Monterosa Ski - aktuální report z 25. - 27.01.2016 - SNOW.CZ

Monterosa Ski | aktuální report z 25. - 27.01.2016

Monterosa Ski - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)

Všechny reporty najdete i ve svém mobilu - stáhněte si aplikaci SNOW reporter!

Itálie Itálie - Aosta

průměrné hodnocení Monterosa Ski:
autor: Radek Holub - SNOW
hodnocení:
návštěva od: 25.01.2016 do: 27.01.2016
reagovat na report

Celkový dojem z návštěvy střediska

Monterosa Ski je možná jediné velké středisko v Alpách, které má atmosféru zapadlé „díry“ na konci světa, nikoliv rachotící továrny. Mohutná lyžařská oblast na italsko-švýcarském pomezí, jen přes hřeben od slavného Zermattu, si vybudovala pověst „tajného“ freeridového ráje – ten je sice momentálně kvůli nedostatku sněhu nedostupný, nicméně o to milejším překvapením jsou zdejší sjezdovky.

Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska

Sjezdovky:

Lyžařský komplex zabírá podobný prostor jako francouzská Tři údolí, koneckonců sám ze tří údolí sestává (Alagna, Gressoney, Champoluc), nicméně je nesrovnatelně řidší. Jednotlivé svahy a údolíčka mívají jednu jedinou lanovku se sjezdovkou, další se nachází zase jinde, mimo dosah očí. Sjezdovky navíc nejsou dominantními kolonizátory krajiny, naopak jsou do ní vsazené jaksi nenápadně.

Alagna – jihovýchodní svah s mimořádně dlouhou a náročnou sjezdovkou s více než 1 700m převýšením, jednou tréninkovou pistou a dvěma laskavými lehkými sjezdovkami:

  • Passo Salati – směrem k mezistanici páteřní kabinové lanovky Cimalegna se v mírném a zvlněném terénu schovávají lehké modré sjezdovky (V4, V5), níže do mezistanice Pianalunga pak po příjemně „houpavém“ začátku bočním údolím strmě klesá dlouhá a přímá černá trať Olen (V3), která spolu s užším, točivým a červeně značeným, ale místy i dosti strmým sjezdem do Alagny (V4) tvoří jednu z nejdelších upravovaných tras v Alpách
  • Bocchetta delle Pisse – málo frekventovaná tréninková trať s přímou a velmi poctivě červenou střední pasáží (V2) nad mezistanicí Pianalunga
  • do údolí stéká řídkým lesem, po mýtinách a mezi chalupami velmi „ostrá“ červená trať (V4), jíž nechybí zatáčky, terénní zlomy ani náhlé změny sklonu, díky nimž je pocitově poměrně dost náročná

Gressoney – centrální údolí s nejhustší koncentrací sjezdovek nejrozmanitějšího charakteru – přívětivé, lehce členité magistrály z Passo Salati a Colle Bettaforca, černé sešupy ze Sant´ Anny a Gabietu i velmi komorní a pestro-červené sjezdovky okolo Punta Jolandy:

  • Colle Bettaforca – mírnější a dokonale zplanýrovaná červená dálnice (B1), jedna z nejpohodovějších v celém areálu
  • Sant´Anna – do údolí do osady Stafal padá proměnlivá černo-červená trať (B3, B6) se zatáčkovitými i přímými strmými pasážemi
  • Gabiet – od mezistanice pokračuje traverz, z něhož se brzy do stinného kaňonu odpojí proměnlivá černá trať s mnoha zatáčkami, která se později narovná a jako přejezdová cesta doputuje na okraj osady Stafal (G6), směrem k Punta Jolandě pak pokračuje v několika „schodech“ prostorná červená trať (G5)
  • Punta Jolanda – velkorysou a místy dosti strmou černou závodní trať (G4) doplňuje klikatější červená (G3) s kratšími svižnými úseky, dále pokračuje v několika zlomech až do údolí, jen úplný dojezd má plošší
  • Seehorn – přirozeným terénním zářezem klesá zpola opuštěná přívětivá červená trať (G13), směrem na Gabiet a Stafal odtud směřují užší a klikatější červené spojky (G11, G12)
  • Passo Salati – dlouhá, poměrně přehledná, přitom velmi proměnlivá červená trať střídající krátké hangy a mírnější pasáže (G7) klesá do mezistanice Gabiet

Champoluc – velmi vděčné červené sjezdovky, tu přehlednější, tu členitější:

  • Sarezza – užší a klikatá, přesto záživná červená sjezdovka (C5), která se rozšiřuje do příjemné zvlněné dálnice (C3, C4) a pokračuje lesem až do údolí (C1), směrem k Frachey se prodírá úzkým kuloárem ostře skloněná červená trať, která se postupně krotí (C6)
  • Mont Ros – oblíbené proměnlivé modré a červené tratě řídkým lesem (C10, C16), jimž dominuje prostorná sportovní traťm využívaná pro tréninky (C11)
  • Colle Bettaforca – přehledná, mírně zvlněná červená dálnice (C14), která pokračuje po mýtinách až pod Mont Ros (C15)

Sněhové podmínky:

Zpočátku suchý kompaktní sníh ve všech polohách začal s postupující oblevou níže v údolích a na osluněných svazích během dne vlhnout a „žmolkovatět“, podklad přitom zůstával pevný. Na severních a zastíněných svazích se držel příjemně „hebký“ prášivý sníh s pevným, tolerantním podkladem. Drobné vytrhané kamínky se objevovaly jen velmi sporadicky, o to ale nečekaněji.

Komfort – lanovky, vleky a zázemí:

Celý areál je bezproblémově propojen, zejména kabinkovými lanovkami a expresními sedačkami, v okrajových lokalitách slouží pomalejší sedačky. Na pár místech na sebe sjezdovky a lanovky pohodlně nenavazují – od dojezdu sjezdovky v Alagně je nutné vyšlápnout zpět k lanovce cca 200 m po asfaltu, v Gressoney dělí dojezd černé sjezdovky od „návratové“ kabinky cca 300 m (zčásti po sněhu), poněkud nepřehledná s chodbami a schodištěm je i mezistanice Gabiet. Občas se vyskytnou „turecké“ záchody na horských chatách i ve stanicích lanovek.

Zalidněnost:

Ve všední den mírná na hlavních trasách (bez front), zcela minimální pak v okrajových lokalitách (např. Punta Jolanda). „Namačkaná“ byla vždy jen kabinová lanovka funifor na Passo Salati, rovněž ale bez front. Na velké středisko bylo celkově velmi klidno, čemuž samozřejmě pomáhá i rozptyl sjezdovek do velkého prostoru.

Občerstvení a aprés-ski:

Typické jsou malé „domácké“ horské chatky v rodinných rukou s rozmanitou nabídkou vlastních specialit i obvyklých pokrmů (lasagne, těstoviny, pizza). Nejsou tu žádné kapacitní samoobslužné restaurace „tácovky“, vše je s obsluhou, přitom ale s mírnými cenami. Nikde v údolí ani na svahu neduní jinde tak samozřejmé „juchací“ aprés-ski bary.

Doprava do střediska a parkování:

Z Prahy vede příjezdová trasa přes Mnichov, Bregenz (po dálnici s rakouskou dálniční známkou nebo přes město), Chur a Bellinzonu (zčásti po dálnici se švýcarskou známkou) a dále přes Varese do údolí Valsesia (zčásti po italské dálnici):

  • Alagna – záchytné parkoviště v centru vesničky cca 300 m pod nástupní stanicí lanovky (vjezd zakázán) – zdarma nebo za poplatek (dle polohy)
  • Gressoney – parkoviště u nástupních stanic lanovek – zdarma nebo za poplatek (dle polohy)
  • v místě fungují skibusy od ubytování k nástupním stanicím lanovek - zdarma

+ plusy

  • snad jediný velký lyžařský komplex v Alpách, který působí komorně
  • typicky italské červené a černé sjezdovky
  • dobré lyžařské propojení hlavních lokalit
  • výborné domácké horské chaty a gastronomie vůbec

- mínusy

  • na velkou oblast přeci jen méně sjezdovek
  • momentálně slabší sněhové podmínky, velmi omezující jízdu ve volném terénu
  • delší příjezd z ČR
zpět na přehled všech reportů reagovat na report

Níže naleznete další reporty ze střediska

24.02. - 01.03.2019  | Monterosa Ski

autor: Zlo
hodnocení:
Dojmy veskrze vynikající. Rozlehlý, nepřelidněný, členitý areál. Dominují poctivé červené, kde není problém nabrat ke 100 km/h i na snowboardu. Pár kvalitních černých se také najde (Olen, Jolanda). Krásné, cenově příznivé restaurace na svazích, nové lanovky. Věřím, že pokud je prašan, je to skutečně "freeride paradise" (neneštěstí sněžilo před měsícem, takže mimo sjezdovky šutry a sníh jako beton). Sjezd ze Salati dolů do Alagny přes 8 km po černé a následně členité červené je čistý nářez. Ubytování v Alagně skýtá nebezpečí, že při nepříznivém počasí a uzavření lanovky Salati jste odkázáni na sjezd do údolí, dvě modré a jednu červenou. Objíždět autem, resp. skibusem masiv do Staffalu nebo Champolucu znamená desítky kilometrů na silnici. I tak doporučuju, srovnatelné poježdění s mamutími "fabrikami" ve Francii jako Les 2 Alpes a La Plagne, ale v přívětivějším prostředí.

20. - 27.01.2018  | Monterosa Ski

autor: svena
hodnocení:

Středisko jsme vybírali podle vesměs pozitivních reportů a doporučení a určitě jsme udělali dobře. Jedná se o rozlehlý a vysokohorský areál v nadmořské výšce 1 200 až 3 030 m n. m. a nabídne kolem 130 km propojených sjezdovek v hlavním areálu.
Po příjezdu do Alagni Valsesia na vás dýchne pravá atm...

zobrazit celý report