Sjezdovky:
Val Gardena má sjezdovky rozstrkané po obou stranách údolí, a to ve
třech hlavních lokalitách:
Ciampinoi
Strmý a stísněný vrchol je přímo zpřístupněn ze St. Christiny i
Wolkensteinu, a je tak asi i nejrušnějším centrem Gardeny. Vedou z něj dvě
dlouhé černé závodní sjezdovky až do údolí, obtékané i červenými
variantami, místy ale úzkými a se strmějšími úseky. Pro méně zdatné
lyžaře je to spíš hektické místo, zvlášť směrem na Plan de Gralba
(strmý a frekventovaný jižní svah). Pohodový charakter má po překonání
vrcholového padáčku široká pláň směrem do St. Christiny, příjemná je
tamtéž i lehce odstrčená sjezdovka červená široká nad mezistanicí
Sochers, v jejímž okolí je letos nově postavená zábavná překážková
dráha a slalom.
Plan de Gralba
Příjemným, i když poměrně rušným místem je kotlina pod vrcholem Piz
Sella nad osadou Plan de Gralba. Trojici moderních sedačkových lanovek
obtékají kratší, pohodové modro-červené pláně, doprovázené
překážkovými drahami s klopenými zatáčkami, vlnami, průjezdy tunelem i
skoky, nechybí ani klasický snowpark.
Seceda
Méně rušným, ale o to příjemnějším místem je jižně orientovaná
pláň pod vrcholem Seceda s širokánskou červenou sjezdovkou, pohodově
modrým sjezdem do údolí a pár kratšími sjezdovkami kolem. Na opačnou
stranu pak dlouze stéká červená La Longia, jedna z nejdelších tratí
Dolomit s výletním charakterem v závěru, který podtrhuje ledopád, průjezd
soutěskou a množství chat s terasou. Fantastický je také výhled na celé
údolí s masivem Sella a stěnou Sasso Lungo jako hlavními kulisami.
Dále vedou tři velmi pěkné a dlouhé, převážně červené sjezdovky z
Danterceppies do Wolkensteinu (trasa Sella Rondy) a další výtečná dvojice
červené a černé sjezdovky stéká z Monte de Seura do komorního zákoutí
Monte Pana, kde jsou i cvičné louky – jak Danterceppies, tak Monte Pana jsou
však od hlavních lyžařských bodů „oddělené“ městem nebo
přejezdovými cestami. V okolí Passo Sella jsou spíš jen tranzitní
přejezdy Sella Rondy.
Sněhové podmínky:
Díky mohutnému sněhovému základu, čerstvému sněhu a nízkým
teplotám panovaly v druhé půlce března spíše lednovo-únorové než
březnové podmínky. Kromě dojezdů do údolí netály dokonce ani jižní
svahy.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky jsou sice převážně moderní, ale přesuny po údolí rozhodně ne
pohodlné – mezi Secedou a Ciampinoi jezdí pod městečkem St. Christina
metro, mezi Ciampinoi a Plan de Gralba jsou na spojovacích tratích dosti
strmé úseky. Na Danterceppies je nutné přejít silnici ve Wolkensteinu, na
Monte Pana zase vede z Ciampinoi dlouhá přejezdová cesta s rovinkou v
závěru.
Nejluxusnější je ježdění nad Plan de Gralba kolem nové 10místné kabinky
Pininfarina na Piz Seteur, vyhřívané 8sedačky Gran Paradiso, 6sedačky
Comici a 4sedačky Sotsaslong.
Naopak páteřní kabinky ze St. Christiny a Wolkensteinu na Ciampinoi jsou
nepohodlné, navíc s dlouhým průchodem kolem nástupních stanic.
Zalidněnost:
Na trase Sella Rondy a kolem hlavních křižovatek, jako je Ciampinoi,
chvílemi rušno až příliš, naopak na odlehlejších tratích, na Secedě a
zvláště na Montě Paně klidno až prázdno.
Občerstvení a aprés-ski:
Horských chat je kolem sjezdovek dost od jednodušších až po
gastronomické hvězdy (Comici s mořskými specialitami, Sofia s vyšperkovanou
místní kuchyní), vždy ve vyšší cenové hladině. Samoobslužné
„tácovky“ se prakticky nevyskytují.
Doprava do střediska a parkování:
Za parkování v „městských“ střediscích u lanovek se platí – v
St. Christině 5 eur / den.