Sjezdovky:
Lyžařský komplex zabírá podobný prostor jako francouzská Tři údolí,
koneckonců sám ze tří údolí sestává (Alagna, Gressoney, Champoluc),
nicméně je nesrovnatelně řidší. Jednotlivé svahy a údolíčka mívají
jednu jedinou lanovku se sjezdovkou, další se nachází zase jinde, mimo dosah
očí. Sjezdovky navíc nejsou dominantními kolonizátory krajiny, naopak jsou
do ní vsazené jaksi nenápadně.
Alagna – jihovýchodní svah s mimořádně dlouhou a náročnou sjezdovkou
s více než 1 700m převýšením, jednou tréninkovou pistou a dvěma
laskavými lehkými sjezdovkami:
- Passo Salati – směrem k mezistanici páteřní kabinové lanovky
Cimalegna se v mírném a zvlněném terénu schovávají lehké modré
sjezdovky (V4, V5), níže do mezistanice Pianalunga pak po příjemně
„houpavém“ začátku bočním údolím strmě klesá dlouhá a přímá
černá trať Olen (V3), která spolu s užším, točivým a červeně
značeným, ale místy i dosti strmým sjezdem do Alagny (V4) tvoří jednu z
nejdelších upravovaných tras v Alpách
- Bocchetta delle Pisse – málo frekventovaná tréninková trať s přímou
a velmi poctivě červenou střední pasáží (V2) nad mezistanicí
Pianalunga
- do údolí stéká řídkým lesem, po mýtinách a mezi chalupami velmi
„ostrá“ červená trať (V4), jíž nechybí zatáčky, terénní zlomy ani
náhlé změny sklonu, díky nimž je pocitově poměrně dost náročná
Gressoney – centrální údolí s nejhustší koncentrací sjezdovek
nejrozmanitějšího charakteru – přívětivé, lehce členité magistrály z
Passo Salati a Colle Bettaforca, černé sešupy ze Sant´ Anny a Gabietu i
velmi komorní a pestro-červené sjezdovky okolo Punta Jolandy:
- Colle Bettaforca – mírnější a dokonale zplanýrovaná červená
dálnice (B1), jedna z nejpohodovějších v celém areálu
- Sant´Anna – do údolí do osady Stafal padá proměnlivá
černo-červená trať (B3, B6) se zatáčkovitými i přímými strmými
pasážemi
- Gabiet – od mezistanice pokračuje traverz, z něhož se brzy do stinného
kaňonu odpojí proměnlivá černá trať s mnoha zatáčkami, která se
později narovná a jako přejezdová cesta doputuje na okraj osady Stafal (G6),
směrem k Punta Jolandě pak pokračuje v několika „schodech“ prostorná
červená trať (G5)
- Punta Jolanda – velkorysou a místy dosti strmou černou závodní trať
(G4) doplňuje klikatější červená (G3) s kratšími svižnými úseky,
dále pokračuje v několika zlomech až do údolí, jen úplný dojezd má
plošší
- Seehorn – přirozeným terénním zářezem klesá zpola opuštěná
přívětivá červená trať (G13), směrem na Gabiet a Stafal odtud směřují
užší a klikatější červené spojky (G11, G12)
- Passo Salati – dlouhá, poměrně přehledná, přitom velmi proměnlivá
červená trať střídající krátké hangy a mírnější pasáže (G7)
klesá do mezistanice Gabiet
Champoluc – velmi vděčné červené sjezdovky, tu přehlednější, tu
členitější:
- Sarezza – užší a klikatá, přesto záživná červená sjezdovka (C5),
která se rozšiřuje do příjemné zvlněné dálnice (C3, C4) a pokračuje
lesem až do údolí (C1), směrem k Frachey se prodírá úzkým kuloárem
ostře skloněná červená trať, která se postupně krotí (C6)
- Mont Ros – oblíbené proměnlivé modré a červené tratě řídkým
lesem (C10, C16), jimž dominuje prostorná sportovní traťm využívaná pro
tréninky (C11)
- Colle Bettaforca – přehledná, mírně zvlněná červená dálnice
(C14), která pokračuje po mýtinách až pod Mont Ros (C15)
Sněhové podmínky:
Zpočátku suchý kompaktní sníh ve všech polohách začal s postupující
oblevou níže v údolích a na osluněných svazích během dne vlhnout a
„žmolkovatět“, podklad přitom zůstával pevný. Na severních a
zastíněných svazích se držel příjemně „hebký“ prášivý sníh s
pevným, tolerantním podkladem. Drobné vytrhané kamínky se objevovaly jen
velmi sporadicky, o to ale nečekaněji.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Celý areál je bezproblémově propojen, zejména kabinkovými lanovkami a
expresními sedačkami, v okrajových lokalitách slouží pomalejší sedačky.
Na pár místech na sebe sjezdovky a lanovky pohodlně nenavazují – od
dojezdu sjezdovky v Alagně je nutné vyšlápnout zpět k lanovce cca 200 m po
asfaltu, v Gressoney dělí dojezd černé sjezdovky od „návratové“
kabinky cca 300 m (zčásti po sněhu), poněkud nepřehledná s chodbami a
schodištěm je i mezistanice Gabiet. Občas se vyskytnou „turecké“
záchody na horských chatách i ve stanicích lanovek.
Zalidněnost:
Ve všední den mírná na hlavních trasách (bez front), zcela minimální
pak v okrajových lokalitách (např. Punta Jolanda). „Namačkaná“ byla
vždy jen kabinová lanovka funifor na Passo Salati, rovněž ale bez front. Na
velké středisko bylo celkově velmi klidno, čemuž samozřejmě pomáhá i
rozptyl sjezdovek do velkého prostoru.
Občerstvení a aprés-ski:
Typické jsou malé „domácké“ horské chatky v rodinných rukou s
rozmanitou nabídkou vlastních specialit i obvyklých pokrmů (lasagne,
těstoviny, pizza). Nejsou tu žádné kapacitní samoobslužné restaurace
„tácovky“, vše je s obsluhou, přitom ale s mírnými cenami. Nikde v
údolí ani na svahu neduní jinde tak samozřejmé „juchací“ aprés-ski
bary.
Doprava do střediska a parkování:
Z Prahy vede příjezdová trasa přes Mnichov, Bregenz (po dálnici s
rakouskou dálniční známkou nebo přes město), Chur a Bellinzonu (zčásti
po dálnici se švýcarskou známkou) a dále přes Varese do údolí Valsesia
(zčásti po italské dálnici):
- Alagna – záchytné parkoviště v centru vesničky cca 300 m pod
nástupní stanicí lanovky (vjezd zakázán) – zdarma nebo za poplatek (dle
polohy)
- Gressoney – parkoviště u nástupních stanic lanovek – zdarma nebo za
poplatek (dle polohy)
- v místě fungují skibusy od ubytování k nástupním stanicím lanovek -
zdarma