13. - 18.03.2022 | Jungfrau
- autor: ing.kralik
- hodnocení:
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Jungfrau - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Jungfrau patří do výlohy ikonických švýcarských středisek, která lákají krajinovými krásami, ale i množstvím turistických atrakcí. Při množství lákadel a navíc značné rozloze oblasti hrozí, že na samotné lyžování zbyde méně času než při efektivním rytmu nahoru dolů. Každopádně se tu snadno pořizují zážitky na celý život.
Sjezdovky:
Největší lyžařský areál oblasti je rozpřažený mezi Grindelwaldem a Wengenem a přirozeně přitahuje nejvíce lyžařů. Zároveň je obtížnostně nejvšestrannější – jsou tu klasické dálnice (Männlichen), členitější tratě místy připomínající u-rampu (Läger), pohodové pláně (Wixi) i strmé padáky (Eigernordwand, Gummi), vždy s neodolatelnými panoramaty (od Jungfrau až po Wetterhorn). Záludnější jsou návraty do údolí – do Wengenu vede legendární, nicméně „bezproblémová“ závodní černá trať Lauberhorn, avšak do Grindelwaldu stékají dlouhatánské modré a červené s příjemnými pasážemi, ale i s plochými úseky, či dokonce protisvahy.
Menší First na jižních svazích nad Grindelwaldem vystélá členitou horskou kotlinu – nahoře je ideální carvingová pláň, uprostřed strmější a členitější červené tratě, ale i výtečný snowpark nebo crossová dráha. I odtud vedou dlouhé sjezdy do údolí – ten z mezistanice Schreckfeld (č. 22) je příjemný, vzdálenější od vleku Hohwald (č. 23) ale překvapí dlouhými rovinkami a protisvahy.
Nejvysokohorštější atmosféru a až 2 000m převýšení má Schilthorn – tratě jsou tu převážně sportovní, střídavě užší a širší. Opravdu pohodová je modrá trať podél 4sedačky Riggli na mezistanici Bort, naopak modrá ze Schiltgratu je spíše objížďková cesta. Spektakulární je zprvu dosti strmá černá z „bondovského“ vrcholu Schilthorn alias Piz Gloria, stejně jako průjezd z „horního“ patra kolem Bortu mezi skalami k Mürrenu. Nejjezdivější a kupodivu i poměrně liduprázdné jsou hravé červeno-modré tratě kolem 4sedačky Winteregg zcela na okraji areálu.
Sněhové podmínky:
Před polovinou února napadl zhruba půlmetr sněhu, takže sněhové podmínky byly parádně prašanové. Sníh postupně slehával a s přicházejícím teplem začal v nižších polohách a na osluněných svazích měknout a firnovatět. Jeho celková výška je podobně jako jinde na severní straně Alp vydatná, v nejvyšších polohách Schilthornu skoro třímetrová.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přístupové lanovky do všech zdejších areálů jsou mimořádně dlouhé – kabinkové lanovky na First a Männlichen patří k nejdelším na světě. Zdlouhavá je i cesta z Lauterbrunnenu na Schilthorn – visutou lanovkou, vlakem, dvěma sedačkami a nakonec ještě dvěma kabinami. Hlavní sjezdovky jsou ale vybavené vesměs rychlými sedačkami, občas s bublinou, jen na Schilthornu se nelze vyhnout ani pomalejším dvousedačkám. Na Kleine Scheidegg se dá jak z Grindelwaldu, tak z Lauterbrunnenu vyjet panoramatickým vláčkem.
Zalidněnost:
V oblasti se pohybuje značné množství turistů, mnoho z nich – zvláště z Asie – ale míří hlavně na Jungfraujoch, potkáte je tedy prakticky jen ve vlacích a v městečkách, nikoliv na sjezdovkách. Místy hustěji bylo jen na centrálních sjezdovkách, jinak prakticky bez omezení a bez front. Za slunečných prázdninových dnů a o víkendech se ale snadno může vytvořit „špunt“ na přístupových lanovkách do areálů, které mají překvapivě nízkou kapacitu – zvláště v případě Männlichenu. Historickou kabinku by ale už brzy měla nahradit moderní, kapacitní – její stanice už jsou postavené.
Občerstvení a aprés-ski:
Na hlavních vrcholových křižovatkách bývají moderní samoobslužné restaurace (hlavní jídlo od 15 do 20 CHF), podél sjezdovek, zvláště na dojezdech do středisek pak bývají i malé horské chaty, bary a bufety.
Velkou nelyžařskou atrakcí je sáňkování – upravené dráhy se proplétají okolím lanovek a vlaků, zdatnější sáňkaři si pak mohou vyšlápnout výše do hor. Až na krátký strmý úsek hned na začátku vede příjemný sáňkovací sjezd podél kabinky z Firstu do Grindelwaldu (půjčení saní 15 CHF).
Na Firstu a na Schilthornu jsou nově postavené i „dobrodružné“ skalní stezky – visuté chodníčky přimknuté ke skále, z nichž je nerušený výhled. Místy mají i prosklenou podlahu.
Z Firstu se lze do mezistanice Schreckfeld spustit i na létajícím „drakovi“ – let je v ceně skipasu, atrakce je v provozu za sluečného počasí od 11 hod.
Doprava do střediska a parkování:
Z Prahy je Interlaken, město na úpatí oblasti Jungfrau, vzdálen 800 km a přibližně 8 hodin jízdy autem, převážně po dálnicích, ale zčásti i mimo ně (hlavně poslední úsek z Lucernu, vedoucí přes sedlo Brünigpass).
V oblasti perfektně funguje železniční doprava (na trase Interlaken – Grindelwald – Kleine Scheidegg, příp. Interlaken – Lauterbrunnen – Kleine Scheidegg), zahrnutá v ceně skipasu, po Grindelwaldu pak mezi lanovkami a dojezdy sjezdovek pendluje skibus.
Za parkování se prakticky všude ve Švýcarsku platí a stejně je tomu i v Jungfrau, ceny se přitom liší podle polohy a velikosti parkoviště – u kabinkové lanovky na Männlichen se platí cca 5 CHF / den, třeba v parkovacím domě v Lauterbrunnenu ale přijde den na cca 15 CHF.
Velký výběr apartmánů a prázdninových domů ve všech cenových hladinách a se zajištěným servisem (rezervace, předání klíčů, pobytové instrukce) nejen v oblasti Jungfrau najdete na Interhome.cz!
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Velmi příjemné, skutečně zimní lyžování s parádními výhledy a neobvyklým luxusem navrch.
Navštívili jsme klenot švýcarských Alp - legendární Jungfrau. První den bylo krásné počasí, to se genius loci projeví nejsilněji. Druhý den nás naopak vyhnalo počasí už krátce po obědě.
Předpověď slunečného počasí nás nalákala opustit na jeden den Adelboden a návštívit nedalekou oblast Jungfrau, konkrétně její ústřední část Grindelwald Wengen, pro kterou platí společný skipas. Tato oblast se skládá z podoblastí Grindelwald - First a Männlichen Kleine Scheidegg. Obě tyto části jsou ...
Grindelwald - First
Tato recenze se týká výhradně části Grindelwald - First, jedné součásti jinak velmi rozsáhlého areálu Jungfrau. Po naší jednodenní návštěvě bych ji zařadil do kategorie "Moc pěkné, ale jednou stačí".
V Grindelwaldu jsme se zastavili cestou zpět do vlasti z Aletsch Aren...
Druhý den jsme v oblasti Jungfrau zamířili na Schilthorn, který je sice v porovnání se sousední houpačkou mezi Wengenem a Grindelwaldem hodně malý, ale podle všeho má co nabídnout.
Pro první den naší návštěvy Jungfrau jsme zvolili nejrozlehlejší oblast, lyžařskou houpačku mezi městečky Grindelwald a Wengen.
Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak rušnějších dálnic.
Centrální hřeben Männlichenu nese na svém severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald, převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod Lauberhornu startuje spektakulární závodní čern...
Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atm...
Celý lyžařský region Jungfrau je propleten spletí železničních tratí přepravující lyžaře mezi třemi lyžařskými oblastmi, turisty na nejvyšší vrchol Jungfraujoch do výše 3 454 m nebo i místní obyvatele do práce a z práce. Horská železnice na hřbetech hor vše romaticky spojuje v kompaktní celek. Skipa...