Domů Diskuze Technika jízdy Carving - kde je chyba?

Carving - kde je chyba? (strana: 6)

03.01.2010 23:35:35 #151 

Příspěvků: 746

Mirek muž

>> Mizera, 03. 01. 2009 23:14:34

Ad 1) smyk je potřeba hlavně pro snížení rychlosti

Ad 2) rotaci do oblouku přenech funcarverům

Ad 4) časem zjistíš, jak šlapat do lyží i při carvingu

:-)

04.01.2010 00:52:45 #152 

Příspěvků: 57

Mrkev

>> Mizera, 03. 01. 2009 23:14:34

Super ze se to dari, ale jinak se bohuzel trochu ci vice pletes ve vsech bodech :-)Carving neni temer v nicem nijak jiny nez klasicka technika. Horsi je, ze se plete Mirek dost ve svych bodech :-) Ale pozor, mozna se pletu i ja, uvidime co na to odbornik Ivan, ktere ho jsem si oblibila :-)

04.01.2010 05:49:12 #153 

Příspěvků: 746

Mirek muž

>> #152, Mrkev, 04. 01. 2010 00:52:45

Mrkev, já ti nevím…

Mizero, tato definice: „Při klasickém smýkaném oblouku otáčím já lyží, při carvingu otáčí naopak lyže mnou“ se mi velmi líbí :-)

04.01.2010 06:21:17 #154 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #152, Mrkev, 04. 01. 2010 00:52:45

Můžeš prosím napsat v čem se Mirek plete? Já tomu moc nerozumím a potřeboval bych to vysvětlit podrobně. Dík.

04.01.2010 11:23:11 #155 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

IMO, s přihlédnutím k tomu, kdo je a jak popsal své předešlé lyžování, si myslím, že Mizera velmi dobře popsal aktuální situaci a rozdíly.
V žádném bodě se, podle mě, úplně nemýlí, nejprovokativnější je rotace – ale lze ji brát také jako aktivní opak ke zmíněné protirotaci – nemusí vést nutně k rotování do oblouku, ale pouze k udržení trupu v pozici kolmé na lyže – na to dřív nebyl zvyklý.
Pocit už zažil, teď jsou všechny rady na nějakou dobu zbytečné, potřebuje to hlavně vyjezdit.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

04.01.2010 22:00:32 #156 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

Ahoj, v několika vláknech probírajících jízdu po hranách se podle mne objevují určité nepřesnosti. Jestli najdu čas, pokusím se na to téma napsat samostatný příspěvek. Momentálně jen stručně k tomu, co mapsal Mizera. V tom srovnání je ještě třeba rozlišovat u jízdy smykem, jestli se jedná o jízdu na starých nevykrojených lyžích, nebo na nových „carvingových“. Komentáře jsem vložil přímo do Mizerova textu:

"Mně osobně se carving opravdu jeví jako zcela odlišná technika než klasický smýkaný oblouk – v tom se zřejmě neshodnu s některými z těch, kteří mi radili. Chci-li totiž udělat carvingový oblouk, nesmím vůbec myslet na to, že chci „zatočit“, protože jinak začnu ihned zase smýkat. K přesvědčení, že carving je něco úplně jiného, mě dovedlo následující poznání:

1.Při klasickém smýkaném oblouku otáčím já lyží, při carvingu otáčí naopak lyže mnou."

Pokud se nejedná o básnickou nadsázku vyjadřující pocity jezdce při jízdě po hranách, tak bych s tím po technické stránce souhlasit nemohl. Vliv jezdce je (měl by být) při obojím rozhodující

„Z tohoto důvodu také nepovažuji carving za „úplnou“ univerzální techniku, s níž by bylo možné si vystačit; chci-li totiž např. rychle změnit směr, vyhnout se překážce apod., je mi carving k ničemu a musím stejně smýknout. Zkrátka – i když lyžař carvovat umí, zcela bez smýkání se neobejde.“

O účelnosti jízdy smykem není pochyb. Osobně jízdu po hranách považuji za součást „univerzální“ lyžařské dovednosti

„2.Při carvingu výrazně pomáhá otočit rameny v zamýšleném směru zatočení, zatímco ve smyku jdou do protirotace.“

Postavení osy ramen je v podstatě shodné při jízdě smykem i jízdě po hranách

„3.Při carvingu je stopa široká, při smyku úzká.“

Pokud se nejedná o jízdu na starém typu lyží, je stopa v podstatě stejně široká.

„4.Při carvingu nedělám vertikální pohyb – nemá smysl.“

Vertikální pohyb – jako zvednutí těžiště lyžaře – je jedním ze způsobů, jak uvolnit tlak na lyže v předchozím oblouku a umožnit zahájení dalšího oblouku. Používá se zejména na prudších sklonech svahu a v zavřených obloucích. Častou chybou je přehánění tohoto pohybu a další zvedání těžiště i ve chvíli, kdy je již přehranění možné. V závodním lyžování je snaha používat jiný, rychlejší způsob přehranění, ale vyhnout se mu nelze. Vzhledem k tomu, že při jízdě po hranách se dostává (někdy) těžiště až těsně nad sníh (narozdíl od jízdy smykem), nejde evidentně přehranit bez zvednutí těžiště, a tedy je jeho použití v jízdě po hranách asi častější

„5.Při carvingu přenáším váhu co nejvíc dopředu, při smýkání ji držím uprostřed.“

Je to přesně obráceně. Při jízdě po hranách převažuje spíše centrální postoj oproti staré technice, kdy byla váha více vepředu. To ovšem nijam nemění potřebu při zahájení oblouku prohnout přední část lyží, což samozřejmě v tomto okamžiku vyžaduje posun těžiště dopředu

„6.Při carvingu pracuji s oběma lyžemi, při smýkání téměř výhradně s vnější.“

Na starém typu lyží je to tak, na carvingových lyžích je dobré využívat vnitřní lyži i při zatáčení smykem. Pro staromilce (třeba mne) je obtížné si na to zvyknout, ale jízda je pak mnohem efektivnější. I.

www.juniorsports.cz

04.01.2010 23:02:39 #157 

Příspěvků: 746

Mirek muž

>> #156, CzechSkier, 04. 01. 2010 22:00:32

Jen k bodu 1). Carvingové lyže podle mě opravdu zatáčí samy, lyžař řídí jejich prohnutí, zatížení, zahranění, ale pak jedou stabině a samy po hraně ve stopě, kterou si samy vytvoří. Není nutné je nijak korigovat, jako při smyku. Kdysi na nějakém videu jsem viděl plechového lyžaře, který sám, bez jakéhokoli řízení krájel jeden oblouk za druhým, jen se vlivem gravitace na konci oblouku překlopil na druhou stranu.

Pro jistotu ještě doplním, kam a jak lyže jede samozřejmě určuje lyžař…

04.01.2010 23:34:55 #158 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

>> #157, Mirek, 04. 01. 2010 23:02:39

No to samozřejmě ano. Když je na mírnějším svahu nakloníš, tak tě „nějakou“ rychlostí dovezou „zhruba někam“, kam máš namířeno. To ale při jízdě smykem když „jen“ vysunu pánev do strany a zatlačím koleny dopředu a dovniř, tak mne tam ty lyže dovezou v podstatě taky „samy“. Takže je to v podstatě o tom, jestli průběh jízdy určuje terén a lyže, nebo lyžař. Ale ve srovnání obou technik (na vykrojených lyžích) v tom nevidím výraznější rozdíl. Samozřejmě, že nové lyže umožňují oproti starým na mírném terénu jízdu po hranách bez dokonalého zvládnutí techniky. Ale v tom je právě také jejich úskalí, protože co jde bez „techniky“ na mírné modré už nejde na červené nebo černé – viz jiné vlákno. I.

www.juniorsports.cz

04.01.2010 23:51:39 #159 

Příspěvků: 57

Mrkev

No tak jsem to nemusela ani vysvetlovat ty svoje pochyby, CzechSkier to udelal za me :-) Jinak Mirku s tim plechovym panackem mas pravdu, ale v realu to takhle prece neni. Nemuzes rict ze neni potreba nic korigovat. A naopak u smyku toho tak moc zase taky nekorigujes. Chci tim jen rict, ze je tak tak zhruba nastejno… Urcite nic neurcuje lyze. Toho bych se nechtela dozit :-)

05.01.2010 00:22:27 #160 

Příspěvků: 746

Mirek muž

>> #158, CzechSkier, 04. 01. 2010 23:34:55

>> #159, Mrkev, 04. 01. 2010 23:51:39

Je to jako s autem, pokud jede bez smyku (stejné jako carving), lehce projedeš zatáčku na jedno zatočení volantu, pokud jedeš smykem, musíš průjezd zatáčkou neustále korigovat.

Pokud položíš na carvingové lyže správně pytel cementu, vykrojí krásný oblouk, smýkaného oblouku takto nedocílíš.

Nejdůležitější je samozřejmě lyžař, ten lyže postaví na hranu, zatíží, případně odlehčí, ale lyže pak jedou oblouk samy a čím méně se jim do toho lyžař plete, tím lépe. Rozdíl mezi začínajícím a pokročilým carverem je v tom, že začátečník postaví lyže na hranu a čeká, jak zatočí, pokročilý carver ví, jak lyži zatížit a prohnout aby oblouk zkrátil, případně odlehčit, aby ho prodloužil.

05.01.2010 02:05:55 #161 

Příspěvků: 4267

ivan

Musím se Mizery trochu zastat. Jeho příspěvek jako by vypadl z let 1995 – 98, kdy se hojně publikovala základní moudra k tehdy novému carvingu a hodně srovnávalo s technikou předchozí.

Neboli jsou to poměrně přesně vystižené kontrasty oproti OPRAVDOVÉ SMÝKANÉ KLASICE. Tedy oproti tomu, co už dneska málokdo jezdí, neboť i ti, jež běžně pohrdlivě označujeme za „smýkače“, si většinou na současných lyžích osvojili více či méně kulatý driftový oblouk (před lety jsme na carveru vedli dlouhou diskusi o podstatě i o názvu „karvosmyk“, „aktivní a pasivní drift“).

CzechSkier to postihl rozdílem mezi jízdou na lyži rovné a vykrojené.

Komentář jste tady už udělali, nemám už sílu to také pitvat. Ale přinejmenším ti starší, kdo „klasiku“ skutečně zažili (a tím myslím ono klasické „píchni skoč!“, protirotaci s pohledem do údolí a osou ramen rovnoběžnou s lyžemi, zvedání vnitřní lyže či nohy přilepené k sobě a opravdový Fersendrehschub, tedy opravdovou realizaci klasického Allaisova „hranou lyže se brzdí, po skluznici jede“) musí vidět, že ty Mizerovy postřehy jsou v rámci jeho soukromého odhalování carvingu cennými analytickými body. Zejména když se lehce zkorigují a upřesní, viz např. jeho bod 5.

12.02.2010 17:47:19 #162 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

Tak jsem se nechal manželkou natočit při jízdě. Sice nejsem moc vidět, ale zkušené oko z toho něco vydoluje.

<object width=„425“ height=„344“><param name=„movie“ value=„http://ww­w.youtube.com/v/sy0PX­2j6cEM&hl=cs_CZ&fs=1&rel­=0“></param><pa­ram name=„allowFu­llScreen“ value=„true“></pa­ram><param name=„allowscrip­taccess“ value=„always“></pa­ram><embed src=„http://w­ww.youtube.com/v/sy0PX­2j6cEM&hl=cs_CZ&fs=1&rel­=0“ type=„application/x-shockwave-flash“ allowscriptac­cess=„always“ allowfullscre­en=„true“ width=„425“ height=„344“></em­bed></object>

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

15.02.2010 08:33:10 #163 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

>> #162, Pavlos, 12. 02. 2010 17:47:19

Teda Pavlosi, to si děláš trochu prču… Vždyť je tam vidět akorát rozmazaná čmouha :-).

Jinak se mi zdá (to slovo je na místě), že jsi posazený docela dost vzadu, váha horní části těla moc nepomáhá k zatížení lyže a přijde mi, že předsouváš vnitřní lyži v průběhu oblouku a v závěru oblouku rotuješ rameny. Takže v začátku oblouku se na zatáčení podílí spíše zadní polovina vnější lyže a v konci oblouku se váha přenáší na vnitřní…

Ale jestli je to pravda, to ví asi jenom Bůh a Tvoje manželka, která Tě natáčela… :-)

I.

www.juniorsports.cz

15.02.2010 08:47:40 #164 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #162, Pavlos, 12. 02. 2010 17:47:19

Stejně jako u většiny videozáběrů zde prezentovanejch jsou hlavními problémy: 1. pánev nikdy není dost vepředu, 2. zadek nad lyžema (nad vnitřní), 3. nevyužívání toho co ti carvingová lyže sama nabízí k rychlýmu přehranění…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

15.02.2010 10:24:39 #165 

Příspěvků: 2356

TomáS muž

>> #164, HOnza, 15. 02. 2010 08:47:40

Poctivě jsem chtěl natočit video na Kronplatzu (na obřačkách na slalomkách) ale kameraman se mi zrakvil, takže mám prd. Což mě štve, protože bych potřeboval nějaký studiíní materiál. Od VL2 furt makám na technice a teď je čas se zase někam posunout. T

>> #162, Pavlos, 12. 02. 2010 17:47:19 Příště dej kamaremankám suchou přípravu. A nesmí u toho bejt dvě. To pak kecaj a hovno dělaj:-))

15.02.2010 15:58:40 #166 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

>> #163, CzechSkier, 15. 02. 2010 08:33:10

Je fakt, že není nic moc vidět, ale spoustu věcí si člověk uvědomí až když mu to někdo řekne. Takže s tou rotací ramen máš 100% pravdu. To budu muset odstranit.

Zadek mám těžkej :) tak proto ho mám asi moc vzadu. Ne, jedná se o to, že mám při jízdě pocit, že touto pozicí jdu pánví v oblouku ke svahu. Ale asi je to špatně. Nevím jak jít ještě víc dopředu, asi se celkově víc zvednu. Takhle spíš „sedím“ nad lyžemi.

Díky.

>> #164, HOnza, 15. 02. 2010 08:47:40

Honzo díky. O víkendu přijedu na VL3. Předpokládám v sobotu ráno a odjedu v neděli večer. Ubytování se snad seženu sám a zaplatím přímo na místě. Pak budu moc pilovat postoj a carvování.

>> #165, TomáS, 15. 02. 2010 10:24:39

Nechal jsem se natočit ještě jednou na krátkým hanku na dojezdu červený a maželce se povedlo natočit jen sníh a ceduli SLOW DOWN ;))))

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

28.02.2010 10:33:08 #167 

Příspěvků: 230

pool-Pája muž

Ahoj, tak jsem tady chtěl získat nějaké dobré (základní) rady a informace, jak začít „carvovat“. Ale po přečtení vlákna jsem ale zjistil, že jediné co vím jistě je to, že se lyžáky obouvají na nohy a né na ruce. Jinak téměř co příspěvek, to jiný názor. Samozřejmě, je to diskuse, ale myslím si, že alespoň v těch základních věcech by mělo být jasno.

28.02.2010 13:07:22 #168 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #167, pool, 28. 02. 2010 10:33:08

Jo – je to diskuse, kde „moudra“ vypouštějí i ti nepříliš poučení. Vybírej si podle autorů – Ivan, Krab…, ale v podstatě i Mizera ve svým shrnutí v příspěvku č.148. Hlavní zásady: 1. správně na lyžích stát = a) pánev není nikdy dost vepředu!!! (nezaměňovat s předklonem trupu)…

  1. rozkročeno cca v šíři pánve i trochu víc,

2. jezdit jen na velmi mírném svahu kde se ti to nerozjede ani při přímé jízdě nad 30km/hod (zelená – modrá sjezdovka) 3. zpočátku nezapojovat do „zatáčení“ nic jinýho než naklopení lyží na hranu (trpělivě počkat co se bude dít :o)), 4. lyžovat jenom pánví a nohama (nohy jsou DVĚ a pracují zcela samostatně a při tom souhlasně…) 5. najít si někoho, kdo ti tohle zkontroluje a poradí …

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

28.02.2010 13:10:03 #169 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #167, pool, 28. 02. 2010 10:33:08

V „základních věcech“ samozřejmě jasno je. Chyba není v diskutérech ani v diskusi, nýbrž v tvém očekávání, že toto konkrétní vlákno je návodem, jak začít karvovat.

28.02.2010 13:31:08 #170 

Příspěvků: 230

pool-Pája muž

Honzo, díky za konkrétní hodnocení a rado. Ivane, poraď, které vlákno je to pravé.

28.02.2010 13:45:11 #171 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #170, pool, 28. 02. 2010 13:31:08

Nevím o tom, že by téma „jak začít karvovat“ bylo tématem nějakého zdejšího vlákna. Takže poradit neumím, sorry.

16.03.2010 21:32:29 #172 

Příspěvků: 1395

adam 1

>> #30, Mizera, 13. 11. 2009 19:19:33 Ahoj Mizero ,kdyby ti to s Krabem nevyšlo tak koukni na http://www.carving-sport.cz/myslím,že to jsou nejlepší stránky na našem trhu ,kde ti fakt poradí s čím a jak na to!Z vlastní zkušenosti -dal jsem na jejich radu a pořídil dalbella axion místo klasiky a strašně ti to pomůže ke car.oblouku(ná­klek).Jejich výuku mají na cd nebo to najdeš na http://www.youtube.com/watch?… zdar!

16.03.2010 22:00:13 #173 

Příspěvků: 1395

adam 1

16.03.2010 23:57:44 #174 

Příspěvků: 4267

ivan

Konečně trocha osvěty do našeho tápání! Skvělé! Určitě se všichni podívejte, to ještě neznáte!

17.03.2010 08:20:01 #175 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #174, ivan, 16. 03. 2010 23:57:44

Pevne verim v tvou ironii :-)

17.03.2010 08:25:38 #176 

Příspěvků: 6649

HonzA_ muž

>> #174, ivan, 16. 03. 2010 23:57:44

To tě zase u Dana v diskusi proberou. Koukal jsem že už rozebírají tvé kvality na kopci a i povahové stránky ;-)

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

17.03.2010 11:40:15 #177 

Příspěvků: 1395

adam 1

>> #176, HonzA_, 17. 03. 2010 08:25:38 Honzo ,ikdyž Ivan reagoval ironicky?(mi to nevadí)Fakt se dá podle videa a doporučení carv.cz naučit jezdit oblouk a je přeci jedno jestli fan,body nebo race -základ je stejný!Jezdí tak moje dcera 5r.i moje manželka která měla opravdu ze začátku problém ale zdokonaluje se a začíná ji to bavit!Věřím ,že carv chce jezdit 90%lidí akorát neví jak na to a proto je tady „diskuse“ nebo poznatky z lyžování!Ikdyž nemusí být zrovna profi.Nebo ne? měj se

17.03.2010 11:53:57 #178 

Příspěvků: 326

vašek2

>> #177, adam 1, 17. 03. 2010 11:40:15

Dost se pleteš v zásadní věci. Základ právě není stejný. Tvé „carv.cz“ poznatky určitě fungujou a dokážou člověka přivést ke carvingovému oblouku. Zásadním problémem ale je, že už ti nikdo neřek, že od určité úrovně lyžařských zdatností jsou jejich doporučení pro „nefunového“ lyžaře výrazně kontraproduktivní a člověk se v nich topí. To je mj. důvod, proč všechny lyže s rádiusem nad 13 metrů jsou na zmíneném webu zapovězeny. Poznámky I.Sosny jsou pro tebe, stejně tak jako pro 99,99% lyžařů ukázkou správné cesty, pakliže se člověk chce dále zlepšovat. Dokáže oddělit balast od podstatného. Zkus naslouchat a pochopíš. Mně se to výrazně vyplatilo. A kecy o nečistým oblouku na superobřačkách aj. nech pro jiný weby…

17.03.2010 12:20:20 #179 

Příspěvků: 1395

adam 1

>> #178, vašek2, 17. 03. 2010 11:53:57 O zákazu hovořit o rádiusu větším jak R13 na carv.cz jsem opravdu neslyšel?!Uznává se zde jiný názor než většinový?I přesto doufám ,že můje předešlé příspěvky někomu pomůžou!Zatím

17.03.2010 12:22:27 #180 

Příspěvků: 6649

HonzA_ muž

>> #177, adam 1, 17. 03. 2010 11:40:15

Adame, na lyžích se dá jezdit mnoha způsoby. Každý z nich má své výhody a nevýhody, do některých podmínek se hodí a do jiných ne. Ten, který prezentuje Dan Krajčíř jako techniku pro carvingový oblouk je výhodný pro poměrně úzce zaměřenou skupinu lidí pohybujících se specifickým způsobem na upravených sjezdovkách – obvykle se tomu říká FUNCARVING. Ale Dan, velice chytře, naznal že když bude propagovat/prodávat funcarving, bude cílová skupina pro jeho obchodní a výukové aktivity poněkud jaksi malá. Takže se rozhodl že tomu bude říkat jen CARVING a tím osloví větší skupinu lidí na trhu. On sám už několikrát uznal že neučí a neprosazuje lyžování (ve smyslu komplexního pohybu na lyžích v různých podmínkách) ale jen jeho specifické pojetí carvingu (tedy pro mne a mnoho ostatních lidí funcarving). Jestli se mu daří nebo ne, neumím posoudit (ale něco indikuje i údajné zavření pražského obchodu), ale každopádně tímhle úžasným způsobem mate hlavy LYŽAŘŮM. Ti na webu najdou video k učení CARVINGOVÉHO oblouku a nevědomky padají do FUNU se všemi jeho pastičkami komplikujícími běžné lyžování.

To v žádném případě neznamená že bych funaře nějak odsuzoval, vůbec ne. Když to umí dobře, rád se podívám. Ale rozhodně jsem proti tomu aby funová technika byla prezentovaná jako základ moderní carvingové techniky. Je to prostě speciální modifikace pro speciální podmínky a pojetí jízdy.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy

Alpine Ski World cup 24/25

Samolepka na lyže

My Dolomiti Skicard

7

Lyže pro dívku

7

Ponožky

Tělesná váha 120kg

3

ESTER LEDECKÁ

Předvánoční lyžování