13. - 18.03.2022 | Jungfrau
- autor: ing.kralik
- hodnocení:
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Jungfrau - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Předpověď slunečného počasí nás nalákala opustit na jeden den
Adelboden a návštívit nedalekou oblast Jungfrau, konkrétně její
ústřední část Grindelwald Wengen, pro kterou platí společný skipas. Tato
oblast se skládá z podoblastí Grindelwald - First a Männlichen Kleine
Scheidegg. Obě tyto části jsou spojené skibusem, který jezdí v
patnáctiminutových intervalech.
Vzhledem k tomu, že jsme byli v tomto středisku v zimě poprvé, chtěli jsme
poznat obě hlavní části oblasti Jungfrau najednou i za cenu určitého
spěchu. V případě vícedenní návštěvy někdy v budoucnu je lepší
věnovat každý den jedné části a užít si všechno ve větším klidu. V
případě vícedenní návštěvy je možnost projezdit i část Schilthorn s
"bondovskou" vyhlídkovou restuarcí a muzeem agenta 007 na Piz Gloria ve
výšce 2 970 m n. m., která je poněkud stranou, a kterou si necháme na
jindy.
V půl deváté ráno jsme zaparkovali v Grindelwaldu na placeném parkovišti u
dolní stanice kabinkové lanovky na First. Po projetí všech sjezdovek jsme po
údolní červené sjezdovce dojeli na stanici skibusu v Oberer Gletscher a po
zhruba patnácti minutách jízdy skibusem jsme vystoupili u spodní stanice
kabinkové lanovky na Männlichen. Odtud jsme se postupně posouvali směrem ke
skalnímu masivu Eigeru až na Eiger Gletscher, odkud se dá po pohodové
černé a posléze modré sjezdovce dojet k malebnému nádraží zubačky s
historickými hotely na Kleine Scheidegg. Odtud by se za dostatku času dalo
podívat na vrchol Lauberhornu, popřípadě sjet si i slavnou závodní trať
světového poháru, ale to si budeme muset nechat někdy na příště. Po
nezbytném občerstvení u venkovních stolů v "nádražce" v Kleine Scheideggu
při pohledu na ohromující stěny Eigeru a Jungfrau, jsme se zubačkou
vrátili zpět do Grindelwaldu a skibusem dojeli k parkovišti. Jistě by
bývalo šlo tuto trasu absolvovat i na lyžích, ale kvůli fandům kolejové
dopravy v naší skupině jsme volili cestu vláčkem, na který platí i
skipas.
Sjezdovky:
V části Grindelwald - First je většina sjezdovek orientovaná na jih,
což má samozřejmě za jarního slunečného počasí vliv na kvalitu sněhu,
který byl už od ranních hodin brzy rozměklý. Pokud jde o délku a šířku
sjezdovek, tak se vesměs jedná o středně dlouhé široké červené a modré
tratě zpestřené o terénní vlny, takže člověk si často připadá jako na
horské dráze.
V části Männlichen, který má severovýchodní orientaci, jsou vesměs
široké poctivé červené dálnice s občasnou modrou alternativou. Černé
tratě se nacházejí pod Eigergletscherem a na Lauberhornu, ty ale byly
částečně zavřené. Ačkoliv se to z mapy nezdá, dostat se z vrcholu
Männlichen na Kleine Scheidegg je časově poměrně zdlouhavá záležitost.
Kdo chce vyzkoušet slavný Lauberhorn Weltcup Abfahrt, musí se vrátit buď
zubačkou na Kleine Scheidegg anebo sjet až do Wengen a odtud kabinovou
lanovkou vystoupat zpět na vrchol Männlichenu.
Sněhové podmínky:
Teplé jarní slunečné počasí udělalo z upravených svahů brzy měkkou břečku, takže víc než o lyžařský požitek v pravém slova smyslu tentokrát šlo o zážitek spíše turistického než sportovního rázu, protože kam se člověk podívá, tam vidí ohromující skalní masívy s dominujícími vrcholy ikonické trojice vrcholů Eiger, Mönch a Jungfrau a fotograf neví, kam dříve zamířit objektiv fotoaparátu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V obou částech slouží jako ústřední přibližovací dopravní zařízení pro cestu z údolí na vrcholy kabinové lanovky. Kabinka z Grindelwaldu na vrchol Männlichenu je už poněkud obstarožní zařízení, dle vzhledu odhadem tak někdy ze 70. let, čemuž odpovídá i její ne moc vysoká přepravní rychlost. Výhodou víc jak půl hodiny strávené v lanovce je možnost ušetřit čas na vrcholu a už za jízdy si sníst třeba svačinu nebo si dát čaj z termosky. Většinou však na svazích potkáme čtyř- a šestisedačky a pár kotvových vleků. Jak už jsem uváděl výše, skipas platí i na zubačku, ovšem jen do stanice Eigergletscher. Pokud má někdo zájem vyjet až na samotnou Jungfrau, respektive na Jungfraujoch, musí si koupit na tento vrcholový úsek ještě další jízdenku, což ale není nijak levná záležitost.
Zalidněnost:
Občerstvení a aprés-ski:
V obou dvou částech oblasti je rozeseto dostatek horských chat a resturací. Kromě toho bývají v chatách i piknikovací místnosti pro konzumaci vlastních zásob, což je hodně využíváno. My využili venkovní posezení "nádražní restaurace" na Kleine Scheideggu a kochali se nádherou sluncem zalitých horských štítů a bavili se železničním provozem na nádraží zubačky, kam přijíždějí jak vlaky z údolí, tak odtud se vypravují i soupravy do vrcholové skalní stanice na Jungfraujoch. Je zábavné pozorovat míšení lyžařů s běžnými turisty, zejména pak turisty z asijských zemí, kteří si vše náležitě dokumentují.
Doprava do střediska a parkování:
V Grindelwaldu je řada menších, ale i velkokapacitních parkovišť, odkud se dá dojet na stanice kabinových lanovek buď skibusem nebo zubačkou. Do oblasti se dá dostat i ze strany Lauterbrunnenu, kde se dá parkovat v parkovacím domě a pak použít zubačku nebo ze zubačky přesednout na kabinu z Wengen na Männlichen. V případě víkendové návštěvy nebo v době hlavní sezóny je třeba počítat s tvorbou kolon už na silnici z Interlakenu a je dobré si proto přivstat.
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Velmi příjemné, skutečně zimní lyžování s parádními výhledy a neobvyklým luxusem navrch.
Navštívili jsme klenot švýcarských Alp - legendární Jungfrau. První den bylo krásné počasí, to se genius loci projeví nejsilněji. Druhý den nás naopak vyhnalo počasí už krátce po obědě.
Jungfrau patří do výlohy ikonických švýcarských středisek, která lákají krajinovými krásami, ale i množstvím turistických atrakcí. Při množství lákadel a navíc značné rozloze oblasti hrozí, že na samotné lyžování zbyde méně času než při efektivním rytmu nahoru dolů. Každopádně se tu snadno pořizují ...
Grindelwald - First
Tato recenze se týká výhradně části Grindelwald - First, jedné součásti jinak velmi rozsáhlého areálu Jungfrau. Po naší jednodenní návštěvě bych ji zařadil do kategorie "Moc pěkné, ale jednou stačí".
V Grindelwaldu jsme se zastavili cestou zpět do vlasti z Aletsch Aren...
Druhý den jsme v oblasti Jungfrau zamířili na Schilthorn, který je sice v porovnání se sousední houpačkou mezi Wengenem a Grindelwaldem hodně malý, ale podle všeho má co nabídnout.
Pro první den naší návštěvy Jungfrau jsme zvolili nejrozlehlejší oblast, lyžařskou houpačku mezi městečky Grindelwald a Wengen.
Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak rušnějších dálnic.
Centrální hřeben Männlichenu nese na svém severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald, převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod Lauberhornu startuje spektakulární závodní čern...
Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atm...
Celý lyžařský region Jungfrau je propleten spletí železničních tratí přepravující lyžaře mezi třemi lyžařskými oblastmi, turisty na nejvyšší vrchol Jungfraujoch do výše 3 454 m nebo i místní obyvatele do práce a z práce. Horská železnice na hřbetech hor vše romaticky spojuje v kompaktní celek. Skipa...