hřibovitého uspořádání a základním nosným prvkem je zde monolitický betonový pilíř. Lanovka nahradila dva již zastaralé vleky Tatrapoma, je ovšem vedena v nové delší trase. Současně s lanovkou zde vznikla také zcela nová sjezdovka Tomanova. Vyvrcholením investic na Veľké Rači pak byla výstavba kombinované lanovky Telemix na Lalikách.


Horní část trasy neodpojitelné čtyřsedačky Marguška

Po necelých 15 letech provozu již přestala kapacitně postačovat dvousedačková lanovka v části Laliky, nevyhovující byla rovněž nízká dopravní rychlost a dlouhý čas přepravy. Po výstavbě čtyřsedaček Dedovka a Marguška tak v roce 2004 investice na Veľké Rači vyvrcholily výměnou dvousedačky za novou lanovku. Zpočátku se uvažovalo o klasické šestisedačkové lanovce, po premiéře kombinované lanovky firmy Poma ve francouzském Orciéres bylo ovšem rozhodnuto ve prospěch Telemixu, v té době teprve druhého od firmy Poma na světě. Na jednom dopravním laně se tak střídá vždy 1 osmimístná kabinka a 10 šestimístných sedaček.


Dolní stanice lanovky Telemix Laliky – kabinka právě opustila zónu pro nástup do kabinek a se zavřenými dveřmi projíždí zónu pro nástup na sedačky

Výstavba nové lanovky byla zahájena koncem června 2004. V průběhu srpna byly vrtulníkem usazovány podpěry nové lanovky, v září a říjnu se montovaly obě stanice a ve dnech 25. a 26. října byl proveden záplet dopravního lana. Trasa lanovky byla v dolní části zkrácena – dolní stanice byla posunuta o 300 m výše, čímž byl zkvalitněn příjezd lyžařů k lanovce. Pohon o výkonu 633 kW i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici. Přepravu lyžařů zajišťuje 8 osmimístných kabinek Diamond od firmy Sigma a 80 šestimístných sedaček, celková kapacita činí 2 610 osob za hodinu. Modulární stanice typu Satellit jsou rozděleny na dvě zóny – kabinky se v zóně nástupiště a výstupiště pohybují rychlostí 0,3 m/s, sedačky v příslušné zóně pak 1 m/s. Cestovní doba se díky maximální rychlosti 5 m/s snížila na pouhých pět a půl minut. „Laliky Sky Express“, jak je nová lanovka pojmenována, byl slavnostně uveden do provozu 17. prosince 2004.


Horní stanice Telemixu Laliky se nachází v nadmořské výšce 1 047 m n. m.

Celková kapacita Veľké Rači se po uvedení nové lanovky do provozu zvýšila na 9 700 osob/hod. Středisko se stalo oblíbeným cílem návštěvníků ze Slovenska, Polska a České republiky, obec Oščadnica disponuje také vysokou ubytovací kapacitou (3 500 lůžek). Samozřejmostí jsou bezplatné skibusy ze záchytných parkovišť až do střediska. Výstavbou Telemixu rozvoj střediska ale neskončil. V létě 2005 byla Velké Rači postavena bobová dráha Alpine-Coaster firmy Wiegand, která patří se svou délkou 1 300 metrů k jedněm z nejdelších, a další atrakce jako lanový park nebo trojkolky. Další investicí by měla být výměna neodpojitelné čtyřsedačky Dedovka za odpojitelný systém.


Dolní stanice neodpojitelné čtyřsedačky Dedovka

Původní dvousedačka byla po demontáži složena a v roce 2006 prodána do Závažné Poruby, kde od zimy 2007/08 opět slouží lyžařům ve středisku Opalisko. Středisko Opalisko se nachází v předhůří Nízkých Tater u obce Závažná Poruba, asi 3 km od Liptovského Mikuláše. I zde má lyžování dlouhou tradici, v minulosti zde byla i jedna z nejprudších sjezdovek na Slovensku. Středisko disponuje 4 lyžařskými vleky Tatrapoma, ke kterým přibyla v roce 2006 dvousedačková lanovka Tatrapoma z Veľké Rači. Technologie lanovky byla částečně repasována a v průběhu podzimu 2006 opět namontována ve své nové lokalitě. Podle původních plánů měla nová lanovka sloužit lyžařům již v zimní sezóně 2006/07, pro různé technicko-ekonomické problémy byl její provoz zahájen až v sezóně následující. Dolní poháněcí a napínací stanice Delta byla umístěna níže než stávající vlek Tatrapoma H130, čímž je zajištěn snazší přístup do střediska. Nová lanovka přispěla ke komfortnějšímu lyžování v tomto nevelkém, ale známém středisku. Zajímavostí je, že se jedná teprve o druhou použitou repasovanou lanovku na Slovensku (tou první byla dvousedačka Girak ve středisku Plejsy z roku 1994).


Dolní poháněcí stanice dvousedačky na Opalisku