Sjezdovky:
Středisko je takový třípatrový areál, kde nejhornější patro je
ještě rozděleno na tři části.
Spodní patro, které je obsluhováno od letošního roku novou
desetimístnou kabinkou, tvoří jedna černá sjezdovka, která se ještě v
nejspodnější části ještě rozdělí na několik variant. Jde o jedinou
návratovou sjezdovkou do údolí. Slabší lyžaři musí využít kabinku.
Nejspodnější část je obsluhována také pomalou čtyřsedačkovou
lanouvkou, toho času v provozu, ale nevyužil jsem.
Prostřední patro od horní stanice kabinkové lanovky z údolí do
mezistanice je tvořeno jednou širokánskou sjezdovkou, která nese modré
označení. Na mapě jsou sice naznačeny sjezdovky dvě, ale je to fakt jen
jedna širokánská louka s proměnlivým sklonem jak v podélném, tak
příčném směru. Obsluhu této části areálu zajišťuje horní úsek
kabinkové lanovky z údolí.
Horní patro bych rozdělil na tři části - levá, prostřední a
pravá.
Prostřední část je obsluhována dvěma dlouhými kotvami, které
začínají hned u horní stanice kabinky, jeden kratší kotvový vlek, který
začíná kousek nad lanovkou. Kolem kotev vedou dvě modré sjezdovky, které
mají na začátku několik desítek metrů dlouhý červený úsek, ale nic
dramatického ani pro méně zdatné lyžníky. Zbytek bych označil jako jednu
velkou fun zónu. Nejvýše je položený úsek na Speed check, kde si omladina
porovnává, jak má kdo připravený lyže, následuje snowpark pro
pokročilejší, kde jsou nějaké ty blbinky jako zábradlíčka, bedničky,
následují dva nebo tři menší Big Airy. Případně lze ze speed check
úseku přejet na měřený obřák, který je bohužel na nějakej drobák. Asi
půl euro, ale nechtělo se mě jej lovit z kapsy, tak jsem jel bez měření. V
čase návštěvy byla trať dost ledovatá a chtělo velmi dobře připravené
lyže a taky trochu toho umu. Ten mě nějak opustil a tak jsem se tam
rozmáznul.
Žádný aplaus plných ochozů se nekonal. Další část Fun
zóny je Baby snowpark s malýma skokama, bedničkama, zábradlíčkama pro
mladé naděje akro riderů jako stvořené. Já to jednou projel se svejma
švitorama a stačilo, přeci jen už jsem na takový blbosti starej.
Dolní část je už dost plochá, ale pořád to jede, není třeba
odpichování ani bruslení jako na běžkařských závodech. U stanice kabinky
je možné si prodloužit sjezd k druhé kabinkové, opět desetimístné
lanovce v areálu. Tuto lze využít buď na ježdění po sjezdovkách okolo
Fun zóny, nebo po velmi pěkné červené osumnáctce, podle mě je
mírnější než modré sjzedovky č. 2 a 2a okolo horního úseku kabinky z
údolí, ale co. Sjezdovka má velmi příjemný zvlněný profil v šířce
větší než dostatečné. Sjezdovka má podle mých Garminů délku cca 2 km a
když jsem ji dal v tempu s makáním v obloucích, tak jsem se i slušně
zapotil.
Z této sjezdovky je potom přejezd ke svahům z bezlesého vrcholu
Rosenkranzhöhe, který je se svýma 2 118 m n. m. nejvyšším místem areálu.
Bohužel/bohudík
tento vrchol je obsluhován druhou nejpomalejší lanovkou ve
střední Evropě, pomalejší je už jen přibližovací dvojsic Hochzellerbahn
nad Zell am see. Nebo alternativně je možnost výjezdu kotvou. Ale 1,7 km a
skoro 400 výškových metrů na kotvě? Bolí mě nohy jen na to pomyslím.
Nicméně je výrazně rychlejší než lanovka. Ovšem, když si jedno nebo
druhé peklo užijete, naskytnou se parádní červené sjezdovky č. 9, 10 a
10a. Tyto sjezdovky jsou poctivě červené, s mírnějším začátkem, aby se
pak v prudších pasážích schovaly do lesních průseků a skončily u dolní
stanice dvojsedačky či kotvy. Další varianty sjezdu jsou černé č. 11, 7 a
7a, které jsou poctivě černé. A vzhledem k malé návštěvnosti tak i
odpoledne ve velmi dobrém stavu.
Poslední část areálu je obsluhovaná expresní šestisedačkou, kolem
které postupně mírně se dvěma prudšími a kratšími schody padá
červená sjezdovka č. 15. Posléze je možné volit přímý a velmi
příjemný černý padák č. 16 nebo objízdnou červenou variantu č. 15,
případně ještě jednu objízdnou variantu č. 17a, toho času zavřenou,
nejspíše pro nedostatek sněhu.
Sněhové podmínky:
Při příjezdu údolím byly jižní svahy téměř bez sněhu, tak jsem
měl trochu strach, jestli bude na čem lyžovat. Obavy se naštěstí
nenaplnily. Téměř celé středisko je roztaháno na severních kopcích,
takže sněhové podmínky velmi dobré, co se týče množství. Na pár
místech se sice objevila vykukující tráva, ale to bylo tak na dvou místech,
takže nic dramatického.
Pár úseků, na které se dopoledne opíralo slunce, velmi rychle povolily a
byly dost měkké. Úseky schované ve stínu nebo ty, které nejsou vystaveny
přímému slunci a nebyly příliš frekventované, vydržely ve velmi dobrém
stavu po celý den. Vzhledem k teplejšímu počasí ale frekventované úseky
dost povolily a dělaly se na nich kupky mokré krupice.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Od letošní sezóny nová destimístná kabinka z údolí, která nahradila
starší šestikabinu. Druhá destikabinka společně se třemi kotvičkami
obsluhuje horní patro areálu. Jedna expresní šestisedačka. A pak ta pomalá
dvojsedačka. Myslím, že kdyby se pravěká dvojsedačka nahradila
šestisedačkou a ty dvě "hlavní" kotvy také, tak by to bylo parádní
středisko. Ale věřím tomu že management střediska to vidí podobně a
dočkáme se upgradu. Nová nástupní stanice má vše, co má takové místo
mít - kasy, toalety a z venku prodejna a půjčovna vybavení.
Zalidněnost:
Na nástupu bez front. Nárazově se tvořily fronty na dvojsedačce, ale
nejdelší byla asi na 5 minut. A pak na šestisedačce, tam byla tak 3 až 4
minuty. Občas jsem si myslel, že se budu bát, když jsem kolem sebe široko
daleko nikoho neviděl.
Občerstvení a aprés-ski:
Dostatečné množství restaurací. Já si na jednu návštěvu vybral
Rieglerhütte - útulná samoobslužná restaruce s velkou terasou. Na druhou
návštěvu jsem vybral "závodku" u horní stanice kabinky z údolí. Stylová
samoobslužná jídelna s obrovskou terasou a venkovním barem. Potěšilo
"drive-in" okýnko pod novou Panorama restaurací Eagl na místě, kde kdysi
stával Schrimbar. Ceny klasické rakouské - polévka 4,5 až 6 eur, pizza 10,5
eur, jídlo cca 15 eur.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta domov - Brno - Vídeň - Semmering - Judenburg - Murau cca 430 km a
něco kolem 4 a půl hodiny. Bez jakýchkoliv zdržení a překážek. Jen ve
Vídni na průjezdu severojižním směrem jsou za mostem přes Dunaj omezení z
důvodu prací na silnici, jsou průjezdné sice 2 až 3 pruhy, ale jsou
zúžené a při cestě v dopravní špičce tu může vzniknout nějaké
zdržení. Uvidím za tři týdny, kdy tu pojedu kolem páté odpoledne.
U nástupu dostatečně velké parkoviště. Při příjezdu v poledne jsem
zaparkoval jen pár kroků od lanovky a pár kroků od dojezdu sjezdovky.