Kampenwandbahn
Na jihu Německa, asi 60 kilometrů od Mnichova, najdeme historickou
dvoulanovou čtyřmístnou kabinkovou lanovku z Aschau na Kampenwand. Ta byla
postavena v roce 1957 firmou Hasenclever a dodnes je provozována prakticky v
původním stavu, a to dokonce včetně originálních kabin! Ty byly v
uplynulých letech pouze vzorně renovovány a na lanovce je najdeme v celkovém
počtu 47 ks ve fotogenickém žlutém, modrém a červeném barevném
provedení.
Trasa lanovky s převýšením 841 m měří 2 480 metrů a je na ni
rozmístěno celkem 6 podpěr atypické konstrukce a lanový přechod před
horní stanicí. Pohon s motorem o výkonu 240 kW je umístěn do dolní
stanice, ve které najdeme i napínací systém. Velmi atypické a unikátní je
otáčení kabin ve stanici, které je místo klasického staničního oblouku
řešeno dvojicí otočných ramen. Přepravní kapacita činí 300 osob za
hodinu a při dopravní rychlosti 3 m/s, která dokládá spíše vyhlídkový
charakter této lanovky, trvá jedna jízda 14 min.
V horní části střediska, která je v provozu pouze v zimě, můžeme najít
dnes už také spíše historickou jednosedačkovou lanovku Roßleitenlift z
roku 1960 od firmy Pohlig, o něco novější dvousedačku Doppelmayr Kaltwasser
z roku 1977 a jeden lyžařský vlek.
Barevné kabinky dvoulanové lanovky Kampenwandbahn (titulní foto)
Hochriesbahn
Nedaleko lanovky na Kampenwand najdeme také vyhlídkový vrchol Hochries. Ten je zpřístupněn prostřednictvím na sebe dvou navazujících lanovek. Zatímco na prvním úseku s délkou 1 070 m a převýšením 200 m je provozována jednosedačková lanovka výrobce Wito z roku 1969, druhý úsek tvoří kyvadlová lanovka s kabinami pro 50 osob a s portálovou podpěrou před horní stanici. Vybudována byla na přelomu let 1972 a 1973 a jejím výrobcem je dnes již dávno zaniklá firma PHB (Pohlig-Heckel-Bleichert). Délka trasy činí 1 724 metrů při převýšení 636 m, obě kabiny jsou za hodinu schopny vyvézt 600 osob při dopravní rychlosti až 10 m/s. Pohon o výkonu 353 kW i napínání je umístěno v dolní stanici. Vrchol Hochries (1 569 m n. m.) je oblíbeným startovacím místem paragliderů.
Jednosedačková lanovka Hochriesbahn 1
Kyvadlová lanovka Hochriesbahn 2
Obersalzbergbahn
Přímo v Berchtesgadenu na jihu Německa se lze svézt s unikátní
historickou lanovkou Obersalzbergbahn. Jde o malou skupinovou kyvadlovou lanovku
s čtyřmístnými kabinkami a čtyřvozovým provozem, což znamená, že
ačkoliv jde o jeden poháněcí úsek s jedním tažným lanem, dané kabinky
jsou v provozu vždy jen na dolním, resp. horním úseku a v mezistanici
ležící přesně uprostřed trasy se musí přestupovat.
Dráha byla vybudována v roce 1950 místní firmou Voggenreiter a je
provozována dodnes v prakticky původním stavu, včetně originálních
kabinek, které jsou umístěny vždy po dvou ve skupině. Délka trasy činí 1
530 metrů při převýšení 490 m, na trase je rozmístěno celkem 9 podpěr
velmi zajímavé konstrukce - jde totiž o bývalé železniční stožáry
trakčního vedení. Horní stanice leží v nadmořské výšce 1 020 m n.
m.
Skupina historických kabinek Obersalzbergbahn v Berchtesgadenu
Jennerbahn
Na základě licence od firmy Von Roll byla v roce 1953 u Berchtesgadenu na
jihu Německa vybudována dvouúseková lanovka systému VR 101 s názvem
Jennerbahn. Dráha byla zpočátku provozována jako kombinovaná lanovka, kdy
byla vybavena jak otevřenými sedačkami, tak oválnými kabinkami Gangloff, v
obou případech se sezením bokem ke směru jízdy, tak jak to bylo u lanovek
typu VR 101 typické.
V 80. letech minulého století pak byly kabinky i sedačky na této lanovce
nahrazeny novými, již o něco hranatějšími od firmy CWA, koncept sezení
byl však i u nich zachován. Několik posledních sedaček bývalo nasazováno
jen příležitostně. Společně s českou lanovkou na Komáří Vížku šlo o
poslední dvě lanovky systému VR 101 v Evropě, dnes se však na této lanovce
už bohužel nesvezeme - v roce 2017 byla nahrazena moderní desetimístnou
kabinkovou lanovkou od firmy Leitner.
Dnes již neexistující dvoumístná kabinková lanovka Jennerbahn