Sjezdovky:
Areál v Zermattu je rozdělen do několika vrstev. Ta nejvyšší, ledovec,
je v provozu ve velké míře v létě, přes zimu zde funguje jen sjezdovka od
horní stanice lanovky 3S do sedla Plateau Rosa či na Trockener Steg.
Propojovací červená sjezdovka je však v horní části velmi úzká a pokud
se zde nashromáždí více lidí, je to docela o hubu. Naštěstí na ni pak
navazuje krásná červená dálnice postupně přecházející v nekonečnou
modrou pláň i s protisklony vedoucí až ke stanici lanovky Trockener Steg.
Bokem se pak nachází ještě druhý ledovec obsloužený sedačkou se
širokými červenými dálnicemi.
Druhou vrstvou je Sandiger Boden s úžasnými červenými sjezdovkami, jež
se různě proplétají, a tak můžete každou jízdu zvolit jinou variantu. Z
jižního svahu od stanice Schwarzsee do kotle u restaurace Furgg vede sjezdovka
č. 61, značená jako červená, avšak jedná se o poctivý modrý skiweg,
proto jsem ji ani jednou nejel. Z Furggu pak klesá krásná černá sjezdovka
č. 62, která by si sice zasloužila červené značení, avšak v některých
partiích je velmi úzká.
Třetí je Schwarzsee s panoramatickými modrými a červenými sjezdovkami,
obslouženými šestisedačkou, jejíž horní stanice se nachází jen na
dohled od dominanty střediska, Matterhornu. Bohužel návratová sjezdovka č.
52 je velmi plochá, v dolní části dokonce vede do kopce.
A nakonec poslední vrstva je z Furi do města, kde mezi proslulými
dřevěnými chýšemi stéká červená sjezdovka Blatten vedoucí přímo k
nástupním stanicím v Zermattu.
Kromě Matterhornu se tu nachází ještě další dva sektory - Gornergrat a
Rothorn. Gornergrat je zaměřen spíše rodinně, kolem místní šestisedačky
Gifthitlli nalezneme vysoké množství modrých sjezdovek, které poté
přechází ve sjezdovku červenou ke stanici kabinky Riffelberg Express.
Současně pak odtud vedou ještě červené Weiße Wanne a Kette směrem na
Rothorn, které svým sklonem nadchnou i pokročilejší lyžaře. Z Gornergratu
spadají i neupravené skirouty na Rote Nase, které však nebyly v provozu
vzhledem k tání ledovce, po kterém vedly.
A nakonec třetí oblastí je Rothorn, v horní části plný červených
sjezdovek, které postupně přechází v klidné modré. Za zmínku stojí
červená sjezdovka č. 19, která v dolní části vede přes ledovcovou
morénu a z níž je nejlepší výhled na Matterhorn.
Sněhové podmínky:
Ačkoli jsem v téměř čtyřech tisíc metrech nad mořem očekával mnoho
sněhu, opak byl pravdou. Hlavně na italské straně bylo i přes vysokou
nadmořskou výšku minimum sněhu, na mnoha místech vyčuhovaly ze sněhu
kamínky a na jednom místě ani nedosněžili dojezd ke kabině. V Zermattu to
bylo o poznání lepší vzhledem k severní orientaci, ovšem zejména Furgg
velmi trpěl, to samé sjezdovky z Rothornu na Blauherd a Gant.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Areál je tvořen zejména kabinkovými a sedačkovými lanovkami, které
bývají velmi dlouhé. Jen výjezd první kabinkou ze Zermattu přes Furi,
Schwarzsee a Furgg na Trockener Steg trvá 30 minut. Na Klein Matterhorn pak
vede moderní lanovka typu 3S.
Gornergrat tvoří kromě již zmíněné sedačky Gifthittli i kabinka
Riffelberg Express, sloužící jako přibližovák z Furi na Riffelberg a též
ozubnicová železnice, vedoucí až na nejvyšší bod této oblasti. Jízdu s
ní musím doporučit, protože kde jinde se svezete vlakem podél sjezdovky,
že?
Na Rothornu pak najdeme tunelovou pozemní lanovku z města, kombibahn či
moderní kabinkovou lanovku Kumme, ale i starší sedačku Patrullarve či
dvojsedačku Eisfluh. Spojení mezi Gornergratem a Riffelbergem pak zajišťují
sedačky Hublot Express a Findelbahn. Zajímavostí je lanovka druhá, která se
používá v obou směrech (vede skrz údolí, ve kterém má mezistanici) a
jejíž stanice na Sunezze je zahloubena pod zemí. Vrchol Rothornu je pak
dostupný i velkou kabinou, stejně tak Hohtälli.
Visuté kabiny vedou i z Zermattu na Matterhorn, ale je možné je objet.
Zalidněnost:
Ačkoliv je Zermatt profláklé středisko, lidí moc nebylo. Chumel se
obvykle tvořil jen u dolní stanice kabinky na Matterhorn a u sedačky
Gifthittli, jinak bylo na lanovkách prázdno. Na sjezdovkách trošku plněji,
avšak stačilo jen uhnout z hlavních svahů a rázem lidí ubylo.
Občerstvení a aprés-ski:
Využita restaurace Chämi-Hütta na dojezdu sjezdovky č. 32 Schweigmatten.
Ceny typicky švýcarské - 10 CHF za hranolky s kečupem, 20 CHF špagety, 5
CHF pivo.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta z Prahy do Täsche zabrala cca 10 hodin. Parkovací dům v Täschi za
poplatek. Z Täsche je povinnost pokračovat vlakem Zermatt-Shuttle, jízdenka
na jeden směr stojí cca 5 CHF. V Zermattu je nutné přestoupit na autobus 571
(zelená linka), která vás doveze až k lanovce. Celková doba jízdy zabere
cca 30 minut.