Sjezdovky:
Většina sjezdovek jsou široké dálniční spoje. Bydleli jsme v
Mülhbachu, do něhož padá nejvýraznější černá č. 1 v celé oblasti.
Mnoho lidí na ní nepotkáte, protože není součástí Königstour. Jedná se
však o perfektní červenou, jejíž poslední třetina je až černá.
Za doporučení stojí rovněž červené sjezdovky č. 3, 11 a 14. Jedná se
o strmější a při ranním menšestru krásně sjízdné dlouhé
„padáčky“ bez hluchých míst. Kratší slalomový oblouk si zde přijde
na své.
Za vrchol celé oblasti však považuji sjezdovku č. 13 a sjezdovku č. 29 v
kombinaci se s černou FISkou č. 31. V prvním případě (č. 13) se jedná o
nádhernou dálnici pro carvingový oblouk, která je ve střední části sice
strmější a pak poněkud zase plošší, nicméně sklon, který tomu
předchází a následuje zase poté, nabízí skutečné vyvrcholení
každému, kdo povolí uzdu svým carvingovým lyžím a nechá je pracovat pod
sebou. Navíc začátek sjezdovky č. 13 nabízí nejen asi nejdokonalejší
výhled na majestátné pohoří Hochkönig, ale když se člověk otočí, má
Alpy jak na dlani a v hřebenu hor identifikuje Grossglockner (ten nejvyšší a
mírně zahnutý vrcholek) a Kitzsteinhorn (druhý nejvyšší vrcholek směrem
doprava od Grossglockneru).
Ve druhém případě (sjezdovka č. 29 + 31) se jedná o dlouhou a přitom
ne nijak extrémně strmou highway. Její sklon směrem dolů sice roste,
nicméně velmi postupně, což nutí člověka plynule zvyšovat tempo svých
lyžařských obrátek. Dát si tuto sjezdovku na jeden zátah odpovídá velmi
slušnému sportovnímu výkonu. Navíc zde nenajdete tolik lidí, jako na
jiných sjezdovkách. Tato sjezdovka je sice součástí Königstour, protože
však nespojuje žádné dva body (jedná se o sjezd a zase výjezd do stejného
místa), mám podezření, že ji většina lyžařů prostě na své túře
vynechá. Rajská hudba pro sportovně založeného lyžaře. 
Méně atraktivní sjezdy: modré č. 1 a 1a jsou traverzové spojnice,
které víceméně prostojíte na lyžích. Motá se na nich hodně
lyžařských škol a začátečníků. Modrá č. 4 je vhodná na odpolední
blbnutí s dětmi. Má levou a pravou variantu (z pohledu shora). Na levé
variantě zajedete člověk slušný carving, nicméně pro množství lidí to
je možné pouze velmi brzo ráno. Dopoledne je sjezdovka již obsypána dětmi,
špatně lyžující britskou mládeží, holandskými rodinkami a výukovými
kurzy. Odpoledne na ní sice nenajdete muldy až po pás, mírný sklon
sjezdovky to technicky neumožňuje, nicméně s neidentifikovatelnými hrboly
počítejte, které při sportovnější jízdě nepříjemně kopou do nohou. V
pravé variantě najdete dva perfektně vyfrézované snowparky, které jsou
dostatečně široké i pro normální lyžování. Spojnice mezi nimi je navíc
regulérní sjezdovka, kde člověk vytočí nejeden carvingový oblouk. Při
odpolední únavě v nohách, snaze udržet děti ještě chvíli ve sjezdovém
postoji, nebi vydrhnutém do modra, slunci v zádech, nirváně v těle a
očekávání zaslouženého aprés-ski po celodenním lyžování, to je
perfektní volba na odpoledne.
Vyloženě mi nesedla sjezdovka č. 21. Je to jediný a poměrně prudký sjezd
do Dientelu, který musejí všichni, kdo jedou Königstour, absolvovat. A
navíc je to jediný jižní svah z celého areálu. Sníh je pak na této
sjezdovce velmi brzo rozměklý a muldy po pás jsou zde snad již hned
ráno.
V Maria Alm člověk najde největší koncentraci sjezdovek na jednom
místě. Podobné je to však také bohužel s lidmi. Zažili jsme jich zde z
celého areálu daleko nejvíce. Lyžování je v Maria Alm zajímavé pouze ve
vrchní části hory (hřebenový sjezd č. 10 a jeho nejrůznější kratší
červené a černé varianty). Vrchol hory však obsluhuje pouze jedna
čtyrsedačka. Na několik typů sjezdů je to dost málo. Při dojezdu k ní
člověka vyděsí hrozen lidí.
Sněhové podmínky:
Obstojné. V úplně dolních partiích sjezdovek směs technického a
přírodního sněhu. Zbytek přírodní sníh. V týdnu asi třikrát
sněžilo, vždy v podvečer nebo v noci. Takže ve dvou dnech na sjezdovkách
čerstvý prašan, který se v prudkých sjezdech brzy změnil v muldy.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
S výjimkou starého a rozvrzaného dvojsedáku z Dientenu na vrchol Gabühel
(nad sjezdovkou č. 21), obsluhují celou oblast velmi moderní bublinové
čtyřsedačky a šestisedačky nebo vícemístné kabinkové lanovky. V pohodě
se tak dá lyžovat i za sněžení. Nerozumím však obslužnosti vrcholu
Aberg-Langeck nad Maria Alm pouze jedním čtyřsedákem. Na tak exponovaném
místě evidentně nestíhá, přičemž z údolí do poloviny hory jede
moderní kabinková lanovka, kterou asi od 11:00, kdy jsou už všichni nahoře
a samozřejmě tam lyžují, nikdo prakticky nevyužívá.
Zalidněnost:
Poměrně vysoká na nejexponovanějších modrých sjezdovkách. Jižní
Holandsko mělo prázdniny. Na svazích byla také řada „high school“
zájezdů z Velké Británie a pochopitelně z Rakouska. Nicméně na
sportovněji odladěných sjezdovkách byl počet lidí menší.
Občerstvení a aprés-ski:
Na všech svazích bez problémů. V oblasti se nachází řada restaurací,
jak samoobslužných, tak s obsluhou a také nespočet deštníků. V Rakousku
běžný standard. Milé je, že se jedná spíše o podniky domácího typu,
kde se sice obtížněji člověk domluví anglicky, o to více však v nich
ocení absenci rakouských „jodlovaček“, dechovky, či popových písní od
peroxidové blondýny a jejího freneticky poskakujícího přítele za
syntetizátorem.
Doprava do střediska a parkování:
Směrem tam víceméně bez problémů. Z Brna jsme zvolili dolní variantu
dojezdu do Mülhbachu přes Vídeň, Semmering a Schladming. Absolvovali jsme
tak dnes už standardní kolonu v Poysdorfu, které jsme se však již šikovně
naučili vyhnout se po okolních okreskách. A samozřejmě mírné zdržení
před Schladmingem. Parkování je k dispozici ve všech pěti klíčových
obcích celé oblasti a je zcela bezproblémové. Při návratu do Brna jsme
volili stejnou trasu přes Schladming. Sobotní kolona aut v opačném směru na
Salzburg byla viditelná hned u Bischofshofenu. Od Schladmingu až po Liezen
jsme sice také jeli ve šňůře aut, nicméně jsme pořád víceméně jeli
(60 až 80 km v hodině). Dojezd do ČR po dálnici již bez komplikací.