Sjezdovky:
Protože v Les Menuires jsme zatím lyžovali jen jeden den, a to navíc při
omezeném provozu z důvodu sněžení, měli jsme k prozkoumání ještě
nějaké „resty“. Hned ráno jsme vyrazili na Pointe de la masse, kam vede
nová kabinková lanovka. Dle očekávání opravdu nemá mezistanici, takže
sjezdovky teď končí na dost zvláštních místech. Z vrcholku až k dolní
stanici vede modrá Bouquetin, na kterou v dolní části navazuje modrá
Vallons. Místy mají obě sjezdovky docela svižný sklon, takže určitě
neposlouží jen začátečníkům. Červená Fred Covili míří dolů o
poznání příměji. Je pěkně široká, ale bohužel v dolní části na ni
navazuje modrá Les enverses a právě kvůli nové kabince se nedá jezdit
opakovaně jen horní červený úsek.
Naprostá „smrt“ potkala zdejší černé sjezdovky. Po francouzsku jsou
neupravované, takže nás nezlákaly, ale kdo by o ně projevil zájem, možná
si to rozmyslí kvůli logistice. Pěkná je černá Masse, která se po chvíli
napojuje na červenou Fred Covili. Chudým příbuzným se stala černá Lac
noir, která má plochý začátek a navíc se na Fred Covili napojuje v její
dolní části, takže následuje buď modrý dojezd nebo off-piste. Na další
černou Dame blanche se dá dostat od horní stanice pomy, která zůstala stát
uprostřed kopce. A naprosto nepoužitelná mi přijde poslední černá -
Rocher noir. Ta totiž původně končila u dolní stanice třísedačky, po
které ale dole zůstaly jen dvě zrezlé tyče, takže se z dojezdu lze dostat
jedině pomalou neodpojitelnou čtyřsedačkou Tortollet, od ní sjet po zelené
zpět k dolní stanici kabinky a dát si další kolo. Upřímně bych chtěla
vidět někoho, kdo to bude jezdit opakovaně...
Na prostisvahu je černá sjezdovka jen jedna - Léo Lacroix. Je úmyslně
ponechaná boulovatá, u jejího začátku je dokonce upozornění.
Zkusili jsme i některé červené, například David Douilet. Je
pojmenovaná po francouzském judistovi a přeneseně mi judo připomíná tím,
jak dochází k nečekaným zvratům. Sjezdovka mění svůj sklon, šířku,
směr... Není moc přehledná, ale je o to zábavnější.
Většina ostatních červených sjezdovek není tak dlouhá a neklikatí se
tolik mezi terénními nerovnostmi. Naprostou výjimkou mezi červenými je
Chasse, která už ale patří spíš pod Val Thorens. Končí v podstatě u
dolní stanice sedačky Plan de l´eau, respektive u mostu na modré sjezdovce
Bd cumin, po které se lze vrátit do Les Menuires. Ačkoli sjezdovka končí v
údolí, není, narozdíl od ostatních „údolních“ sjezdovek, technicky
zasněžovaná. A protože teploty dnes byly opravdu jarní, na sjezdovce se to
dost podepsalo a je na ní spousta vydřených míst a ledových ploten. Škoda,
je sice užší, ale jinak pěkně členitá.
Projeli jsme i několik modrých. Jérusalem je tak odlehlá, že je v
podstatě liduprázdná, zůstává v dobrém stavu celý den, je většinou
docela široká a zatočená tak akorát, aby ani začátečník neztrácel
přehled. Grand lac je jí dost podobná, ale má trochu plošší některé
části. Další modrá 3 marches míří v podstatě přímo dolů. Okolo
sedačky Becca lze využít kombinaci modrých Bd su Sunny a Lac de sombes,
které se kříží s dalšími sjezdovkami a sjezdy je možné si obstojně
nakombinovat. Mezi modrými sjezdovkami vyčnívá Mon de la chamre, která v
kombinaci s Buryéres neboBoyes nabízí sjezd až k dolní stanici kabinky
Bruyéres, takže převýšení přibližně 1 000 metrů.
Sněhové podmínky:
Po nedávném sněžení už v podstatě není ani památky. Sjezdovky v
horních částech areálu mají skvělý vodivý čistě přírodní sníh.
Většina sjezdovek v dolní části je ale technicky zasněžovaná a na
těchto sjezdovkách se vytvořil velmi tvrdý, místy až ledovatý podklad.
Třeba modrá Bettex je tak zmrzlá, že je pro začátečníky nesjízdná a
šli dolů po okraji sjezdovky pěšky s lyžemi na rameni...
Červená Chasse nebo modrá Loy jsou dojezdy do údolí a přesto bez
technického sněhu. Podmínky na obou sjezdovkách vyloženě jarní, obě
sjezdovky mají početná vydřená místa.
Jízda mimo sjezdovky už je podle mého možná jen v horních částech a i
tam už v dost velké míře ze sněhu vykukují kameny. Stupeň lavinového
nebezpečí: 2.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Nová kabinka na Pointe de la masse je pohodlná a opravdu rychlá. Bohužel
pro zkušenější lyžaře mi nepřijde příliš přínosná.
Další kabinka přímo v Les Menuires je Bruyéres. Jezdí až od 9:10,
takže ráno se u ní tvoří docela velká fronta. Naštěstí ale kombinací
sedačkových lanovek se jí dá pohodlně vyhnout.
Páteřní sedačkové lanovky sice nejsou nejnovější, ale jsou rychlé a
ty výše položené dokonce s bublinou - St. Martin Express, Granges, Roc 2,
Mont de la Chambre - což v Les 3 Vallees vůbec není standard. Naopak - ten
běžný zdejší standard drží ostatní lanovky. Některé jsou moderní a
rychlé (Menuires, Sunny Express, Reberty), některé kvůli své odlehlosti
zůstávají menším mementem dob minulých (Bettex, Tortollet).
Zalidněnost:
Ranní čekání na zahájení provozu je klasicky s frontou, která ale
během několika minut zmizí. Jediná fronta vzniká u páteřních lanovek ve
chvíli, kdy se lyžaři z okolních areálů vydávají na cestu zpět, tedy
okolo 15:30.
V centrální části nad Les Menuires jsou trochu víc zalidněné
sjezdovky, hlavně v užších místech a před strmějšími úseky. Co jsem
snad nikde neviděla, oni jsou schopni se na té hraně vyrovnat tak, že vůbec
nejde projet, poprvé v životě se mi stalo, že jsem musela zastavit a
počkat, až někdo uhne. Naštěstí v okrajovějších částech areálu bylo
vylidněno, takže jsme se drželi spíš tam.