Sjezdovky:
V Les Menuires v mapce od pohledu převládá modrá barva snadných
sjezdovek. Začátečníky to ale nepotěší, protože jsou v některých
úsecích „načervenalé“. Dlouhé a široké modré sjezdovky najdeme na
svahu Pointe de la Masse a na opačné straně údolí pak v podstatě z
každého vrcholku vede alespoň jedna až dolů. Některé jsou pěkně
zatočené, dlouhé a mají i slušné převýšení - třeba Mont de la chanbre
s převýšením cca 1.000 metrů.
Kromě modrých zde najdeme i spoustu červených. Jejich hlavní nevýhodou
je, že jsou v podstatě všechny v horních částech svahů, takže při
silném sněžení, jaké nás potkalo, je na všech horší viditelnost.
Černé sjezdovky by se tu taky našly, i když v počtu opravdu malém -
Léo Lacroix, Dam blanche, Lac noir, Rocher noir a krátká Masse. Nejsou
upravované a třeba ta první zmiňovaná byla už při pohledu z lanovky
vydřená.
Jelikož Les Menuires je položeno o něco výše, než sousední Méribel a
Courchevel, v podstatě všechny sjezdovky vedou nad hranicí lesa. Díky tomu
jsou některé příjemně široké, ale zase se není kde schovat při
nepříznivém počasí.
Sněhové podmínky:
Přes noc sněžilo, přírůstek ve městě odhaduji tak do 10 cm. Ve výše
položených částech areálu napadlo trochu víc, odhadem do 20 cm.
Silnější vítr ale z některých míst sníh úplně vyfoukal a jinde
vznikaly sněhové jazyky. Sjezdovky samozřejmě zůstaly neupravené a
vytrvalé sněžení způsobilo špatnou viditelnost.
I přes včerejší a dnešní sněžení se stav některých sjezdovek
nezlepšil. Modré „dojezdové“ Menuires, Gaston nebo Boyes mají v dolních
částech nadále velké ledové plotny. V kombinaci s nahromaděným hlubokým
sněhem to bylo trochu dobrodružství
. Snad se
urolbováním technický podklad spojí s přírodním sněhem a podmínky se
zlepší.
Stupeň lavinového nebezpečí: 4. Nikdo si z toho nic nedělá, off-piste
jede ve velkém i ve vyšších polohách, určité procento nemá batoh, takže
logicky ani lavinovou výbavu...
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Páteřními přepravními zařízeními je kabinka Bruyeres, sedačka
Menuires a navazující Mont de la Chambre, kabinka Roc 1 s navazující
sedačkou Roc 2. To vše doplněno o několik dalších sedačkových lanovek a
další lanovky nad Saint Martin de Belleville.
Na opačné straně údolí je nová kabinková lanovka na Pointe de la
Masse, postavena v roce 2021 a dovolila bych si polemizovat na téma její
užitečnosti. Dnes jsme se s ní nesvezli, protože kvůli počasí začala
jezdit až později a tou dobou už se viditelnost v horních částech areálu
zhoršovala. Kabinka totiž podle mapy nemá mezistanici. Po její výstavbě
zůstala zachována kabinková lanovka Masse 1 a vlek Masse, ale zmizel druhý
úsek kabinky Masse 2 (postavena 1990, přepravní kapacita 2.500 os./hod.),
který umožňoval lyžovat jen v horních partiích, obdobně sedačka Lac noir
(postavena 1980, přepravní kapacita 1.200 os./hod.) v horní části, která
obsluhovala stejnojmennou černou sjezdovku a rozlehlé volné terény a stejně
tak sedačka Rocher noir (postavena 1979, přepravní kapacita 1.200 os./hod.),
která obsluhovala, mimo jiného, stejnojmennou černou sjezdovku. Rychlost
přepravy nové desetimístné kabinkové lanovky je samozřejmě úplně někde
jinde, ale její přepravní kapacita je pouhých 2.800 os./hod.
Zalidněnost:
Počasí, že „by psa nevyhnal“, takže ani ráno nebyla u lanovek ani
noha. Během dne se na tom nic nezměnilo. Než otevřeli lanovky do horních
částí areálu, byly trochu zalidněnější některé sjezdovky, ale po
otevření dalších lanovek už jsme měli většinu sjezdovek sami pro
sebe.