[Diskuze k článku]: LESK A BÍDA ČESKÝCH HOR - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

[Diskuze k článku]: LESK A BÍDA ČESKÝCH HOR

12.10.2009 15:52:06 #1 

Příspěvků: 8275

administrator

Tento článek ze SNOW 47 je úvodníkem seriálu, v němž chceme nahlížet do zákulisí horského byznysu. Jeho autorem je Vít Moudrý, úspěšný podnikatel na českých horách a zároveň bývalý manažer a jednatel českého lanovkářského svazu, zajišťující tak autentický pohled zevnitř branže. Začínáme mnohokrát protřepaným, a přesto věčným tématem českých hor.


Odkaz na článek

12.10.2009 20:24:51 #2 

Příspěvků: 8275

administrator

(Pavlos, ) PR manažera. Ještě ani nezačala sezóna a už se o Monínci opět píše …

12.10.2009 22:18:57 #3 

Příspěvků: 8275

administrator

(Radek Holub – SNOW, ) Jako reakci na tento text bych asi čekal leccos, ale povzdech nad moníneckým PR teda zrovna ne:-) Jinak chápu, že čeho je moc, toho je moc…

12.10.2009 22:30:31 #4 

Příspěvků: 8275

administrator

(Pavlos, ) ani vůči pisateli ani vůči SNOW. Článek je sám o sobě velmi čtivý (už jsem ho ve Snow četl), ale. Je tam opětněkolikrát jmenovaný Monínec. Třeba zmínka „Vznikla zcela nová lyžařská střediska doslova na „zelené louce“, jako například krkonošská střediska Černý Důl, Mladé Buky, Rejdice kousíček od Kořenova, Petříkov v Jeseníkách či Razula v Beskydech, úžasný moderní Monínec“.
Je to celkem logické. Po obrovských investicích na Lipně se dvě sezóny taky nepsalo o ničem jiném.

13.10.2009 10:01:19 #5 

Příspěvků: 8275

administrator

(Martin47, martin.pich@tiscali.cz) Dovolil bych si polemizovat s názorem, že srovnávat se může pouze srovnavatelné, resp. jeho závěrem, že srovnávání středisek se má nějak dělit a potažmo přirovnání k autům. Podle mého názoru je to trochu jinak. Auto je v rodině určitá, v mnoha případech dlouhodobá investice a jejich ceny jsou v obrovském cenovém rozpětí. Proto vedle sebe vypadá blbě Fábie za 250 tis a Audi za 1 mil. Dovolená na horách je něco jiného. Jde jen o dovolenou, ne o investici. Ceny třeba v Peci a Schladmingu se zase tolik neliší. takže jakákoliv kategorizace je pouze matení a dělání záměrného chaosu. Vůbec se nedivím, že to alpská střediska nezajímá. Proč by mělo? Když jede česká rodina na dovolenou lyžovat, stanoví si zpravidla nějaký limit. Za ten limit začne pátrat po nějaké možnosti a jediným kritériem je co nejvíc muziky. Nikoho nebude zajímat, zda je to v pásmu lesa nebo třeba v horoucích peklech. Jen a jen ta muzika. To co jsem napsal ale neznamená, že uvedenou snahu nechápu. Se strany klientů je to ale záležitost naprosto nezajímavá. A ještě podotek k tomu, že se střediska u nás bojí zdražovat na evropskou úroveň. Dobře si uvědomují, že kupní síla v naší zemi je s vyspělou Evropou třetinová a ztráta jednodenních zákazniků by byla obrovská. Za 700 na jeden den pojede lyžovat skutečně málokdo. P.S. i na můj vkus přemoníncováno

13.10.2009 10:16:56 #6 

Příspěvků: 8275

administrator

(Martin47, ) Ještě jedno doplnění k zdražování. Je třeba si uvědomit, že existují dva, diametrálně odlišné odbavovací systémy, a to platby za jednotlivé jízdy a časové jízdenky. Zásadní rozdíl pro provozovatele je v tom, že v prvním případě když počet zákazníků vysoce převyšuje kapacitu dopravních zařízení, každý odhadne počet jízd a podle toho nakoupí jízdenky důležité pro provozovatele není počet lidí ve středisku ale obsazenost vleku. Ve druhém případě je to naopak. každý zákazník přináší středisku stejné peníze (napsáno zjednošeně) nezávisle na tom, kolikrát pojede a přeplněné středisko je pro provozovatele rajský pohled. Proto ze zcela přešlo na časové skipasy a bodové jíízdné a jízdné za jednotlivé jízdy bývá obvykle hodně předražené. A jde jen o to spočítat, jaké jízdné je pro provozovatele nejvýhodnější. V systému časových skipasů totiž jde o to, přilákat do střediska co nejvíc zákazníků. Příklad: co je víc, tisíc lidí za 500 nebo pětset lidí za sedmset? Tak upřímně, jak je to s tou snahou vyprázdnit střediska a strachem zdražovat? Myslím, že jen velmi naivní provozovatel by si to nespočítal předem.

13.10.2009 11:29:31 #7 

Příspěvků: 8275

administrator

(Dominik Brožek, sheeva@foxhole.cz) Pane inzenyre, Vas clanek pomerne presne vystihuje plusy a minusy ceskych hor. Jedine v cem bych lehce oponoval, jsou ony fronty u lanovek a vleku. Mas srovnani pouze z Krkonos a to jeste hlavne ze Spindlu a z Benecka. Ale ony fronty uz nejsou tak tragicke, mnohdy nejsou vubec. Krome hlavniho sponu o Vanocich a nekdy unoro/breznu se mnohde jezdi bez front. (do 5ti minut). Pamatuji si za meho detstvi (cca 10 – 15 let zpatky), kdy fronty u nas na Benecku dosahovali do tretiny svahu a hodinove cekani na lanovky ve Spindlu take nebyly ojedinele. Toto uz dnes zdaleka neplati ani v tech nejvetsich spickach.

14.10.2009 08:44:58 #8 

Příspěvků: 8275

administrator

(Tom, ) Kromě věty " Prvních dvacet českých lyžařských areálů navíc již snese opravdu bez pardonů nejpřísnější měřítka evropské konkurence." s článkem docela souhlasím. Na hory u nás jezdím na večerní nebo jednodenní lyžování, maximálně na víkend, na týden nebo prodloužený víkend v posledních letech jedině do Alp. Porovnávat totiž Alpy např. s Krkonošemi mi přijde jako srovnávat Jadran s Mácháčem.

17.10.2009 14:12:42 #9 

Příspěvků: 8275

administrator

(Martin Pospíšil, pospisil1@gmail.com) Článek jako první vlaštovku seriálu vítám. I když jsem čekal, že rozpoutá větší debatu. I já mám k prvnímu dílu několik postřehů. Tak za prvé mi přijde po logické stránce věci zvláštní argumentace ohledně cenové regulace. V textu autor píše o ochotě českých lyžařů si připlácet trojnásobek cen za skipasy, v infoboxu se však dozvíme, že ceny v zahraničí jsou vlastně stejné. Srovnáváme-li, řádně poučeni autorem, srovnatelné. Osobně vidím největší rezervy v managementu českých lyžařských středisek. Jen na něm totiž je výběr, proškolení a kontrola personálu, který přichází do styku s veřejností. Je jen otázkou jejich působení na zaměstnance, jak se chovají, jak dokáží zorganizovat ev. fronty atd. Seřazením lidí a důsledným doplňováním kapacit je dá dokázat opravdu hodně. Nesouhlasím s názorem, na jak kvalitní úrovni je upravování tratí. Z pohledu investic do techniky je to asi tak, ale i s kvalitním strojem může jezdit blbec a svou práci flákat. Zde bych jako příklad uvedl skvěle vybavený a milionkrát nekriticky vychvalovaný areál na Lipně. Při mojí loňské návštěvě to bylo Utrpení s velkým U, přestože strojové vybavení i zasněžovací systémy jsou bezesporu top. Na můj vkus bych nechal alespoň některé (kdekoliv, ne na Lipně) tratě klidně bez každodenní úpravy a pečlivěji upravil ostatní. Myslím, že by se našla dost velká skupina lyžařů, co si s chutí poradí s „neupraveným“ terénem za cenu toho, že oželí početnou společnost neřízených střel, co lyžovat sice neumějí, ale o to rychleji „carvují“. Ale i to je jen otázka rozhodnutí managementu. Stejně jako PR pro středisko, navigace k němu atd. Stejně jako nastavení cenové politiky. Na příkladu Přemyslova (také středisko vzniklé na zelené louce – ale dál od Prahy, tak příslušně tomu méně omílané – viz plácek Monínec) lze dobře vidět, jak může taková regulace cenovou politikou fungovat. V sezóně 2007/8 zde nebylo možno koupit ani rodinné jízdenky, ani jízdenky dětské. Pro čtyřletého syna jsem kupoval stejnou permanentku jako pro sebe. Podobným způsobem lze spolehlivě regulovat cokoli. Souhlasím i s neochotou cokoli udělat s nástupem k lanovkám, což lze přisovat jak již zmíněnému, tak i zčásti objektivním potížím.Pravdou taky je, že areál se sociálním zázemím na úrovni (Rokytnice), je spíš zatím příjemným „šokem“. Doufám, že se autor v pokračováních seriálu zaměří na jednotlivé aspekty, snad i jednotlivá modelová střediska. Je to ohromně zajímavé čtení, mě mnohem bližší než dojmy z lyžování z Kamčatky. Díky za něj a těším se na pokračování.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

19.10.2019

Švýcarský Haldigrat: nejpodivnější lyžařské středisko na světě

Švýcarsko je od hlavy k patě plné hor a lyžařských v...
18.10.2019

Designové lyže Egoé: 99 % lidí mě odrazovalo, říká jejich tvůrce

V době, kdy designér Radek Hegmon závodil na lyžích,...
18.10.2019

Test skialpinistických vázání - jak probíhá?

Uvolnění vázání při určité zátěži je základním předp...
16.10.2019

Blog: Na lyžích znovu elévem

Často pozoruju z křesel lanovek lyžařské instruktory...
16.10.2019

Atomic: to nejlepší v sezóně 2019/2020

V letošní sezóně se můžeme u Atomicu těšit na mnoho ...
16.10.2019

Czech Skipass 2019-20: Lyžujte kdekoliv, kdykoliv

Ačkoli jsou česká lyžařská střediska sobě navzájem k...

Diskuze o lyžování

Alpine Ski World Cup 19/20

včera 21:01:25 od m3

Blog: Na lyžích znovu elévem [článek]

18.10.2019 18:37:10 od IIIvan

QUO VADIS, OBORE ?

18.10.2019 16:25:57 od HonzA_

Sezona 19/20

18.10.2019 08:38:12 od korsičan

Změna lyžařských bot

18.10.2019 08:15:19 od Pavlos

Lyzovacka v prosinci - spolucestujici

18.10.2019 07:14:15 od brumla

letecky na lyže

18.10.2019 07:09:24 od brumla