13. - 18.03.2022 | Jungfrau
- autor: ing.kralik
- hodnocení:
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Jungfrau - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Druhý den jsme v oblasti Jungfrau zamířili na Schilthorn, který je sice v porovnání se sousední houpačkou mezi Wengenem a Grindelwaldem hodně malý, ale podle všeho má co nabídnout.
Sjezdovky:
Lyžařský areál je v podstatě dvoupatrový a v obou patrech najdeme
sjezdovky všech obtížností. Výškový rozdíl je, řekněme, necelý
kilometr, díky tomu se lze přesouvat s ohledem na počasí - při špatné
viditelnosti se držet dole, na jaře naopak nahoře.
Platí, že nejstrmější jsou většinou svahy orientované na sever až
severovýchod. Kraluje jim asi ta vedoucí z vrcholu Schilthorn na Birg. Nájezd
je úzký, ale jinak je široká a moc pěkná. Při naší návštěvě byla
pokrytá asi 20 cm čerstvého prašanu, pod nímž byl krásně tvrdý podklad
z přírodního sněhu, paráda. Bohužel v dolní části se napojuje na letní
cestu, která jako sjezdovka není ani modrá a je přinejmenším potřeba si
"trochu" přibruslit, určitě to ale bude stát nějaké síly.
Podél sedačkových lanovek pod Birgem vedou sjezdovky různých obtížností,
zmínila bych především mírnou širokou modrou pod hřebenem Schwarzgrat a
podél sedačky Riggli, černou Muttleren podél stejnojmenné dvousedačky nebo
červenou Bietenhorn podél sedačky Kandahar. Paralelně s touto červenou vede
i variantní černý sjezd a v dolní části na ně přímo navazuje černá
Kanonenrohr. Je to jediná sjezdovka spojující horní a dolní část areálu.
Sklonem snad není vyloženě černá, protože je hodně serpentinovitá, ale
tím pádem také převážně dost úzká, umrzlá a zatáčky jsou dost
ostré. Určitě není vhodná pro začátečníky, kteří by snad chtěli
lyžovat u horních sedačkových lanovek a pak se na lyžích vrátit
dolů.
Dolní část areálu už je přece jen plošší, dvě varianty černého
sjezdu najdeme jen na jednom svahu hřebenu Schiltgrat. Zbylé sjezdovky jsou
červené a modré, spíše snad tedy modré, spousta přejezdových částí
vedoucích svahem občas skoro jen po vrstevnici. Pěkná členitá červená je
na Schiltgratu podél sedačkové lanovky Schiltgrat nebo pod Maulerhubel podél
sedačky Winteregg. Na Maulerhubel jsou také nejlepší modré, protože jsou
to opravdu sjezdovky. Sympatická modrá je i na Schiltgratu, ale obsluhovaná 1
100 m dlouhým kotvovým vlekem.
Sněhové podmínky:
Všechny sjezdovky otevřené a upravené, v horní části přes noc napadl prašan, na svahu Schilthornu to mohlo být tak 20 cm, pod Birgem odhaduji 10 cm. Nahoře je na sjezdovkách jen přírodní sníh, který byl příjemně umrzlý a ve spojení s prašanem naprosto úžasný. V dolní části už jsou sjezdovky vysněžované i technickým sněhem, takže na prudších úsecích byl hladký zmrzlý podklad, který tak nemám ráda...
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přepravu z parkoviště Stechelberg až na Schilthorn zajišťují 4 na sebe
navazující visuté kabiny. Ty navíc jezdí podle jízdního řádu, takže
hlavně ráno je třeba si hlídat čas odjezdu, protože pak jede až za půl
hodiny. Při ranním výjezdu na sebe jednotlivé úseky navazují, i tak ale
výjezd trvá asi 3/4 hodiny a je docela únavný. Během dne už je potřeba na
kabiny čekat nebo se zařídit jinak, obě varianty vždy zdržují. Stejně
tak relativně krátká pozemní lanovka na Allmendhubel.
Je tedy určitě lepší využívat sedačkových lanovek, kterých je celkem 7
- od starých dvousedaček až po čtyřsedačku s krytem, nicméně obsluhují
sjezdovky všech obtížností, takže vyjma nezbytného výjezdu na Birg či
Schilthorn se dá kabinám docela dobře vyhnout.
Zalidněnost:
Kabina ze Stechelbergu ráno vyrážela v podstatě prázdná, slouží snad spíš jako místní hromadná doprava a vozí děti do školy v Mürrenu. Lyžařů tam s námi bylo, že by se na prstech jedné ruky dali spočítat. V Mürrenu už pochopitelně lyžařů přibylo, ale kabina na Birg byla i tak poloprázdná a na Schilthorn nás jela opět jen hrstka. Obdobná zalidněnost vydržela celý den. Jediné přepravní zařízení, na které bylo potřeba čekat, je přibližovací vlek Allmendhubel od horní stanice pozemní lanovky, protože je to jen poma a vyrazí na ní velká část lyžařů, kteří lanovkou přijedou. Všude jinde nebyl vůbec nikdo, sedačky i sjezdovky prázdné.
Občerstvení a aprés-ski:
Piz Gloria je sice otevřená, ale v rekonstrukci a je to tam jedno velké
staveniště. Dostat se na vyhlídkovou terasu znamená projít po dřevěných
deskách, které tvoří jakýsi chodníček, kolem různých svářečů.
Všichni vždycky přestanou pracovat, když někdo prochází, takže jim to
asi bude ještě nějakou dobu trvat. Návštěvu zdejší restaurace jsme tedy
z tohoto důvodu, a také kvůli malé viditelnosti, zavrhli.
Pěkná, ale malá restaurace je na Birgu, obsluhovala nás česká servírka. V
nabídce je denní menu asi za 20 CHF, za stejné peníze se dá pořídit
třeba raclette sestávající z talíře pokrytého sýrem, tří brambor a
nakládané zeleniny. Čaj za 4,50 CHF.
Doprava do střediska a parkování:
Příjezd až na parkoviště Stechelberg je bezproblémový. Parkoviště je samozřejmě zpoplatněné, ale dostatečně kapacitní, místo se vždy najde, možná ale dost daleko od kabiny. Samotný výjezd jen do Mürrenu je zdlouhavý a je potřeba hlídat jízdní řád kabin.
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Velmi příjemné, skutečně zimní lyžování s parádními výhledy a neobvyklým luxusem navrch.
Navštívili jsme klenot švýcarských Alp - legendární Jungfrau. První den bylo krásné počasí, to se genius loci projeví nejsilněji. Druhý den nás naopak vyhnalo počasí už krátce po obědě.
Jungfrau patří do výlohy ikonických švýcarských středisek, která lákají krajinovými krásami, ale i množstvím turistických atrakcí. Při množství lákadel a navíc značné rozloze oblasti hrozí, že na samotné lyžování zbyde méně času než při efektivním rytmu nahoru dolů. Každopádně se tu snadno pořizují ...
Předpověď slunečného počasí nás nalákala opustit na jeden den Adelboden a návštívit nedalekou oblast Jungfrau, konkrétně její ústřední část Grindelwald Wengen, pro kterou platí společný skipas. Tato oblast se skládá z podoblastí Grindelwald - First a Männlichen Kleine Scheidegg. Obě tyto části jsou ...
Grindelwald - First
Tato recenze se týká výhradně části Grindelwald - First, jedné součásti jinak velmi rozsáhlého areálu Jungfrau. Po naší jednodenní návštěvě bych ji zařadil do kategorie "Moc pěkné, ale jednou stačí".
V Grindelwaldu jsme se zastavili cestou zpět do vlasti z Aletsch Aren...
Pro první den naší návštěvy Jungfrau jsme zvolili nejrozlehlejší oblast, lyžařskou houpačku mezi městečky Grindelwald a Wengen.
Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak rušnějších dálnic.
Centrální hřeben Männlichenu nese na svém severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald, převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod Lauberhornu startuje spektakulární závodní čern...
Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atm...
Celý lyžařský region Jungfrau je propleten spletí železničních tratí přepravující lyžaře mezi třemi lyžařskými oblastmi, turisty na nejvyšší vrchol Jungfraujoch do výše 3 454 m nebo i místní obyvatele do práce a z práce. Horská železnice na hřbetech hor vše romaticky spojuje v kompaktní celek. Skipa...