13. - 18.03.2022 | Jungfrau
- autor: ing.kralik
- hodnocení:
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Jungfrau - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Navštívili jsme klenot švýcarských Alp - legendární Jungfrau. První den bylo krásné počasí, to se genius loci projeví nejsilněji. Druhý den nás naopak vyhnalo počasí už krátce po obědě.
Sjezdovky:
První den jsme byli na parkovišti nasměrováni zřízencem poblíž nástupní stanice zubačky. K výjezdu nahoru jsme ji tedy využili. Cesta by to byla pěkná, kdybychom si sedli. To se ovšem nestalo, takže jsme si postáli v přezkáčích dobrou třičtvrtěhodinku v natřískaném vagónu. Nahoře jsme se rozhodli vydat na široké pláně pod Männlichenem. Cestu jsme trefili dobře, ale dost nás zarazilo, že jediný spoj mezi Tschuggenem a Lägerem vede přes kotvový vlek o délce dobře přes kilometr. Takhle dlouho na kotvě jsem jel naposledy za bolševika v Peci na Bramberk. Potom už jen carving a výhledy. Vzhledem k vysokým teplotám a jižní orientaci sjezdovek směrem na Wengen jsme se ani nepokusili středisko objet. Cesta dolů byla sice otevřená, ale nelákala nás. I tak byl odpolední přejezd z Mänlichenu na Kleine Scheidegg výživný - břečka a boule.
Druhý den jsme měli větší štěstí. Zřízenec na parkovišti nás poslal k nové kabince na Männlichen. Mohli jsme si tedy prohlédnout staveniště spodní stanice V-Bahn. Až projekt dokončí, bude to fakt monstrózní. Nástupní terminál, spojený s parkovacím domem a dvěma kapacitními lanovkami, všechno v jednom. Zubačkám se tak uleví a lyžařům také. Bohužel počasí nám nepřálo, po obědě se nahoře zatáhlo a začalo kydat. Takže jsme si vyzkoušeli sjezd dolů k parkovišti - dost hrůza, několikrát jsme sundavali lyže a přecházeli odtáté úseky. Prostě sníh není a k tomu teplo jak v dubnu.
Sněhové podmínky:
Bída. Na Männlichenu otevřené jen některé sjezdovky. Jižní svahy na Kleine Scheidegg vydřené. Sníh jako na Velikonoce - přemrzlá krupice, ledový podklad, sem tam bláto a kamení. Do Wengenu jsme ani nejeli a co bylo vidět na First, tak tam taky nouze.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Všechny lanovky cca 15 až 20 let staré. Vlaky mají rozptyl cca 5 až 50 let. Výjimku tvoří nový projekt V-Bahn, kde je v provozu nová kabinka na Männlichen, letos mají dodělat obří kabiny na Eiger Nordwand. To bude pěkné. A znovu musím zmínit prastarou kotvu na Tschuggen, ta mi sem vůbec nesedí. Švýcaři obrátí každý frank, takže dokud něco funguje, tak to nechají běžet. K projektu V-Bahn je donutila asi až neúnosná situace s kapacitou vlaků a staré lanovky.
Zalidněnost:
Zřejmě kvůli hezkému počasí bylo úplně narváno. Parkoviště, vlak, fronty na sedačky 5 až 15 min, na sjezdovkách mraveniště. Druhý den, kdy nebylo tak hezky, tak už to bylo lepší. Lanovky bez front, na svahu plno, ale to bylo spíš tím, že nebylo otevřeno vše.
Občerstvení a aprés-ski:
Pouze pivo 5,50 CHF, horká čokoláda 6,50 CHF, voda 4 CHF a Höbelkasse za 17 CHF. V pondělí si ani nebylo kam sednout.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta suchá, pouze čekání na závorách. Parkoviště za poplatek 5 CHF, dřevěné desky, takže bez bláta. Ale kvůli staveništi V-Bahn jsou vzdálenosti z parkoviště na lanovku a vlak dost velké.
Po dvou letech návrat do Jungfrau. Odtud jsme odjížděli v březnu 2020 a netušili jsme, co se strhne za šílenství... Ale teď návrat a v plné parádě!
Velmi příjemné, skutečně zimní lyžování s parádními výhledy a neobvyklým luxusem navrch.
Jungfrau patří do výlohy ikonických švýcarských středisek, která lákají krajinovými krásami, ale i množstvím turistických atrakcí. Při množství lákadel a navíc značné rozloze oblasti hrozí, že na samotné lyžování zbyde méně času než při efektivním rytmu nahoru dolů. Každopádně se tu snadno pořizují ...
Předpověď slunečného počasí nás nalákala opustit na jeden den Adelboden a návštívit nedalekou oblast Jungfrau, konkrétně její ústřední část Grindelwald Wengen, pro kterou platí společný skipas. Tato oblast se skládá z podoblastí Grindelwald - First a Männlichen Kleine Scheidegg. Obě tyto části jsou ...
Grindelwald - First
Tato recenze se týká výhradně části Grindelwald - First, jedné součásti jinak velmi rozsáhlého areálu Jungfrau. Po naší jednodenní návštěvě bych ji zařadil do kategorie "Moc pěkné, ale jednou stačí".
V Grindelwaldu jsme se zastavili cestou zpět do vlasti z Aletsch Aren...
Druhý den jsme v oblasti Jungfrau zamířili na Schilthorn, který je sice v porovnání se sousední houpačkou mezi Wengenem a Grindelwaldem hodně malý, ale podle všeho má co nabídnout.
Pro první den naší návštěvy Jungfrau jsme zvolili nejrozlehlejší oblast, lyžařskou houpačku mezi městečky Grindelwald a Wengen.
Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak rušnějších dálnic.
Centrální hřeben Männlichenu nese na svém severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald, převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod Lauberhornu startuje spektakulární závodní čern...
Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atm...
Celý lyžařský region Jungfrau je propleten spletí železničních tratí přepravující lyžaře mezi třemi lyžařskými oblastmi, turisty na nejvyšší vrchol Jungfraujoch do výše 3 454 m nebo i místní obyvatele do práce a z práce. Horská železnice na hřbetech hor vše romaticky spojuje v kompaktní celek. Skipa...