Pravidla FIS - bezpečnostní desatero - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Zdraví a bezpečnost Pravidla FIS - bezpečnostní desatero

Pravidla FIS - bezpečnostní desatero

23.11.2013 19:59:04 #1 

Příspěvků: 1345

Navvy

Milí kamarádi lyžaři, kamarádky lyžařky nevyjímaje. Jak jsem už uvedl jinde, problém bezpečnosti na sjezdovkách není obvykle problémem úmyslně nebezpečného jednání, ale neznalosti a nezkušenosti. Tak jsem se rozhodl založit zde toto nové (aspoň doufám) téma, které by mělo (také spíše doufám) tyto neznalosti alespoň maličko odstraňovat.

Pravidla jsem převzal z http://www.hscr.cz/…68830b87.pdf. Jsou to:

  1. Ohled na ostatní lyžaře. Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.
  2. Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy. Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění,terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům jakož i hustotě provozu.
  3. Volba jízdní stopy. Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.
  4. Předjíždění. Předjíždět se může ze shora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.
  5. Vjíždění a rozjíždění. Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.
  6. Zastavení. Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě . Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.
  7. Stoupání a sestup. Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.
  8. Respektování značek. Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.
  9. Chování při úrazech. Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.
  10. Povinnost prokázání se. Každý lyžařnebo snowboardista,ať­svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.

23.11.2013 20:09:41 #2 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #1, Navvy, 23. 11. 2013 19:59:04

Chceš-li si s tím pohrát, najdi si je ve znění příslušné ČSN (číslo se mi nehodí hledat) a porovnej s originálem anglickým, a třeba německým. A dospěješ k tomu, co jsem kdysi popsal v nějakém článku (taky nebudu hledat a už netuším ani název) – česká verze na několika místech zkresluje originál, nezareagovala na „carvingovou“ úpravu bodu 5 a zavádějícně operuje s termínem „osobní údaje“.

„Pravidla FIS“ jsou jenom empirickým zachycením toho, co inteligentní člověk dělá spontánně. Být všichni neblbí a slušní, žádná by nemusela existovat. Podobně jako by nemusely být psané zákony, kdyby věci řešili rukoudáním s pohledem do očí a vědomím, že dohodnuté se plní, dodržovatelé Desatera.

Nejsouce v ideálním světě, potřebujeme k existenci tisíce stránek zákonů, specialisty na ně a orgány s nimi pracující. Bohužel.

23.11.2013 20:14:03 #3 

Příspěvků: 1345

Navvy

A hned přidám k diskusi jednu modelovou situaci. Úzký přejezd, vlevo svah nahoru a vyfrézovaný mantinel asi tak kousek nad kolena, vpravo svah dolů, šířka trati asi tak 5 metrů. Asi tak metr a půl od levého okraje trati jede pomalejší lyžař, cca 2 metry vpravo od něho další lyžař. Seshora sjíždí rychlejší lyžař a zvolí předjíždění po levé straně, mezi svahem a tím prvním lyžařem. Ten zřejmě na zvuk přijíždějícího lyžaře zareaguje tak, že uhne doleva. To ovšem ve chvíli, kdy ten lyžař přijíždějící zezadu už je špičkami lyží skoro na úrovni předjížděného lyžaře. Předjíždějící lyžař se v poslední chvíli vyšvihne levou nohou nad ten mantinel a tak jen o sebe škrtnou pravá bota rychlejšího lyžaře a levá bota toho pomalejšího. Nic se nestane, oba lyžaři neupadnou, sjedou dolů a tam ten rychlejší vysvětluje tomu pomalejšímu, že když jede při okraji sjezdovky pomalu, nemůže toho rychlejšího zavřít k okraji sjezdovky. Ten pomalejší tvrdí, že to není jeho problém a je na tom, který je vzadu, aby se mu vyhnul. Tak co vy na to, milí lyžaři (i případní nelyžaři)?

23.11.2013 20:18:50 #4 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #2, ivan, 23. 11. 2013 20:09:41 Ono to bez pravidel dost dobře nejde v ničem. Na ty rozdíly mezi různými zněními pravidel se brzy dostaneme.

23.11.2013 20:43:46 #5 

Příspěvků: 741

Mirek muž

>> #3, Navvy, 23. 11. 2013 20:14:03

Dle mého názoru je chyba na straně rychlého lyžaře, dva lyžaři na pěti metrech je na bezpečné předjetí mnoho. V tomto případě je nutné přibrzdit a předjet až se sjezdovka zase rozšíří ;-)

23.11.2013 20:53:50 #6 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #5, Mirek, 23. 11. 2013 20:43:46

Dík za první názor. On když je ten přejezd několik set metrů a hustota lyžařů velká, je těžké jet rychlostí toho nejpomalejšího.

23.11.2013 21:03:52 #7 

Příspěvků: 1999

Radek Holub - SNOW muž

>> #2, ivan, 23. 11. 2013 20:09:41

Ten článek se zmínkou o částečně zkreslených českých pravidlech FIS vyšel ve SNOW 53, ale k dohledání je i ve zdejších článcích (štítek „bezpečnost“) – Hysterie a pověry okolo úrazů.

>> #3, Navvy, 23. 11. 2013 20:14:03

Moc pěkný příklad. Analogicky k silničnímu provozu bych řekl, že sice „zavřít“ někoho u krajnice není správně (spoluzavinění), ale zodpovědnost za bezpečné předjetí má vždy ten rychlejší (dostatečný odstup, předvídat situaci ap.), který se z ní proto těžko vyvlíkne.

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

23.11.2013 21:18:16 #8 

Příspěvků: 767

Gravedigger

„zodpovědnost za bezpečné předjetí má vždy ten rychlejší (dostuptečný odstup, předvídat situaci ap.), který se z ní proto těžko vyvlíkne.“

kdyby opravdu zodpovednost byla stoprocentne na tom rychlejsim (coz v dnesnim dobe antipiratske histerie temer plati), tak by to otviralo dvere nechutnym prasarnam ze strany tech „pomalejsich“.

Dalsim faktem je, ze casto, jak na lyzich, tak za volantem, prave ti pomali jsou ta nemehla, kteri problemy zpusobuji. Preregulovany a prepravidlovany rezim navic temto pomalym nemehlum dava pocit nadrazenosti a neohrozenosti a dale jeste snizuje miru pouzivani zdraveho rozumu, protoze proc nad necim premyslet, kdyz mame na vsechno pravidla.

23.11.2013 21:21:27 #9 

Příspěvků: 1845

fischerbl

>> #5, Mirek, 23. 11. 2013 20:43:46

Ti Navyho lyžaři byli dokonce 3!

>> #7, Radek Holub – SNOW, 23. 11. 2013 21:03:52

Dobrá paměť. ;-)

>> #2, ivan, 23. 11. 2013 20:09:41

Německá i rakouská verze operuje v bodě 10 také s osobními údaji. Personalien

Jinej gang...

23.11.2013 21:31:20 #10 

Příspěvků: 1999

Radek Holub - SNOW muž

>> #8, Gravedigger, 23. 11. 2013 21:18:16

Jen aby nedošlo k mýlce – „rychlejší“ jsem použil jen jako jednoduché označení toho, kdo v uvedeném konkrétním případě předjížděl. Dělit zodpovědnost jen podle rychlosti samozřejmě nedává žádný smysl.

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

23.11.2013 23:07:44 #11 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #2, ivan, 23. 11. 2013 20:09:41

Kompletní a podle mě jediná mezinárodně závazná pravidla pro lyžování (včetně běžeckého) a snowboarding jsou na oficiálních stránkách FIS. http://www.fis-ski.com/…_Neutral.pdf

Jak správně píšeš, ta naše verze je nepřesná a neúplná.

Zvláštní pozornost si zasluhuje bod č. 1: Lyžař nebo snowboardista se musí chovat takovým způsobem, aby neohrozil nebo nezpůsobil škodu jinému. Toto pravidlo je převzato z civilního práva (u nás občanský zákoník – viz § 415 OZ nebo § 2900 nového občanského zákoníku).

Předjíždějící lyžař pak musí brát v úvahu, že předjížděný lyžař může učinit náhlý úmyslný či neúmyslný pohyb do strany a zároveň by (potenciálně) předjížděný lyžař neměl vytvářet nebezpečné situace, a to nejen při vjíždění na sjezdovku, nebo rozjíždění se, ale zejména v úzkých místech by neměl ani náhle měnit směr či nebezpečně zajíždět ke kraji. Tyto nebezpečné změny směru jízdy sice nezbavují předjíždějícího odpovědnosti za případný střet, ale předjížděný se může stát spoluviníkem nehody (asi jako když nečekaně a zároveň bezdůvodně zabrzdíte v autě a někdo do vás zezadu narazí). Na tuto skutečnost občas doplácejí, hlavně v zahraničí, jak naši řidiči aut, tak také lyžaři (a pak se diví, že ten rakouský, či jiný soud rozhodl v jejich neprospěch, i když do nich někdo narazil zezadu). Prostě platí pravidlo č. 1 – musíte se chovat tak, abyste (pokud možno) nikoho neohrozili ani nepoškodili – čili musíte dávat bacha tak trochu i za druhé.

23.11.2013 23:53:25 #12 

Příspěvků: 1845

fischerbl

>> #11, Navvy, 23. 11. 2013 23:07:44

Dovolím si upozornit na tematicky související vlákna:

Chování na sjezdovce

Debil z Horské

Jinej gang...

24.11.2013 00:33:58 #13 

Příspěvků: 1345

Navvy

Vím. Když však někdo bude hledat něco o pravidlech FIS, tady to má přímo v nadpisu.

24.11.2013 01:37:43 #14 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #9, fischerbl, 23. 11. 2013 21:21:27

Identification

Every skier or snowboarder and witness, whether a responsible party or not, must exchange names and addresses following an accident.

Ausweispflicht

Jeder Skifahrer und Snowboarder, ob Zeuge oder Beteiligter, ob verantwortlich oder nicht, muss im Falle eines Unfalles seine Personalien angeben.

Identification

Tout skieur et snowboarder témoin ou partie responsable ou non d'un accident est tenu de faire connaître son identité.

„je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje“.

Komentář FIS:

„everybody must consider that it is the duty as a responsible person to provide information as a witness“

„Jeder verantwortungsbe­wusste Skifahrer und Snowboarder muss daher seine staatsbürgerliche und moralische Pflicht erfüllen, sich als Zeuge zur Verfügung zu stellen.“

„Exchange names and addresses“ není totéž jako „poskytnout osobní údaje“. A v komentáři „to provide information as a witness“ či „sich als Zeuge zur Verfügung zu stellen“ opět neznamená dávat např. RČ apod.

Je to imho složitější i proto, že nebude-li na místě osoba oprávněná zjišťovat osobní údaje, nelze po účastníkovi/svěd­kovi požadovat, aby je vydal. Viz též klasické problémy revizorů bez statutu veřejného činitele.

Ba dokonce i zákon č. 273/2008 Sb. o Policii České republiky v § 63 Prokázání totožnosti, odst. 1 praví: „Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti.“ Tedy ani ze zákona oprávněný policista nesmí z osoby, od které je oprávněný OÚ zjišťovat, zjišťovat údaje excesivní. Z toho vyvozuju, že zákonem neoprávněný zjišťovatel nemůže požadovat – pokud vůbec něco požadovat může?! – víc než jméno, příjmení a bydliště = viz anglická verze.

Nad tím vším navíc stojí fakt, že pravidla FIS nejsou zákonnou normou, striktně vzato jimi tedy nelze NAŘIZOVAT povinnosti.

Skutečnost, že de facto interní pravidla vyhlášená jakýmsi švýcarským spolkem mohou být považována za závazná i pro lidi s tímto spolkem nijak nespojenými, je na pováženou. Viz takřka fantasmagorickou citaci NS (sp.zn. (Rc) 25 Cdo 1506/2004 ze dne 23. února 2005):

„I když nejsou obecně závazným právním předpisem, jsou tato pravidla pro lyžaře na sjezdové trati závazná, a to bez ohledu na to, zda jsou pramenem práva či nikoliv“

s kouzelným odůvodněním

„proto, že jiná pravidla stanovena nejsou a jejich potřeba je evidentní“.

Nejspíše pod palbou kritiky právnické veřejnosti z takto formulovaného odůvodnění (viz např.:

„Představa, že ač nečlen, jsem automaticky povinen dodržovat pravidla lyžařské federace, mi přijde podobně fantastická, jako kdyby každý člověk mající doma známky byl automaticky povinen dodržovat pravidla Svazu českých filatelistů. Co přijde příště? Zakáže Český zahrádkářský svaz všem obyvatelům republiky pěstování jedovatých okrasných rostlin?“)

se v pozdějším judikátu z roku 2010 NS už rozumně odvolal na obecnou prevenční povinnost podle klasického superobecného § 415 OZ:

„Pokud tato pravidla nedodrží, pak nelze mít za to, že se choval v souladu s požadavky zakotvenými v ustanovení občanského zákoníku v § 415“.

Kromě toho, jsou-li u vleků vyvěšena coby součást přepravního řádu, existuje další argument pro vymahatelnost.

Ta vymahatelnost je tedy značná, byť imho stále problematická. S ohledem na to, jak vážně je nejenom naše soudy berou, měla by jejich formulace – tím spíš, že jsou současně i ČSN – být co nejpřesnější.

24.11.2013 01:53:45 #15 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #11, Navvy, 23. 11. 2013 23:07:44

„Náhle měnit směr“ – to je tak nádherně gumové, že jako lyžařský právník bych si hezčí prostor k argumentaci přát nemohl.

Obávám se, že v určení toho, co „náhlá změna směru“ je, bude platit klasické pravidlo o tom, že silnější pes mrdá. A s ním souvisí i další, že domácí pes bude ve výhodě.

S přičtením mého oblíbeného argumentu, že soudce-laik, jen omezeně schopný posuzovat skutečné argumenty, bude nejspíše odkázaný na dojem, který pes je ten silnější, tedy třeba který hlasitěji štěká, a bude tajně inklinovat k preferenci toho domácího, mi vychází jasně: v cizině to nejspíš odskáče cizinec. Tím spíš, že podle předpisů EU se to bude řešit podle tamějšího práva.

Ale to už je spíš OT.

24.11.2013 17:46:25 #16 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #15, ivan, 24. 11. 2013 01:53:45

Smekám před Tvojí znalostí práva a zejména právním povědomím obecně v příspěvku č. 14.

Právě ona obecnost vyjadřování v právních předpisech je výhodou pro všechny. Předpis tak vydrží déle bez novelizací a lidé si na něj dobře zvyknou. To s tím silnějším psem nemusí být úplně černobílé, protože ceny právních služeb v zahraničí nejsou tak nedostupné jako před nějakými 20 lety. Každopádně cizinec má proti tuzemci vždy obtížnější pozici, jak správně píšeš.

Každopádně, pravidla FIS by měl každý lyžař znát a měla by se učit v hodinách tělesné výchovy už v prvním ročníku základní školy (nenásilně, srozumitelně pro děti, ale bezvýhradně pro všechny).

24.11.2013 18:37:27 #17 

Příspěvků: 1845

fischerbl

>> #13, Navvy, 24. 11. 2013 00:33:58

OK, já to sem dával hlavně proto, aby tu třeba zas někdo neobjevil Ameriku. Taky je dle mě zajímavé, jak se např. tvoje názory od té doby změnily.

>> #14, ivan, 24. 11. 2013 01:37:43

Lze vůbec doložit, že původní verze je ta anglická? Třeba jsou odchylky způsobeny převodem verzí dle zvyklostí v zemích jednotlivých jazyků. Nebo že by přece jen ztraceno v překladu?

Nemyslím si, že se pozice FIS pravidel nějak výrazně změnila začleněním do té ČSN, kde jsou uvedena v informativní příloze.

Jinej gang...

24.11.2013 19:32:32 #18 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #17, fischerbl, 24. 11. 2013 18:37:27

Nemám sebemenší tušení, jak si to tam „fízoví strejcové“ pytlíkujou. Vzhledem k lokalizaci Lausanne si můžu tipnout, že core version může být francouzská, německou zplodí nějací kámoši z východu CH, jižané italskou. Anglická by mohla být prácičkou nějaké nasmlouvané překladatelské agentury, která průběžně musí vše možné (IOC, FIS a kvanta dalších federací, vyčůraně usalašených v lausannském clusteru) převádět do English. Měli by to s ohledem na ty objemy překladů a jistě velmi slušné kšefty být dokonalí profíci. Jestli si řeknou „OMG, tohle k zemi klasického habeas corpus nesedí“ (což by byl paskviloidní závěr, kamerami profízlovaná Británie už je jenom vzpomínkou na stát, jejž kdysi dávno coby vzor osobní svobody vzpomínal Karel Havlíček Borovský), „musíme to naformulovat přijatelněji,“ netuším.

V každém případě považuju za ostudné, když FIS rules s takovým dopadem, jaký už dnes mají, jsou tak rozdílné podle jazykové verze. Jenže co si vzít na – sorry, budu záměrně hulvát – přiblblém švýcarském spolku? Jak si ta svoje pravidla upeče a schválí, tak je má. Ten, kdo by měl nad touto problematikou držet ochranou ruku zákona, jsou legislativní profíci jednotlivých zemí. Z nichž mnozí si spokojeně umyjou ruce, že dostávají do ruky nástroj (někdy klacek), s nímž mohou pohodlně operovat, odpísknout kauzu a jít na panáka a na golf.

>> #16, Navvy, 24. 11. 2013 17:46:25

Děkuju za uznání. Paragrafy mě začaly zajímat už v době, kdy jsem jako mladý zaměstnanec v totalitním Československu zjistil, že existuje jakýsi Zákoník práce a že obsahuje některé docela zajímavé věci. Toto zjištění u mě sice z několika důvodů nevedlo k Chartě a vonkovské opozici, ale přesto mě dlouhodobě poznamenalo. Detaily by byly tak na dvě flašky, třeba to někdy někde probereme. Jak vidíš a cítíš, mám to v sobě. Sice tím neexhibuju, ale dere se to ven. Prokletí doby a věku. Byly to zkurvené roky a ovlivňují nás dodnes.

24.11.2013 22:30:59 #19 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #17, fischerbl, 24. 11. 2013 18:37:27

Já se tam teď znovu podíval, co tam píši a myslím, že se mé názory zase tak moc nezměnily. Stále zastávám názor, že zkušení musí dávat pozor na nezkušené a rychlejší musí ty pomalejší předjíždět bezpečně. No a pravidla nám říkají, že i ti pomalejší se musí chovat opatrně. A třeba ono sjíždění k samému okraji přejezdové trati je mnohem nebezpečnější u relativně zkušených lyžařů než u začátečníka, který se tam s vypětím sil motá. Toho začátečníka každý přečte.

24.11.2013 22:50:50 #20 

Příspěvků: 767

Gravedigger

Urcite se vsichni shodnem, ze nejhorsi jsou snowboardisti, Polaci a trpaslici.

25.11.2013 15:30:08 #21 

Příspěvků: 54

edacarver muž

>> #20, Gravedigger, 24. 11. 2013 22:50:50

Nejde jenom o snowboardisty (ke kterým již nepatřím), poláky a trpaslíky, ale o všechny ty, kteří o pravidlech neví opravdu vůbec nic. Proč ? Protože to není podmínka toho, aby směl na sjezdovku. Kdo nemá řidičák, nesmí jezdit motorovým vozidlem… – kdo nezná pravidla FIS nesmí na sjezdovku ? Smí tam každý, kdo se tam nebojí a komu to za ty peníze stojí. Zrovna ve Špindlu se tam svezli i silně opilí rusové na saních. Carabiniéři by asi museli stát dole před nástupem na vlek či lanovku a ptát se namátkově na znění pravidel, které si každý může (nemusí) přečíst kousek za svými zády…:-|

Každý pohyb má svou hranu (limit)

25.11.2013 18:11:12 #22 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #21, edacarver, 25. 11. 2013 15:30:08

Ano, pravidla FIS nikdo znát nemusí. Stejně tak nikdo nemusí znát zákony. Podstata je v tom, že až jejich porušením a případně i následným způsobením škody, se ta neznalost stává problémem. Chodec či cyklista také nemusí znát dopravní předpisy a nikdo po něm nechce, aby si pořídil povolení k chození či ježdění po ulici. Pro obě skupiny je však dobré ta pravidla znát. A je také dobré znát místní pravidla pro jednotlivé lyžařské areály, protože pravidla FIS jsou všeobecná a každý areál si může stanovit různá zpřísnění či odchylky. Pak ovšem provozovatel onoho areálu nese odpovědnost za to když někdo neznalý jeho pravidel bude jednat v souladu s pravidly FIS a dojde ke škodě. Z toho důvodu je nanejvýš vhodné, aby místní úpravy byly rozumné.

25.11.2013 19:18:41 #23 

Příspěvků: 111

MarfyCZ

Bujna predstava, aby se deti ucili na prvnim stupni pravidla FIS, kdyz je lyze / snowboard vubec nezajimaji, protoze delaji uplne jiny sport. Ano, ano, jsou i jine sporty Navy ;-)

Osobne se mi zamlouvali cedule na sloupech Tatrapomy, kde behem jizdy bylo vystizne vysvetleno, jak se chovat na vleku. Ty cedule mam v hlave vstipene asi jako sve rodne cislo a z pohledu vyuky to nemelo chybu. Pravidla FIS si dokazi predstavit na cedulich pred turniketem nebo napr. na sedackove lanovce ze zadu, ale tam se bohuzel davaji reklamy :/ Z meho pohledu by tento zpusob nauky fungoval nenasilne a podvedome.

25.11.2013 19:34:38 #24 

Příspěvků: 54

edacarver muž

>> #23, MarfyCZ, 25. 11. 2013 19:18:41

Ty zadní strany sedaček a sloupy jsou dobrá myšlenka, ale vydělávat na reklamě je rozhodně lepší než investovat do informačních tabulí.

Každý pohyb má svou hranu (limit)

25.11.2013 19:55:14 #25 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #23, MarfyCZ, 25. 11. 2013 19:18:41

Děti se ve škole učí třeba o rozmnožování láčkovců… :-)

Ten nápad se sedačkami je dobrý. Kdyby se to dalo vedle reklamy, třeba by si lyžaři zapamatovali i tu reklamu.

25.11.2013 20:21:42 #26 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #21, edacarver, 25. 11. 2013 15:30:08

Uvědom si, že řidiči motorových vozidel s příslušnou úřední bumážkou jsou na komunikacích vlastně výjimkou. Bez jakéhokoliv úředního oprávnění se na nich pohybují chodci, cyklisté, inlajnisté, jezdci na zvířatech.

Upřít právo občanovi = plátci daní, z nichž se tyto komunikace financují, aby je užíval, je hodně odvážné.

25.11.2013 20:36:59 #27 

Příspěvků: 111

MarfyCZ

>> #25, Navvy, 25. 11. 2013 19:55:14

Mne se libi tvuj napad tj. spojeni FIS pravidla a reklami s pripadnou podporou ze strany strediska / kraje.

25.11.2013 20:44:27 #28 

Příspěvků: 54

edacarver muž

>> #26, ivan, 25. 11. 2013 20:21:42

To máš svatou pravdu, bumážka je ostatním účastníkům silničního provozu na nic. A o penězích se nemá cenu bavit. Je to metla lidstva.

Každý pohyb má svou hranu (limit)

25.11.2013 21:37:45 #29 

Příspěvků: 6600

HonzA_ muž

A je to tady. Jak všichni dobře víme, ani ta (relativně) velmi podrobná a přesná pravidla + bumážky na silnicích neřeší vše.

Proč to to mělo vyřešit situaci na lyžích?

Proč si tolik lidí myslí, že ani relativně jednoduché činnosti není možně dělat bez toho, aby proběhlo školení, vystavila se bumážka a následně na činnost dohlížel policajt, který každého nezbedníka vytahá za ucho?

To se už o sebe nedokážeme postarat sami a někoho na to pořád potřebujeme?

Malý příklad – jsem na lyžích v nejmenovaném českém středisku. Je sobota pozdní dopoledne a začíná se dělat předobědová fronta. Stojím se synem cca v její polovině. Najednou se nějaký debil se synem začne zezadu drze probíjet dopředu. Za celou tu dobu, než se probil až ke mně, mu nikdo nic neřekl. Já se ozval. Nahlas. Najednou se na ně upřely všechny pohledy. Debil je ale chlap jak řemen, nesmí ztratit tvář (obzvlášť před synem) a tak se probíjí dál. I když je mu to viditelně nepříjemné. Doprovodím ho několika dalšími „pozdravy“. Ale nikdo jiný z možná 100 lidí ve frontě se neozve. Vše nakonec nese své ovoce – po celý zbytek dne vidím debila trpělivě čekat ve frontě. Zdá se, že se vše v dobré obrátilo, ale proč si ti lidé nechají s odpuštěním srát na hlavu? Potom se diví, že jsou na ně někteří na sjezdovce nebo vleku drzí a volají po policajtech. Po policajtech, kteří by ve skutečnosti vůbec nebyli potřeba.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

25.11.2013 22:51:06 #30 

Příspěvků: 3635

m3 muž

>> #29, HonzA_, 25. 11. 2013 21:37:45

Tak bohužel se s tím uváděným příkladem v různých obměnách dá setkat nejen na sjezdovce.

Většinou je to potom tak,že než by někdo zvednul prdel nebo se alespoň ozval tak dělá že se ho to vlastně netýká.K rozumnému a normálnímu chování lyžařů by samozřejmě mělo být nápomocno i středisko – už zde zmíněny persony kterým to nečinilo problém(trochu problém kde je brát). Jednodušší je ale odkývat policajta na kopci,kamery,rychlos­tní radar,odposlechy nejen na sedačce ale v celém areálu,měřiče nepovoleného radiusu oblouku atd.,atd.atd…

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy