Sjezdovky:
Velký výběr širokých tratí všech obtížností na severní i jižní
straně, zavřeny byly pouze Rodinná (4) a dolní části Zjazdárské (33) a
Panorámy (34). Musím pochválit perfektní značení tratí na severu, všude
jsou ukazatele, tabule a klasické "terče" s názvem a číslem svahu. Nejvíce
mne zaujaly tyto sjezdovky:
- **Pretekárska (1c, 1b, 1a, 1) ** - široká trať s dalekými výhledy z
vrcholu Chopku do Záhradek. Její nejzábavnější část je 1b a 1a (tedy
část z Konského grúně na Priehybu), protože je zde nejširší a i
větší davy se tu dobře rozprostřou. Také má velmi příjemný "světle
červený" sklon.
- Majstrovská (7) - užší než Pretekárská, přesto
však dostatečně prostorná pro širší oblouk. Vhodná zejména odpoledne,
protože na ní nejezdí tolik lidí, takže se na ní příliš netvoří
muldy. Černá část se nachází na samém konci a je opravdu plnokrevně
černě skloněná.
- FIS Konský grúň - Rovná hoľa (11a) - další
nádherná široká červená sjezdovka. Jsou z ní překrásné výhledy do
freeridových žlabů, má dle mého názoru dokonce černý hang a odděluje se
z Pretekárské. Bohužel její krásu objevilo mnoho lyžařů, takže zejména
odpoledne trpí přelidněností.
- Tréningová (31a), Krupová (36) - překvapivě prudce
(Tréningová téměř černě) skloněné sjezdovky vedoucí do Krupové,
nejnižšího bodu areálu na jižní straně. Většina lidí je dopoledne
vůbec nepoužívá, takže na nich dobře drží manžestr a je radost na nich
jezdit.
- Panoráma (34c, 34b, 34a, 34) - novinka letošní sezony,
původní traverzy byly rozšířeny a vybaveny zasněžováním, čímž
vznikla 6 800 metrů(!) dlouhá modrá sjezdovka. Dostála svému názvu,
protože jsou z ní opravdu pěkné výhledy do Horehronie, výhodou je také
to, že po většinu trasy se nemusíte odpichovat nebo bruslit, kromě konce
části 34c to stále dobře jede.
- Vyhliadková (32a, 32), Zjazdárská (33a) - tak akorát
prudké černé na jižní straně, už se opakuji, ale samozřejmě daleké
výhledy, bohužel tyto svahy, jakož i některé ostatní, nebyly příliš
upraveny, viz Sněhové podmínky.
- Jelení grúň (12) - nepříliš navštěvovaná červená
s mnoha terénními zlomy (velmi hravá), bohužel ale s nízkou sněhovou
pokrývkou, hlavně na samotném začátku a konci.
- Spravodlivá (3) - dobře utajená (v terénu není nijak
označená) černá, která se neupravuje. Naprostá nádhera pro sportovní
lyžaře, muldy jsou zde opravdu velké a trať je poctivě skloněná. Velkou
výhodu ale přináší právě její neupravenost – nikomu se sem nechce, se
mnou byli na celém svahu maximálně dva lyžaři. Jedna z nejzajímavějších
sjezdovek celého areálu.
Sněhové podmínky:
Od 20 (dojezd k lanovce A3 Grand – Brhliská) do cca 120 cm (vrchol
Chopku). Na všech tratích, kromě Jeleního grúně (12), ležela souvislá
vrstva sněhu, kamínky vykukovaly pouze na Panorámě (část 34a). Na drtivé
většině sjezdovek se bohužel kvůli vysoké návštěvnosti odpoledne
vytvořily muldy a ledové plotny. Také mě velmi mrzelo, že když jsem si
přivstal na ranní manžestr a v 8:30 se už vezl lanovkou nahoru, manžestr na
sjezdovkách sice byl, ale v tak příšerné kvalitě (hrboly, prohlubně,
ledové kuličky), že bylo lepší počkat, až lyžaři vytvarují povrch do
normální podoby. Problém se špatně upravenými sjezdovkami jsem zaznamenal
i na jihu, a to u sjezdovek Vyhliadková (32, 32a), Zjazdárska (33a) a
Derešská (35).
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Mix všech možných dopravních zařízení, staré vleky, novější vleky,
staré sedačkové lanovky, novější sedačky, nové sedačky s bublinou,
osmimístná kabinka, patnáctimístná kabinka, pozemní lanovka a Funitel:
- všechny tři bublinové šestisedačky (B1 Zahrádky – Rovná
hoľa, B2 Zahrádky – Priehyba, B8 Lúčky – Vyhliadka) jsou díky
polstrovaným sedačkám velmi pohodlné (B8 Lúčky –
Vyhliadka je dokonce vyhřívaná) a ve špatném počasí jsou díky
své bublině jasnou volbou.
- funitel Priehyba – Chopok (A1) zajišťuje kapacitní a
pohodlné (pokud si tedy sednete
) propojení severní strany s jižní, kabiny jsou
zavěšeny na dvou lanech, takže jí nedělá problém ani silný vítr.
- z jihu se na Chopok dostanete patnáctimístnou kabinkou Kosodrevina
- Chopok (A2), která disponuje deseti místy k sezení a pěti k
stání a díky polstrovaným sedačkám je velmi komfortní. Poněkud
zvláštní je ovšem přesun mezi čtyřsedačkou B6 Srdiečko -
Kosodrevina a právě touto lanovkou - po výstupu ze čtyřsedačky
musí lyžař vzít lyže do rukou a vyjít do krátkého kopce ke kabince.
Tento nedostatek bude naštěstí se zahájením příští lyžařské sezóny
odstraněn, protože už bude hotova nová kabina Krupová - Kosodrevina (na
kterou bude napojena samotná A2 Kosodrevina - Chopok), která
se už začíná budovat. Máme se na co těšit!
- nepříliš efektivní přepravu nabízí pozemní lanovka Jasná
– Priehyba (A4, též nazývaná Lienka) spojující horní stanici
čtyřsedčky Biela Púť (B3) a Funitel (A1), která má bohužel jen jeden
vůz a jede dost pomalu, takže pokud vám ujede před nosem, dlouho si
počkáte.
- příjemné je ovšem svezení osmikabinkou Grand – Brhliská (A3,
též nazývaná Grand Jet), která má netradiční oranžová skla a
lyžaře vyváží pod málokdy provozovaný Derešský kotol (na jeho provoz je
potřeba několik metrů sněhu). Vedle ní se vine modrá Vrbická
(10) s jedním červeným hangem (10a), jejíž
součástí je i zábavná Fun Zone se skoky a v dolní části i snowpark.
- naopak čtyřsedačku B4 Jasná – Luková jsem použil
jen několikrát, protože se u ní tvořily dlouhé fronty, po cestě všelijak
vibrovala a vydávala podivné zvuky a její doba jízdy mi připomněla
harrachovskou Deltu
.
- skvělou alternativu ovšem představuje odpojitelná čtyřsedačka
B5 Otupné – Luková, u které se fronty téměř netvořily
a která jela rychleji.
- vlek C14 Zadné Dereše je v dost zapadlém koutě na
jižní straně areálu, ale zajet sem se opravdu vyplatí – krajina tu
působí opravdu vysokohorsky a je zde klid.
Zalidněnost:
Jediný větší problém Jasné – až příliš mnoho lidí. Některé
hlavní tahy (např. Turistická (5), FIS (11), Biela Púť (13) ) byly opravdu
přetížené, už od rána byly rozbité a lyžovalo se tam v davech.
Příjemný únik od davů lidí představovaly Spravodlivá (3), Tréningová
(31a) a Krupová (36), na kterých naopak moc lidí nebylo. Zde jsou maximální
čekací doby u přepravních zařízení:
- Priehyba - Chopok (A1) - 20 minut, pokud jste chtěli
sedět, 3 minuty, pokud vám nevadilo stát a trochu se mačkat - docpávat
kabinky na konci stanice

- Grand - Brhliská (A3), Zahrádky - Rovná hoľa (B1), Zahrádky -
Priehyba (B2), Biela Púť - Jasná (B3), Rovná hoľa - Konský grúň (B7),
Otupné - Luková (B5), Brhliská (C5) - 5 minut
- **Zadné Dereše (C14), Jasná - Luková (B4) ** - 10 minut
- Kosodrevina - Chopok (A2), Srdiečko - Kosodrevina (B6) - 3
minuty
- Krupová I (C8), Krupová II (C9) - 0 minut
Občerstvení a aprés-ski:
Tady bych mohl psát o gastronomických zážitcích na sjezdovkách.
Restaurace Von Roll, která je vestavěna do původní stanice lanovky Von Roll,
má sice alpské ceny, ale i alpskou kvalitu jídel - vepřová panenka na
hříbkách s haluškami byla opravdu vynikající
. Pokud
hledáte jen rychlé občerstvení, můžete se zastavit ve Snack Baru Rovná
hoľa, který má menší sortiment jídel, všechna jsou ovšem chutná a já
mohu doporučit místní Germknödel. Pokud se chcete najíst levně, je jasnou
volbou Chata Kosodrevina na jihu. Nenechte se odradit příšerným designem
socialistické stavby ani nesmyslným systémem objednávání nápojů a dejte
si třeba výborné halušky s brynzou nebo kapustnicu
. A pokud byste
se třeba cestou domů chtěli stavit na něco k jídlu v Liptovském
Mikuláši, doporučuji restauraci Restart Burger, která kromě mnoha dalších
burgerů nabízí i místní specialitu - Liptov burger s brynzou.
Doprava do střediska a parkování:
Přijel jsem vlakem společnosti Regiojet z Prahy, vystoupil jsem v
Liptovském Mikuláši a do Jasné pokračoval autobusem. Cesta vlakem je velmi
příjemná a pohodlná, je tu i široký výběr různých jídel a nápojů,
takže hlady rozhodně trpět nebudete. Pro cestu zpět jsem využil stejnou
společnost, tentokrát ovšem novinku v nabídce - lůžkový vůz. I když je
vůz již staršího data výroby, cesta s ním je opravdu pěkná (vůz je
zrekonstruovaný).