Sjezdovky:
Paleta sjezdovek je velmi široká od modrých až po černé s tím, že
někdy je označení sjezdovek v této oblasti velmi záludné a zvlášť
odpoledne vám může dát zabrat sjet nejednu červenou sjezdovku.
Jednoduché sjezdovky - ty se nachází především v severní části
areálu, která je spojena s jižní částí "metrem" nebo v dolní části pod
Dantercepiesem na východě. Pokud nechcete jezdit vleky, tak pro úplné
začátečníky je vhodná především sjezdovka kolem kabinky Col Rasier,
která začíná hned u výstupu z metra v severní části areálu. Mezi
jednodušší v rámci areálu patří sjezdovky směrem z vrcholu Seceda do
Ortisei, které jsou spíše užší, o to ale směrově zábavnější (letos
nejeto). Jednoduché by měly být i sjezdovky v části Monte Pana, ale
nevyzkoušeno.
Jako střed hodnotím červenou Fermedu v severní části, která je velmi
široká a na vrchu krásně přehledná na bezpečný carving. Bohužel letos
byla zčásti obsazena závodníky, přesto šíře zůstávala velmi dobrá.
Pokud si chcete sjet lepší měřený slalom, tak zavítejte na nenápadnou
červenou Cicles. Jako červená je značena i varianta černého Saslongu v
jižní části. Celkově šíře není nic moc a v závěru při dojezdu k
lanovce je velmi prudká a úzká, takže doporučuju začátečníkům raději
sjet lanovkou. Podobné platí pro červenou z vrchu Ciampinoi, která je
součástí Sella Rondy. U nás by byla značena rozhodně černě. Na pomezí
černé se také pohybují sjezdovky vedoucí z Dantercepiesu do Val Gardeny.
Kolem Val Gardeny je tedy třeba být obezřetný.
Z černých stojí na prvním místě Saslong, jako hostitel sjezdu v rámci
Světového poháru. Po prudším začátku přichází carvingová dálnice s
pár oblými místy, které jsou ale přehledné. Největší padák začíná u
konečné kabinkové lanovky, kde se sjezdovka stále ve velké šíři lomí,
aby se později v užším profilu hravě kroutila do údolí. Na konci
přichází opět poctivý sklon, tentokrát již v užším podání.
Já osobně mám ale z černých raději tu, která má stejný začátek se
Saslongem až po chatu Sochers, u které odbočuje doprava a začíná se lomit
ve větších či menších spádech následovaných krátkými odpočinkovými
pasážemi. Nevýhodou této sjezdovky je nutnost na konci použít krátký
vlek (proč?) a kousek se "projít" do kabinky Ciampinoi.
Ještě bych zmínil zapadlou černou krásku Cicles v severní části,
která má po celé délce poctivý sklon. Bohužel ani by nevadila tak kratší
délka jako fakt, že je obsluhována velmi pomalou dvousedačkou. Na této
sjezdovce byl po ránu nastříkaný umělý sníh do 5 cm, takže super
polyžování "v prašanu".
Sněhové podmínky:
Mimo sjezdovky minimum sněhu. Na sjezdovkách dostatečná vrstva umělého
sněhu. Odpoledne několik ploten, ale při dostatečném nabroušení lyží
bez problémů. Počasí první den zataženo a -5 stupňů. Druhý den v rámci
Sella Rondy slunečno a mrazivo. Zajímavé bylo, že na několika sjezdovkách
byla nastříkaná menší vrstva neupraveného umělého sněhu, což za sebe
osobně kvituji.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Kabinky a sedačky, takže pokud člověk nechce, tak vleky použít nemusí,
ty jsou především pro začátečníky. Co mně mrzelo, tak u osmisedačky
Sochers Ciampinoi nefungovalo vyhřívání, byť mám historicky zafixováno,
že tam bylo. Při té zimě, která byla, by se docela hodilo. Z negativ
zmíním také nefungující pojízdný koberec k "metru", takže nutnost
šlapat.
Zalidněnost:
Vzhledem k horšímu počasí v neděli 8.1. se nikde nečekalo ani minutu a
na sjezdovách bylo minimum lidí. V pondělí 9.1. na Sella Rondě již bylo
plněji, přesto čekání na lanovky nepřesáhlo nikdy 3 minuty a na
sjezdovkách taktéž příliš plno nebylo.
Občerstvení a aprés-ski:
V neděli využita pro rychlé občerstvení chata na Col Rasieru s cenou
bagety kolem 5 eur. V pondělí potom na Sella Rondě nad Arabbou restaurace
Burz s obsluhou. I přes obsluhu ceny nebyly oproti okolí příliš vyšší a
ty panoramata za to stály. Pokud jsem správně viděl, tak na západní
straně byl i stánek.
Doprava do střediska a parkování:
Buď v St. Christině u lanovky za 5 eur na celý den nebo na menším
parkovišti v Selvě/Wolkenstein u kabinky Ciampinoi za 2 eur/hod. To má i
krytou dolní část, u které ale není automat na zaplacení.